PPP vseobecne

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Myslite si, ze pilotny projekt PPP na Slovensku bude uspesny? (Dialnica sa postavi v stanovenom termine)

Ano, podari sa
47
47%
Ano, ale budu velke problemy (predrazenie o vyse 50%)
38
38%
Nie, bude to uplny krach (CR)
16
16%
 
Celkový počet hlasov : 101

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod michaelse » 08. Júl 2016 17:50

praveze je to tak ze cim viacej prostriedkov na ppp dialnici vyberies tym mensie priame splacanie z rozpoctu,to ze unas su ppp projekty schvalene politicky je chyba a R1 bolo hodne neefektivne rozhodnutie pre stat
to ze tam koncesionar znasa rizika je vyhoda iba na oko lebo tak ci tak to zaplati stat lebo koncesionar si dopredu rizika naceni a ked sa tie rizika neprejavia tak mu peniaze ostanu ako zisk cize stat je na tom skodny

ppp projekt je a vzdy bude nevyhodny oproti financovaniu zo statneho rozpoctu(plus rozumny uver)
vseobecne akakolvek praca cez sprostredkovatele je nevyhodna lebo vzdy mas o jeden clanok naviac ktory chce zisk
ale ak ppp tak s poriadnou intenzitou dopravy nech to co najmenej zatazuje rozpocet
michaelse
diskutujúci
 
Príspevky: 196
Založený: 23. Dec 2010 20:16

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod i15 » 08. Júl 2016 18:14

praveze je to tak ze cim viacej prostriedkov na ppp dialnici vyberies tym mensie priame splacanie z rozpoctu


to isté možno povedať o úsekoch stavaných za eurofondy. neplatíme mýto za km a poplatky nevyberá koncsesionár. preto je úplne jedno, či z PPP postavíme 2+2 Sorošku, alebo R7 BA-Šamorín v diétnych parametroch
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 826
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 08. Júl 2016 19:45

i15 napísal:
praveze je to tak ze cim viacej prostriedkov na ppp dialnici vyberies tym mensie priame splacanie z rozpoctu


to isté možno povedať o úsekoch stavaných za eurofondy. neplatíme mýto za km a poplatky nevyberá koncsesionár. preto je úplne jedno, či z PPP postavíme 2+2 Sorošku, alebo R7 BA-Šamorín v diétnych parametroch



Rozhodnutie stavať PPP R1 pri NR vyzerá skôr emotívne "vyriešime 50km naraz". Logika súvislosti podľa intenzity a za akú cenu bude splátka absentuje ak má v našom systéme, kde celý systém funguje celoplošne, príjmy z mýta, výdaje - výstavba diaľnic vôbec zmysel. Intenzity sú smerodajné, ale skôr predpokladané a identifikujú hlavne koridory. Takéto počty finančnej návratnosti mohli vyslovene robiť len cez eurotunnel.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod devil » 11. Júl 2016 13:25

presne, PPP je politicke rozhodnutie. a do takeho komplikovaneho useku ako je tu-hub by mozno ani nikto nesiel alebo len za sialene ceny. jedine "ciste" PPP je ked koncesionar berie na seba realne rizika ako riziko dopytu.

Pri Pr1bine treba hlavne pripomenut, ze bola pripravena a na vrchu zasobniku pre eurofondy. Cize z nasich dani by sa platilo len 15% normalne vysutazenej ceny (a naviac by tam nebol ten nesuvisiaci, predrazeny, a politicky nalepeny obchvat BB). Cize proti tomu ju cez PPP preplacame minimalne 100-nasobne, a to doslova. Zvalovat sa to ale moze len a len na politikov, ktori za uplatky radsej nechali prepadnu eurofondy a Pr1binu nechali 100-nasobne predrazenu stavat na 30-rocnu uzeru.


