Co vsetko sposobuje predrazenie dialnice?

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Kto moze za to ze na Slovensku su najdrahsie dialnice v celej Europe - 1 km stoji 500 mil. SKK?

Jednoznacne politika a politici, uradnici, ktory nevedia zmenit system. Nevedia prijat jasne pravidla pre tendre, nevedia spravit lepsie zmluvy, ... .
19
35%
Tazko povedat, ale urcite ma svoj podiel na tom aj "sikovnost" stavebnych spolocnosti, ktore dokazu vzdy po pravnej stranke vyhrat nad statom vyhrat, ak je problem s cenou. A zneuzivaju dany stav na maximum vo svoj prospech.
4
7%
Najvacsim problemom je jednoznacne samosprava, ktora vzdy pozaduje nejaku nahradu za vystavbu dialnice - futbalovy stadion, nove plastove okna na byty, nove cesty, ... .
0
Žiadne hlasy
Je to kombinacia vsetkych troch moznosti.
31
56%
Neviem posudit.
1
2%
 
Celkový počet hlasov : 55

Co vsetko sposobuje predrazenie dialnice?

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 14:41

Dovolim si zalozit dalsiu temu, do ktorej postupne budem pridavat konkretne informacie o tom, co v skutocnosti sposobuje, ze na Slovensku sa stavaju najdrahsie dialnice v Europe.

Predpokladam, ze Caesar nebude nadseny, moze sa vsak zapajat do diskusie a vyvracat niektore moje argumenty, ak bude chciet. Podobne aj ostatni.

Na zaciatok, vase dialnice su najdrahsie v Europe, u vas priemerna cena za 1 km dialnice je 500 mil. SKK. Pricom odporuca sa vzhladom na to, ake mate ceny a ako sa vyvijaju niektore ine oblasti, aby priemerna cena bola max. do 400 mil. SKK v r. 2005, teda az o 20% je tu predrazenost, dnes.

Este by som rad upozornil, aby diskusia nezbiehala do inej temy, ze je tu draho: To s tym nesuvisi. Je rozdiel v tom, ked je niekde draho a ked je nieco predrazene. Nemec by u vas bol cely radostny ako je u vas lacno - restauracie, obchody, ... pri byvani to je podobne ako v Nemecku. Ale Nemec uz by bol prekvapeny nad cenou dialnice za 1 km.

Draho nie je predrazeno. To je rozdiel. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Čumil » 12. Okt 2005 16:40

V tych 500 mil/km su zaratane aj tzv. vyvolane investicie, o ktorych tu bola mnohokrat rec v roznych forach (nove okna a pod.) ?
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 719
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 16:58

Čumil napísal:V tych 500 mil/km su zaratane aj tzv. vyvolane investicie, o ktorych tu bola mnohokrat rec v roznych forach (nove okna a pod.) ?


Ano, mala by byt. To su celkove naklady na 1 km.

SR to dokazala pred vstupom do EU a kratko po vstupe rozne znizit na sumu pod 400 mil. SKK - ale teraz uz nie je co riesit. Podla toho sa totiz pristupuje aj k hodnoteniu k fondom atd.

Okrem toho, SR dava aj jasne najavo, ze je to priemerna cena. Teda tato cena by nemala ovplyvnit toto:

Postavi sa 10 km dialnice na nizine a 50 km dialnice v pohori.

Tu sa potom nezohladnuje 10:50, tu sa zohladni 1 km na nizine a 1 km v pohori a dostane sa cena priemerna.

Keby to malo byt pomerom, tak je cena vyssia v celom svete.

Ale to nic nemeni na fakte, ze vo Finsku, kde su pohoria sa stavia lacnejsie, pretoze priemerna cena je tam vyrazne nizsia, ale to je zase specificka krajina kvli firme Skanska, ktora tam produkuje min. zisk atd.

Snad sa k tomuto este raz vratim. :wink:

P.S. Snazil som sa byt jasny - mozno to nie je presne pre mensie nedostatky v danom jazyku. :lol:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 12. Okt 2005 19:26

Na vine sú politici a úradníci.

