Chorvatsko - Croatia

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Moje zdroje

Odoslaťod Dialniciar » 11. Sep 2006 18:40

wazari napísal:
ok79 napísal:Zhrnuto - dalnice i kdyz je drazsi se pro jednou vyplati, od more u Zahrebu jsme byli za necele dve hodiny...zacpy jsou asi jen v sezone, tento vikend to bylo bez problemu (i kdyz radio hlasilo 6,5 km kolonu nekde na Split pred nejakym tunelem)

Takze rada - jedete-li k mori, pouzijte dalnici...i vase dalnicarske srdce se potesi :D


no, ved to je problem, ked ides niekam dole, tie tunely - Mala Kapela a Svety rok

postal som si tam 3 hodinky :(


Najväčšie dopravné problémy na diaľnici A1 sú v letnej sezóne, v piatok/sobotu, kedy kolóna neklesá pod 10 km, v špičkách nejde pod 20 km pri tuneli Sv. Rok a to už je výrazne dlhý úsek, ... je tu informačný systém - infopanely, kde sú informácie: kolóny-5km-80km/h - to znamená, že za 5 km budú kolóny a odporúčaná je maximálna povolená rýchlosť. Nie sú tu merania.

Pri tuneli Mala Kapela sú kolóny v priemere o 50% dĺžky kratšie ako pri tuneli Sv. Rok.

Avšak - stále sa oplatí 2-4 hodiny čakať pri tuneloch v kolónach, lebo ostatné cesty sú ešte plnšie - Jadranska Magistrala priemerná rýchlosť 70 km/h, vnútrozemská hlavná cesta cez Plitvice 90 km/h. V piatok/sobotu sa predlžuje čakanie extrémne nad 5 hodín :shock: , ale Jadranska Magistrala 55 km/h a vnútrozemská cesta 70 km/h - takže ten, čo ide po A1 súvisle min. od Zagrebu až po Split, tak ten jednoducho ušetrí aj čas aj palivo aj keď je cena na SKK, 800-900 SKK.

Chorvátska vláda investovala do zlepšenia protivetrových bariér preto, aby sa nemusela A1 zatvárať, keď silno fúkalo, čo bolo bežné v r. 2005, v r. 2006 sa to znížilo o 80%. A tieto bariéry boli v pláne už predtým, len A1 nebola úplne dokončená. Okrem toho prebieha spevňovanie svahov a zárezov, čo ale súvisí s tým, že je vytváraný lepší terén pre prúdenie vetrov. Takisto to bolo predtým v štúdiách, len sa od toho ustúpilo z finančných dôvodov. Chorvátska vláda (dlhodobá kontinuita - čo prijme jedna vláda, to plní ďalšia) si je vedomá aj stavu, že treba čo najskôr dokončiť tunely M. Kapela a Sv. Rok, ale boli spravené analýzy a fakty sú jasné: do r. 2009 je stále času dosť a odporúča sa skôr investovať do nových úsekov v rámci celej krajiny. A v r. 2007 sa A1 rozšíri o ďalších 37 km - až za Omiš, po Bašku Vodu. :shock: Naraz, jeden úsek. Bol však rozčlenený medzi viaceré firmy.

V HR sú najvýznamnejšie stavebné firmy zo Splitu a zo Zagrebu, ďalej je tu zastúpený Strabag a napríklad aj Bechtel. Vo všeobecnosti tu majú silné pozície: Francúzi, Španieli, Gréci, Rakúšania, Američania a samozrejme, Chorváti. Na začiatku to bolo menej.

Posledná špecialitka: Keď sa stanovilo, že A1 Zagreb-Split má byť postavená od r. 2000 do roku 2005, tak to je rovných 6 rokov na výstavbu stoviek kilometrov diaľnice. Bola kritika od EÚ, že sa nestavia podľa koridorov, ale faktom bolo, že tu neišiel žiadny. Dnes táto kritika už nie je. Toto bola priorita číslo jeden, ale nezabúdalo sa ani na ďalšie časti krajiny, Istriu a napojenie na Slovinsko a Maďarsko. Išlo a ide o turistov, 25% HDP má HR z turistického ruchu. Pre porovnanie, SR 1%, ČR 4%. Stavebné firmy (Strabag, Bechtel) povedali jasne: postaviť sa to dá, ale bude to viac stáť, na čo vláda odpovedal, že to nie je problém - napriek tomu v r. 2003 hrozili problémy, rozostavanosť extrémna, ale vládne splátky meškali, totiž v tejto dobe bola rozostavanosť v rámci celej krajiny a nielen na diaľnice, ale aj na 250 km iných ciest vo vnútrozemí krajiny. Zagreb smer Osijek. Fakty hovorili jasne: HR je v povojnovej situácii, príjmy má zabezpečené a vláda sa rozhodla radikálne: zvýšenie úverovej zaťaženosti, zvýšenie "kúpacích" poplatkov atď. s jediným cieľom: pokračovať vo výstavbe cestnej infraštruktúry a hlavne diaľnica A1 musí byť dokončená. V tomto období už sa riešilo, že A1 bude pokračovať min. po Dubrovnik. Črtali sa problémy, hlavne v tuneloch, pri Šibeniku, so silným vetrom, s niektorými napájacími cestami a to už bol rok 2004. Vláda "tlačila" na firmy, tie robili naozaj maximum. Chorvátsko ako jediná balkánska krajina mala najväčší počet rozostavanýc diaľničných km, samozrejme viac ako ktorákoľvek krajina V4. A k tomu cesty. Pri tomto sa dostali hore také firmy ako Konstruktor Split alebo Viadukt Zagreb, čo je samozrejme logické.

V roku 2005 sa A1 Zagreb-Split otvorila, nie úplne dokončená, ale stála súvisle otvorená. Chýbali na nej tieto investície: dokončenie druhých tunelových rúr tunelov Mala Kapela a Sveti Rok, doriešenie napojenia po Split, spevnenie svahov (vyššie zábrany), zvýšenie bariér proti silnému vetru (na dlhých sústavách viaduktov), doplnenie infopanelov, dokončenie niektorých odpočívadiel a ich dovybavenie, dokončenie niektorých zjazdov (to súviselo s chýbajúcimi mýtnicami). Zároveň sa stanovilo, že A1 bude pokračovať až po hranice so Srbskom/Čiernou Horou. Muselo ustúpiť dokončenie 2+3 pruhov od A1 po Split, prednosť dostal 37 km úsek A1 v smere na Makarsku. Aby sa však zvýšil výnos A1, tak sa dobudovávajú protivetrové bariéry, predtým sa dokončili všetky mýtnice a zjazdy a zostáva dokončenie tunelov Mala Kapela a Sveti Rok.

