Chorvatsko - Croatia

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 04. Nov 2005 17:54

Branco napísal:Slovinci stavajú pomalšie, ako Chorváti.


To je pravda, ale to je preto, ze Slovinsko nedokaze splacat dialnice z vysokych ziskov myta ako je tomu v Chorvatsku.

Co sa ekonomiky tyka, zivotnej urovne, tak Slovinsko je na tom ovela lepsie nez Chorvatsko. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Branco » 05. Nov 2005 17:23

Adoas napísal:
Branco napísal:Slovinci stavajú pomalšie, ako Chorváti.


To je pravda, ale to je preto, ze Slovinsko nedokaze splacat dialnice z vysokych ziskov myta ako je tomu v Chorvatsku.

Co sa ekonomiky tyka, zivotnej urovne, tak Slovinsko je na tom ovela lepsie nez Chorvatsko. :wink:


Slovinskom tak, ci tak prechadza vacsina tranzitu na Jadran, takze v myte, resp. jeho vyske by som nevidel problem, mimochodom, maju ho nizsie, ako Chorvati.

Ekonomicky je skutocne velky rozdiel medzi SLO a HR, sami Chorvati vravia, ze bez pristavov a turistiky na Jadrane by krajina zila len z par priemyselnych podnikov v Zahrebe...
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Adaios » 06. Nov 2005 23:05

Ponukam link na konkretny rozvojovy program Chorvatska v oblasti cestnej infrastruktury na r. 2005-2008:

http://www.mmtpr.hr/UserDocsImages/PROG ... 5-2008.pdf

Osobne odporucam. 8)
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 06. Nov 2005 23:13

Ponukam este jeden link na kategorizaciu dialnicnej siete Chorvatska:

http://www.mmtpr.hr/UserDocsImages/0412 ... e-copy.jpg

Ako je vidiet, tak HR planuje mat dialnicnu siet v celkovej dlzke 1 500 km a z toho uz ma cca. 50% hotovych. A este ked sa zrataju aj rozostavane useky, tak je na tom HR velmi dobre v oblasti dialnic. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod aquila » 06. Nov 2005 23:46

ach jaj, skoda hovorit, to co dokazali, klobuk dole ... a za tak kratky cas ... mno jo no u nas bude 1500 km dialnic za 1500 rokov :lol:
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 07. Nov 2005 23:45

aquila napísal:ach jaj, skoda hovorit, to co dokazali, klobuk dole ... a za tak kratky cas ... mno jo no u nas bude 1500 km dialnic za 1500 rokov :lol:


Myslim si, ze SR bude mat dialnicnu siet dlhu min. 2 000 km (tak je aj planovana) a najneskor v r. 2050. Raz pride obdobie, ked aj na Slovensku sa bude otvarat kazdy rok 50 km dialnic a RK a to minimalne 10 rokov. Moze sa aj viac. Raz to pride - bude musiet. :wink:

Mate na to este 45 rokov. To znamena rocne otvarat cca. 40 km dialnic. A to sa da. :wink: ... a ratam do toho aj useky na 1/2 profil. :lol:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 15. Nov 2005 21:35

Najdrahší most v HR sa plánuje a spojí južnú časť HR bez toho, aby sa muselo prechádzať cez cca. 5 km oblasť Bosny. Most bude mať cenu cca. 10 mld. SKK. 8)

Viac: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1917
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Adaios » 26. Nov 2005 17:03

Caesar napísal:Najdrahší most v HR sa plánuje a spojí južnú časť HR bez toho, aby sa muselo prechádzať cez cca. 5 km oblasť Bosny. Most bude mať cenu cca. 10 mld. SKK. 8)