Stavebné firmy nanajvýš využívajú daný stav a samospráva to isté. Navyšuje to cenu, ale len tak, ako štát dovolí.

Ohľadom tejto témy asi toľkoto:

Toto fórum "naberá na obrátkach", čo sa informovanosti jednotlivých užívateľov týka a následne aj čo sa návštevnosti fóra týka. Ja prekážkou nebudem, to je vývoj, ktorý ja zastaviť na fóre nechcem a dokonca ani nemám ako. Čokoľvek sem kto napíše do tejto témy, ja sa môžem vyjadriť za seba. Nevidím problém v tejto téme a bola to len otázka času, kedy takáto téma vznikne. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod aquila » 12. Okt 2005 19:46

ja len strucne, odpovedal som C. je to kombinacia vsetkych troch. na jednej strane neschopnosti klucovych politikov, uradnikov, popripade samospravy a na dalsej strane, je to business. sukromne firmy by boli hlupe ak by sa chovali ako matka tereza. a to by malo na druhej strane nutit stat aby si daval vacsi pozor ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 439
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 19:56

aquila napísal:ja len strucne, odpovedal som C. je to kombinacia vsetkych troch. na jednej strane neschopnosti klucovych politikov, uradnikov, popripade samospravy a na dalsej strane, je to business. sukromne firmy by boli hlupe ak by sa chovali ako matka tereza. a to by malo na druhej strane nutit stat aby si daval vacsi pozor ...


Tak to je D. :lol:

A to prirovnanie k Matke Tereze, tak to je presné.

Kazdý hovoril, ze pride Skanka na Slovensko a bude super, konecne sa to urovna a zlepsi - a tunel Sitina sa aj s celym usekom predrazil o 1 mld. SKK - :twisted: - :roll: - ale kazdy sudny clovek, co sa orientuje v danej problematike vie, ze na vine je stat a jeho nedostatocna studia. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod wazari » 12. Okt 2005 20:06

Adoas napísal:
Ale to nic nemeni na fakte, ze vo Finsku, kde su pohoria sa stavia lacnejsie, pretoze priemerna cena je tam vyrazne nizsia, ale to je zase specificka krajina kvli firme Skanska, ktora tam produkuje min. zisk atd.


Vcelku zaujimava skutocnost. Je to ojedinely pripad?
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 12. Okt 2005 20:16

Caesar napísal:Na vine sú politici a úradníci.

Stavebné firmy nanajvýš využívajú daný stav a samospráva to isté. Navyšuje to cenu, ale len tak, ako štát dovolí.


V Adoasovej otazke je pri stavebnych firmach pouzite slovo zneuzivaju.

Vyuzivaju a zneuzivaju mi pripada rovnake :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 20:19

wazari napísal:
Adoas napísal:
Ale to nic nemeni na fakte, ze vo Finsku, kde su pohoria sa stavia lacnejsie, pretoze priemerna cena je tam vyrazne nizsia, ale to je zase specificka krajina kvli firme Skanska, ktora tam produkuje min. zisk atd.


Vcelku zaujimava skutocnost. Je to ojedinely pripad?


wazari,

nie - to je bezne aj inde vo svete, aj v EU.

Strabag a Rakusko napriklad. OHL a Spanielsko.

Potom su niektore firmy v USA, ktore stavaju vyhradne len v niektorych statoch - Texas, Washington, ... a tiez stavaju s velmi malym ziskom.

To je jav, ktory sa neda presne pomenovat, ale da sa opisat.

Ide o to, ze toto su velke spolocnosti, ktore stavaju vo viacerych statoch a rozne typy stavieb - nielen cesty a dialnice, ale aj byty, tovarne atd. A tieto firmy chcu reprezentovat to, odkial pochadzaju a chcu ukazat, ze vedia stavat aj dobre aj efektivne a to sa da dosiahnut tym, ze maju posobnost v mnohych statoch, tak potom dokazu spravit na 1. pohlad zazrak vo vystavbe - tie staty maju stastie. :wink:

Ale meni sa aj toto: Zalezi podla vplyvu danych firiem a podla toho, kto ich vlastni.

