Stránka 4 z 8

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2006 19:32
od Dialniciar
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2878

... nadnárodné korporácie ...

To je teda slovné spojenie, z toho je jasné presne to, čo tu Adoas niekde napísal, že záujem medzinárodného stavebného spoločenstva sleduje vývoj PPP na Slovensku. A slovo nadnárodné korporácie znamená v preklade: nadnárodné združenia, teda to nie sú samostatné firmy, ale priamo viaceré firmy veľké firmy spolu. Žiadna firmička zo Slovenska, z ČR, ... keď tak veľké firmy zo Slovenska budú spolupracovať cez slovenské know-how s tými korporáciami. Lebo inak - Gréci sa "spálili".

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2006 11:29
od Adaios
Logicky su to nadnarodne korporacie. Ziadna na Slovensku posobiaca spolocnost nema kapacity ani stavebne ani financne (ani s pomocou bank) financovat vystavbu najnarocnejsich usekov na D1 a cakat 20-30 rokov kym sa financie vratia naspat a este aj udrziavat dialnicu v prevadzke cez zimu a leto.

Ale zase pravdepodobne nevyhra (dolezite slovo - zucastnit sa moze ktokolvek) len samotna zahranicna firma bez slovenskeho partnera.

Tu je moznych 1 000 zalezitosti, ktore sa riesia a ani ta najlepsia zmluva nemusi zabranit problemom - ked nejaka firma vyhlasi krach tak nastane problem. Preto su pozadovane pri vystavbe dialnic vysoke skusenosti atd.

Napriklad sa riesit ako udrziavat dialnicu cez zimu:

V r. 2005 boli v SR problemy na D1 pod Tatrami 1. krat - pretoze sa rozdelili SSC a NDS, a.s. a SSC nepatri ani 1 stroj ako sypac ale patri to VUC a kompetencie boli zlozite a ked uz to nebola 1 SSC, ale de facto 3 rozne zaujmy a jeden sa stara len o dialnice, druhy o cesty I. triedy a treti o cesty II. a III. triedy a stvrty o mestske cesty - tak potom vznikaju problemy na "hranicnych bodoch" a bola snehova kalamita - a nemusela byt tak skoro ako v SR vznikla. A nemusela tak dlho trvat ako trvala. :arrow:

A teraz modelova situacia - stane sa nieco taketo, kto nesie zodpovednost, PPP alebo NDS alebo SSC :?: A kto zaplati pripadne skody atd. - bude platit stat PPP (lebo vznikaju straty ked sa neda na dialnicu dostat) alebo bude platit PPP statu (lebo je dialnica zle udrziavana) - alebo nebude platit nikto nikomu. A teraz - ide o 20-30 rokov.

A to jeden bod z 1 000 moznych ktore by sa mali riesit. :wink:

OdoslaťOdoslané: 30. Máj 2006 14:04
od Dialniciar
Diaľnica na splátky už počká na novú vládu. Verejno-súkromné partnerstvo mešká pre nedostatok skúseností, ale to nie je najväčší problém. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3985

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 09:56
od Branco
Tak neviem, nový minister sa zatiaľ vyjadruje veľmi nejasne: :arrow: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4314
Mám divný pocit, že pôjde o ďalšie nešťastné zdržanie.

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 13:37
od Dialniciar
Branco napísal:Tak neviem, nový minister sa zatiaľ vyjadruje veľmi nejasne: :arrow: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4314
Mám divný pocit, že pôjde o ďalšie nešťastné zdržanie.


Povedal pravdu, nič iného. Aj Mikloš to chcel ešte preveriť. Ale môže si za to štát sám, lebo dal obmedzujúce podmienky už pred tendrom. :idea:

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 13:50
od Branco
No, podľa jeho vyjadrenia:

Projekt musíme najprv prehodnotiť z hľadiska efektívnosti. Význam bude mať vtedy, keď v tomto partnerstve preberie súkromný kapitál viac rizík. Dnes to totiž vyzerá tak, že ide o normálne investovanie štátu, ktoré je iba prekryté názvom projektu. Mám obavu z toho, že k nemu vôbec nedôjde.

sa bude projekt prehodnocovať? Máme predsa súhlasné stanovisko z EU, dva roky pripravovaný projekt bude teraz prehodnocovaný :?:

Na druhej strane tiež neboli avizované žiadne veľké zmeny v personálnom obsadení na MDPaT /aj keď zmenu vo vedení NDS by som skutočne uvítal/. Vážny avizoval aj urýchlenie prípravy stavieb, rád sa nechám prekvapiť.

