Stránka 1 z 1

Diaľnice a súkromné financovanie ...

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 23:12
od Branco
http://dialnice.info/viewtopic.php?t=24

aquila napísal:BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce vyskúšať súkromné financovanie diaľnic na pätnásť kilometrovom diaľničnom úseku Hubová - Ivachnová.


Je síce fajn, že súkromné financovanie zrejme urýchli budovanie diaľníc, ale ako to, že ministerstvo "chce vyskúšať"?

Nemôžete hneď za všetkým hľadať zlodejinu.

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2005 15:19
od Diaľničiar
Vyskúšať preto, lebo na Slovensku sa ešte zatiaľ diaľnice za súkromný kapitál nestavali.

OdoslaťOdoslané: 17. Máj 2005 21:05
od Caesar
Už sa malo začať stavať na úsekoch medzi ZA-RK, aby sa stíhala plynulá výstavba tak, aby sa stihlo spojenie BA-KE do r. 2013.

Nie sú pripravené pozemky, nie sú vyhlásené tendre, nie je nič. Nie je stále jasné financovanie tejto výstavby.

Stavebné firmy už sa spájajú so silnejšími (kapitálovo) spoločnosťami tak, aby sa mohli do tendrov prihlásiť, ale štát stále nejaví svoj záujem.

Nemá ho prečo javiť, keďže nezvláda situáciu ani na úsekoch po ZA a na úsekoch od KE južnejšie a od PO západnejšie. Okrem toho mi nie je dostatočne jasný postup štátu ani na úseku Mengusovce-Jánovce.

D1: Všade, kde sa stavia, sa stavia pomaly. Všade, kde sa už malo začať stavať sa nielenže nestavia, ale stále sa riešia záležitosti, ktoré stavaniu predchádzajú. A všade, kde sa má začať s prípravami, sa nerobí takmer nič. Takto spojenie v r. 2010 hotové nebude, muselo by sa začať najneskôr v r. 2006 priamo stavať na všetkých úsekoch na maximum, max. niekde v r. 2007 a celá stavba by sa predražila o 30-50 mld. SKK. Nehovoriac o ďalších dopadoch akými by bolo finančné zaťaženie štátu do budúcnosti ohľadom súkromnej výstavby diaľnic na daných úsekoch. Ak by sme teda chceli ušetriť 30-50 mld. SKK, treba stavať pomalšie, ale výstavba by sa skončila v r. 2012-2013. Preto ja vidím ako reálny rok pre otvorenie D1, úsek BA-KE, najskôr r. 2015 a pevne verím, že bude D1 na tomto úseku na 100%, t.j. na úseku BA-TT ako 6-prúdová.

R1: Voči D1 nemá reálnu nádej na súkromného investora, má však šancu, aby bola ešte viac financovaná z fondov EÚ. Ako reálny termín pre spojenie TT-BB vidím rok 2012 a pevne verím, že aj s obchvatom NR a BB.

OdoslaťOdoslané: 17. Máj 2005 21:37
od Reaktor
DM: Ty mas urcite lepsie prehlad. Pises , ze s anic nerobi?.
1.Kto su vlasnte konkretne osoby ktore rozhoduju, o vypisani tendrov, o zacati vystavby o planovani? uradnici sediaci na NDS? co?, hraju cele dni solitair alebo ako?
2. Ako a komu su pridelovane jednotlive stavby. SCC teda, NDS ma svoje regionalne zastupenia, myslim ze su v BA,BB aKE.. mozno aj inde. teda myslim kto o nich rozhoduje? su pridelovane na zaklade geografickeho, regionalneho clenenia? napr. stavba R4 Kosice-milhost., rozhoduje o nej NDs V KE?, alebo priamo je to v kompetenci NDS BA?

Toto mi nie je jasne, preto sa pytam. A k comu smerujem je, ze ak by boli zname tieto info, mozno by sa vedelo pritlacit na spravne miesto a stavalo by sa rychlejsie.

mozno som to trochu zjednodusil, ale v podstate pricnip je ten isty

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 07:32
od devil
Ak mam dobre info tak vsetko okolo D/RC riadi NDS BA, SSC je len pre cesty...

Tusim R4 Pres-Sec je vynimka, ostava v posobnosti SSC.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 15:18
od wazari
Caesar napísal:Už sa malo začať stavať na úsekoch medzi ZA-RK, aby sa stíhala plynulá výstavba tak, aby sa stihlo spojenie BA-KE do r. 2013.

Nie sú pripravené pozemky, nie sú vyhlásené tendre, nie je nič. Nie je stále jasné financovanie tejto výstavby.

Stavebné firmy už sa spájajú so silnejšími (kapitálovo) spoločnosťami tak, aby sa mohli do tendrov prihlásiť, ale štát stále nejaví svoj záujem.

