PPP vseobecne

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Myslite si, ze pilotny projekt PPP na Slovensku bude uspesny? (Dialnica sa postavi v stanovenom termine)

Ano, podari sa
48
47%
Ano, ale budu velke problemy (predrazenie o vyse 50%)
38
37%
Nie, bude to uplny krach (CR)
17
17%
 
Celkový počet hlasov : 103

Odoslaťod wazari » 04. Apr 2006 14:43

Adaios napísal:
wazari napísal:
Adaios napísal:Ale napriklad R2 kam chce stat PPP sa cez EU fondy financovat neda.


dovolujem si poopravit - R2 sa da financovat cez fondy EU (strukturalne)


OK - ale nie je to taka mozna vyrazna podpora ako ked by to bol koridor. :wink:


no, teoreticky rozdiel je 5%, co nie je vela

a mozno v novom programovacom obdobi nebude ziaden
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Specialne vysvetlenie terminov

Odoslaťod Jarda » 04. Apr 2006 16:59

Adaios napísal:Jaroslav Štemberk (a vela dalsich) :arrow:

Otvorena dialnica znamena ze po nej mozu prechadzat auta. Ale nie vzdy to aj znamena ze dialnica je dokoncena - pocas prevadzky dialnice sa moze este preinvestovat velka suma, aj 5-10% z celeho useku na dalsie prace ako su zahradne/zelenove upravy, uprava zvodidiel na niektoryh castiach useku, parkoviska - odpocivadla (sluzby), kanalizacny system, technologicke zariadenia pre meteorologiu a dopravny system ... a teda dialnice este nie je dokoncena.

Nema to nic konkretne s tym ze by bol nedodrzany termin vystavby tieto 2 pojmy ale s tym ze casto stat vyzaduje skorsie otvorenie dialnice alebo s tym ze investor ponuka uz dialnicu skor pretoze stat nema dostatok penazi na posledne upravy atd. a investor ju potom este dokoncuje dalsie 2-3 roky.


Tohle je mi jasné.

Ale na druhou stranu, když dálnice začne dříve vydělávat a partner začne dříve pobírat stínové mýtné, sníží se tím objem peněz, které do toho partner bude muset vložit, tedy dálnice bude o něco málo levnější. Ale vždy záleží na tom, jaká je investiční strategie partnera a jaké jsou požadavky a finanční možnosti státu. Bude-li partner finančně silný a stát bude v přechodném nedostatku financí, může být pro obě strany výhodné, když stát bude splácet o málo více, ale později.
Myslím, že PPP na výstavbu dálnic lze považovat za investici, která je patří k jistým, ale na druhou stranu má dost pomalou návratnost.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 17:02

wazari napísal:no, teoreticky rozdiel je 5%, co nie je vela

a mozno v novom programovacom obdobi nebude ziaden


Nie wazari - prax prosim len prax - kolko EUR sa dava na R2 a kolko na D1 :?:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Specialne vysvetlenie terminov

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 17:05

Jaroslav Štemberk napísal:Myslím, že PPP na výstavbu dálnic lze považovat za investici, která je patří k jistým, ale na druhou stranu má dost pomalou návratnost.


Nepochopil som prvu cast tejto vety - co je PPP - aka investicia :?:

PPP nikdy nie je ista zalezitost - v 18 statoch sveta sa PPP zacalo realizovat a nedokoncilo sa pre vojensky konflikt a to len dopravna infrastruktura a PPP nevidelo ani 1 USD.

PPP je dost narocna oblast - cakat 30-50 rokov na navratnost to chce vela "odvahy" a "sily" - financnej, odbornej atd.

PPP ani zdaleka nie je ista investicia a to ani pre stat ani pre PPP - aj v CR jedna vlada zmluvu podpisala a druha zrusila - kde je tu istota :?: :?:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Specialne vysvetlenie terminov

Odoslaťod Jarda » 04. Apr 2006 17:30

Adaios napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Myslím, že PPP na výstavbu dálnic lze považovat za investici, která je patří k jistým, ale na druhou stranu má dost pomalou návratnost.


Nepochopil som prvu cast tejto vety - co je PPP - aka investicia :?:

PPP nikdy nie je ista zalezitost - v 18 statoch sveta sa PPP zacalo realizovat a nedokoncilo sa pre vojensky konflikt a to len dopravna infrastruktura a PPP nevidelo ani 1 USD.

PPP je dost narocna oblast - cakat 30-50 rokov na navratnost to chce vela "odvahy" a "sily" - financnej, odbornej atd.

PPP ani zdaleka nie je ista investicia a to ani pre stat ani pre PPP - aj v CR jedna vlada zmluvu podpisala a druha zrusila - kde je tu istota :?: :?:


Ano, vojenský konflikt je to, co ohrožuje investice do dopravní infrastruktury nejvíce, předpokladem návratnosti investic do PPP je právě to, že po dlouhou dobu nedojde k nějakým katastrofálním stavům. "Že to chce vela "odvahy" a "sily" - financnej, odbornej atd.", je rozhodně pravda, nemá na to kdejaký podnikavec. Ale nejde o investici spekulativní.

V ČR jedna vláda podepsala, druhá zrušila, ale dřív než se začalo stavět a za odstupné, takže investoři o nic nepřišli, jen byli nuceni hledat jiné umístění pro své finance.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Re: Specialne vysvetlenie terminov

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 17:42

Jaroslav Štemberk napísal:Ano, vojenský konflikt je to, co ohrožuje investice do dopravní infrastruktury nejvíce, předpokladem návratnosti investic do PPP je právě to, že po dlouhou dobu nedojde k nějakým katastrofálním stavům. "Že to chce vela "odvahy" a "sily" - financnej, odbornej atd.", je rozhodně pravda, nemá na to kdejaký podnikavec. Ale nejde o investici spekulativní.