Preco sa pytas?
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 12. Okt 2005 20:25

wazari napísal:
Caesar napísal:Na vine sú politici a úradníci.

Stavebné firmy nanajvýš využívajú daný stav a samospráva to isté. Navyšuje to cenu, ale len tak, ako štát dovolí.


V Adoasovej otazke je pri stavebnych firmach pouzite slovo zneuzivaju.

Vyuzivaju a zneuzivaju mi pripada rovnake :wink:


Lenže wazari, ja som nehlasoval za tú možnosť, ja som len upravil to vyjadrenie - že ako to je.

Zneužiť je podľa mňa iné než využiť, lepšie znie využiť. Teraz už je to jedno, keď to rozoberáme - Adoas je právnik, tak si dal záležať na tej otázke ... a ja si zase dávam pozor na jeho témy. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 12. Okt 2005 21:55

Adoas napísal:
Preco sa pytas?


Nooo, ked je to bezne aj inde (ako pises), mohlo by to aj u nas fungovat

:wink:

Z tvojho dalsieho textu vyplyva, ze ziadna zo slovenskych firiem este nie je dostatocne velka na to, aby si to mohla dovolit :(
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 12. Okt 2005 22:03

Caesar napísal:
Lenže wazari, ja som nehlasoval za tú možnosť, ja som len upravil to vyjadrenie - že ako to je.


Ano, vsimol som si, ze si tak nehlasoval. Na druhej strane tu pises, ze aj ked si za to nehlasoval, tak to tak je :wink:

teda, ked berieme, ze tie dve slovicka znamenaju zhruba to iste
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 13. Okt 2005 15:12

Adoas napísal:
wazari,

nie - to je bezne aj inde vo svete, aj v EU.

Strabag a Rakusko napriklad. OHL a Spanielsko.

Potom su niektore firmy v USA, ktore stavaju vyhradne len v niektorych statoch - Texas, Washington, ... a tiez stavaju s velmi malym ziskom.

To je jav, ktory sa neda presne pomenovat, ale da sa opisat.

Ide o to, ze toto su velke spolocnosti, ktore stavaju vo viacerych statoch a rozne typy stavieb - nielen cesty a dialnice, ale aj byty, tovarne atd. A tieto firmy chcu reprezentovat to, odkial pochadzaju a chcu ukazat, ze vedia stavat aj dobre aj efektivne a to sa da dosiahnut tym, ze maju posobnost v mnohych statoch, tak potom dokazu spravit na 1. pohlad zazrak vo vystavbe - tie staty maju stastie. :wink:

Ale meni sa aj toto: Zalezi podla vplyvu danych firiem a podla toho, kto ich vlastni.

Preco sa pytas?


Ak taka firma sa snazi v domacej krajine produkovat nizky zisk, tak vacsinou vyhrava tendre (ak niekto nepride s este nizsim ziskom s umyslom preniknut na trh) a stava sa miernym monopolom doma, sice s malym ziskom na stavbu, ale s vela stavbami

dany stat ma potom lacnu infrastrukturu
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Adaios » 13. Okt 2005 15:45

wazari napísal:Ak taka firma sa snazi v domacej krajine produkovat nizky zisk, tak vacsinou vyhrava tendre (ak niekto nepride s este nizsim ziskom s umyslom preniknut na trh) a stava sa miernym monopolom doma, sice s malym ziskom na stavbu, ale s vela stavbami

dany stat ma potom lacnu infrastrukturu


wazari,

v tom je ten uspech:

Firma da ponuku, ktore nepresiahne statnu cenu - naopak firemna cena je este nizsia. Ale legalna, firma zarobi, len nie tolko ako inde.