Viac: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1917


S tymto krokom este uplne nesuhlasi EU a samotna BiH, aj ked ta na tom nic nedokaze zmenit. BiH mohla mat dialnicu cez Neum, ale kladla si privela roznych podmienok, namiesto toho, aby bola rada, ze HR postavi 5 km dialnice cez jej uzemie de facto zadarmo (HR chcelo postavit aj dialnicnu krizovatku ale tak, ze by sa az pri vjazde/vyjazde kontrolovali pasy a nie na samotnej dialnici a tam bol ten spor, okrem ineho lebo boli tam asi aj ine problemy). Preto tento most, lebo inokadial sa to postavit neda. A cena tu nehra rolu a to je dobre pre stavebny trh. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 26. Jan 2006 21:20

Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 19:38

Odkaz na podrobnu cestnu mapu HR :arrow:

http://www.tzg-rab.hr/images/mapa3/AutoHrvatskab.jpg

A mozem potvrdit ze min. cez letnu sezonu takuto mapu dostava kazdy turista na hraniciach s HR ako aj dalsie info o dalsich turistickych zariadeniach v HR. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jkjk » 06. Apr 2006 04:09

Mensim problemem pro Chorvatsko souvisejicim s dalnicemi jsou spatne vztahy se sousednim Slovniskem. Nasledkem toho zustane jedine dalnicni spojeni na turisticky ne prilis atraktivni trase Ljublana-Zagreb na delsi dobu jedinym.
Chorvati sice postavili dalnici na slovinske hranice u Rupy, letos postavi na hranice k Umagu a pristi rok pak na hranice k Macelji, ale ze slovninske strany tam zadna dalnice neni a blizke dobe nebude. Dalnice k chorvatskym hranicim maji ve Slovinsku tu nejnizsi prioritu, letos se timto smerem nezacne stavet ani kilometr, to se drive dokonci dalnice do Madarska.
jkjk
diskutujúci
 
Príspevky: 55
Obrázky: 1
Založený: 06. Apr 2006 03:52

Odoslaťod B; » 06. Apr 2006 09:34

Ale od Mariboru ( SI) po hranice HR to nie je dlhy usek ( tusim 50km)
Treba ho brat ako spestrenie dialnicnej jednotvarnosti po ceste k moru.
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Branco » 06. Apr 2006 13:00

Chorvátsko tento týždeň začalo stavať novú diaľnicu Záhreb-Sisak. Väčšina úsekov má byť hotová v roku 2008.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Adaios » 06. Apr 2006 14:34

jkjk napísal:Mensim problemem pro Chorvatsko souvisejicim s dalnicemi jsou spatne vztahy se sousednim Slovniskem. Nasledkem toho zustane jedine dalnicni spojeni na turisticky ne prilis atraktivni trase Ljublana-Zagreb na delsi dobu jedinym.
Chorvati sice postavili dalnici na slovinske hranice u Rupy, letos postavi na hranice k Umagu a pristi rok pak na hranice k Macelji, ale ze slovninske strany tam zadna dalnice neni a blizke dobe nebude. Dalnice k chorvatskym hranicim maji ve Slovinsku tu nejnizsi prioritu, letos se timto smerem nezacne stavet ani kilometr, to se drive dokonci dalnice do Madarska.


Vztahy SLO a HR su problematicke uz velmi dlho. Ide o to ze SLO by chcelo niekolko km pobrezia aby malo pristup k medzinarodnym vodam a to HR kategoricky odmieta. Vyhoda SLO je fakt clenstva v NATO a EU a tym aj moznost vetovat vstup HR do tychto organizaci. Ekonomicky je na tom samozrejme SLO ovela lepsie ale co sa tyka vztahov - tak medzi ludmi su viac nez dobre, vela SLO chodi na dovolenku do HR. A z hladiska hospodarskeho je to tiez na velmi dobrej urovni pretoze SLO a HR vlastnia spolu 1 atomovu elektraren.