ale treba aj pripomenut ze stat by si uver nebral namiesto PPP, takze postavila by sa pribina ale na zvolen-krivan a obchvat banoviec by nezostalo....mozno/alebo ani na niektore reko I. tr. takze PPP2 bola nestastna nahrada za NEDOSTATOCNE fondy na RC a za to ze dzurindove vlady hlavne ta 2. na nitriansku R1 kaslala pritom nebol problem brat uvery cez nds-ku na urychlenie dialnice kvoli KII.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod aquila » 11. Júl 2016 13:31

tu si dovolim nesuhlasit, keby sa spustila R1, tak by boli aj tak peniaze z eurofondov aj na R2. paniaze by sa navyse nemuseli rychlo rychlo minat napriklad aj na zbytocny usek D3 zilina strazov - brodno, len kvoli tomu, ze je pripraveny .. a peniaze sa presuvat daju, vid priklad R4 ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 443
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod devil » 13. Júl 2016 15:58

no mne to tak vychadzalo ze R1 za 10 mil./km x 50 km = 500 mil. eur. ale to je len NR zapad-tekovske nemce, z fondov 2007-13 sa platila aj R1 ZC-Sas.pod. a to je dokopy prakticky cely balik...a ze zo strazov-brodno by sa presuvali fondy na R2....tak urciteee... R4 bolo nieco ine, lebo je "zakoridorovana" a potom to bola vyrazne nizsia ciastka.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod eric987 » 13. Júl 2016 21:49

devil, peniaze by boli, ved vlada FICO 2 presuvala z balika na RC tusim 200-300 melonov na nejake skolenia ci co (cize rozdrbanie), dovod bol ich nevyuzitie. Tiez sa presuvalo v ramci OPD, a to z RC na D.
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 92
Založený: 16. Júl 2014 09:16

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod i15 » 18. Júl 2016 09:54

eric987 napísal:Toto sa objavilo na ceskom fore v teme monitoring tisku => svet, avsak bez citacie. Pocul niekto nieco o tom blizsie ?

Slovensko postaví 120 km R2 a R4 formou PPP
Pre vládu je prioritné pokračovať vo výstavbe rýchlociest R2 a R4. Podľa ministerstva dopravy sa postaví 30 km na R2 v polprofile a 75 km v plnom profile. Okrem toho sa postaví aj 15 km plného profilu na R4. Nové diaľnice tak pribudnú v regiónoch, na ktoré nezostávajú eurofondy, teda napríklad Horná Nitra či problematické okresy s vysokou nezamestnanosťou medzi Zvolenom a Košicami. Stavebné náklady sa odhadujú na 1,9 miliardy eur bez DPH, čiže pri súčasných skúsenostiach na obchvate Bratislavy vláda očakáva konečnú cenu pri 30 ročnej koncesii s výstavbou 3 roky na ročnej splátke maximálne 114 miliónov eur, čo ešte Ministerstvo financí pokladá za akceptovateľné zaťaženie. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu R2 so začiatkom výstavby v roku 2018, pri R4 v roku 2019. Verejná medzinárodná súťaž na výber poradcu sa má spustiť začiatkom roku 2017 a samotná súťaž na zhotoviteľa v druhom kvartáli 2017. Ministerstvo financí počíta s nákladmi vo výške 270 miliónov eur na dokončenie potrebných dokumentov a na majetkoprávne vysporiadanie pozemkov. Podrobná tlačová konferencia sa uskutoční v stredu 13.7. pod záštitou Slovenského zväzu stavebných podnikateľov.


Zdroj http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5462

Podla vsetkeho pojde o R4 PO-zapad - Kapusany a R2 D1-Ruskovce + Krivan - Ozdany plny profil a Ozdany - Figa 1/2 profil.


prekvapenie... 13.7. je za nami, žiadna tlačová konferencia sa neuskutočnila a téma na ceskedalnice je zmazaná
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 826
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod eric987 » 18. Júl 2016 10:02

takze niekto sa ocividne velmi nudil :D
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 92
Založený: 16. Júl 2014 09:16

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod devil » 19. Júl 2016 16:46

aj EU ma co povedat do vyuzitia fondov a vyslovene ma problem s tym ze nove clenske staty chcu zabetonovat viac ako si ona predstavuje.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 19. Júl 2016 17:30

Len tam použili názov slovenský zväz stavebných podnikateľov.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod bodrik » 29. Júl 2016 00:04

Prosím niekoho kto sa hlbšie vyzná v PPP zmluvách, nech sa vyjadrí k tomuto: má spoločnosť ktorá financovala výstavbu PPP úseku priamy príjem z mýtneho systému v tomto úseku, alebo idú poplatky z tohto úseku štátu? ..ja som toho názoru, že mýto z PPP úseku nejde štátu, ale PPP firme ktorá spravuje ten úsek a teda čím vyššie sú intenzity na danom úseku, tým vyššie sú priame príjmy PPP firmy, počas tých 30 rokov.. Je to tak, alebo sa mýlim?
Už vyššie som spomínal, že PPP projekt sa spoločnosti ktorá o to prejaví záujem oplatí financovať vtedy, ak má daný úsek vysoké intenzity dopravy, a skrz toho vysoký výber mýta. Zároveň teda úseky s nízkymi intenzitami nie sú pre PPP spoločnosti atraktívne a ťažko možno predpokladať záujem súkromného sektora o výstavbu takéhoto úseku formou PPP.
Je to tak? ..prosím potvrďte, alebo vyvráťte to niekto. Ďakujem.
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 696
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 01:30