V ČR jedna vláda podepsala, druhá zrušila, ale dřív než se začalo stavět a za odstupné, takže investoři o nic nepřišli, jen byli nuceni hledat jiné umístění pro své finance.


Dost vyrazne si upravujes vyznam faktov ale OK.

Tak hlavne nie len vojensky konflikt sposobuje problemy - ale vsetko co sa tyka zmeny vlady - je rizikove. Dokaz nemusis hladat - je to aj CR. Ale ovela castejsie je to tak ze sa zacne stavat a dojde statny prevrat, krach ekonomiky v obdobi splacania stavby a to nie je vojna. To je zmena podmienok - aj ten statny prevrat - zmena zakonov a tym PPP jednoducho v danej krajine nesmie oficialne existovat a co teraz :?: - dlhe natahovanie v ramci sveta kym sa nejaky USD vrati naspat. A to nie je vsetko - ale nema zmysel pisat vsetko, ja som len spomenul pripadny vojensky konflikt.

Dalej - co je to spekulativna investicia :?: ... pre stat :?: ... PPP dokaze krajine pomoct ale aj ju "financne vytazit" - postavit 1 000 km dialnic a hlavnych ciest a tieto cesty 25 rokov totalne ovladat. A napriklad za 15 rokov prestat udrziavat tieto cesty a dialnice - pouzili sa horsie materialy, navratnost je vratena a 5 rokov je len cisty zisk a PPP si v takejto krajine najde "legislativny dovod" pre ktory odstupuje od povodnej dohody a co zostane v danej krajine :?: ... cestna siet ktora potrebuje dost velke rekonstrukcne prace atd. ... a zase len jeden priklad. A vsetko je to legalne v ramci vyspeleho sveta.

A ohladom CR - zase silna mylna predstava. PPP je dnes narocne pripravit a ked sa raz da suhlas tak sa s tym pocita a ked sa potom zmluva zrusi tak ziadna "nahrada" uz nezaplati stratu ... pretoze pripravit PPP kdekolvek na svete nie je jednoduche (okrem krajin ako Spojene Kralovstvo Velkej Britanie a Severneho Irska). Jednoducho nemusi sa ti to pacit - ale CR je typicky priklad zlyhania PPP pre nestabilnu situaciu v state.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Jarda » 04. Apr 2006 18:13

Ano, ČR je příklad selhání PPP ze strany státu, který hrubě podcenil přípravu. Jedna vláda podepsala kontrakt pod politickým tlakem, bez dostatečných podkladů a analýz a druhá vláda (nota bene opět s hozhodujícím vlivem ČSSD) pak od ní odstoupila. To nezpochybňuji. Vždyť jsem psal už na úvod, že z této negativní zkušenosti se Slovensko může poučit, aby se mu nestalo něco podobného. Ale nelze to srovnávat s případem, kdy by došlo například ke znárodnění realizované investice bez náhrady.
K případům pro stát či místní samosprávy velmi nepodařených PPP došlo i ve Velké Británii.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Viac roznych prikladov ...

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 19:38

Jaroslav Štemberk napísal:Ano, ČR je příklad selhání PPP ze strany státu, který hrubě podcenil přípravu. Jedna vláda podepsala kontrakt pod politickým tlakem, bez dostatečných podkladů a analýz a druhá vláda (nota bene opět s hozhodujícím vlivem ČSSD) pak od ní odstoupila. To nezpochybňuji. Vždyť jsem psal už na úvod, že z této negativní zkušenosti se Slovensko může poučit, aby se mu nestalo něco podobného. Ale nelze to srovnávat s případem, kdy by došlo například ke znárodnění realizované investice bez náhrady.
K případům pro stát či místní samosprávy velmi nepodařených PPP došlo i ve Velké Británii.


Ano prislo k problemom aj v GB (Great Britain) ale toto je krajina ktora ma velmi vysoke skusenosti s PPP a treba potom v pripade spomenutia problemov tiez aj zdoraznit ze riesenie problemov je tu na vysokej urovni - takze skody su minimalne pre obe strany bez ohladu na to kto ich zapricinil. Vseobecne treba zdoraznit ze vyspele krajiny sveta (vratane vyspelych krajin EU) a krajin kde ma PPP rozsiahle skusenosti - tak v tychto statoch su dobre hodnotenia pre vstup a vytvorenie dalsich PPP projektov aj mimo dopravnej infrastruktury a jednoducho su tu zauzivane procesy ktore sa dodrziavaju ... je celkom dobre predpokladatelne co ktora strana spravi. Velka Britania je nepochybne statom ktory ma velmi velke skusenosti s PPP a viac je tych dobrych.

"znarodnenie PPP" myslim ze nikde neprebehlo. Ze by sa stavba postavila a potom by prislo k "znarodneniu" - prislo k prenechaniu stavby statu - odkupenie statom, zase velmi blizky priklad - Madarsko a M5. Neviem o tom ze by ale niekde prislo k "znarodneniu" bez akejkolvek nahrady. Treba si uvedomit ze tam kde taketo nieco hrozi tak tam investuje velmi vela renomovanych stavebnych a financych investorov a firiem - a tieto maju silne politicke krytie takze ziadna krajina niekde v Afrike by si nieco taketo nedovolila spravit "len tak" - vojensky konflikt je skor o tom ze prichadza k poskodeniu stavby alebo k neplateniu tienoveho myta atd. - ale to nie je znarodnenie - to je neschopnost platit atd. a je to riesene inak.

Dokonca v niektorych krajinach PPP pri vystavbe "naslo" aj zasoby nerastnych surovin ako diamanty alebo zemny plyn alebo cierne uhlie - a nic z toho PPP samozrejme nemalo - len dalsie "zakazky".