Dve najväčšie mestá krajiny sú spojené diaľnicou, Chorvátsko má postavených viac ako 50% plánovanej diaľničnej siete a ďalších 15-20% má rozostavaných. A na význame získali aj regionálne cesty.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Moje zdroje

Odoslaťod wazari » 11. Sep 2006 20:46

Dy napísal: Chorvátska vláda (dlhodobá kontinuita - čo prijme jedna vláda, to plní ďalšia) si je vedomá aj stavu, že treba čo najskôr dokončiť tunely M. Kapela a Sv. Rok, ale boli spravené analýzy a fakty sú jasné: do r. 2009 je stále času dosť a odporúča sa skôr investovať do nových úsekov v rámci celej krajiny.


No, priznam sa, po tomto a minulom roku som sa rozhodol, ze ak pojdem v lete do Chorvatska cez vikend (a cez den), tak medzi Karlovacom a Splitom vyuzijem staru cestu cez Plitvice. Sice pojdem pomalsie, ale radsej ako stat pred tunelmi par hodin. No a medzi Splitom a Baska Vodou vyuzijem dialnicu - lebo aj v Omisi sa zvykne cakat. Minuly rok som za Splitom smerom na juh videl tunelove rury, tento rok boli uz pred koncom dialnice osadene aj nove tabule, ale este boli preciarknute - cize o rok to uz asi bude hotove.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Moje zdroje

Odoslaťod Dialniciar » 11. Sep 2006 20:53

wazari napísal:No, priznam sa, po tomto a minulom roku som sa rozhodol, ze ak pojdem v lete do Chorvatska cez vikend (a cez den), tak medzi Karlovacom a Splitom vyuzijem staru cestu cez Plitvice. Sice pojdem pomalsie, ale radsej ako stat pred tunelmi par hodin. No a medzi Splitom a Baska Vodou vyuzijem dialnicu - lebo aj v Omisi sa zvykne cakat. Minuly rok som za Splitom smerom na juh videl tunelove rury, tento rok boli uz pred koncom dialnice osadene aj nove tabule, ale este boli preciarknute - cize o rok to uz asi bude hotove.


Samozrejme, je len a len na motoristovi, kadiaľ chce ísť. :idea:

HR zvykne plniť termíny, myslím si osobne, že to bude v r. 2007 podľa plánu, bol sa tam totiž osobne toto leto pozrieť a je to vo vysokom štádiu rozostavanosti, viadukty sú plynule niekde už aj dokončené, celkovo je rozložená technika, bolo vidieť prácu, aktívne sa stavajú dvojrúrové krátke tunely.

Split-Omiš v plnej prevádzke trvá reálne 2 hodiny, dôvodom je až kritická dopravná situácia cez mesto Omiš, kde je jediný hlavný cestný most, ktorý prechádza cez rieku Cetina a ešte aj tento sa niekedy musí zdvihnúť.

Bolo zámerom realizovať menší obchvat Omišu, ale zatiaľ sa čaká na efekt A1.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Ondra O.K. » 12. Sep 2006 07:50

Jeste jsem zapomnel na jednu vec - od more (Rijeka-Karlovac-Zagreb) je absolutni nedostatek benzinovych pump, tedy i toalet...vlastne jsou jen na zacatku, pak pres sto kilometru nic (teda aspon jsme nic nevideli a to jsme VELMI :D hledali)...

Takze nekdy vam nezbyde nez drzet a drzet... :)
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Odoslaťod Dialniciar » 12. Sep 2006 10:28

ok79 napísal:Jeste jsem zapomnel na jednu vec - od more (Rijeka-Karlovac-Zagreb) je absolutni nedostatek benzinovych pump, tedy i toalet...vlastne jsou jen na zacatku, pak pres sto kilometru nic (teda aspon jsme nic nevideli a to jsme VELMI :D hledali)...

Takze nekdy vam nezbyde nez drzet a drzet... :)


Podobný problém je aj od Karlovacu-Zagrebu v smere na Varaždin pod diaľnici, kde sa nachádzajú len 2 pumpy a v prípade, že jedna je práve dopĺňaná, tak je to mimoriadne málo. Ide o vyťaženú diaľnicu a toto je naozaj problémom.

Podobne aj na diaľnici A1 je každých 40 km ČSPH + občerstvenie. Toto už je dobudované, všetko funguje, ceny pohonných látok sú na A1 rovnaké. Odpočívadla sú v hlavne pred a za dlhými tunelmi, všeobecne každých cca. 25-30 km. Na týchto "len" odpočívadlách nájdete chemické WC a miesto na parkovanie + odpadkové nádoby.

Treba si zvyknúť na to, že v Chorvátsku nie je taká penetrácia ČSPH ako napríklad v SR/ČR. Je ich tu oveľa menej.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod johhan » 13. Sep 2006 22:29

Dy napísal:
johhan napísal:
Dy napísal:Šibenický most (Sibenik bridge). :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1515


Tak tento most sa nám podarilo škrabnúť hlavným sťažnom lode :oops: :P


Cheš povedať, most "škrabol vás". :twisted:


No nejak sme mali viac centimetrov :-) a lodivod neodhadol presne stred oblúku tak sme zdvihli nos lode troch doluftu :-)
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Odoslaťod jkjk » 14. Sep 2006 00:42

Mensi hustota pump, odpocivadel i vyjezdu krome nutnosti stavet mytnice souvisi i s obecne mensi hustotou osidleni.

