Stránka 2 z 4

OdoslaťOdoslané: 08. Nov 2005 10:57
od Branco
Nórsko síce do EU nepatrí, aj keď je členom Schengenu a má s EU ďalšie zmluvy, ale:
Cena 1 km diaľnice je cca. 250 mil. Sk, aspoň podľa http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1850.

Dôvody predraženia diaľníc tu už boli viackrát spomínané, ale Nórsko, kde je cenová úroveň niekoľkonásobne vyššia, ako u nás má dvojnásobne lacnejšie kilometrové náklady, ako my. :?:

Zárobok priemerného Nóra je vysoko nad 100.000 Sk mesačne.....

OdoslaťOdoslané: 08. Nov 2005 12:34
od Adaios
Branco,

Norsko, Svedsko a Finsko su specificke krajiny, kde je deformacia trhu cez stavebne firmy.

A okrem toho, oni maju inu metodiku vypoctov. Okrem toho maju ovela nizsie naklady na vystavbu pri spotrebe nafty atd. - lebo tam su dotacie (to konkretne Norsko). Atd. :wink:

OdoslaťOdoslané: 09. Nov 2005 20:02
od Čumil
Zaujimava by bola cista cena vystavbydialnic, bez vyvolanych investicii a s odpocitanim dani, ktore sa priamo vratia do rozpoctu dph+spotrebna dan za naftu

OdoslaťOdoslané: 09. Nov 2005 20:04
od Adaios
Čumil napísal:Zaujimava by bola cista cena vystavbydialnic, bez vyvolanych investicii a s odpocitanim dani, ktore sa priamo vratia do rozpoctu dph+spotrebna dan za naftu


To sa zistit neda, pretoze vasa vystavba dialnic je vysoko neprehladna. :wink:

OdoslaťOdoslané: 11. Nov 2005 10:29
od kaviarista
A je vysoko neprehladna schvalne. V mutnych vodach sa tuneluje ovela lahsie. Zmenit to mozu iba novi politici - negauneri. A na takych budeme cakat este dost dlho. Chcelo by to vo vlade este zo 10 Miklosov a moznoze by to nabralo uplne ine kontury. Ti, ktorym mutne vody vyhovuju, to samozrejme sami od seba nezmenia

OdoslaťOdoslané: 11. Nov 2005 15:54
od aquila
bohuzial, do politiky sa moc cestni ludia nehrnu .. takze tam pojde zmena pomaly ..

OdoslaťOdoslané: 11. Nov 2005 16:42
od Adaios
kaviarista napísal:A je vysoko neprehladna schvalne. V mutnych vodach sa tuneluje ovela lahsie. Zmenit to mozu iba novi politici - negauneri. A na takych budeme cakat este dost dlho. Chcelo by to vo vlade este zo 10 Miklosov a moznoze by to nabralo uplne ine kontury. Ti, ktorym mutne vody vyhovuju, to samozrejme sami od seba nezmenia


Vasi politici su dobri. Na mnohych ministerstvach sedia spravni ludia, ktori robia reformy. Pravicove, lebo je to pravicova vlada.

Minister zdravotnictva, prace, financi, spravodlivosti, zahranicnych veci a aj zivotneho prostredia. Toto su vsetko odbornici, ktori sa snazia robit reformy, len je malo penazi. V zdravotnictve sa okrem zastavenia novych dlhov nic ine nedeje, vo financiach je problemom stale velky schodok, male prijmy, danove uniky (su mensie, ale v absolutnom vyjadreni je to katastrofa), spravodlivost - tam je korupcia velkym problemom, zivotne prostredie - tam je to OK, problemom su znicene Tatry, symbol SR, diplomacia - tam je to OK, len su horsie vztahy s Madarskom, ale to je OK pre tych zlych 1 000 rokov, praca - tam su problemom zle/nizke/zle adresovane socialne davky.