Velmi zle sa realizuje PPP v statoch kde su rozne obcianske a rasove a ine nepokoje - tam potom vlada musi povolat army a chranit rozostavane useky - prichadza k utokom na robotnikov ale aj na odbornikov-inzinierov atd. a stavba sa predrazuje presnejsie stava sa rizikovou - cesta, zeleznica, ... riesi sa to potom aj tak ze sa zamestnavaju prave "ti ktori utocia" a je pokoj - ale v konecnom dosledku platy atd. plati dana vlada a nie PPP - ...

PPP je tam kde je zaujem. Aj Afrika, aj USA aj Latinska Amerika aj Azia ale aj EU. PPP je tam kde ma zaujem vlada prenechat viac veci na "trh" ale aj tam kde miestna vlada jednoducho nema kapital na vystavbu niecoho co by sa vlade vratilo do 20 rokov. A preto potom aj rozne podmienky aj miera predrazenia - tam kde hrozi vojna alebo nejaky podobny konflikt tak tam sa ani na 80% nejde vobec realizovat PPP pretoze sa nedokaze ani podpisat zmluva ale ked sa aj PPP bude realizovat tak samozrejme miera rizika je vysoka ta PPP ma zisk po 25 rokoch aj 400%.

Potom su krajiny hlavne v Strednej (Latinskej) Amerike kde PPP postavi napriklad 1-2 dialnice, 10-20 hlavnych ciest, 10-20 cestnych obchvatov, 1 letisko, 1 zeleznicu, vyriesi dopravu v hlavnom meste a z celeho tohoto projektu ktoreho cena je stredne vysoka nemusi tato krajina zaplatit ako tienove myto ani 1 USD - pretoze PPPsa rozhodne ze 25 rokov bude vsetko prevadzkovat, opravovat a udrziavat a este aj (max.) 5% z mytneho bude davat vlade - ale na toto potrebuje krajina typu "bananova republika" hlavne niekoho "silneho" kto jej to pomoze vybavit - tym myslim svetovu velmoc, nejake politicke vplyvy atd. A spokojnost je na oboch stranach - vlastne na 3 - aj miestna vlada, aj PPP, aj dana velmoc. A este mozno 1 stat bude mat taketo stastie a potom dalsich 10 statov bude mat uz horsie podmienky.

Rizik je velmi vela, moznosti je neobmedzene, poziadavky vlad a PPP su vzdy opodstatnene - ale tomu zodpoveda aj cena, niekedy PPP vyjde a niekedy nie. Ale zase aj plati ze kazda zla skusenost je k niecomu dobra - je vysoko pravdepodobne ze PPP v CR bude musiet existovat. Atd.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Jarda » 04. Apr 2006 19:49

To máš pochopitelně pravdu. Něco trochu jiného jsou ale PPP v zemích EU a v zemích třetího světa. Pochopitelně, že třeba v Iráku teď žádný investor nepůjde do PPP, ledaže bude mít záruky vlády USA. Ohledně ČR doufám, že se PPP v rozumné míře rozjede co nejdříve (a bude to pilotním projektem na D3) a neskončí to fiaskem kvůli nepřipravenosti státu nebo výběru nesolidního partnera.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 20:13

Jaroslav Štemberk napísal:To máš pochopitelně pravdu. Něco trochu jiného jsou ale PPP v zemích EU a v zemích třetího světa. Pochopitelně, že třeba v Iráku teď žádný investor nepůjde do PPP, ledaže bude mít záruky vlády USA. Ohledně ČR doufám, že se PPP v rozumné míře rozjede co nejdříve (a bude to pilotním projektem na D3) a neskončí to fiaskem kvůli nepřipravenosti státu nebo výběru nesolidního partnera.


Tak napriklad Jamajka je na tom lepsie nez CR aj Madarsko spolu co sa tyka PPP a vysledkov. Dialnice, cesty, doprava v hlavnom meste. Z myta ide niekolko % vlade, doraz bol kladeny na zivotne prostredie, ziadne tienove myto, zamestnanost hlavne ludia z Jamajky - iba stroje sa doviezli a cena dialnice na 1 km bola (r. 2000) cca. 900 mil. SKK na 1 km. Pozor - na ceny v Jamajke. Ale znovu opakujem - ziadne tienove myto. Britska vlada sa postarala o zaklad, miestna vlada z tohoto projektu spravila uplne vsetko - reklama, marketing, cela vlada pritomna pri otvarani ... to k krajinam 3. sveta.

Iraq je specificky priklad prave pre USA - ale mylis sa pretoze rekonstrukcne a modernizacne prace uz sa v Iraqu spravili v hodnote cca. 20 mld. USD - hlavne dopravna infrastruktura ale nie je to PPP - je to obnova krajiny ale plati to USA.

Ja si tiez myslim ze CR by sa mala zamerat na dialnicu D3 a PPP tu maximalne zapojit - nemal by byt problem aj celu D3 postavit cez PPP pre CR.

A posledna poznamka - "nesolidny partner" - mas pravdu ze je niekolko firiem ktore skor stavaju na neuspechoch ako na uspechoch ale zase je to len trh a trh to vyriesi - ale zatial je to skor tak ze prave preto treba aby stat/samosprava sa zamerala najprv hlavne na pripravne prace (poradca) a zmluvu - odbornici z stavbarska a pravnicka a ekonomicka oblast + poradca a potom ma stat sancu ze PPP nebude mat ziadne problemy s danym statom.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Jarda » 04. Apr 2006 21:00