Jinak dalnice v Chorvatsku provozuji ctyri spolecnosti
- BINA-ISTRA d.d. - Istrijsky ypsilon - castecne vlastnena statem
- Autocesta Rijeka-Zagreb d.d - 100% vlastnena statem
- Autocesta Zagrem-Macelj d.d - castecne vlastnena statem
- Hrvatske autoceste d.o.o. - 100% vlastnena statem, dostava penize ze spotrebni dane na benzin

Prumerna hustota provozu na cele sit 16 025 vozidel/den
jkjk
diskutujúci
 
Príspevky: 55
Obrázky: 1
Založený: 06. Apr 2006 03:52

Odoslaťod Dialniciar » 20. Sep 2006 15:13

Metrostav v Chorvatsku postaví tunel a most. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4911

Metrostav je členom skupiny DDM Group, do ktorej patrí aj slovenský Doprastav.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Eminem » 09. Okt 2006 17:07

FOR IMMEDIATE RELEASE
October 22, 1998
Contacts: Marianna Ohe (202) 565-3200

EX-IM BANK FINANCES $250 MILLION IN U.S. EXPORTS TO BUILD CROATIAN HIGHWAY

Primary Contractor Bechtel to Purchase U.S. Equipment for Project

The Board of Directors of the Export Import Bank of the United States (Ex-Im Bank) approved a long-term guarantee enabling Bechtel International, Inc., San Francisco, CA, to provide $250 million of procurement, construction and project management services to build a 120-kilometer four-lane highway in Croatia. The road will extend from Bregana at Croatia`s northern border with Slovenia through Zagreb and Sisak to the Bosnia-Herzegovina border.

Ex-Im Bank`s guarantee of a loan by Chase Manhattan Bank, New York, NY, enabled Bechtel to win the Croatian Roads Authority contract over several European and local competitors. Bechtel will buy U.S. equipment to build the highway.

"This project will help rebuild Croatia`s infrastructure, and is an important first step toward providing a vital artery between Bosnia-Herzegovina and its neighbors and a link between Central and Western Europe and South-Eastern Europe," said Ex-Im Bank Chairman James A. Harmon.

Sy Taubenblatt, Bechtel Enterprises` senior executive representative, said the Ex-Im Bank loan guarantee "was critical to Bechtel winning this important motorway project which will contribute significantly to Croatia`s growth and economic development."

The highway project follows the 1996 signing of a trilateral Memorandum of Understanding among the United States, Croatia and Bosnia-Herzegovina addressing infrastructure restoration needs stemming from the war damage of 1990-1995. Croatia has only 27,400 kilometers of roads including 287 kilometers of divided highways.

The highway project is the second major Ex-Im Bank infrastructure financing in Croatia. Last April Ex-Im Bank authorized financing for the export of U.S. equipment and engineering services to rehabilitate the Te-To Zagreb power plant in Zagreb.

Ex-Im Bank is an independent U.S. government agency that assists in financing the export of U.S. goods and services to industrializing and developing markets all over the world by providing loans, loan guarantees, and export credit insurance. In fiscal year 1998, Ex-Im Bank supported $12.8 billion of U.S. exports.

Zdroj: http://www.exim.gov/pressrelease.cfm/B0 ... 5AEE86F05/
Eminem
diskutujúci
 
Príspevky: 96
Založený: 24. Aug 2006 17:16

Odoslaťod Dialniciar » 22. Nov 2006 12:56

Chorvátsko definitívne stanovilo prioritu v diaľničnej sieti a tou je A1:

- dostavba tunelov Mala Kapela a Sv. Rok, prebieha výstavba druhých tunelových rúr
- pokračovanie výstavby Split-Dubrovnik, rozostavaných je 40 km
- prípravné práce Dubrovnik-Čierna Hora, administratívne procesy
- zlepšenie parametrov na A1 proti silnému vetru: výstavba vyšších zábran proti silnému vetru, spevňovanie svahov a oporných múrov
- lepší infosystém: doplnenie desiatky infopanelov na úsekoch, kde sa tvoria kolóny a kde hrozí silný nárazový vietor
- zlepšiť služby: dostavba ČSPH a odpočívadiel, aby bol zvládnutý nápor cez víkendy v letnej sezóne, zvýšiť patrolovanie policajných hliadok (dnes je perfektné) a doplniť kamerovými systémami na odpočívadlách

A1 je tranzitná diaľnica a tak sa musí docieliť, aby bola na maximum otvorená a bezpečne prejazdná.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 22. Nov 2006 13:18

Ďalšie priority Chorvátska v diaľničnej infraštruktúre:

- istrijský Y
- dokončenie diaľnic do Slovinska a Srbska, posilniť výstavbu cez Osijek (Maďarsko-Bosna)
- rozšíriť obchvat Zagrebu

Priority v cestnej infraštruktúre:

- pravidelne opravovať Jadransku magistralu
- postaviť 2500 km nových miestnych, regionálnych ciest vedúcich na vidiek, respektíve odmínovať ich
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod eucitizen » 22. Nov 2006 19:44

Dialnica do Srbska uz je hotova od leta, ked myslis o A3 Zagreb-Lipovac
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Odoslaťod Dialniciar » 23. Nov 2006 11:29

eucitizen napísal:Dialnica do Srbska uz je hotova od leta, ked myslis o A3 Zagreb-Lipovac


Ano, máš pravdu. 8)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 30. Nov 2006 16:08

Pekny napad som nasiel na na
http://www.hac.hr/turisticka_karta/avio_pocetak.html

priebeh dialnice a1 - letecky pohlad.

Odporucam pozriet Tunel Mala Kapela - povodnu cestu
a Tunel Sveti rok - comu sa vyhli tunelom


Celkovo je pekne vidiet ako sa vyhybaju obyvanym oblastiam
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

... z iného fóra ...

Odoslaťod Dialniciar » 01. Dec 2006 09:54

Dialniciar napísal:"... presúvam svoj záujem k Chorvátsku."


Jarda Š. napísal:Pořizuješ si "letní sídlo" u Jadranu?


Idem pracovne na 2 mesiace do Chorvátska stanovovať ďalší postup v diaľničnej výstavbe v tejto krásnej krajine a z hľadiska diaľnic má unikátnu pozíciu v rámci EÚ. Len na základe turistického ruchu sa tu stavia tak ako sa tu stavia, ale je to unikátnym preto, lebo z EÚ sa toho veľa nefinancuje a všetko je len na základe: diaľničných úverov, úverov, štátneho rozpočtu, mýtneho a PPP.

HR v r. 2007 by malo mať rozostavanosť na úrovni 205 km diaľnic a ciest spadajúcich pod diaľničnú sieť. Okrem toho sa začalo po letnej sezóne r. 2006 s opravovu 1782 km cestnej siete a tieto opravy sa v r. 2007 rozrastú o novú výstavbu 126 km nových ciest.

Chorvátsko stavia prioritne na cestách a námornej doprave (tou sa prepravuje prioritne tovar než po pobreží), až potom nasledujú letecká a železničná doprava.