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 13:52
od Dialniciar
Branco napísal:No, podľa jeho vyjadrenia:

Projekt musíme najprv prehodnotiť z hľadiska efektívnosti. Význam bude mať vtedy, keď v tomto partnerstve preberie súkromný kapitál viac rizík. Dnes to totiž vyzerá tak, že ide o normálne investovanie štátu, ktoré je iba prekryté názvom projektu. Mám obavu z toho, že k nemu vôbec nedôjde.

sa bude projekt prehodnocovať? Máme predsa súhlasné stanovisko z EU, dva roky pripravovaný projekt bude teraz prehodnocovaný :?:

Na druhej strane tiež neboli avizované žiadne veľké zmeny v personálnom obsadení na MDPaT /aj keď zmenu vo vedení NDS by som skutočne uvítal/. Vážny avizoval aj urýchlenie prípravy stavieb, rád sa nechám prekvapiť.


Určite nie je vhodné stavať za viac ako 200% navýšenie pri stave viac rizík na štáte. :idea:

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 14:00
od Branco
Len aby to nebol ďalší odklad realizácie Višňového a diaľničného obchvatu Martina. Úsek tiež nie je zaradený do projektov z Kohézneho a štrukturálnych fondov, možno sa bude - ak sa bude, stavať zo ŠR a úverov. Tiež nie som si istý, či úvahy o dvoch rúrach pre Višňové budú reálne.

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2006 14:17
od Dialniciar
Branco napísal:Len aby to nebol ďalší odklad realizácie Višňového a diaľničného obchvatu Martina. Úsek tiež nie je zaradený do projektov z Kohézneho a štrukturálnych fondov, možno sa bude - ak sa bude, stavať zo ŠR a úverov. Tiež nie som si istý, či úvahy o dvoch rúrach pre Višňové budú reálne.


Uvidíme, je to predčasné hodnotiť, len by som rád doplnil, že tender by bol aj pri tejto vláde najskôr na jeseň roku 2006 a vyhodnotenie zrejme až v r. 2007, stavať by sa začalo v polovici r. 2007 a prvé výsledky by boli vidieť v r. 2008 a stavalo by sa min. 3 roky + 1 rok na technologické úpravy atď.

V tomto prípade ide priamo o 22-25 mld. SKK, ktoré však budú nakoniec stáť 50 mld. SKK a tak je správne, že je štát opatrný. Keď to budú úvery, budú to úvery, niečo už to bude. Ja verím tomu, že táto vláda bude naklonená tak zlepšeniu prípravných prác ako aj zvýšeniu financií na výstavbu. Rozostavanosť dosiahne bez problémov aj 150 km ročne, pretože dnes už je to cez 100 km. :idea:

visnove

OdoslaťOdoslané: 11. Júl 2006 06:40
od kapopista
medzi martinom a zilinou som isiel tento vikend a myslim si ze sa tam dve rury uz teraz a v case dostavby (hlavne takymto tempom) som si isty. a pri sucasnej dopravnej situacii na tom to useku nech ten tunel stoji aj dvojnasobok ale nech stoji.

Re: visnove

OdoslaťOdoslané: 11. Júl 2006 13:28
od Dialniciar
kapopista napísal:medzi martinom a zilinou som isiel tento vikend a myslim si ze sa tam dve rury uz teraz a v case dostavby (hlavne takymto tempom) som si isty. a pri sucasnej dopravnej situacii na tom to useku nech ten tunel stoji aj dvojnasobok ale nech stoji.


Naopak, ak by mala výstavba trvať o 2-3 roky dlhšie pri menšom predražení, tak som proti tomu, čo si napísal. Len my v SR akosi stále čakáme na tie 2-3 roky a stále nič ... :evil:

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 01:08
od Dialniciar
Pilotný projekt sa mal začať v r. 2005. Posunul sa na rok 2006. Je rok 2007 a stále sme na začiatku - prehodnocujeme, zvažujeme. Dokedy :?:

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2007 00:06
od Dialniciar
Pevne verím, že v r. 2008 bude PPP min. na jednom na diaľničnom úseku na D1.