S těmi poradci je to také někdy všelijaké. Tak např. vybraná poradenská firma pro MD ČR vypracovala podmínky pro tendr na výběr elektronického mýtného tak, že jediný, kdo je splnil a splnit mohl, byl Kapsch.
Pokud jde o českou D3, tam je připraven úsek Tábor - Veseli n. L., kde se, doufám, PPP už brzy úspěšně rozjede (měl by mít i slušnou intenzitu, aby si na sebe vydělal). V úseku Veselí n. L. - Č. Budějovice jde víceméně o dostavbu 1/2 profilu na plný, nebude tak drahý, aby na to státní investor neměl, takže tam bych PPP nedával, ale bude velmi vhodný pro PPP úsek Praha - Mezno (dlouhý a intenzita tam bude velmi slušná hlavně na na začátku od Prahy, ale ten musí být nejdříve připraven) a možná i obchvat Č. Budějovic (ovšem ten je dost krátký). Úsek k hranicím s Rakouskem bude mít nižší intenzitu dopravy, tam by možná zatím stačil 1/2 profil, takže nevím, zda by byl vhodný pro PPP.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Adaios » 04. Apr 2006 21:19

Jaroslav Štemberk napísal:S těmi poradci je to také někdy všelijaké. Tak např. vybraná poradenská firma pro MD ČR vypracovala podmínky pro tendr na výběr elektronického mýtného tak, že jediný, kdo je splnil a splnit mohl, byl Kapsch.
Pokud jde o českou D3, tam je připraven úsek Tábor - Veseli n. L., kde se, doufám, PPP už brzy úspěšně rozjede (měl by mít i slušnou intenzitu, aby si na sebe vydělal). V úseku Veselí n. L. - Č. Budějovice jde víceméně o dostavbu 1/2 profilu na plný, nebude tak drahý, aby na to státní investor neměl, takže tam bych PPP nedával, ale bude velmi vhodný pro PPP úsek Praha - Mezno (dlouhý a intenzita tam bude velmi slušná hlavně na na začátku od Prahy, ale ten musí být nejdříve připraven) a možná i obchvat Č. Budějovic (ovšem ten je dost krátký). Úsek k hranicím s Rakouskem bude mít nižší intenzitu dopravy, tam by možná zatím stačil 1/2 profil, takže nevím, zda by byl vhodný pro PPP.


Vyber mytneho systemu je v krajinach ako SR a CR politicka zalezitost a nie odborna zalezitost. Najprv si treba pozriet ake podklady ten poradca dostal a co mal vlastne spravit a potom mozeme pisat.

Ohladom D3 - PPP nemusi stavat len drahe useky, ... praveze ked sa stavia vacsi projekt s roznymi usekmi tak to ma pozitivny dopad na pripadne tienove myto.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Jarda » 05. Apr 2006 11:09

Adaios napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:S těmi poradci je to také někdy všelijaké. Tak např. vybraná poradenská firma pro MD ČR vypracovala podmínky pro tendr na výběr elektronického mýtného tak, že jediný, kdo je splnil a splnit mohl, byl Kapsch.
Pokud jde o českou D3, tam je připraven úsek Tábor - Veseli n. L., kde se, doufám, PPP už brzy úspěšně rozjede (měl by mít i slušnou intenzitu, aby si na sebe vydělal). V úseku Veselí n. L. - Č. Budějovice jde víceméně o dostavbu 1/2 profilu na plný, nebude tak drahý, aby na to státní investor neměl, takže tam bych PPP nedával, ale bude velmi vhodný pro PPP úsek Praha - Mezno (dlouhý a intenzita tam bude velmi slušná hlavně na na začátku od Prahy, ale ten musí být nejdříve připraven) a možná i obchvat Č. Budějovic (ovšem ten je dost krátký). Úsek k hranicím s Rakouskem bude mít nižší intenzitu dopravy, tam by možná zatím stačil 1/2 profil, takže nevím, zda by byl vhodný pro PPP.


Vyber mytneho systemu je v krajinach ako SR a CR politicka zalezitost a nie odborna zalezitost. Najprv si treba pozriet ake podklady ten poradca dostal a co mal vlastne spravit a potom mozeme pisat.

Ohladom D3 - PPP nemusi stavat len drahe useky, ... praveze ked sa stavia vacsi projekt s roznymi usekmi tak to ma pozitivny dopad na pripadne tienove myto.


Že je to politická záležitost je pravda. Ohledně toho tendru na el. mýtné v ČR je silné podezření, že to bylo celé předem domluvené, aby dopadl, jak dopadl a že už výběr poradenské firmy byl proveden tak, aby ministr Šimonovský byl krytý "nezávislými" odborníky při realizaci politické dohody (zřejmě mezi představiteli české a rakouské lidové strany).
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod wazari » 06. Apr 2006 15:40

Adaios napísal:
wazari napísal:no, teoreticky rozdiel je 5%, co nie je vela

a mozno v novom programovacom obdobi nebude ziaden


3, Nie wazari - prax prosim len prax - kolko EUR sa dava na R2 a kolko na D1 :?:


povodne prispevky (citujem :wink: ):
Adaios napísal:1, Ale napriklad R2 kam chce stat PPP sa cez EU fondy financovat neda.

2, OK - ale nie je to taka mozna vyrazna podpora ako ked by to bol koridor.


v povodnom prispevku mas slovicko "mozna", nie realna

cize zhrniem odpovede na tvoje prispevky podla poradia: :wink:
1, podpora z EU na R2 mozna je - cize sa da
2, podpora mozna je takmer v rovnakej vyske ako na koridor
3, realna podpora zalezi od statu, nakolko vyuzije veci, ktore su "mozne" a ktore sa "daju" :wink: - v kontexte mojej odpovede su cisla nepodstatne

:wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Moj nazor

Odoslaťod Murphy » 06. Apr 2006 16:20

Adaios napísal:Ked uz je to vseobecna tema, tak napisem aspon toto:

Bola pred r. 1998 snaha "sveta", ze by PPP (silni investori a silne stavebne firmy) postavili dialnicnu siet na Slovensku: D1 (R2) a R1. A v ramci toho este aj niekolko km ciest I. a II. triedy "zadarmo" systemom: Prenajom na 40-50 rokov, stat by platil nejaku potrebnu sumu aby dokazal ze nebude stavat nejaku paralelnu dialnicu a cca. 2-5% z mytneho by smerovalo naspat statu.