V námornej doprave sa privatizovalo a ešte sa privatizovať plánuje a príjmy z privatizácie (celkovo štátneho majetku) budú smerovať do:

- dopravná infraštruktúra
- energetická infraštruktúra (HR dováža celoročne 15% el. energie)
- znižovanie štátneho dlhu

Chorvátsko má od r. 1999 v rámci až 4 ministerstiev poradný orgán pre rozvoj cestnej siete. A musím povedať, že sa odporúčania z tejto komisie dodržiavajú nad 79%.

Kto z vás (ČR, SR, ...) skutočne veril tomu, že HR za 6 rokov postaví A1 Zagreb-Split ? V r. 2005 v letnej sezóne ste sa presvedčili, že sa to dá. Rezervy tu sú, na ich odstránení sa pracuje, v rámci A1 je zrovnoprávnená nová výstavba na A1 a dokončovacie práce na A1 a celkovo je stále A1 maximálnou prioritou do r. 2010.

Ak ste si všimli, že kvalita asfaltu je v HR na vhej kvalite ako v SR/ČR, tak je to tým, že do HR sa dováža kvalitný asfalt z Talianska - a ten dováža ropu z Líbye.

Už pracujem aj tu.

V Chorvátsku sa mimochodom rozvinuli 4 veľké domáce stavebné spoločnosti, ktoré sa zameriavajú jedna na viadukty (Zagreb), druhá na oporné múry a doplnky (Split), tretia na informačné technológie v tuneloch a na diaľniciach (Rijeka) a štvrtá na výstavbu ciest (Osijek) a tieto dostávajú v rámci výstavby vždy nejaké miesto pri výstavbe, no narozdiel od predraženia sa im stanoví max. zisk a ak na to nemajú, nestavajú ... dosiaľ stavali vždy. Podotýkam, že spoločnosti sú súkromné, aj keď splácajú štátu "rozbehné", to je to, čo sa v SR nikdy nepodarilo.

... hlbšie zamyslenie ... :arrow:

Kúpiť dnes dom, vilu alebo si len prenajať celoročne niekde apartmán, to nie je lacná záležitosť.

Dom priamo pri mori, to je min. 10 mil. SKK, reálne keď to nie je vo veľkom meste, ale voda je čistá, blízko obchod a do 5-10 min. je centrum a dom má to, čo v HR má, teda prízemie a dve poschodia nad tým, s dvomi garážami, terasou atď., tak tu je cena bez problémov 40 mil. SKK a tie ja v tejto chvíli v hotovosti nemám. Ani Chorvátov nezaujíma ich domáca mena: kuna, ale rovno eurá. Teraz posiluje SKK, tak by to bolo menej :-))))

Prenajať si celoročne apartmán vychádza na 2,5 mil. SKK ročne v eurách.

A do Chorvátska sa pred mesiacom jún neoplatí chodiť, studená voda a nestabilné počasie, potom už je to o inom.

Zoberte si, že Chorváti sú 11 rokov po 6 ročnej vojne. To, že majú energetické problémy, tak to je normálne, pretože vždy aj mali. Majú so Slovincami spoločnú jadrovú elektráreň. Taktiež sa časť obyvateľstva "zbláznila" alebo má iné sociálne problémy, časť ich muselo odísť a už sa nevrátili. Zničené, dostrieľané domy. A napriek tomu, 2. najrozvinutejšia krajina Juhoslávie. Pred rozpadom aj po rozpade. Prvá je Slovinsko.

Chorvátsko od r. 1995 robilo všetko pre návrat k turistickému ruchu, výhodou je naozaj dobrosrdečnosť a prívetivosť a pre Čechov, Slovákov, Maďarov, Poliakov, Slovincov, ... krajina blízka či už jazykovo alebo samotným morom. Chýbali služby. Ako prvé to pochopili banky. Úvery obyvateľstvu pomohli rozbehnúť podnikanie. A pridali sa tradične aj východní Nemci, Taliani, dokonca Bosniaci a samotní Chorváti. Všetci začali spoznávať krásy Chorvátska. Dlhé a členité pobrežie, 1200 ostrovov. Nastal doslova BOOM v rozvoji služieb na polostrove Istria. A juh spal. Všetko na juh od mesta Zadar spalo. Politicky tu bola vláda typu Mečiar, vnútrozemie zamínované, celkovo domy poškodené, vrátane národného parku Plitvice. Problémy s energiou, dopravou, bývaním, prácou, dlhy, ... zostala len hrdosť na krajinu, všade prítomné štátne vlajky, láska k futbalu a vôbec k športu. To držalo Chorvátov samotných, mimo letnej sezóny, čo je 3/4 roka.

Ale turisti chodili stále viac a viac a začali problémy. V r. 1996 boli príjmy z turistického ruchu na úrovni 1,5 mld. USD. V roku 1999 už 5,5 mld. USD. Ale krajina v lete doslova bola plná áut. Prístavy v Splite či Rijeke atď. boli plné ľudí a áut. Krajina mala peniaze, ktorými podporovala ľudí, ktorí stavali väčšie domy a dnes je 40% hotely a 60% sú apartmány a kempingy, to je dnes, za rok 2006.

V r. 1999 bola situácia nasledovná: Istria zmodernizovaná, ale cesty plné áut, letecký pohľad: jedna veľká kolóna. Hraničné priechody so SLO a H boli preplnené, jednotlivé cesty plné.

Vnútrozemie zamínované, bez rozvoja, bez súvislej diaľnice na Juhosláviu. Problematické vzťahy s Bosnou.

A chudobný juh, župa Split hlásila 19% nezamestnanosť, župa Dubrovnik 27%. Pričom rozvoj tam bol ideálny, oveľa viac možností na kúpanie, dlhšie pobrežie, než na Istrii. Lenže ako tam tých ľudí dostať ? Jadranska magistrala, dvojprúdovka plná. Vnútrozemská cesta prázdnejšia, ale zase v horšom stave. Letecky sa to nedá všetko do Splitu. A železnicou už vôbec nie.

A preto sa vláda rozhodla postaviť diaľnicu, dlhú stovky kilometrov, aby spojila najväčšie mestá štátu, mestá Zagreb a Split. A to do r. 2005 tak, aby už v letnej turistickej sezóne v r. 2005 bola diaľnica otvorená. Samozreme, neskôr sa doplnili plány pre celú krajinu.