Dialnicna vystavba je pre HR zakladom pre rastuci pocet turistov a ti su hlavnym zdrojom prijmov krajiny. Preto HR musi a stavia dialnicnu siet a to vsetkymi smermi, roznej kvality (2+2, 1+2 pruhy) a HR uz ma viac ako 50% planovanej dialnicnej siete postavenej. HR ma zaujem spojit krajinu a zaroven ma dobre vychodiska - v smere na YU dialnica existuje a odtial sa da v kratkom case a za malo penazi postavit na BiH ale tu nie je zatial dovod pre hospodarstvo BiH. Podobne sa postavila dialnica na Madarsko ... a zostalo SLO - to nemalo dostatok dialnic a nema take moznosti pri vystavbe dialnicnej siete ako HR tak sa zameralo na staty "zapadu" - Taliansko, Rakusko a samozrejme spojenie krajiny a riesenie hlavneho mesta. HR je najmensia priorita ale stavia sa aj v smere na HR.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod pohodak » 18. Máj 2006 10:05

no zalezi kadial ides, ak ides do lendavy cez mursku sobotu(teda smerom na vychod) je to okolo 90 km a cesta z MB do MS trva cca hodinu a pol, je to samy kopcek, vela kamionov a cesta je rozbita, i ked ju v podstate kontinualne opravuju...pre ilustraciu:cesta z MS do MB mi trva len o nieco menej ako z MB do LJ :roll: ak ides z MB k hraniciam cez Ptuj(smer juhovychod, varazdin) je to necelych 50 km, ale ta cesta je hrozna a byva dost prepchata...a hned za hranicami dialnica nezacina, aspon tam teda nebola ked som naposledy isiel :oops:

a co sa tyka tych vztahov HR-SLO, nie je to az tak ruzove ako sa nam zvonku zda, samozrejme su na tom lepsie ako vztahy HR<->srbi, ale aj tak to nie je bohvieco...chorvati su nasrani ze sa za nich slovinci nepostavili vo vojne a su to pre nich len alpski srbi...SLO kustik pobrezia ma, dokopy 4 mestecka :D a chorvati tvrdia ze cele pobrezie je ich, aj tie 4 mestecka, cize tam niekde lezi zdroj napatia...
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 28. Máj 2006 21:41

Veľmi dobrá stránka k cestovaniu v HR:

http://www.chorvatsko-dalnice.info/
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Jún 2006 16:18

V roku 2005 výber mýtneho na diaľniciach stúpol o 27,4% oproti roku 2004 a dosiahol v prepočte cca. 6,3 mld. SKK.

A už len doplním, že cesta po diaľnici Zagreb-Split stojí pre osobné auto 157 kún, čo je cca. 830 SKK. Vzhľadom na nižšiu spotrebu benzínu a rýchlejšie a pohodlnejšie cestovanie je však oveľa lepšia diaľnica ako možné paralelné cesty, takže táto investícia sa určite oplatí. Diaľnica je predovšetkým cez sezónu využívaná "nárazovo", čo znamená, že kolóny sú hlavne v piatok a v sobotu, podobne sú však aj na paralelných cestách, v iné dni býva samotná diaľnica prázdnejšia.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 01. Júl 2006 19:18

Nové diaľnice nepribudli, platí sa rovnako

CHORVÁTSKO/ ČIERNA HORA - Viac ako tretina Slovákov stále uprednostňuje dovolenku vlastným autom pred autobusom, cesta autom je pohodlnejšia, rýchlejšia. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4234
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Majkl » 07. Júl 2006 21:08

Pridal som niekoľko fotiek z dialnice A1 z okolia Zadaru. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=20
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Odoslaťod Dialniciar » 06. Sep 2006 21:47

Dovolil som si pridať do Fotogalérie 4 fotky z Chorvátska, konkrétne zachytávajú 3 mosty. Spravil som to zámerne, pretože tieto mosty majú veľa podobného, hlavne v názvoch toho, čo prekonávajú a následne sa samozrejme často zamieňajú jeden s druhým, aj keď v praxi sú nezameniteľné. :arrow:

Krčki most (Krk bridges). :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1514
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1513

Všetky informácie nájdete v popise oboch obrázkov.