Firma, ktora chce preniknut na takyto trh to ma uz velmi tazke, pretoze jej ponuka/jej cena by mohla byt povazovana za dumping, a to si aj ten stat uvedomi.

Strabag ovlada rakusky stavebny trh. OHL ma dominantne postavenie v Spanielsku. Skanska ma velmi dominantne postavenie vo Finsku. Finsko je krajina vodky, mobilov NOKIA a stavebnictva Skanska. Skanska napriklad stavia inak v CR a na Slovensku.

Vsetko su to velke firmy, ktore maju moderne technologie.

V Grecku je snaha podobna - J&P Avax. Ale uz to nie je ako vo Finsku.

Na Slovensku to mohol byt Doprastav - ale nemoze si to dovolit, nie je velka stavebna firma. Tie, ktore si to mozu dovolit su 10-20x vacsie ako Doprastav.

A este - ano dany stat ma v niektorej sfere stavebnictva potom lacnu tuto oblast, ale kvalitne postavenu. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 13. Okt 2005 15:50

wazari napísal:Z tvojho dalsieho textu vyplyva, ze ziadna zo slovenskych firiem este nie je dostatocne velka na to, aby si to mohla dovolit :(


Jedina firma na Slovensku by to mohla byt a to je Doprastav.

Ale nemoze to byt on, pretoze:

1. Je to mala stavebna firma na nieco taketo.

2. Je to firma, ktorej aktivity su v minimalnom rozsahu v zahranici, takze nema ani dovod nieco taketo robit.

3. Je to firma, ktora si to ani nemoze dovolit - musi investovat do svojho rozvoja velke peniaze.

A preto:

Na Slovensku neexistuje niekto, kto ma moznost dat nizku cenu, ani domaci velky investor. Cely trh je vsak posilneny aj s CR cez DDM Group, to robi na tomto trhu istu obmedzenost - ale posobia tu aj velky hraci - Strabag a Skanska, a tieto firmy tu robia to iste co aj DDM G. Len zneuzivaju system, ktory sa da takto zneuzit - je to legalne a tak je to povolene. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 13. Okt 2005 17:22

wazari napísal:Ano, vsimol som si, ze si tak nehlasoval. Na druhej strane tu pises, ze aj ked si za to nehlasoval, tak to tak je :wink:

teda, ked berieme, ze tie dve slovicka znamenaju zhruba to iste


Ano, ale keď je to teda to isté ako tvrdíš, tak prečo ťa baví stále na to upozorňovať? 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 13. Okt 2005 18:42

Caesar napísal:
wazari napísal:Ano, vsimol som si, ze si tak nehlasoval. Na druhej strane tu pises, ze aj ked si za to nehlasoval, tak to tak je :wink:

teda, ked berieme, ze tie dve slovicka znamenaju zhruba to iste


Ano, ale keď je to teda to isté ako tvrdíš, tak prečo ťa baví stále na to upozorňovať? 8)


OK, uz nebudem :oops: :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Zneuziva nie je vyuziva - Caesar ma pravdu

Odoslaťod Adaios » 14. Okt 2005 15:41

Ak firma zneuziva nejaky system, ktory na trhu je, tak to znamena, ze vie, kde je chyba, vie, ze tu chybu moze tak nastavit, aby na tom firma zarobila vzdy na 100% a teda zneuziva tento stav, pretoze dokaze najst v tej chybe este aj dalsie chyby - deformuje sa cely system.

Ak firma vyuziva nejaky dany stav, system, ktory nie je dokonaly - teda je chybny, tak to znamena, ze firma sice o tom probleme vie, ale nezneuziva dany stav este viac, ze by mohla najst urcite este aj dalsie chyby - a nasla by - takze len vyuziva aktualny chybny system.

Stat by sa mal poucit uz len z toho, ze system nie je dobry. Pretoze v oboch pripadoch prichadza k predrazeniu stavby - ak vyuziva/zneuziva firma, tak to mozu robit obcianske zdruzenia, samosprava atd. Nakoniec to raz spravi aj stat (R1 - ZC-Sasov. Podhradie), ale EU uz to statu netoleruje, kym ale stat to toleruje vsetkym a v tom je ten system chybny.