Chorvátska vláda vyhlásila, že by to chcela postaviť. Aké boli reakcie ? Nemožné, hovoril Brusel. Neuveriteľné, hovorili niektorí Chorváti. Uskutočnili sa 2 veľké konferencie v meste Zagreb a v meste Split, kde sa zišli finančné skupiny z Izraela, Kanady, Veľkej Británie, Grécka a z USA. Zapojená bola PPP Aliancia so sídlom v Ríme. Založila sa odborná komisia pre posúdenie výstavby a financovania. Za 2,5 mesiaca bola k dispozícii štúdia. Nie je to nemožné, ale nebude to ľahké. 1/3 členov žiadalo skôr zdržanie výstavby a prehodnotenie z obáv o financovanie po dostavbe diaľnice. A nastalo 17 základných problematických bodov, ktoré boli predložené vláde, aby to prejednala a na základe toho sa následne rozhodovalo ďalej:

1. Slabá legislatíva, ktorá bude komplikovať vyvlastnenie a vyhlásenie tendrov atď.
2. Trasovanie diaľnice, nie je spravené.
3. Účel - či len tranzit alebo aj rozvoj.
4. Geologické štúdie chýbajú, bude min. 2x nutné prekonať pohoria.
5. Čo výstavba cez chránené územia ?
6. Čo na to EÚ ? Ak nebude súhlasiť napr. s trasou, čo spraví vláda v HR ?
7. Budú voľby, kde je zaručená kontinuita ? Veď toto bude vysoká rozostavanosť a čo ak sa zásadne zmenia priority vlády ?
8. Kde je garancia splácania postaveného ?
9. Chce HR elektronické mýto alebo mýtnice ?
10. Čo služby ? Odpočívadlá, diaľničná polícia, záchranný systém ?
11. Čo PPP ?
12. Čo Bechtel ?
13. Prijme HR diaľničné úvery ?
14. Problematika správy a údržby.
15. Aké parametre si vláda želá ?
16. nezverejním
17. nezverejním

Chorvátska vláda však s veľkou väčšinou vyhovela okamžite:

- legislatíva je rozpracovaná, bude schválená
- stavať sa bude hlavne cez štátne územie, štát vlastní väčšinu územia (zákon k Srbom atď.)
- účel hlavne tranzitný
- financovanie všetkými spôsobmi prijateľné
- garancia štátnymi zárukami pri úveroch, štátnym majetkom, náhradami za odstúpenie od zmlúv schválením dodatku k ústave, zloženie finančnej zálohy mimo výstavbu, ktorá bude vrátená keď pôjde všetko bez problémov vo výške 0,68 mld. EUR
- mýto - mýtnice kvôli zamestnanosti
- služby, riešené priebežne
- správa a údržba, riešené priebežne
- chránené zóny musia ustúpiť, vyhnúť sa národným parkom, stavať ochranné prvky
- parametre musia ustúpiť cene
- trasovanie určí štát v spolupráci s realizátormi
- Bechtel s americkou bankou pre rozvoj je vítaný
- PPP je vítané
- dohľad nad výstavbou preberie samotná vláda
- nevyhnutné podmienky: zamestnať domácich obyvateľov, dohliadať na životné prostredie pri výstavbe atď.
- tendre budú urcýhlené v štátnom záujme

V r. 2000 Chorvátsko zahájilo výstavbu. Ešte v tom istom roku túto výstavbu začal kritizovať Brusel pre:

- nevhodné trasovanie
- poškodenie životného prostredia
- príliš veľké riziká pri financovaní (to bolo len upozornenie)

HR na toto nereagovalo a pokračovalo vo výstavbe ďalej. V tej chvíli EÚ zastavila akékoľvek financovanie tohto projektu. A to bolo tak všetko. Bol to jasný tlak stavbárov, ktorí tu neuspeli a fakt toho, že tu boli USA cez svoju banku a svoju stavebnú firmu.

Chorvátsko však začalo realizovať svoj najväčší diaľničný projekt v histórii krajiny.

Vznikli aj väčšie aj menšie problémy, ale výstavba sa reálne zastavila len raz aj to len na jednom úseku.

Stavalo sa na miestach, kde nebol voľný prístup, razili sa tunely, stavali mosty a viadukty. Vláda všetko financovala. A medzitým rozvíjala juh, mimochodom investovala do rozšírenia prístaviska v Splite a ďalších 41 prístavov po krajine s dôrazom na juh.

A samozrejme, cesty boli plné. Diaľničný projekt bol podporovaný 90% obyvateľmi a pred voľbami všetky významné strany sľúbili pokračovanie, dokonca rozvoj ďalších diaľnic. Stalo sa. Kontinuita zabezpečila, že objem financií zvýšila samotná vláda na viacero priorít:

- prepojenie s Maďarskom, Slovinskom a už Srbskom
- Istrijský "Y"
- nová mapa diaľničnej siete HR

Dnes väčšina existuje, aj keď niekde len 1/2 profily.

Najväčšie ústupky a problémy pri výstavbe A1:

- nestíhalo sa financovať úplne všetko, preto sa ustúpilo od výstavby oboch tunelových rúr tunelov Mala Kapela a Sv. Rok a aj tu boli neustále časové sklzy
- problémy so silným nárazovým vetrom pri Šibeniku, nedostatočná navrhnutá konštrukcia, nebol však ani čas to meniť ani financie, vláda rozhodla, že keď bude silno fúkať vietor, diaľnica sa bude zatvárať
- problémy s financiami, splátky veľkých dlhov a väčšie výdavky v armáde (modernizácia pobrežnej stráže, nové stroje na odmínovanie, hraničná stráž, protidrogová kriminalita) spôsobovali meškanie platieb aj Bechtelu aj iným firmám. Bechtel pohrozil dočasným zastavením výstavby a prepustením 2500 ľudí, vláda si požičala financie a Bechtel pokračoval ďalej, iné firmy si navyšovali cenu, ale stavali ďalej (tým sa stavba neznehodnotila a vláda de facto v dlhodobom horizonte zarobila)

Vždy sa snažila nájsť komisia zložená zo súkromných stavebných firiem a finančných skupín a vláda spoločné riešenie. Zasadalo sa každý mesiac, každý 1/4 rok sa dávala správa, tolerancia neplnenia zo strany vlády do 5% (financie), zo strany firiem do 9% (plynulosť výstavby) bola splnená mimo neplatenia zo strany vlády.