Krka River Bridge. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1516

Je to diaľničný most pri obci Skradin, postavený v rokoch 2002-2004, nachádza sa pri ňom významné diaľničné odpočívadlo. Most je dlhý 391 metrov.

Šibenický most (Sibenik bridge). :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1515

Všetky informácie nájdete v popise obrázku.


A ešte pridám aj odkaz na most Dr. Franja Tudjmana pri Dubrovniku, fotku sem pridal Adaios. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=348
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod johhan » 07. Sep 2006 14:29

Dy napísal:Šibenický most (Sibenik bridge). :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1515


Tak tento most sa nám podarilo škrabnúť hlavným sťažnom lode :oops: :P
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Odoslaťod Dialniciar » 08. Sep 2006 22:58

johhan napísal:
Dy napísal:Šibenický most (Sibenik bridge). :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1515


Tak tento most sa nám podarilo škrabnúť hlavným sťažnom lode :oops: :P


Cheš povedať, most "škrabol vás". :twisted:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Sep 2006 23:10

Niekoľko poznámok k tejto problematike. :arrow:

1. Financovanie diaľnic. Úvery, PPP, štátny rozpočet. Splácanie je tvrdé - mýto, väčšie sumy presne vyčlenené.

2. Program ďalšej výstavby. A1 Split-Makarska, ten sa otvorí v r. 2007, úsek dlhý 37 km. Stavia sa cez pohorie (naozaj) aj keď by mohlo ísť cez blízke polia, ... nejde a to z dôvodu, že sa ušetrí na mnohých prípravných prácach, výkupoch pozemkov atď., diaľnica ide cez územie, čo je v štátnej "države", teda v štátnom vlastníctve. Doslova, cez hory. Ďalšie priority sú jasné, dotavba úseku Zagreb-Rijeka, Istrijský Y a smer Belehrad a smer Slovinsko. Už to nie je tak rezké tempo ako A1 Zagreb-Split za 5 rokov, ale stále sa stavia veľa, rozostavanosť je nad 100 km.

3. Cena diaľnic. Hovorí sa o cene, že je nižšia. Je, oproti SR je naozaj nižšia a keď sa vezmú životné náklady v Chorvátsku (HR), tak je to zaujímavé, ale vysvetlím: stavia sa cez štátne pozemky, stavebníctvo je zvýhodnené dotáciami a nižšou DPH, mnohé úseky sa otvorili a neboli dokončené. Naozaj, dnes na A1 Zagreb-Split prebiehajú ďalšie práce v podobe spevňovania zárezov, ich predlžovanie a vyvyšovanie protivetrových zábran na dlhších viaduktoch, spolu skoro za 1 mld. kún. Na rozdiel od SR existujú ploty. Otázne je dokončenie tunelov Sv. Rok a Mala Kapela. A veľká výhoda HR je aj v tomto: domáci asfalt a veľmi lacné stavebné materiály.

4. Mýto a čo to jazdí po diaľniciach ? Naozaj, cez zimu je áut oveľa menej ako v lete. Údržba je rovnaká. Aj na odpočívadlách. Zeleň, WC, všetko. Pribúda mýtnic. V lete je najviac áut v piatok/sobotu a mierne viac v stredu, kolóny cez víkend sú pri tuneli Sv. Rok bežne aj viac ako 20 km. Napriek tomu, väčšina ide po diaľnici. Ale nie kamióny. Naozaj cena je taká, že kamióny vaužívajú lodnú prepravu, trajekty. A týka sa to mnohého tovaru. Preto diaľnice nie sú v stave vyjazdených koľají a nie sú plné pomalých nákladiakov. Výnimka je len obchvat Zagrebu, ten je však celý zadarmo.