Tento projekt sa nestihol ani oficialne uviest - nebola k tomu vobec ziadna politicka vola a SR nebola statom, ktory by bol ochotny na toto pristupit.

Nevadi, PPP prichadza cca. o 10 rokov neskor. :wink:


To mas odkial tieto informacie, to ma zaujima, posli nejaky link, pls
Murphy
nováčik
 
Príspevky: 7
Založený: 06. Apr 2006 11:46
Bydlisko: Bratislava

Odoslaťod Adaios » 06. Apr 2006 17:40

wazari,

OK z hladiska slov mas pravdu. :wink:

Murphy,

to nie je podstatne odkial a hlavne - oficialne to neexistuje. Bolo to len na "papieri v niektorych kancelariach". Preco - vidis to asi ako vela ludi z tej doby negativne :?: a ja to repsketujem pretoze to by znamenalo ze stat by mal maly vplyv na hlavnu cestnu infrastrukturu aj ked by bol "oslobodeny" aj od starosti s nou.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Murphy » 07. Apr 2006 00:08

Murphy,

to nie je podstatne odkial a hlavne - oficialne to neexistuje. Bolo to len na "papieri v niektorych kancelariach". Preco - vidis to asi ako vela ludi z tej doby negativne :?: a ja to repsketujem pretoze to by znamenalo ze stat by mal maly vplyv na hlavnu cestnu infrastrukturu aj ked by bol "oslobodeny" aj od starosti s nou.


Preco si myslis, ze to vidim negativne? len ma zaujima historia, teda kedy sa zacalo debatovat o vyuziti PPP aj na Slovensku. O tom ze to bolo uz v roku 1998 som nevedel, preto by som sa k takymto informaciam rad dostal a pre mna to je dolezite odkial to mas (musis uznat ze rok 1998, je pre PPP na Slovensku urcite historia) :roll:
Murphy
nováčik
 
Príspevky: 7
Založený: 06. Apr 2006 11:46
Bydlisko: Bratislava

Odoslaťod Adaios » 07. Apr 2006 15:55

Murphy napísal:Preco si myslis, ze to vidim negativne? len ma zaujima historia, teda kedy sa zacalo debatovat o vyuziti PPP aj na Slovensku. O tom ze to bolo uz v roku 1998 som nevedel, preto by som sa k takymto informaciam rad dostal a pre mna to je dolezite odkial to mas (musis uznat ze rok 1998, je pre PPP na Slovensku urcite historia) :roll:


Neviem - tipol som si ze to vidis negativne. :roll:

V SR bolo PPP uplne nemyslitelne a to az do r. 2002 kedy vlada videla ze jednoducho nema dostatok penazi stavat D1 a R2 tak ako to je potrebne a ze by vystavba trvala este 30 rokov.

Ale tieto fakty este neznamenaju ze "svet" nemal o SR zaujem. Tam kde sa rozbiehal velky dialnicny program tak tam bol zaujem "byt pritomny" - ale sposob vlady to neumoznoval. Takze PPP jednoducho nemalo ziadnu sancu - pretoze vlada v danych rokoch dialnicny program "uplne postavila na nohy a masivne investovala" - a tu PPP nie je potrebne - stat by prerobil.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 09. Apr 2006 12:34

Nie je spravne si mysliet ze PPP vyriesi vsetky problem v dialnicnej oblasti. Tym myslim ze SR nie je krajina ktora si moze dovolit PPP na velky rozsah, na vela narocnych dialnicnych stavieb. Co je to vela je otazka - ale ja by som odhadol stavebne naklady na urovni 100 mld. SKK je podla mna hranica na dalsich 15 rokov. To je pre radikalnych pravicovych ekonomov ktori si myslia ze trh vsetko vyriesi - co nie je pravda a v oblasti PPP trh dokaze byt prave aj PPP zniceny.

Nie je spravne podpisat zmluvu a potom od nej odstupovat - to je len tak pre moznych politikov ktori si to tu citaju. Nech to bude akakolvek vlada - nedostupovat, ale snazit sa zmenit podmienky - na tom sa da stavat vzdy.

Nie je spravne nezaclenit PPP a nechat na vystavbu dialnic sumu mensiu ako 30 mld. SKK rocne.

PPP sa rozsiruje na celom svete - pretoze cely svet "bojuje" s vysokymi cenami ropy a vobec hlada sa sposob ako vyrobit viac energie a ako s nou setrit a cely svet "bojuje" s reformami zdravotnictva a dochodkov - pretoze ludia ziju dlhsie ale dlhsie aj v dochodkovom veku a to zatazuje statne rozpocty bez ohladu na to aka vlada vladne.