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod aquila » 29. Júl 2016 09:53

na slovensku ma len priamu platbu od statu, napriklad na rozdiel od rakuska, kde je fixna platba statu plus platba odvyjajuca sa od intenzit. ked to zoberieme do detailu, slovenske PPP nie je ozajstne PPP, ale skor je to taky prebaleny leasing ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 443
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod bodrik » 29. Júl 2016 22:37

Hm, tak to je potom naozaj jedno či sú tam intenzity 100tis. alebo tisíc.. Myslel som že je to poctivá PPP, tak ako v zahraničí.
Beriem teda späť to čo som písal o intenzitách a ich atraktívnosti pre PPP.
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 696
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 01:30

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 30. Júl 2016 15:25

Hm, tak to je potom naozaj jedno či sú tam intenzity 100tis. alebo tisíc.. Myslel som že je to poctivá PPP, tak ako v zahraničí.
Beriem teda späť to čo som písal o intenzitách a ich atraktívnosti pre PPP.


Napr. je zaujimavé, že to nevedel sám Brecely, keď povedal, že na PPP Donovaly niesú intenzity. Je to v rámci fungovania Slovenských PPP projektov irelevantné kritérium. PPP projekty ako to funguje dnes sa môžu stavať kdekoľvek na Slovensku.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod aquila » 30. Júl 2016 17:49

stale je tam IRR a ta pri nizkych intenzitach skratka nevychadza. vid PPP RK BB. to proste nikdy nevyjde feasible. aj tunel na D4 pod karpatami ma problem.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 443
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 01. Aug 2016 10:17

aquila napísal:stale je tam IRR a ta pri nizkych intenzitach skratka nevychadza. vid PPP RK BB. to proste nikdy nevyjde feasible. aj tunel na D4 pod karpatami ma problem.


Ako, že nevyjde, Donovaly vychádzajú aj z iných kriteríi ako vysoké intenzity. Napr to šialené stúpanie tj. ekológicky faktor. Ktorý horský prechod na Slovensku má také intenzity???
Aj intenzity niesú zanedbateľné 11 000 aut za 24 h. v extréme 15 000 je dosť. Ak by šiel tento projekt reálne cez PPP na podpis v roku 2020. Mohol by byť hotový 2025. Kedy intenzity môžu byť reálne RK-BB po dostavbe aj D1 15 000 v extréme 20 000. Ako dnes to Donovaly stále unášajú ale v medzi únosnosti.

Hlavne po R1 si z BB v ZA za hodinu na hranici z PL za hodinu a za hodinu v PP. Tiež stiahne dopravu aj z Čertovice. Veľa okolností v tomto smere len indukuje v plánování dopravu v tomto úseku, čo zvyšuje IRR. Keby bol tento úsek odovzdaný včase s Korbeľkou tak stiahne aj dopravu z Oravy priamo na BB.

Určite by sa mal tento projekt do 4 rokov pripraviť na PPP a aku cenu by vygenerovala súťaž ako to bolo pri BA obchvate. Tiež monitorovať dopravu a v 2020 to len doklepnúť podla politickej situácie a situácie v doprave.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod rastislav5 » 01. Aug 2016 11:37

Ziadne PPP tu netreba. Po dokonceni D1 Turany - Ivachnova bude na Donovaloch intenzita nizsia. R3 cez Turiec vyjde lacnejsie a stiahne dalsiu cast dopravy z Donoval. Ved si pockaj, co povie hodnota za peniaze, skor aj tak nikto PPP pripravovat nezacne
rastislav5
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 799
Obrázky: 5
Založený: 25. Nov 2006 19:58

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 01. Aug 2016 12:57

Tento úsek je posledný poriadny na PPP v 50 tich kilometroch alebo by sa mohla doň zarátať aj Korbelka. Výhoda PPP projektov je hlavne v know how firiem, čo to stavajú. V profesionalite záväzku a rýchlosti výstavby, kvalite. Podľa posledných tendrov v konečnom dôsledku niesú drahšie. Čo podpíšu to by mali s minimálnou toleranciou dodržať. Ako sa babre štát s HU-IV je totálne na smiech. A s prípravou Tu-Hu detto. Poloprofilové úseky R2, R3, R4 niesú vôbec vhodné na PPP.