Diaľnica sa otvorila. To bola veľká chvíla pre národ, politikov, aj turistov. Stavebné práce sa presunuli na iné cestné stavby. Ale ukázali sa prvé nedostatky.

- vietor pri Šibeniku a na 2 ďalších miestach fúkal dosť často, v priemere za letnú sezónu až 27x sa dočasne musela diaľnica uzavrieť na daných úseku, reálne sa prevracali kamióny, ale aj autá s prívesnými obytnými prívesmi
- citeľne chýbali druhé tunelové rúry
- chýbal lepší informačný systém ku kolónam a k počasiu
- zárezy, ktoré boli dočasne uchytené sa vplyvom počasia mierne posunuli
- správa a údržba nedisponovala autami na údržbu zelene na odpočívadlách
- málo ČSPH cez letnú sezónu
...

Dnes sa väčšina rieši.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod fh » 01. Dec 2006 16:18

Veľmi zaujímavé a obsažné čítanie. Napísal si aj"Idem pracovne na 2 mesiace do Chorvátska stanovovať ďalší postup v diaľničnej výstavbe v tejto krásnej krajine a z hľadiska diaľnic má unikátnu pozíciu v rámci EÚ."
Vieme , že v EU ešte HR nie je, ja im to želám čím skôr. Vychádza mi tam, že Bechtel a USA sa postavili pragmatickejšie k stavbe diaľnice než EU a vďaka tomu diaľnica stojí, aj keď to nebolo bez problémov.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Odoslaťod Dialniciar » 04. Dec 2006 10:21

Pozorovatel napísal:Veľmi zaujímavé a obsažné čítanie. Napísal si aj"Idem pracovne na 2 mesiace do Chorvátska stanovovať ďalší postup v diaľničnej výstavbe v tejto krásnej krajine a z hľadiska diaľnic má unikátnu pozíciu v rámci EÚ."
Vieme , že v EU ešte HR nie je, ja im to želám čím skôr. Vychádza mi tam, že Bechtel a USA sa postavili pragmatickejšie k stavbe diaľnice než EU a vďaka tomu diaľnica stojí, aj keď to nebolo bez problémov.


Ano, mám tam chybu, chcel som napísať v rámci Európy. :wink:

A je to tak, Bechtel a USA pomohli HR v otázke dopravnej infraštruktúry oveľa viac ako EÚ. USA a ich banky pre rozvoj Balkánu alebo pre podporu dopravnej infraštruktúry sú naklonené asi desiatke firmám, ktoré expandujú mimo USA a potom sa tieto firmy dokážu presadiť na trhoch aj po minutí financií z daných bánk. Potom už ich financuje vláda samotná.

Ale musím povedať, že dnes je situácia iná a v HR pôsobia aj európske (EÚ) stavebné firmy.

HR zvolilo iný postup pri diaľniciach než väčšina krajín na svete. Postavili čo najrýchlejšie súvislý úsek. Oslobodili ho od výkupu pozemkov, lebo stavali čo najviac cez štátne územie alebo vyvlastňovali. Na diaľnice sú nižšie dane. Stavebníctvo má štátnu podporu na techniku a zamestnancov (dnes ešte stále, len tá podpora klesla a netýka sa už veľkých firiem). No a v závere, úroveň, parametre a iné služby sa dokončujú ešte po otvorení, no nie sú to ploty ako u nás, ale drahšie záležitosti. Preto celková cena na 1 km bude vyššia o cca. 1/3 než cena, ktorá bola dosiahnutá pri otvorení s tým, že do tej 1/3 už patrí aj inflácia.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Stavebníctvo a cestná doprava v Chorvátsku za rok 2005

Odoslaťod Dialniciar » 13. Dec 2006 13:43

Stavebníctvo:

V posledních letech dochází ke zvyšování podílu resortu stavebnictví na tvorbě HDP. Po útlumu v roce 2000 rovněž kontinuálně roste fyzický objem stavebních prací. Po létech stagnace lze očekávat, že by chorvatské stavebnictví mohlo opětovně zažívat svůj rozvoj a to i přesto, že jeho podíl na tvorbě HDP je zatím pod úrovní zemí EU i řady tranzitních zemí.

V průběhu posledních let se mění i struktura druhu prováděných stavebních prací. Klesá podíl odvedených prací na stavbách budov ve prospěch ostatních staveb, a to především infrastruktury, silnic a dálnic.

Doprava:

V roce 2005 bylo převezeno dohromady 118,03 mil. cestujících (návaznost na turistiku), což představuje meziroční nárůst o 3,5 %. Největší podíl na přepravě osob má silniční doprava - 54,95 %, dále železnice 33,58 % a letecká doprava se podílí 1,78 %-y. Na převozu osob dlouhodobě stoupá podíl letecké a námořní dopravy na úkor dopravy silniční. V roce 2005 rovněž stoupl o 2,8 mil počet přepravených osob po železnici. Podíl přepravených osob silniční dopravou na celkovém počtu přepravených osob poklesl v roce 2005 o téměř 2 procentní body ve srovnání s rokem 2004.

Rozvoj dopravní infrastruktury, zejména silniční a železniční sítě je jedním z prioritních rozvojových vládních projektů. Donedávna nevyhovující dálniční síť neumožňovala kvalitní a rychlé spojení centrálního Chorvatska s mořem (střední a jižní Dalmácií) a tím i další hospodářský rozvoj a rozvoj turistického ruchu především v přímořských oblastech (mj. cca 80% zahraničních turistů přijíždí do Chorvatska vlastními motorovými vozidly).

Co se týká plánované výstavby dálniční sítě v Chorvatsku, do roku 2008 se předpokládá výstavba a dostavba dalších o celkové délce 257 km. V roce 2005 byla dokončena kompletní dostavba dálnice ve směru Záhřeb - Split, čímž bylo dálnicí spojeno hlavní město Záhřeb se Splitem.


Zdroj: http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/ch ... avebnictvi
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Dec 2006 12:00

Chorvátska diaľnica A1 v úseku Zagreb-Karlovac prejde novou štúdiou na rozšírenie úseku na 4+4 jazdné pruhy a podobne sa plánuje v najbližšom časovom období zrealizovať aj obchvat Zagrebu a to min. na 3+3 jazdné pruhy so skapacitnením na 4+4 jazdné pruhy do r. 2018.

