Stavebníctvo:
Stavebnictví se podílelo v roce 2005 na tvorbě HDP cca 5,8 % a váže na sebe cca 6 % pracovních sil. Po poklesu v roce 2001 a zvýšení konjunktury v roce 2002 hodnota zahájených staveb již ve čtvrtém roce za sebou rostla. Stavební sektor byl po celé období roku podpořen především intenzivní výstavbou dálniční sítě. V roce 2005 bylo uvedeno do provozu více než 28 km dálnic. U pozemního stavitelství hodnota ukončených staveb vzrostla o 2,5 % oproti roku 2004. Největší aktivita byla zaznamenána u rezidenčních staveb, kde navýšení oproti roku 2004 činí až 28,1%. Výstavba nerezidenčních staveb stoupla o 16,6 %. Růst cen stavebního materiálu a stavebních prací měl velmi negativní vliv na růst stavební činnosti zejména budov. Ceny v roce 2005 vzrostly v průměru o 4,3 %. Stavební aktivity, i díky pokračující stavbě dálnic, pokračují ve velmi slušném tempu i v prvním čtvrtletí roku 2006. Hodnota staveb (rezidenčních i nerezidenčních) uvedených do provozu se zvýšila o 3,3 % v prvním čtvrtletí 2006 oproti 4. čtvrtletí 2005 a o celých 7 % na meziroční bázi, přičemž hodnota rezidenčních staveb rostla více. Rovněž tak počet stavebních povolení, kterých bylo v 1. čtvrtletí 2006 vydáno 1 459 je vyšší o 16,8 % oproti srovnatelnému období 2005.
Doprava:
Silniční doprava zboží ve Slovinsku stejně tak jako ve většině ostatních zemí znatelně převládá před ostatními druhy dopravy zboží jako je doprava železniční, nebo říční, případně námořní. Slovinsko patří mezi země s relativně nízkým podílem silniční dopravy při přepravě zboží. V roce 2000 činil podíl silniční přepravy zboží ve Slovinsku 64,8 % (v EU přesáhl koncem 90.let již hranici 70 % a v roce 2003 představoval již 76,3 %). Ve Slovinsku se podíl silniční přepravy v posledních letech výrazně nezměnil, situace se však změnila po vstupu do EU a podle statistik za rok 2005 je podíl silniční přepravy 70,4 %.
Až 30 %-tní nárůst kamionové přepravy (stejně tak námořní) je přičítán vstupu Slovinska do EU a zvýšení zahraničně obchodní výměny zejména mezi zeměmi EU, neboť po vstupu odpadly administrativní překážky obchodu, jak s novými tak starými členskými zeměmi EU.
Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2005 pokračoval sestupný trend v osobní autobusové a železniční , který pokračuji již po dobu 10 let. Veřejná osobní doprava (meziměstská, městská a příměstská) se snižuje již několik let za sebou (43,8 % v období let 1995-2004), zatímco železniční osobní doprava pomalu ale jistě roste (28,4 % v období let 1995-2004 a +2,8 %/ročně). Poměr mezi veřejnou silniční a železniční dopravou činil v roce 2001 ještě 69:31, avšak v polovině roku 2005 již 54:46 (měřeno na km/pasažéra).
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko0906.doc