Nemá ho prečo javiť, keďže nezvláda situáciu ani na úsekoch po ZA a na úsekoch od KE južnejšie a od PO západnejšie. Okrem toho mi nie je dostatočne jasný postup štátu ani na úseku Mengusovce-Jánovce.

D1: Všade, kde sa stavia, sa stavia pomaly. Všade, kde sa už malo začať stavať sa nielenže nestavia, ale stále sa riešia záležitosti, ktoré stavaniu predchádzajú. A všade, kde sa má začať s prípravami, sa nerobí takmer nič. Takto spojenie v r. 2010 hotové nebude, muselo by sa začať najneskôr v r. 2006 priamo stavať na všetkých úsekoch na maximum, max. niekde v r. 2007 a celá stavba by sa predražila o 30-50 mld. SKK. Nehovoriac o ďalších dopadoch akými by bolo finančné zaťaženie štátu do budúcnosti ohľadom súkromnej výstavby diaľnic na daných úsekoch. Ak by sme teda chceli ušetriť 30-50 mld. SKK, treba stavať pomalšie, ale výstavba by sa skončila v r. 2012-2013. Preto ja vidím ako reálny rok pre otvorenie D1, úsek BA-KE, najskôr r. 2015 a pevne verím, že bude D1 na tomto úseku na 100%, t.j. na úseku BA-TT ako 6-prúdová.

R1: Voči D1 nemá reálnu nádej na súkromného investora, má však šancu, aby bola ešte viac financovaná z fondov EÚ. Ako reálny termín pre spojenie TT-BB vidím rok 2012 a pevne verím, že aj s obchvatom NR a BB.


No, pouzitie sukromneho kapitalu sa asi zredukuje, v blizkej dobe by sa malo rozhodnut, co a ako. Pretoze sukromny kapital nie je lacna zalezitost.
TT-BB bude asi skor - vid Hankook, tazko povedat ako s obchvatom Nitry. A viac uz asi financovana z fondov EU nemoze byt, kedze vsetky stavane a zacinajuce useky budu financovane z fondov EU (este su tam dake zvysky EIB).
Niekde som cital, ze severny obchvat Bystrice si ma mesto ci VUC vyriesit samo.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 17:43
od Caesar
wazari napísal:No, pouzitie sukromneho kapitalu sa asi zredukuje, v blizkej dobe by sa malo rozhodnut, co a ako. Pretoze sukromny kapital nie je lacna zalezitost.
TT-BB bude asi skor - vid Hankook, tazko povedat ako s obchvatom Nitry. A viac uz asi financovana z fondov EU nemoze byt, kedze vsetky stavane a zacinajuce useky budu financovane z fondov EU (este su tam dake zvysky EIB).
Niekde som cital, ze severny obchvat Bystrice si ma mesto ci VUC vyriesit samo.


Wazari, veď to štát aj celé Slovensko vie, že stavať diaľnice systémom súkromných investorov je drahé, no dlhodobo pre štát výhodné, pretože každý rok zaplatí menej ako keby diaľnice staval on, no bude platiť ešte aj "X" rokov po dokončení danej diaľnice.

To je presne ten istý systém ako majú rôzne úverové (splátkové) spoločnosti. Kúpite TV drahý 30 000 SKK za 10 000 SKK a potom dávate mesačne 500 SKK s tým, že ho nakoniec preplatíte o 3-4 000 SKK. A diaľnice, to je v mld. SKK, ale s nárastom min. 200%. 8)

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 17:57
od wazari
Tak tak, ukazalo sa to vsak az prilis drahe a nie vzdy o tom rozhoduju iba odbornici. Sondovali sa moznosti, ved cas Eura sa blizi a financmajster to nakoniec asi zatrhol, resp. povolil iba v mensom rozsahu, ze co to da.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:14
od Caesar
wazari napísal:Tak tak, ukazalo sa to vsak az prilis drahe a nie vzdy o tom rozhoduju iba odbornici. Sondovali sa moznosti, ved cas Eura sa blizi a financmajster to nakoniec asi zatrhol, resp. povolil iba v mensom rozsahu, ze co to da.


No tak asi neviete, o čom je reč. MF tento projekt podporuje spolu s MDPaT na D1 na trase ZA-RK, ktorý bude finančne najnáročnejší (aj pre štát, ak by ho staval), pretože tu bude treba niekoľko tunelov na 2-rúry naraz pre vysoké denné intenzity dopravy.