A v oblasti dopravy je to este o stupen horsie nez v tychto rezortoch. Zakladnym problemom je nedostatok penazi. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 00:08
od wazari
Adoas napísal: diplomacia - tam je to OK, len su horsie vztahy s Madarskom,


tento tyzden sa Kukan vyjadril, ze v krajinach, kde nemame diplomaticke zastupenie sa uvazuje, ze budeme vyuzivat madarske ambasady :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 02:34
od Leonidas
wazari napísal:
Adoas napísal: diplomacia - tam je to OK, len su horsie vztahy s Madarskom,


tento tyzden sa Kukan vyjadril, ze v krajinach, kde nemame diplomaticke zastupenie sa uvazuje, ze budeme vyuzivat madarske ambasady :wink:


wazari,

2 léta ste neměli zastoupení v Maďarsku na postu velvyslance. :?

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 16:36
od Adaios
wazari napísal:
Adoas napísal: diplomacia - tam je to OK, len su horsie vztahy s Madarskom,


tento tyzden sa Kukan vyjadril, ze v krajinach, kde nemame diplomaticke zastupenie sa uvazuje, ze budeme vyuzivat madarske ambasady :wink:


Pocul som o tom. Ja som si to inak pozeral, SR ma dost slabe zastupenie vo svete, takze toto len pomoze. Rozdelenie s CR prinieslo aj taketo nedostatky. Museli by ste investovat 2 mld. SKK na vystavbu alebo nakup budov a zariadit ich v mnohych statoch a okrem toho treba aj modernizovat sucasne budovy atd.

Mali by ste tak spolupracovat s viacerymi statmi, je to normalne. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2005 19:57
od wazari
Leonidas napísal:wazari,

2 léta ste neměli zastoupení v Maďarsku na postu velvyslance. :?


viem
casy sa mozno menia

Adoas napísal:Pocul som o tom. Ja som si to inak pozeral, SR ma dost slabe zastupenie vo svete, takze toto len pomoze. Rozdelenie s CR prinieslo aj taketo nedostatky. Museli by ste investovat 2 mld. SKK na vystavbu alebo nakup budov a zariadit ich v mnohych statoch a okrem toho treba aj modernizovat sucasne budovy atd.


nase ministerstvo zahranicnych veci z casu na cas da do vlady material, kde rozobera umiestnenie ambasad a navrhuje zmeny

OdoslaťOdoslané: 13. Nov 2005 17:21
od Čumil
Adoas napísal: OK, len su horsie vztahy s Madarskom, ale to je OK pre tych zlych 1 000 rokov



Adoas, tych 1000 rokov je v skutocnosti velmi rozsireny mytus :wink: Ale to sem nepatri

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 09:29
od Branco
Čumil napísal:
Adoas, tych 1000 rokov je v skutocnosti velmi rozsireny mytus :wink: Ale to sem nepatri


Hmm, v zmysle dohody o tokajskej oblasti, Gabčíkove, desaťročnému súdu kvôli investícii Hirocemu, kontraverzné vyhlásenia a činy maďarských politikov, atď...atď... nejde o žiadny mýtus, ale realitu.

Nemá zmysel maľovať si to krajšie, ako to je. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 13:47
od Caesar
Predraženie pôvodnej ceny diaľnic spôsobí tento zákon:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1907

Hlavne pán minister stále vidí všetko cez ružové okuliare a mýli si aj pojmy R1 a R2 a v poslednej dobe tak ako si mýlil aj iné pojmy. Alebo sa mýlim ja. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 17:46
od Čumil
Ja by som sa chcel opytat jednu vec - ked sa stane, ze prudko zdrazie ocel, beton, ci akakolvek komodita potrebna na vystavbu dialnic, podla sucasnych pravidiel ma stavebna firma pravo na zvysenie ceny? Ak ano, plati to aj opacne, t.j ak tieto veci zlacneju, ma stat pravo zaplatit menej?

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 20:55
od Caesar
Čumil napísal:Ja by som sa chcel opytat jednu vec - ked sa stane, ze prudko zdrazie ocel, beton, ci akakolvek komodita potrebna na vystavbu dialnic, podla sucasnych pravidiel ma stavebna firma pravo na zvysenie ceny? Ak ano, plati to aj opacne, t.j ak tieto veci zlacneju, ma stat pravo zaplatit menej?