Chorvátsko bude v r. 2007 okrem iného čerpať v poradí už 6. diaľničný úver, tentokrát vo výške 0,741 mld. USD na 5 diaľničných projektov. Celková zadĺženosť sa teraz v decembri znížila o 2,86 mld. USD, čo je plán splácania splnený na 210%, čo HR pomohlo dosiahnuť navýšenie nového diaľničného úveru o 18%. Tento posledný úver bude splácaný chorvátskou vládou rovných 6 rokov s úrokovou sadzbou 0,25% ročne.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Dec 2006 12:17

Diaľnica A1 Zagreb-Split-Dubrovnik sa skladá z:

14 tunelov
34 viaduktov
13 mostov
24 mýtnic
26 diaľničných nájazdov/križovatiek
43 odpočívadiel

Ďalšie informácie sa nachádzajú na http://www.hac.hr/?task=aut .
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Dec 2006 12:31

Chorvátske cesty dosiahli hodnotu 37,9 mld. USD.

Plán rozvoja 2005-2008 (po chorvátsky):

http://www.hrvatske-ceste.hr/WEB%20-%20 ... 3-2005.doc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 15. Jan 2007 22:33

Na celú župu Rijeka a mesto Rijeka bola uvalená nútená finančná správa, dlhy župy presiahli 80% a župa ich nie je schopná splácať. Dlhy mesta sú nad 85% a už ohrozujú normálny chod mesta.

Vláda od roku 2005 tento zlý stav ignorovala, plánuje však pomôcť sumou 2,7 mld. kún (úverom s úrokom len vo výške inflácie na 20 rokov).

V niektorých štvrtiach mesta Rijeka sa svieti len obmedzene.

V Chorvátsku je celkovo až 7% obcí a miest predĺžených tak, že musia škrtať vo svietení či výdavkoch na iný rozvoj. Tieto dlhy vznikli obrovskými investíciami do obnovy krajiny po vojne, takže dnes majú niekde nové lampy aj cesty aj školy, ale sa nesvieti, v školách netečie súvisle voda a na cestách nie je vodorovné dopravné značenie.

Vláda v Zagrebe stav podcenila.

Na druhú stranu, v decembri bol odovzdaný do prevádzky posledný chýbajúci 13 km diaľničný úsek na istrijskom ypsilone. Nasledovať bude jeho postupná dostavba na plný profil, ale I. etapa je skončená.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Honda » 02. Feb 2007 13:03

Záber na dialnicu A5, úsek medzi Karlovacom a Rijekou:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=2134
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod Honda » 06. Feb 2007 12:02

Trochu mi to trvalo, ale našiel som viacej infos: Chorvátsko ľahšie financuje svoje dialnice, pretože zapojilo viaceré zdroje, ktoré SR ešte nikdy nemala:

1. PPP a aj je v Chorvátsku viac dialničných spoločností
2. Americké banky s americkou stavebnou firmou Bechtel potiahli hlavne začiatok, rozbeh výstavby.

A Chorvátsko nie je viazané žiadnym eurom takže 3% pri rozpočte nemusia dodržať.

K tomu ešte aj návratnosť je 5x vyššia ako u nás. Chorváti za minulý rok vybrali na dialniciach na naše skoro 8,25 miliárd Sk. A to ešte nie je plný efekt, lebo moc ludí nejde po A1 kým nebudú dostavané tunely.

Okrem dialnice A1 sa staval úsek na spojení so Srbskom, dialnice na Istrijskom polostrove, dialnice na Madarsko aj Slovinsko a este sa investovalo za 5 rokov presne 1 miliarda kún na Jadransku Magistralu a to na výmenu koberca, nové značenie, spevnenie ssvahov a opravy mostov a to všetko mimo sezóny.

Na druhú stranu Chorváti dialnice potrebujú. Bez nich nie je možné stavať turistický ruch. Skúšali to bez nich ale už jeden rok po vojne v r. 1996 (vojna skončila 1995) boli cesty plné - aj na Istrii aj Jadr. Mag. aj tzv. vnútrozemská cesta cez Plitvice a mestá Knin, Sinj ... každého turistu trápila hlavne tá cesta, že ono kde začína Chorvátsko, to ešte nie je more. Sever je vybudovaný, ale nie je tam stabilné počasie a ísť na juh, to boli iné šoky. Turisti potrebovali dialnicu. A turisti = devíza, kapitál. A dialnica = viac turistov.

Viem dosť, lebo tam chodíme a s dedom som tam bol dvakrát pri výstavbe A1. Keď si uvedomíte, že to bola krajina taká, že dostrielané domy, fest preplnené cesty = ludia tam išli. Za morom, slnkom a teplom a chodia stále. Keď to bolo najviac rozrobené, tak sa stavalo naraz 217 km dialnice A1 na plný profil, k tomu ešte tie dva dlhé tunely. Tam k niektorým úsekom ani neišla asfaltová cesta. Tam sa išlo na džípoch, kým sa prišlo k niektorým úsekom a tam sa pracovalo, postavené betonárky, obalovačky, rozložené staveniská, komplet materiál, unimobunky, desiatky ľudí pracovalo ručne, desiatky s nejakým elektrickým náradím a množstvo stavebných strojov. A keď sme s dedom prechádzali tak každý zamával, niekde sme sa pristavili, poriešili sa problémy, na ďalšej etape iná stavebná firma už robila ploty, tam bolo tak veľa stĺpikov a pletiva, že to som nikdy nevidel pohromade a triedili to tam, naťahovali postupne stále dopredu. Potom len zemné práce, príprava viaduktov, výstavba pilierov, to sme obchádzali pod tým už po prejazdenej zemi, potom sme sa napojili zase na úsek a tak sme to celé prešli. Tisíce ludí, stovky strojov, obrovské množstvo materiálu. Farebne spústa rôznych ludí, majstrov v rôznych prilbách (dedo bielu s čiernym nápisom). Na niektorých úsekoch sme museli zbehnúť na pôvodnú cestu. A najväčšie problémy boli s tunelami a silným vetrom pri Šibeniku, kde sa aj projekt menil za chodu, lebo tam fakt silno fúkalo. Aj tento úsek teraz v r. 2006 prešiel úpravou, zdvojnásobili sa do hrúbky anti-air zábrany a do výšky sa potiahla úplne nová stena, zarovnali sa zárezy lebo sa tam stávali nehody, normálne kamión prevrátilo a nie raz. Tam bolo často 100-120 km/h už keď sa to stavalo.