Ziadny system nie je dokonaly, ale napriklad pri tendroch, ak niekto v Nemecku da nejaku namietku len tak, a dokaze sa to, tak ta firma ma problemy a pokutu atd. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Zneuziva nie je vyuziva - Caesar ma pravdu

Odoslaťod wazari » 14. Okt 2005 16:54

Adoas napísal:Ak firma zneuziva nejaky system, ktory na trhu je, tak to znamena, ze vie, kde je chyba, vie, ze tu chybu moze tak nastavit, aby na tom firma zarobila vzdy na 100% a teda zneuziva tento stav, pretoze dokaze najst v tej chybe este aj dalsie chyby - deformuje sa cely system.

Ak firma vyuziva nejaky dany stav, system, ktory nie je dokonaly - teda je chybny, tak to znamena, ze firma sice o tom probleme vie, ale nezneuziva dany stav este viac, ze by mohla najst urcite este aj dalsie chyby - a nasla by - takze len vyuziva aktualny chybny system.


Ked uz som sa tu tak zapojil, tak to dokoncim - to, co si tu napisal, je velmi individualne na posudzovanie, od pripadu k pripadu a kazdy, kto sa na danu situaciu pozrie, moze mat iny nazor v konkretnom pripade, ci je to iba vyuzivanie, alebo uz zneuzivanie - cize pravidla pre toto sa podla mna nedaju presne formalizovat :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Zneuziva nie je vyuziva - Caesar ma pravdu

Odoslaťod Adaios » 14. Okt 2005 17:13

wazari napísal:Ked uz som sa tu tak zapojil, tak to dokoncim - to, co si tu napisal, je velmi individualne na posudzovanie, od pripadu k pripadu a kazdy, kto sa na danu situaciu pozrie, moze mat iny nazor v konkretnom pripade, ci je to iba vyuzivanie, alebo uz zneuzivanie - cize pravidla pre toto sa podla mna nedaju presne formalizovat :wink:


Tak urcite, ... wazari pozri sa:

Ja som poradca (nie len) pre stavebne firmy takze ja som sa pokusil to vysvetlit, pretoze si s tym zacal ty a Caesar s tebou nesuhlasil, co sa do pochopit, ked je stavbar - ja mam predsa podla mna viac neutralny postoj, lebo my casto radime aj statom, nie len firmam. Je to moj nazor, ale jednoducho povedane, Caesar mal v tomto spore s tebou pravdu, podla mna. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Zneuziva nie je vyuziva - Caesar ma pravdu

Odoslaťod wazari » 14. Okt 2005 17:20

Adoas napísal:Je to moj nazor, ale jednoducho povedane, Caesar mal v tomto spore s tebou pravdu, podla mna. :wink:


OK, beriem :wink:

Samospravy a firmy iba vyuzivaju moznosti systemu. A system nastavuje stat. Spoliehat sa na nejaku sebareflexiu samospravy a firiem by bolo asi naivne.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Zneuziva nie je vyuziva - Caesar ma pravdu

Odoslaťod Adaios » 14. Okt 2005 23:43

wazari napísal:Samospravy a firmy iba vyuzivaju moznosti systemu. A system nastavuje stat. Spoliehat sa na nejaku sebareflexiu samospravy a firiem by bolo asi naivne.


