Diaľnice a ich súčasti

sekcia, ktorá sa venuje popisu technických aj netechnických záležitostí, postupov a pojmov dotýkajúcich sa infraštruktúry

Moderátor: Moderátori

Diaľnice a ich súčasti

Odoslaťod Dialniciar » 21. Sep 2006 17:41

Diaľnice a ich súčasti

Obsahové vymedzenie:

Ukazovateľ zahŕňa diaľnice a ich súčasti. Diaľnice sú ucelené líniové stavby slúžiace k dopravnému spojeniu medzi dôležitými centrami vnútroštátneho a medzinárodného významu. Súčasťou diaľnic sú križovatky, odpočívadlá pre motorové vozidlá, mosty a tunely. Mosty a tunely sú budované ako smerovo rozdelené, s mimoúrovňovým krížením so všetkými ostatnými komunikáciami, s obmedzeným pripojením a prístupom, slúžiace pre prevádzku motorových vozidiel.

Križovatka je miesto, v ktorom sa pôdorysné priemetne pozemných komunikácií pretínajú alebo stýkajú.

Odpočívadlo je priestor oddelený od jazdného pása, určený na odstavenie vozidiel a na oddych cestujúcich.

Most je stavebný objekt, ktorý umožňuje viesť cestnú dopravu ponad vodné toky, údolia, cesty, železnice alebo iné prekážky. Za most sa považuje cestný objekt, ktorého kolmá svetlosť otvoru je 2, 01 m a viac (objekty s menším otvorom sú priepusty).

Tunel je podzemný objekt tvaru dlhej, zhruba vodorovnej chodby. Skladá sa zo vstupných objektov, vytvorených spravidla ako portály a z pozdĺžnej tunelovej rúry, ktorej konštrukciu tvorí obmurovka (okrem tunelov razených v horninách).

Skrátená definícia:

Diaľnice a ich súčasti sú ucelené líniové stavby slúžiace k dopravnému spojeniu medzi dôležitými centrami vnútroštátneho a medzinárodného významu. Súčasťou diaľnic sú križovatky, odpočívadlá, mosty a tunely.

Druhové členenie:

Ukazovateľ sa člení

podľa druhu povrchu diaľnic na:
betónový,
živičný,

podľa konštrukcie mostov na:
betónové,
železobetónové,
oceľové,
iné,

podľa účelu tunelov na:
dopravné,
hydrotechnické,

podľa stavby tunelov na:
razené,
hĺbené.

Merná jednotka:

Základná merná jednotka: diaľnice a ich súčasti, meter, štvorcový meter.
Používaná merná jednotka: diaľnice a ich súčasti, kilometer, štvorcový meter.

Konštrukcia ukazovateľa:

Dĺžka diaľnice sa uvádza v kilometroch na tri desatinné miesta.

Plocha diaľnice, križovatiek a odpočívadiel sa udáva v m2.

Celkovú dĺžku diaľníc dostaneme spočítaním jednotlivých diaľničných úsekov vrátane mostov a tunelov. Súčasti diaľníc dostaneme ich spočítaním v rámci druhového členenia.

Právne predpisy:

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 161/1996 Z. z. o príprave a realizácii výstavby diaľníc na území SR.

Väzba na medzinárodné štandardy:

Ukazovateľ má väzbu na spoločný dotazník Európskej hospodárskej komisie, Európskej konferencie ministrov dopravy a Európskeho štatistického úradu, dotazník Medzinárodnej cestnej federácie.

Poznámky:

Pri stanovení materiálu nosnej konštrukcie mosta je rozhodujúca vrchná stavba (vodorovné nosníky) a nie opory.

Podľa spôsobu stavby rozlišujeme tunel razený a hĺbený a podľa účelu dopravný a hydrotechnický.

Zdrojom týchto informácií je: http://www.statistics.sk/webdata/slov/s ... ml3611.rtf
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Honda » 14. Feb 2007 22:09

Súčasťou dialnic a rýchlostných ciest je aj tzv. ochranné pásmo. To dovolí napríklad bez problémov rozšíriť D1 BA-TT bez toho, aby sa museli pre tento účel vykupovať pozemky. Tie sa budú musieť vykúpiť neskôr, aby aj nová rozšírená dialnica spĺňala všetky bezpečnostné opatrenia. :wink:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 19:52

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 23:00

Honda napísal:Súčasťou dialnic a rýchlostných ciest je aj tzv. ochranné pásmo. To dovolí napríklad bez problémov rozšíriť D1 BA-TT bez toho, aby sa museli pre tento účel vykupovať pozemky. Tie sa budú musieť vykúpiť neskôr, aby aj nová rozšírená dialnica spĺňala všetky bezpečnostné opatrenia. :wink:


Ochranné pásmo neslúži pre rozšírenie diaľnice, ale pre to, aby sa v jej blízkosti nestavali žiadne objekty. Taktiež potom slúži na prípadne väčšie opravy či zásahy pri nehodách, čo je aj jeden z dôvodov ochranného pásma. Podobne sem spadá možnosť umiestnenia reklamy (megaboard najčastejšie), len v zastavaných oblastiach je reklama na iných stavbách, než je diaľnica a jej súčasti.

Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod expwy » 21. Feb 2007 00:27

Dialniciar napísal:Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.

Pozemky v ochrannom pasme nie su vykupene ziadne. Su to cudzie pozemky. Vykupene pozemky siahaju len par metrov od terajsej krajnice alebo nasypu dialnice. Takze na 3+3 pruhy to vide len tak tak, mozno niekde sa vykupy budu musiet realizovat...
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 118
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Odoslaťod Dialniciar » 21. Feb 2007 00:31

MH napísal:
Dialniciar napísal:Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.

Pozemky v ochrannom pasme nie su vykupene ziadne. Su to cudzie pozemky. Vykupene pozemky siahaju len par metrov od terajsej krajnice alebo nasypu dialnice. Takze na 3+3 pruhy to vide len tak tak, mozno niekde sa vykupy budu musiet realizovat...


No len tak tak + pár m2, to stačí. Sú štáty aj vyspelé, kde pozemky nie sú majetkom štátu ani diaľničnej spoločnosti, ale je na nich zákaz stavať a platí sa prenájom. To je ešte horšia varianta pre prípadné rozširovanie. Ale uznávam, bol som nepresný. :oops:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16


Naspäť na Glosár

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.