Infrastruktura sa stavia na 40-50 rokov, tolko vydrzi - dokaze odolat - bez akychkolvek vacsich oprav. Potom treba napriklad na dialnici vymenit podlozie, aj vrchnu vrstvu atd. a vacsinou aj zlepsit parametre. Posledna velka vojna skoncila v r. 1945 a uz je cas modernizovat dialnicne siete v kazdej vyspelej krajine v EU, aj v USA atd. Je to problem pre kazdu vladu - pretoze treba na zeleznice, cesty, letiska, vodne cesty pretoze svet okrem toho vsetkeho co som napisal uz je zalozeny na prepracovanom logistickom systeme pretoze sa nevyraba na sklad, pretoze vsetko vyrabaju pocitace a vsetko je automatizovane, ludia musia byt viac vzdelani, to viac stoji stat, ktori to musi podporovat - pretoze vela ludi nema na lepsie vzdelanie ale bez toho by boli nezamestnani - ... vyspele krajiny pochopili ze sa treba spojit a je tu EU/OECD/NAFTA/G7-8/... a aj OPEC atd. a samozrejme aj rozne dalsie G ktore zdruzuju Afriku, Aziu, Oceaniu atd. - kde je nejaky spolocny rozpocet zalozeny na solidarite bohatych - aby sa chudobni mali lepsie aby nebola extremna chudoba a nenavist a aby nebol terorizmus a aby sa lepsie dohodli ceny ropy atd. a aby jednoducho sa financovali tie najnarocnejsie projekty ktore su nutne stale viac ale stale viac na ne jednotlive staty/vlady nemaju dostatok penazi. Dnes aj firmy uz sa spajaju tie najvacsie, vznikaju fuzie v hodnotach 20-50 mld. USD/EUR a to od farmaceutiky, chemickeho priemyslu, oceliarenstva, ropnom priemysle, ... a riesia sa danove sustavy, male krajiny maju 0% dane alebo len 5% dane ale len preto ze su male - nemusia mat automatizovane tovarne, logistiku - maju vypelu dopravu ale v malom rozsahu ... a jednoducho je cas potrebnosti investovat cca. 100 mld. EUR do len modernizacie dialnicnej siete v EU. Ako to financovat ked su to 2/3 celorocneho rozpoctu EU, ked Nemecko, Francuzsko, Portugalsko, Madarsko, Grecko atd. nemaju samotne dostatok penazi :?: Ako financovat dalsie oblasti :?: Nastava potreba investovat v celej EU na modernizaciu zeleznic 150 mld. EUR ale kde na to vziat peniaze ked aj bytova politika vyzaduje investovat 400 mld. EUR len na modernizaciu :?: Ako :?:

EU ma svoje ciele - ale nevie sa na nich dohodnut a prichadzaju dalsie ciele - politicke, vstup Turecka, Chorvatska, Rumunska, Bulharska, Ukrajiny do EU ako a kedy z coho financovat zakladne body ako infrastruktura, regionalny rozvoj, zivotne prostredie, socialna oblast (kurzy nie davky) a polnohospodarstvo :?:

USA ma svoje ciele - boj proti terorizmu, energetika, infrastruktura, obrovske deficity statneho rozpoctu, obrovske vydavky vlady na army a rastuca extremna chudoba (30 mil. Americanov je chudobnych - bezdomovci, ... ale USA ma nizke dane a menej investuje do tejto oblasti). Ako to financovat vsetko naraz a dnes :?:

Japonsko ma svoje ciele - dochodkova reforma, rastuce dlhy, zemetrasenia. Ako to spravit ked rastu energie, ked rastu naklady na obnovu nakladnej a odolnej infrastruktury :?:

Rusko ma svoje ciele - zvysit rozpocet hlavne cez ovladnutie ropneho a plynarenskeho priemyslu, aj tazba zlata atd. - a zvysit investicie vsade - doprava, army, ... ale cielom je aj silne Rusko - riesit Dagestan, Chechenia ...

Afrika ma svoje ciele - riesit HIV, ked 60% krajin ma velke problemy s HIV - az 1/4 obyvatelov uz prichadza na svet s tymto virusom ... zdravotnictvo a hlad treba riesit a problemy s vela obyvatelmi ...

...

Rozdiel medzi vyspelym a chudobnym svetom nie je takmer ziadny v jednej oblasti - kazdy ma perfektne vypracovane plany ako co riesit - kolko penazi bude treba dalsich 10-20 rokov na kazdu oblast. To je v poriadku - ale na to treba vykon v ekonomike kazdeho statu aby bolo z coho financovat "spolocne projekty" inak sa to neda.

V dialniciach prichadza zmena. Pomaly prichadza pretoze to nie je jednoducha zmena. O cene nema vyznam sa rozpravat - PPP je dlhom, leasingom ktory ale vyspely svet za oficialny dlh nepovazuje, podobne ako ani rozne dialnicne spolocnosti - su to "kryte" dlhy vyspelym svetom aby sa dalo investovat a "tvarit sa" ze vsetko je OK v kazdej ekonomike - keby to tak bolo tak je PPP vsade. Nie je - pretoze kazda krajina vie ze tym ze to je "tolerovane predrazenie" tak velmi opatrne vyuziva tieto moznosti. Doteraz nemusel nikto ale dnes uz je to velmi potrebne - dochodky, reformy, dlhy - kazdy dlhuje kazdemu, ale to neprekaza zatial nikomu. Co by bolo keby USA, EU atd. vyhlasili "bankrot" :?: Nejaka kriza atd. - ale bankovnictvo a rozne meny by na tom boli najhorsie. Preto globalizacia, preto silne spolocenstva, preto vela planov a preto stale vacsie problemy s chudobou a bohatstvom. Dnes ropa je nastroj - vojny. Nie prosperity. Podobne voda v niektorych oblastiach, je nas 6 mld. a bude nas v r. 2050 9 mld. a bude nas viac - mozno nejake epidemie atd. zastavia narast ludi, mozno bude aj pokles, mozno sa Zem "zrazi" atd. - ale na "mozno" sa neda spolahnut - my sme tu teraz.

Priekopnik PPP je stat s nazvom - Spojene Kralovstvo Velkej Britanie a Severneho Irska (GB). Zacalo to uz dost davno a dokonca aj v zelezniciach. Problamaticka osobna doprava - stratova, ludia chcu viac rychlost, viac elegancia, viac luxux, ale je to strata - tak to bude PPP podoba. Privatizacia zeleznice - osobnej dopravy v GB prislo do takeho stadia ze sukromny vlastnik musel dosahovat zisky a tak investoval do rychlosti - ale nedalo sa - prepustil ludi, zrusil niektore spoje, zvysil cenu listkov atd. - vysledok bol :shock: - vlaky jazdili dlhsie nez predtym, nemali nadvaznost, bolo menej liniek - a pozitivny efekt nebol nikde ani pre stat - ani pre PPP. Vlada musela zeleznice odkupit. Zlyhanie :?: Nie - poucenie - prichadza aj 2. privatizacia zeleznic - vysledok bol taky isty. A zeleznice v GB su dnes na tom dost vzadu nez priemer EU - ...