Tak ja si myslim, ze keby samosprava pochopila, ze dialnice su tu pre nu, tak by sa mohla zacat spravat normalne. SR je stat chudobny na infrastrukturu, takze samosprava by sa mala tomuto prisposobit a nezatazovat uz aj tak drahe dialnice este nejakymi poziadavkami naviac. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Lenny » 17. Okt 2005 12:36

Osobně si myslím, že stát si předražení způsobuje sám, svými nedokonalými zákony a podmínkami výběrového řízení. Stát a byrokracie jsou neschopní, jakkoli se dále zlepšovat, chybí jim vztah k tomu. Člověk se chová jinak k majetku, ke kterému má nějakou vlastnickou vazbu než úředník, který k němu žadný vztah nemá a jen sedí a rozhoduje.
Firmy jen využívají daný stav, oni ho nezapříčinili ani ho nemohou změnit 8)
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Adaios » 19. Okt 2005 18:33

Ceny diaľnic deformujú na Slovensku aj vyvolané investície

--------------------------------------------------------------------------------
Spracoval(a) : Juraj Hodinka
Datum a Dátum : 21.10.2004
--------------------------------------------------------------------------------

Skutočné ceny diaľničnej výstavby na Slovensku sú často deformované takzvanými vyvolanými investíciami. Aj z tohto dôvodu môžu byť vyššie v porovnaní s inými európskymi štátmi.

Uviedol to generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor. Reagoval tak na slová ministra financií Ivana Mikloša, podľa ktorého je diaľničná výstavba na Slovensku v medzinárodnom porovnaní nadhodnotená. Určité deformácie ceny však podľa Faktora existujú. Spôsobuje ich skutočnosť, že trh výstavby diaľnic na Slovensku je relatívne malý.

Porovnávať cenu výstavby na 1 kilometer diaľnice na Slovensku napríklad s Nemeckom alebo Rakúskom, je podľa Faktora bez zohľadnenia vyvolaných investícií neobjektívne. Ako príklad uviedol diaľnicu cez Považskú Bystricu, kde vyvolané investície predstavujú približne 30 % celkových nákladov na stavbu. Pojem vyvolané investície označuje napríklad preložky ciest, úpravy korýt riek alebo lesov. Hoci s diaľnicou priamo nesúvisia, zvyšujú jej celkovú cenu a tým aj porovnávanú cenu za kilometer. "Pri výstavbe úseku Ladce-Sverepec musela SSC zabezpečiť napríklad výstavbu nového futbalového ihriska. Cez starý štadión totiž mala prechádzať diaľnica a obec sa rozhodla blokovať udelenie stavebného povolenia, kým nebude zabezpečený štadión nový."

Obvinenia ministerstva financií z nadhodnotených cien odmietol líder na trhu, bratislavský Doprastav, a. s., aj spoločnosť Skanska-SK, a. s. Podľa analýzy z roku 1999 boli ceny diaľnic na Slovensku 3,2-krát nižšie ako vo Švajčiarsku a 1,8-krát nižšie ako v Nemecku, konštatoval generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Mráz. Pritom jedine cena práce je na Slovensku nižšia ako v okolitých štátoch. Z celkových nákladov na stavbu však tvorí zanedbateľných 7,5 %. Asi 50 % celkových nákladov na diaľničnú stavbu predstavuje stavebný materiál a ten stojí podľa Mráza rovnako na Slovensku, v Česku alebo v Nemecku. Niekoľko stomiliónové sumy musí spoločnosť investovať aj do mechaniky, čo robia aj zahraničné firmy. Vyššia ako v Nemecku či USA je však podľa Mráza napríklad cena nafty.

Na margo údajne slabej účasti zahraničných firiem na diaľničnej výstavbe na Slovensku Faktor poznamenal, že trh je už dlhodobo otvorený aj pre cudzích hráčov. Hoci sa inzeráty o výberových konaniach zverejňujú v európskom vestníku len od 1. mája tohto roka, SSC publikuje výzvy na tendre v zahraničnej tlači už niekoľko rokov. O podporu konkurencie medzi stavebnými firmami, čo by malo viesť k lepšej cene, sa snaží aj samotná SSC. "Svedčí o tom napríklad tender na Mengusovce-Jánovce. Tento úsek rozdelila správa ciest až na tri časti, aby umožnila vstúpiť do súťaže aj menším stavebným firmám," doplnil Faktor. Porada ekonomických ministrov v pondelok poverila Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, aby pripravilo analýzu opodstatnenosti cien v sektore výstavby diaľnic a návrh krokov, ktoré by vyvolali tlak na ich pokles.