Vždy sa dodržiava zmluvná cena, menej sa neplatí. Z hľadiska cien je však vždy inflácia, to je nespochybniteľné a o túto sumu sa vždy a všade cena dopláca.

Môže niečo zlacnieť, ale vždy výsledok je vyššia cena ... myslím tým obdobie dlhšie než 12 mesiacov. A to platí pre celé hospodárstvo, nie len v stavebníctve.

Tu nebola taká situácia aby niečo bolo lacnejšie, ... to potom jedine centrálne plánované hospodárstvo.

Určite štát neprerobil, skôr sa treba pozrieť na to, koľko konkrétne stavebných firiem skrachovalo. A koľko iných krachuje a ako sa platia odvody za študentov, vojakov atď. Čumil, neviem kam si tým smeroval, ak to bola provokácia, tak tu máš odpoveď a ak nie, tak tu máš aj tak odpoveď, ... SR nie je rozprávková krajinka. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 23:32
od Čumil
Caesar napísal:Čumil, neviem kam si tým smeroval, ak to bola provokácia,


Nie, ziadnu otazku nekladiem s tymto cielom, nic by som tym neziskal. Len sa pytam na veci, ktore ma zaujimaju, trochu mi vrta v hlave, v tom odkaze som si precital konkretny priklad - rast cien ocele, tak mi napadlo ako sa prejavi opacny jav - a to sa predsa tiez stava, je to par rokov, co oceliari celej europy plakali ze su ceny velmi nizke.

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2005 23:46
od Caesar
Čumil napísal:
Caesar napísal:Čumil, neviem kam si tým smeroval, ak to bola provokácia,


Nie, ziadnu otazku nekladiem s tymto cielom, nic by som tym neziskal. Len sa pytam na veci, ktore ma zaujimaju, trochu mi vrta v hlave, v tom odkaze som si precital konkretny priklad - rast cien ocele, tak mi napadlo ako sa prejavi opacny jav - a to sa predsa tiez stava, je to par rokov, co oceliari celej europy plakali ze su ceny velmi nizke.


V poriadku, ja už som asi príliš podozrievavý, ale v poriadku.

Ťažko môžem reagovať na slovenský a český trh, pretože Čumil pred pár rokami sa v týchto štátoch takmer nič nestavalo. Len sa udržiavala rozostavanosť. Obrazne povedané a vieš, štát uzatvára vždy reálnu sumu podľa aktuálnych cien v každom roku a potom nasleduje úprava o infláciu atď. a ak žiadna nie je, tak sa nenavyšuje. Veď cena keď sa zvýši, tak je tam vždy odôvodnenie.

A keď už sa nad tým takto zamýšľaš, ... tak správne, veď prečo si myslíš, že sa dvíhala cena diaľnic, ... pretože stúpla cena ocele a zmluva s tým nerátala.

A nikdy nie je stav, aby cena diaľnice klesla. Ak aj klesne cena ocele, tak stúpnu iné náklady ako ropa atď. 8)

OdoslaťOdoslané: 26. Nov 2005 12:35
od Adaios
Čumil napísal:Ja by som sa chcel opytat jednu vec - ked sa stane, ze prudko zdrazie ocel, beton, ci akakolvek komodita potrebna na vystavbu dialnic, podla sucasnych pravidiel ma stavebna firma pravo na zvysenie ceny? Ak ano, plati to aj opacne, t.j ak tieto veci zlacneju, ma stat pravo zaplatit menej?


Este sa nestala taka vec, aby stavba celkovo zlacnila. To je fakt. Moze zlacniet ocel, alebo vyroba betonu, ale zdrazie ropa - nafta. ...

Cumil a ja idem do proti utoku - firma odovzda celu stavbu o 4 mesiace skor - myslis si ze stat zaplati viac za rychlost, aj ked to nebolo v zmluve?