Dialnice a PPP. Rozdielom dialnic a pouzitia PPP je v tom ze PPP ma sancu vybudovat dialnicu tak aby bola v zisku - ale nie za 10 rokov ale za min. 20 a niekedy az 50 rokov. V tomto je vyhoda pre stat ze preplatenie bude dlhodobeho efektu a pre PPP ze je cas na navratnost nie prvych 10 rokov ale nasledujucich 20 rokov. Rizika su v zmluvach - na jednej strane odborne teams za PPP a na druhej strane vacsinou max. len niekolko poradcov a expertov na dohodnutie zmluvy. Musi to tak byt - ide o vela. Aj pre stat ale hlavne pre tych co budu 10 rokov v strate. Len investuju. Pri roznych dlzkach je otazkou aj nasledna udrzba - vzdy plati ze za 40-50 rokov treba zasadne modernizovat - tomuto sa chce PPP vyhnut a tak spravi vsetko pre to aby PPP trvalo max. 30-40 rokov co je aj isty max. cas v dnesnom "moznom nebezpecnom a neistom svete". Treba si uvedomit niekolko dolezitych faktov :arrow:

1. Vzdy budu exitovat aj take firmy ktore budu chciet len "vytazit" z PPP a ktore budu vzdy podla mna
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Pokracovanie ... dokoncenie

Odoslaťod Adaios » 09. Apr 2006 13:06

1. Vzdy budu existovat aj take firmy ktore budu chciet len "vytazit" z PPP a ktore budu vzdy podla mna "brzdou" pre rozvoj PPP. Ale nie je ich vela a vzdy ma stat alebo samosprava moznost povedat "nie". A to je signalom pre dalsie staty. Aj pozitivny aj negativny.

2. Kde PPP funguje a kde nie :?: Nefunguje tam, kde su zasadne prekazky - vojenske konflikty, nestabilita legislativneho systemu, nestabilita politickych rezimov. Nefunguje tam kde nie je vzajomne porozumenie toho ake ma rizika stat pri PPP a ake sukromne firmy a naopak aj vyhody. PPP naopak funguje tam kde je skutocne uprimny zaujem od statu pretoze uprimny zaujem od sukromnej firmy sa neda dokazat - ta sa vzdy prisposobi a podobne prisposobi aj cenu ale netreba zabudat ze aj firma ma pravo povedat "nie". A to je signalom pre dalsie firmy - aj pozitivny aj negativny.

3. PPP neriesi vsetky problemy pretoze keby ano tak ziadne neboli v Madarsku, Velkej Britania, Ceskej republike ...

4. Cena vacsia nez za aku by staval stat - moze byt od 130 do 400%. Konkretne ked nejaky dialnicny usek stoji v nakladoch stavanych statom 100 mld. SKK tak pri PPP to bude v konecnom horizonte 20-40 rokov 130 az 400 mld. SKK. Treba si ale uvedomit ze do tohoto na 90% patri inflacia, udrzba dialnice a podla zmluvy dalsie vyhody ako lepsie materialy, technologie, domaci ludia zamestnani pri vystavbe dialnice, ... a zalezi len od charakteru zmluvy ako budu riesene "mozne" problemy za 10 rokov - vojensky konflikt, ceny materialov o 1 000% nahore, ...

5. Podpora statu pre PPP. Ide o to aby bolo maximalizovane ze auta a kamiony budu jazdit po dialnici a nie po inych paralelnych cestach. Tu sa stanovi vyska myta ktora ale casto v zmluve je stanovena za PPP bude mat pravo ju zmenit ked nebude vyhovovat.

6. Krach sukromnej firmy pri realizovani PPP. V pripade ze je stavba dokoncena tak vacsinou sa to realizuje cez viac firiem ktore realizuju inak aj ine stavby a financuju aj ine oblasti - takze ni nehrozi pre stat. V pripade ze sa stavia tak sa na to musi pamatat v zmluve ale uz "poistenie" bude nieco stat alebo plati "nie".

7. Iny charakter PPP. To znamena ze PPP vstupuje na silnej politickej a diplomatickej baze na trh kde by inak na 100% nevstupovalo pretoze krajina je nestabilna - obcianske nepokoje by mohli prekazat priamo pri vystavbe atd. - poistka platieb v USD je zaruka pre fakt ze vyvoj miestnej meny moze byt akykolvek - ... Tento charakter znamena ze PPP vstupuje do krajiny kde je doprava rozvinuta - hlavne cez vysoky pocet aut a nizky pocet cestnej siete - a tu PPP vybuduje aj dialnice, aj nejake dalsie dopravne body a nebude stat platit PPP ziadne tienove myto ale bude platit PPP niekolko % za to ze ovlada viac ako 50% cestnej siete v danej krajine - zisk maju obe strany.

8. Tienove myto. Ako bolo napisane v bode c. 7 tak sme pri tom ze existuje aj nejake tienove myto ktore sa tyka vacsiny statov kde PPP existuje aj ked pri dialniciach je otazkou ci je to vacsina. Tienove myto je nastroj ktory pomaha budovat dialnice tam kde naklady su vysoke a prinos z myta pre uzivatelov dialnice by nepokryl ani primerany zisk alebo naklady na realizaciu dialnice - platit budu aj uzivatelia dialnice ale aj stat bude platit - nejaku sumu naviac pre PPP. Malo by sa platit az po dostavbe dialnice. Zalezi od zmluvy.