Copyright©2004 TASR


Tento material pochadza zo stranky: http://www.infostav.sk/index.php?kategoria=98&id=1056
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Slovensko má najdrahšie diaľnice

Odoslaťod Adaios » 29. Okt 2005 11:25

Podľa odhadu Komisie patrí výstavba diaľnic na Slovensku medzi najdrahšie v EÚ.

Komisia zverejnila porovnanie nákladov na výstavbu diaľnic v členských krajinách EÚ, o ktoré požiadal jeden poslanec Európskeho parlamentu. Slovensko sa v ňom zaradilo na popredné miesto.

Kilometer slovenskej diaľnice stojí podľa týchto odhadov asi 12,5 milióna eur, zatiaľ čo napríklad českej 8,4 milióna a talianskej len 2,7 milióna eur.

Priemerné náklady na výstavbu jedného kilometra v starých štátoch EÚ-15 je 6,8 milióna eur v porovnaní s 9,1 ,milióna v nových členských štátoch EÚ.

Priepastné rozdiely v nákladoch jednotlivých krajín spôsobujú podľa Komisie odlišné miestne podmienky, ako napr. reliéf, hustota populácie, obmedzenia vyplývajúce z nutnosti chrániť životné prostredie, ale tiež rôzna metodológia odhadu nákladov. Údaje pre dve skupiny štátov s najnižšími nákladmi napríklad vychádzajú z odhadov pred samotnou výstavbou a neodrážajú skutočnú výšku nákladov výstavby. Jednotné údaje, založené na rovnakej metodike, však neexistujú.

Členský štát EÚ - Priemerná cena za 1 km diaľnice (mil. eur)

Slovensko, Slovinsko, Maďarsko - 12,5

Belgicko, Nemecko, Francúzsko, Luxembursko, Holandsko, Rakúsko - 9,6

Česká republika, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Poľsko - 8,4

Dánsko, Írsko, Fínsko, Švédsko, Veľká Británia - 6,7

Grécko, Španielsko, Taliansko, Portugalsko - 2,7

Cyprus, Malta, Bulharsko, Rumunsko - 1,9


Tieto info su na stranke: http://www.euractiv.sk/cl/119/2776/Slov ... e_dialnice

Moje nazory: Statov je tu 27, pocita sa aj s Rumunskom a Bulharskom, ktore este nie su clenmi EU. Info ma datum: 22.11.2004. Avsak v platnosti zostava nadalej, cena dialnic nezaznamenava vyrazne rozdiely za 1-2 roky.

Ak by niekoho zaujimaly dalsie analyzy, tak ja ich uvediem:

Slovinsko realizuje vystavbu narocnych usekov a nestavia useky cez lahky teren, teda su to useky predovsetkym s tunelami. SR stavia aj R1, R2, R4, ... teda tieto RK znizuju potom cenu priemernu, lebo D1 je draha a bude velmi draha na sucasnych usekoch. Cenu bude deformovat PPP (P3), ale to je deformovane v celej EU, takze to je OK.

Grecko ako je vidiet, je 3. najhornatejsia krajina v EU a stavia useky aj cez narocne prirodne podmienky, avsak podarilo sa cenu znizit na minimum. Podobne aj Portugalsko, Spanielsko. Jednoducho je kvalitny prepracovany system cez EU fondy, su jasne podmienky a prichadza len k minimalnym predrazovaniam dialnic. Dialnice su totiz priorita a su stavane aj za pomoci velkej kontroly celeho (nie len) stavebneho procesu.

Dalsie krajiny sa tazko daju hodnotit, je pravda, ze neexistuje rovnaka metodika vypoctov, ale na Slovensku su najdrahsie dialnice, to je fakt, ktory priznava aj vasa vlada. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Ďalšia

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.