K cestám:

HR investuje každý rok až 0,5 mld. kún na opravu Jadranskej Magistraly, pobrežná cesta a 0,25 mld. kún na opravy vnútrozemskej cesty. Okrem toho ide ďalšia 1 mld. kún na výstavbu nových ciest - po vojne sa mnohé dediny vo vnútrozemí stali nedostupnými a po vojne v r. 1995 sa tam rozsypal iba štrk. Dnes sa cesta podloží a položí sa asfalt. Tieto cesty sú užšie, ale kvalitné.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Ondra O.K. » 11. Sep 2006 14:00

Doplnim svoje zkusenosti z minuleho tydne:

1. Usek SLO (Krapina)-Zahreb je ve stadiu mohutne rozpracovanosti, vsude samy most a tunel..leckde jdou do skaly tri tunely vedle sebe - stary a dva nove dalnicni...pres staveniste je obvykle 40-50 km/h (policie merila i v osm vecer), dlouhe useky mimo jsou jen 60 km/h...jinak uz hotovy usek do Zahrebu stoji 18 kn

2. Obchvat Zahrebu je zdarma, dobre znaceny

3. usek ze Zahrebu na Karlovac je opravdu uz trosku opotrebovany, ale porad to jde...koleje se temer nevyskytuji, spis opravene praskliny...zacpy jsme v podstate nepotkali (streda rano tam a sobota rano zpet), max. hustejsi provoz pred Zahrebem pri ceste zpet

4. usek Karlovac - Rijeka - asi polovina useku je v pulprofilu (od Bosiljevo), zbytek se dobudovava...nezustalo mi nez si touzebne prat aby to tak vypadalo i na Slovensku...na stavenem pulprofilu jeden tunel za druhym (vetsinou Strabag, nektere pred dokoncenim, u nekterych teprve stavi portaly), na vsech se pracuje i o vikendu...trosku zamrzi ze tam je dost casto jen 80 km/h, malokdy 100 km/h...

Za usek Zahreb - Oštrovica se plati 49 kn

5. usek od dalnice k ostrovu Krk - krasna jizda po serpentinach stare silnice dolu/nahoru k/od more, pokud nepotkate pred sebou traktor tak dobry ridic si tu uzije :-)

6. Krckij most - pekna projizdka za 30 kn, zpet se neplati


Zhrnuto - dalnice i kdyz je drazsi se pro jednou vyplati, od more u Zahrebu jsme byli za necele dve hodiny...zacpy jsou asi jen v sezone, tento vikend to bylo bez problemu (i kdyz radio hlasilo 6,5 km kolonu nekde na Split pred nejakym tunelem)

Cestou tam i zpet jsme potkali 2 hlidky s radarem, dodrzovat (usekove snizenou) rychlost se vyplati :)

Pribuzny ze Zahrebu rikal, ze v zime je dalnice uplne prazdna, mistni po ni moc nejezdi...pry se uvazuje aspon o slevach mimo sezonu

Uz funguje jakysi "kreditni" system, ze clovek koupi kredit a nemusi potom platit na mytnicich, ale je pry pomerne nevyhodny (vysoky kredit na kratke obdobi bez vyrazneji slevy)

Takze rada - jedete-li k mori, pouzijte dalnici...i vase dalnicarske srdce se potesi :D
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Odoslaťod wazari » 11. Sep 2006 15:11

ok79 napísal:Zhrnuto - dalnice i kdyz je drazsi se pro jednou vyplati, od more u Zahrebu jsme byli za necele dve hodiny...zacpy jsou asi jen v sezone, tento vikend to bylo bez problemu (i kdyz radio hlasilo 6,5 km kolonu nekde na Split pred nejakym tunelem)

Takze rada - jedete-li k mori, pouzijte dalnici...i vase dalnicarske srdce se potesi :D


no, ved to je problem, ked ides niekam dole, tie tunely - Mala Kapela a Svety rok

postal som si tam 3 hodinky :(
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.