Boli peniaze, niekedy tesne, ale boli. A dedo vždy hovorí, že peniaze to nie je všetko. Peniaze, to je len základ. Môžu byť problémy, ale podstatné je, že dialnica sa v sezóne 2005 už otvorila. Akože bolo to dosť dlho a velmi veľa úsekov ani nebolo vidieť z vedľajších ciest, že by sa stavali a turistov pribúdalo aj bez diaľnice. Tu to bolo druhýkrát, previezť sa dedkom po ešte zatvorenej dialnici a musím povedať, že tam ten pokrok bol perfektný. A dedo mi stále opakoval, že Chorvátsko nestavalo len A1. Priemerne ročne sa otváralo len na dialnici A1 keď sa začalo stavať 60 km a celkovo sa ten priemer udržal na 70, raz bolo aj skoro 90 km .. ale tam bol aj tzv. pol profil na Y na Istrii.

Nie je to o len o peniazoch. Dnes sa dáva na dialnice v Chorvátsku spolu už na naše 18 miliárd Sk. A v tom je aj údržba, opravy a dostavba. To je 1/3 peňazí. Chorváti stavajú skoro 60% dĺžky dialnic cez štátne územie a kde nie tam sa uplatní štátny záujem. To nie ako u nás, že 45 ročný týpek si ide zarobiť na tom že má domček na trase dialnice. U nás sa sním budeme 10 rokov hrať. V Chorvátsku má šancu dvakrát jednať, maximálne 6 mesiacov a potom mu hrozí vyvlastnenie. A viem, že sa vyvlastňovalo.

Potom je to aj o tom že ani Chorvátsko nebolo super bohaté. Zohnalo kapitál ale vlastne to boli všetko úvery alebo tieňové PPP. A keď sa chce stavať fakt na maximum tak sa musí výstavba dialnic podporiť ináč. V Chorvátsku zaviedli extra dane na niektorý materiál, extra dane pre niektoré firmy (určené podmienky len aby to sadlo presne na tých kde to chceli a boli to domáce firmy) a špeciálne odpustenie daní z niektorých úsekov ale tak že to bola pomoc regiónom.

Takže zhrniem to:

1. Peniaze:

1.1 Úvery - 2 druhy
1.2 PPP
1.3 Americká banka pre Balkán
1.4 Štátny rozpočet

Nie EÚ, lebo tu staval najprv Bechtel a potom to vraj podla Bruselu nešla A1 cez koridory ...

2. Vedľajšia podpora:

2.1 Zľavy na daniach
2.2 Podpora 2 firiem
2.3 Zľavy na daniach ocele
2.4 Jednoduchá legislatíva
2.5 Zahraniční odborníci - dedo (aj :) )
2.6 ...

Potom sa dalo už v r. 2000 aj začať stavať a hneď sa riešila celá A1 postupne. Boli zdržania ale nie pre málo peňazí a tých nebolo stále veľa. Hlavne technické problémy, nutné zmeny projektov, tu sa škrtol v r. 2004 aj obchvat Splitu .. to sa fakt už nestíhalo a nebolo na to peňazí, aj to je na pol profil spravené s tromi pruhmi. Teraz sa tam investuje od r. 2006. Zahraniční odborníci preto, lebo majú renomé a to je záruka pre zahraničné firmy a ich kapitál a záruka pre vládu, že ich nikto neokradne.



Takže takto to je. A može si Slovensko zobrať príklad, nie na všetkom ale na niečom snáď ano, ale neberieme si ho. 10 rokov rozostavané úseky Važec-Mengusovce a Ladce-Sverepec, stále nedokončené sú toho dôkazom. A to je prosím tá priorita D1. Tie úseky sa predražili o 100-200% a Ladce-Sverepec ani nie sú dokončené.

Zdroj: "výcuc" zo skoro 20 stranového dokumentu Diaľničiara.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod Honda » 12. Feb 2007 21:26

Chorvátske diaľnice sú najlacnejšie vo svojom regióne:

Chorvátske diaľnice sú lacnejšie ako:

- talianske, slovinské, maďarské, slovenské, české alebo grécke.

Chorvátske diaľnice sú drahšie ako:

- srbské, macedónske

Údaje sú z rokov 2000-2005. Je tu široká prehľadná tabuľka, ale sa nedá vybrať a fakt sa mi to nechce robit.

Cena z chorvátskej diaľnice zahŕňa celkovú cenu, za ktorú je diaľnica postavená. Chorvátsko plánuje stavať len diaľnice, pre finančné problémy však hlavne na polostrove Istria sa realizujú najprv na tzv. 1/2 profil. Úsek medzi Zagrebom a Rijekou je postupne dobudovávaný na plný profil.

Konkrétne cena chorvátskych diaľnic zahŕňa a cenu ovplyvňuje:

- všetky práce spojené s výkupom pozemkov, určením trasy, vybavenia všetkých povolení a práce spojené s vypracovaním projektovej dokumentácie
- všetky zemné aj stavebné práce nie podľa projektu, ale podľa reálneho stavu*
- cena je silno ovplyvnená štátnym záujmom a preferenciou výstavby a rozvoja diaľničnej siete, čo vplýva na dostatočné stavebné kapacity a na hladký priebeh výstavby

___________
* - v praxi to znamená, že diaľnice sa postavia pre svoj účel tak, aby splnili max. kritériá pre bezpečnosť a min. pre čo najdlhšiu možnú stálu prevádzku a to v praxi znamená, že anti-air zábrany, odpočívadlá alebo iné šúčasti sa dostavávajú až neskôr a časť týchto stavieb už aj keď je v projekte, tak nespadá do ceny diaľnic

Celkovo sa však dá naozaj povedať, že diaľnice v Chorvátsku tým, že obsahujú úplne všetky náklady a až niektoré sú potom rozčlenené, tak sú naozaj vzhľadom na okolité štáty a ich porovnateľnú alebo vyššiu životnú úroveň, lacnejšie.

Zdroj: Diaľničiar: "úryvok pre príhovor v Klube Diaľničiarov v r. 2006 pri cenách, škrtnúť-preformulovať a nájsť údaje pre Srbsko" (on to takto presne má ako poznámku, mal som súhlas z týchto dokumentov sem niečo dávať, tak snáď .. :wink: )
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.