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2007 18:55
od Honda
Už aj Česká republika nás predbehne, ide sa tam stavať 30 km dialnice D3 za 15 miliárd Kč cez PPP.

PPP úspešne funguje v Chorvátsku, funguje stále aj v Maďarsku, plánuje sa v Poľsku. Systém úverovania a stavania ale cez americkú banku pre rozvoj + Bechtel funguje aj v Rumunsku/Bulharsku, Turecku a v Albánsku sa to plánuje.

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 20:40
od Dialniciar
Honda napísal:Už aj Česká republika nás predbehne, ide sa tam stavať 30 km dialnice D3 za 15 miliárd Kč cez PPP.


ČR nás však aj predbehla s neúspechom PPP. Ponuka za 100 mld. CZK, keď by stála 67 mld. CZK. Na druhú stranu, za niekoľko desať rokov a diaľnica by dnes už stála až po Ostravu a štát mohol presunúť svoj záujem na D3, kde o PPP zatiaľ veľký záujem zo strany súkromných konzorcií nie je, narozdiel od ostravskej diaľnice, kde aj bol. ČR dokonca aj zmluvu podpísala a potom aj sankcie platila za zrušenie. Podľa môjho celkového názoru to mohla ČR podpísať, dalo sa dohodnúť pár % dole z tej ceny, keby sa vedelo, že bude elektronické mýto.

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 13:00
od gajdy
Tak keďže nám "česi" radia s týmto pilotným PPP projektom, tak je celkom dobrá aj táto zlá skúsenosť . Veď je dobré sa učiť na cudzích chybách. Ako to vyzerá s týmto úsekom okolo Višnového? Kedy sa predpokladá vyhlásiť súťaž ?

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 16:15
od Dialniciar
gajdy napísal:Tak keďže nám "česi" radia s týmto pilotným PPP projektom, tak je celkom dobrá aj táto zlá skúsenosť . Veď je dobré sa učiť na cudzích chybách. Ako to vyzerá s týmto úsekom okolo Višnového? Kedy sa predpokladá vyhlásiť súťaž ?


Višňové sa zatiaľ neplánuje stavať cez PPP. Aspoň ja o tom neviem.

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 16:15
od Dialniciar
Dialniciar napísal:
gajdy napísal:Tak keďže nám "česi" radia s týmto pilotným PPP projektom, tak je celkom dobrá aj táto zlá skúsenosť . Veď je dobré sa učiť na cudzích chybách. Ako to vyzerá s týmto úsekom okolo Višnového? Kedy sa predpokladá vyhlásiť súťaž ?


Višňové sa zatiaľ neplánuje stavať cez PPP. Aspoň ja o tom neviem.


Ale stavať sa má začať v r. 2008.

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 20:47
od gajdy
Višňové sa zatiaľ neplánuje stavať cez PPP. Aspoň ja o tom neviem.


Aha no tak neviem, podľa mojich info práve tento úsek pripravuje poradca pre PPP, i keď to nie sú overené info. No ale u nás by asi bolo možné aj to, že by sa to pripravovalo a nestavalo cez PPP.

Práve som sa chcel spýtať aká bude forma PPP, kedy prejde vlastnícke právo na štát / postupne počas výstavby, naraz po dokončení výstavby, alebo po 30 rokoch i keď to asi nie je reálna varianta pre štát /, na základe čoho sa bude platiť splátka / dostupnosť cesty, vyťaženosť .../ aspoň teda nejak všeobecne keď nie konkrétne k tomuto úseku.
Koľko vychádza SH splátok cez PPP s ďalšími poskytovanými službami vyššie oproti variante výstavby štátom "za svoje". Alebo ešte nie sú nejaké analýzy hotové?

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 21:50
od Dialniciar
gajdy napísal:Aha no tak neviem, podľa mojich info práve tento úsek pripravuje poradca pre PPP, i keď to nie sú overené info. No ale u nás by asi bolo možné aj to, že by sa to pripravovalo a nestavalo cez PPP.