Stat a firma - medzi nimi je zmluva. Ak by bolo v zmluve, ze by stat mal zaplatit menej za tvojich okolnosti, tak by sa tak stalo. Ale v zmluve je vzdy stanovena cena a podmienky. Zalezi od zmluvy. A vacsinou sa prihliada na narast cien pod tlakom inflacie (a to sa ani v niektorych statoch nerata za predrazenie) atd. Este nieco? Alebo staci takto? :wink:

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 20:25
od Adaios
Na Slovensku sa dialnice a ich vystavba a trasovanie dostalo do fazy ktora prilis rozdeluje narod a ktora polarizuje celu krajinu len vdaka politikom - najprv dialnicny program ako reklama "rezimu plneho roznych kauz" pana Meciara - potom zase program zmrazenie povodnej vystavby dialnic s vsetkymi nasledkami a tuto situaciu vyuzili aj ekologicke hnutia a strany - aj tvrde nacionalisticke kridla aj PB - ZA, ... a uz je dnes taky stav ze obyvatelia v PB su za vystavbu severnou trasou ale len mimo ich mesta ... alebo su aj taki ktori nikdy nepochopia a neuznaju EU a jej koridory ktore aj EU financuje pretoze su to oni ktori maju tie najlepsie nazory len nemaju ziadny vplyv a moc ...

Politika sposobila predrazenie dialnic - a to od toho co som napisal az po legislativu - slabe tendre, slabe moznosti vykupu pozemkov-vyvlastnenia az po tolerovanie stavu roznych az vypalnickych ziadost od samospravy - futbalove stadiony, okna pre celu obytnu zonu, zmena a vylepsenie dopravy v celom meste atd. - a toto sposobuje predrazenie.

Ale pozor - dialnice v SR ak aj dnes stoji realne 1 km 400 mil. SKK a nakoniec stoji 500 mil. SKK tak to stale nie je na Nemecko kde 1 km stoji cca. 280 mil. SKK - jednoducho SR je skutocne realne draha krajina + zla minulost co sa stavebneho sektoru tyka a toto vsetko sposobuje nedoveru a drahe sluzby - takze je nemyslitelne aby ceny klesli vyrazne - treba zabezpecit aby dlho nestupali. Myslim priemernu cenu za priemerny kilometer postavenej dialnice.

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 21:37
od Jarda
V ČR je průměrná cena za 1 km dálnice ještě vyšší než v SR. Zhruba na slovenském průměru je kilometrová cena na D11, která se ovšem staví v relativně jednoduchých přírodních podmínkách. Ostatní dálnice nyní budované v ČR jsou dražší.

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 21:46
od Adaios
Jaroslav Štemberk napísal:V ČR je průměrná cena za 1 km dálnice ještě vyšší než v SR. Zhruba na slovenském průměru je kilometrová cena na D11, která se ovšem staví v relativně jednoduchých přírodních podmínkách. Ostatní dálnice nyní budované v ČR jsou dražší.


Nie su.

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 22:06
od Jarda
Jak to že ne, když např. D8 - 23,4 km je za 19 mld CZK.

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 22:17
od Adaios
Jaroslav Štemberk napísal:Jak to že ne, když např. D8 - 23,4 km je za 19 mld CZK.


Porovnanie cien sa ale da robit pri vsetkych statoch EU len velmi tazko a ked chceme porovnat SR a CR tak len cez takuto metodu :arrow:

Nezohladnuje sa pocet realne postavenych kilometrov ale priemerna cena v kategori narocne prirodne podmienky, stredne narocne a lahke a z tohoto je vysledna priemerna cena a ta je v CR nizsia aj ked v ramci statov EU patri CR uz k statom ako SR.

Moj nazor

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2006 22:19
od Adaios
Jaroslav Štemberk napísal:Jak to že ne, když např. D8 - 23,4 km je za 19 mld CZK.


A hlavne aj ked by toto bola pravda tak potom SR od r. 2007 by patrila velmi dlho k najdrahsiemu statu pretoze niektore useky budu drahsie na 1 km v takomto pomere 1,5 mld. SKK na 1 km ... a usek bude mat napriklad 20 kilometrov ...

Takze preto sa to musi preratat inak aj ked je pravda ze v SR ani ta druha metoda nie je spravne nastavena podla mna lebo tie kategorie su zle urcene ale to je uz o inom.