Vláda (v Španielsku) představila podnikatelské veřejnosti ambiciózní plán rozvoje infrastruktury Španělska na léta 2005-2020. V tomto období má být investováno každoročně v průměru 15 mld. euro, což je 1,5 % ročního HDP. Celkový objem investic má dosáhnout téměř 250 miliard eur.
Železniční doprava - 108,760 mld. EURO - 43,7%
Silniční doprava - 62,785 mld. EURO - 25,23%
60% z celkového objemu investic ve výši téměř čtvrt bilionu eur má být získáváno z každoročního rozpočtu a 40% se předpokládá z mimorozpočtových zdrojů, a to tak, že polovina z těchto 40% bude financována ze systému spolupráce mezi státním a soukromým sektorem a zbývající polovina ze soukromých zdrojů.
Největší význam je přisuzován železniční dopravě a její integraci do evropského železničního systému. Součástí plánu je i rozšíření sítě vysokorychlostní železnice (nad 250 km/hod AVE - Alta Velocidad) ze stávajících 1.031 km na 10.000 km do roku 2020.
V silniční dopravě, do které má být investována čtvrtina celkového objemu, je prioritou budování 6.000 km vysokorychlostních silnic, čímž se celková délka zvýší ze stávajících 9.000 km na 15.000 km a to tak, aby v roce 2020 mělo 94% obyvatel přístup do 50 km k nejbližší dálnici.
Změny se předpokládají rovněž v koncepci a systému dopravní sítě, zvláště silniční. Opouští se radiální (paprskový) systém s centrem v Madridu a přechází na síťový, který vytvoří osy pro průjezd zemí, aniž by bylo nutné projíždět hlavním městem.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko0806.doc