Tiež je dobré, že sa na Slovensku vyskytujú rôzne modely financovania diaľnic a kartelistom treba sem tam zasadiť nejaké PPP aby si nemysleli že majú všetko pod palcom.

Poloprofil cez Turiec je len experiment s dopravnými prúdmi viď 3000 intenzita na spodnej časti koridoru R2 v ZH. Nehovorím, že by to vôbec nepomohlo. Ale kým sa TU-IV dokončí doprava na Donovaloch bude tak či tak neunosná.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod rastislav5 » 01. Aug 2016 14:30

Tak ci tak neprehanaj, Donovaly su v pohode a cast dopravy sa z nich presunie uz po dokonceni Visnoveho o 3 roky.
"Poriadne PPP"? Nemyslim si, ze potrebujeme "poriadne" minat peniaze na useky krizom cez narodny park, ked existuje lacnejsia a ekologickejsia alternativa. S PPP na Korbelku suhlasim, ale dufam, ze dalsi Vazny, ktory by to chcel spajat s RK-BB, uz nema sancu.
rastislav5
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 799
Obrázky: 5
Založený: 25. Nov 2006 19:58

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod devil » 01. Aug 2016 14:41

Tento úsek je posledný poriadny na PPP v 50 tich kilometroch alebo by sa mohla doň zarátať aj Korbelka. Výhoda PPP projektov je hlavne v know how firiem, čo to stavajú. V profesionalite záväzku a rýchlosti výstavby, kvalite. Podľa posledných tendrov v konečnom dôsledku niesú drahšie. Čo podpíšu to by mali s minimálnou toleranciou dodržať. Ako sa babre štát s HU-IV je totálne na smiech. A s prípravou Tu-Hu detto. Poloprofilové úseky R2, R3, R4 niesú vôbec vhodné na PPP.


co veta to perla....

k tej kvalite:

Obávate sa, že koncesionár pôjde až na hranu noriem a použije iba to najnevyhnutnejšie?

„Z pohľadu koncesionára je to prirodzené. Použijem príklad z Portugalska. Stáli sme na mieste, kde sa križovali dve diaľnice, jednu staval koncesionár, druhú štát. Okamžite ste videli rozdiel, tá menej kvalitná bola koncesná. Je teda potrebné, aby zmluva umožňovala aj efektívne ovplyvňovanie stavebnej činnosti koncesionára.“


Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/3745665/choma-na-di ... z4G5FVkbZO

k cene: stat si vie pozicat lacnejsie ako nejaka sukromna spolocnost, a Sk obzvlast pretoze plni svoje zavazky co sa tyka dlhu a odzrkadluje sa to cez nizke urokove sadzby. pokial to ma byt PPP kde stat preberie riziko dopytu tak je uplne jedno ci sa stavia usek s 400, 4.000 alebo 40.000 intezitou. intenzity su taky ukazovatel ako na hociktorom inom useku.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 01. Aug 2016 15:40

Ak nepojde cez PPP R1, alebo D4 tunel alebo D1 korbelka tak co este. Bola rezerva kolko 100 mil na dalsie PPP...
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod devil » 01. Aug 2016 15:45

dufam ze nic, ak ano tak najviac potrebne poloprofilove R na ktore neostali fondy a na ktore si stat napriek nizkym urokom nechce pozicat. urcite nie dlhe a drahe useky ktore by boli velkou zatazou pre rozpocet.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod 1mmortal2 » 01. Aug 2016 15:47

To je tak a imaginarna rezerava ze 100 mil, kedze rozpocet je stale v hlbokom minuse
1mmortal2
diskutujúci
 
Príspevky: 220
Obrázky: 36
Založený: 28. Dec 2007 19:34
Bydlisko: Trencin

Re: PPP vseobecne

Odoslaťod Lorenc » 01. Aug 2016 16:49

To by ste aj obchvat BA robili cez žltý fidic. Tak to by bol hotový v roku 2025 a hlavne z coho.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 595
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.