Realizacia PPP je velmi uspesna v krajinach ako Mexiko, Velka Britania atd. - pisem len 2 - aj chudobna aj bohata. Je to jedno - zalezi od zaujmu krajiny a firiem a podmienok v legislative a dopravnom systeme. Ale dnes PPP aj modernizuje a prevadzkuje uz postavene dialnice - napriklad Francuzsko je prikladom. A dialnicne spolocnosti sa budu privatizovat zrejme aj v inych krajinach.

Realizacia PPP bola uspesna na Jamajke. Zase chudobna krajina ktora ma aj zisk z PPP.

Realizacia PPP bola uspesna viac ako neuspesna v EU - Portugalsko, Velka Britania, Grecko, Francuzsko, Svedsko+Dansko, ... neuspesna v Madarsku a v Ceskej republike a planovana znovu v Ceskej republike a pripravovane je PPP aj v Slovensku. Realizovane mimo EU bolo v Chorvatsku.

Takze ako je vidiet tak PPP vstupuje na dialnicne trhy stale viac a viac - a vysledok je viac pozitivny ako negativny ale skutocny nastup PPP este len bude. Vtedy este viac klesnu ceny a stupne uz aj tak vysoka efektivita a sluzby. Ale netreba zabudat ze zisk budu mat firmy stale a vzdy stat "preplati" v dlhodobom horizonte cenu o niekolko 10% viac nez keby staval sam a realizoval sluzby sam.

Jasne vyhody PPP su v tom ze hlavne stranka udrzby je prehladna a maximalizovana - dialnice su v zime podla moznosti (okrem kalamity) udrziavane aby boli vyuzivane a aby uzivatelia platili myto. Technologie v tuneloch su sledovane a tunel je tak riadeny aby vzdy min. 1 rura bola prejazdna a uzivatelia platili myto.

Doplnenia ktore som chcel napisat ale nemal som do ktoreho odstavca :arrow:

1. Su staty ktore uz poznaju moznosti a kde PPP vedia ze maju dalsie moznosti. Napriklad "ovladaju" aj "baliky sluzieb" pri dialniciach ako su odpocivadla a z tohoto ide zisk pre PPP a stat plati menej za tienove myto alebo ma stat ine vyhody.

2. Pri udrzbe dialnice v lete a v zime kedy je znizena kvalita pouziavania dialnice ako je znizena max. povolena rychlost alebo v zime ked je dialnica pre vela snehu uzavreta sa da vyuzit ze stat nezaplati tienove myto alebo naopak PPP da zlavu.

Zaver - PPP je jednym nastrojom z viacerych ktory pomaha stavat a/alebo prevadzkovat dialnicnu infrastrukturu tak aby bol prospech pre vsetkych - aj pre stat aj pre konzorcium ktore realizuje dialnicu cez PPP. Ine nastroje su v pripade EU - rozpocet EU, ale samozrejme ze dalej bankove uvery co v pripade EU moze byt Europska Investicna Banka ale aj zisky z myta a samozrejme statny rozpocet.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Lenny » 10. Apr 2006 12:39

V ČR prezident podepsal dne 5.4.2006 zákon o veřejně soukromých partnerstvích (tzv. koncesní zákon) a zákon o zadávání veřejných zakázek. Je to významný krok pro uskutečnení PPP, které tímto dostalo právní rámec.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod B; » 21. Apr 2006 10:16

Branco napísal:Územné rozhodnutie je na všetky časti úseku /aj Turany-Hubová/, podľa tlačovej agentúry už vyhláseniu tendra nebráni žiadna administratívna prekážka, termín vyhlásenia súťaže je najneskôr začiatok mája.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3459

Na konci augusta zrejme budeme diskutovať o ponukách koncesionárov a stavebných spoločností.

Citujem z http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=21259#21259
Kua zrovna vtedy nemozem, vlastne som chcel povedat, ze je to super sprava. :P

Comu ale nerozumiem, je vylucenie NDS z tendra, aky to ma dovod?
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Branco » 21. Apr 2006 10:23

Nechcem moc rýpať, ale predsa.... Možno sú to nedoriešené spory v kompetenciách medzi SSC a NDS, možno osobné spory, alebo hodnotenie práce NDS /SSC je skutočne nadriadený orgán/, hmm, tých dôvodov môže byť naozaj viac...
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Dialniciar » 21. Apr 2006 13:51

B; napísal:
Branco napísal:Územné rozhodnutie je na všetky časti úseku /aj Turany-Hubová/, podľa tlačovej agentúry už vyhláseniu tendra nebráni žiadna administratívna prekážka, termín vyhlásenia súťaže je najneskôr začiatok mája.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3459

Na konci augusta zrejme budeme diskutovať o ponukách koncesionárov a stavebných spoločností.

Citujem z http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=21259#21259
Kua zrovna vtedy nemozem, vlastne som chcel povedat, ze je to super sprava. :P

Comu ale nerozumiem, je vylucenie NDS z tendra, aky to ma dovod?


Tiež neviem, aký to má dôvod, ale boli vraj silné tlaky zo zahraničia, pretože boli silné výhrady na to, ako robila NDS iné tendre a prípravné práce, D1 a R1 sú toho dôkazom. A predsa len je to hlavne cieľ ministra dopravy a nie GR NDS a naviac, veď NDS riadi ministertvo a ohľadom SSC môžem povedať, že tam je zostalo viac skúsených ľudí a v NDS je viac nových ľudí.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Adaios » 22. Apr 2006 19:52

Wow, tak ja len viem ze sa hovorilo ze by nemala mat NDS v zodpovednosti 1. projekt PPP pretoze nema dostatok skusenosti a ma za sebou dost zle vysledky - Mengusovce-Janovce, Zarnovica-Sasovske Podhradie.

SSC ma vacsie skusenosti s budovanim cestnej infrastruktury + zadavanim tendrov a informovanim verejnosti atd. a nakoniec - MDPT reprezentuje aj SSC aj NDS. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.