Práve som sa chcel spýtať aká bude forma PPP, kedy prejde vlastnícke právo na štát / postupne počas výstavby, naraz po dokončení výstavby, alebo po 30 rokoch i keď to asi nie je reálna varianta pre štát /, na základe čoho sa bude platiť splátka / dostupnosť cesty, vyťaženosť .../ aspoň teda nejak všeobecne keď nie konkrétne k tomuto úseku.
Koľko vychádza SH splátok cez PPP s ďalšími poskytovanými službami vyššie oproti variante výstavby štátom "za svoje". Alebo ešte nie sú nejaké analýzy hotové?


Ibaže proces PPP bol oddialený ešte minulov vládou a nová vláda touto cestou zatiaľ na tunel Višňové nejde. Presné analýzy ešte nie sú a okrem toho, kým nie je ponuka od reálneho konzorcia, tak ani nemajú byť aké.

OdoslaťOdoslané: 18. Mar 2007 22:03
od konstrukt
Dialniciar napísal:
gajdy napísal:Aha no tak neviem, podľa mojich info práve tento úsek pripravuje poradca pre PPP, i keď to nie sú overené info. No ale u nás by asi bolo možné aj to, že by sa to pripravovalo a nestavalo cez PPP.

Práve som sa chcel spýtať aká bude forma PPP, kedy prejde vlastnícke právo na štát / postupne počas výstavby, naraz po dokončení výstavby, alebo po 30 rokoch i keď to asi nie je reálna varianta pre štát /, na základe čoho sa bude platiť splátka / dostupnosť cesty, vyťaženosť .../ aspoň teda nejak všeobecne keď nie konkrétne k tomuto úseku.
Koľko vychádza SH splátok cez PPP s ďalšími poskytovanými službami vyššie oproti variante výstavby štátom "za svoje". Alebo ešte nie sú nejaké analýzy hotové?


Ibaže proces PPP bol oddialený ešte minulov vládou a nová vláda touto cestou zatiaľ na tunel Višňové nejde. Presné analýzy ešte nie sú a okrem toho, kým nie je ponuka od reálneho konzorcia, tak ani nemajú byť aké.
Tunel Višňové sa cez PPP stavať určite nebude. Skôr sa cez PPP bude stavať úsek diaľnice D 1 Turany-Hubová a možno Hubová-Ivachnová.

OdoslaťOdoslané: 08. Apr 2007 15:41
od Dialniciar
doprastavak napísal:Tunel Višňové sa cez PPP stavať určite nebude.


PPP ešte ani nie je úplne doplnené v legislatíve. Ono sa to moc neoplatí stavať cez PPP, pokiaľ vláda nájde dosť peňazí. Potom sa to bude totiž štátu vracať naspäť, bude vyšší príjem z mýta.

Na PPP skôr príde D4 s nultým obchvatom BA a množstvom vyvolaných investícií (cestné obchvaty, preložky ciest, prestavby ciest).

OdoslaťOdoslané: 08. Apr 2007 15:42
od Dialniciar
Na PPP sa mohol dať aj úsek R1 NR-ZM, tam by bola "zlatá baňa s min. predražením pre štát". Akurát 20 rokov by sa to splácalo, odovzdalo štátu s novým povrchom a mohla by sa stavať R7.

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2007 14:04
od mel
Dialniciar napísal:Na PPP sa mohol dať aj úsek R1 NR-ZM, tam by bola "zlatá baňa s min. predražením pre štát". Akurát 20 rokov by sa to splácalo, odovzdalo štátu s novým povrchom a mohla by sa stavať R7.


Ja si skor myslim, ze cez PPP by sa mali stavat narocnejsie useky ako NR-ZM, to nebude stat tak vela, cize stat to vie zatiahnut, ked si dobre rozlozi sily ... pre mna je prave take Visnove a D4 s tunelom Male Karpaty to co by sa mohlo a malo stavat cez PPP.

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2007 14:20
od mapman
To je aj o tom subjektívnom "úhle pohľadu" na vec. Pre štát tiež može byť lepšie postaviť si tie najkľúčovejšie stavby z vlastného a takéto menej exponované može nechať na súkromného investora. Menej náročné stavby sa aj do budúdna lepšie splácajú a nezaťažujú toľko budúce rozpočty... Viacej kilometrov D či R = viacej z dialničných poplatkov = väčšia schopnosť do budúcna rozbehnúť a splácať ďalšie projekty...