Práve preto vznikla NDS (Národná diaľničná spoločnosť), a.s., ktorá má vo svojom majetku celú diaľničnú sieť SR a ktorá bude mať príjmy z DPH na "benzín, naftu" a z predaja diaľničných známok. Táto spoločnosť sa bude (a už sa) starať o údržbu a opravy celej diaľničnej siete a zároveň si bude požičiavať každý rok cca. 4 mld. SKK na výstavbu diaľničnej siete peniaze od bánk a naviac z týchto úverov bude platiť súkromných investorov. SR bude mať v NDS 100%, ale úvery pre túto firmu sa nebudú rátať do verejného dlhu a v tom je to kúzlo, ktoré podporuje celá vláda na čele s SDKÚ. Takže EURo to neohrozí, práve naopak, mohlo by sa zaviesť aj skôr.

Perlička na záver: Majetok NDS je niekoľko 100 mld. SKK, takže je to najväčšia firma na Slovensku (ohľadom majetku, nie ohľadom zamestnancov). A ako sa budú diaľnice stavať, tak príjem bude aj z mýtneho systému pre kamióny a majetok bude vzrastať. 8)

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:21
od Caesar
Momentálne problémy:

NDS nevie vyriešiť problémy s tendrami, na to treba iné zákony.

NDS nemá zagarantované dostatočné príjmy a tak banky zatiaľ nedávajú ani slovný záväzok, že budú dávať úvery takejto spoločnosti niekoľko rokov po sebe, keďže úvery majú ísť na iné účely naraz aj s príjmami.

Jednoducho je tu riziko. NDS bude mať úvery vo výške povedzme 50 mld. SKK, všetky príjmy spoločnosti pôjdu na vyplácanie súkromných investorov, ktorí budú diaľnice stavať a banky svoje peniaze neuvidia. Čo sa stane? Nič, NDS pôjde do krachu. Ale to sa nedá. Tu sú riziká, ktoré sa teraz riešia.

NDS v najhoršom scenári skrachuje, zostanú dlhy, ale budú to dlhy NDS, nebude to verejný dlh. Štát to bude riešiť, pretože NDS bude jeho firma, ale len firma, preto je a.s.

A naviac, súkromní investori nemajú byť len na úsekoch medzi ZA-RK, ale aj medzi PP-PO. 8)

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:26
od wazari
No, priamo sa tomu nevenujem. Ale trosku sa o to pomimo zaujimam, a preto o tom viem vcelku dost, hm, vela?
MDPT SR dalo prednedavnom na pripomienkovanie material o PPP a tam poradca mierne spochybnil rovnicu NDS = neobmedzene uvery.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:27
od Caesar
wazari napísal:No, priamo sa tomu nevenujem. Ale trosku sa o to pomimo zaujimam, a preto o tom viem vcelku dost, hm, vela?
MDPT SR dalo prednedavnom na pripomienkovanie material o PPP a tam poradca mierne spochybnil rovnicu NDS = neobmedzene uvery.


A čo ja píšem niečo iné?

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:37
od wazari
Caesar napísal:
A čo ja píšem niečo iné?



Pisali sme naraz prispevok, ja som sa vyjadril este k vasmu predchadzajucemu. Inak vcelku (zhruba :) ) suhlasim.
PP-PO asi vypadne.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 18:47
od Caesar
wazari napísal:
Caesar napísal:
A čo ja píšem niečo iné?



Pisali sme naraz prispevok, ja som sa vyjadril este k vasmu predchadzajucemu. Inak vcelku (zhruba :) ) suhlasim.
PP-PO asi vypadne.


Dobre, ok.

Asi určite vypadne. Ak sa vôbec začne stavať ešte do volieb na iných úsekoch.

OdoslaťOdoslané: 18. Máj 2005 19:47
od aquila
usek PO - PP je docela logicke ze asi vypadne. lebo tam su intenziti docela male. vsak ked uz stat uvazuje medzi matejovcami a janovcami len s polovicnym profilom dialnice a to este v profile RC ? hm dalej jablonov az branisko tiez len polovicny profil ..

pocim ze ine to nebude ani na useku janovce jablonov resp fricovce presov. aj ked tam to moze byt ine ...

OdoslaťOdoslané: 19. Máj 2005 08:17
od wazari
Nieco sa hovori o tom, ze vzhladom na nizke intenzity si EU dala podmienku, iba jeden pruh Matejovce - Janovce, ak to ma byt financovane z fondov.

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 15:35
od Alexander Velky
Pri PPP budú riziká, ale keď bude spravená kvalitná zmluva a štát necúvne, tak to bude všetko Ok. :lol:

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 21:57
od flakst
Alexander Velky napísal:Pri PPP budú riziká, ale keď bude spravená kvalitná zmluva a štát necúvne, tak to bude všetko Ok. :lol:


Aké sú podľa Teba nosné body, aby boli tieto zmvluvy kvalitné? Myslím, taký konkrétnejší popis. Dík :)

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2005 08:34
od Alexander Velky
flakst napísal:Aké sú podľa Teba nosné body, aby boli tieto zmvluvy kvalitné? Myslím, taký konkrétnejší popis. Dík :)


Tu ide hlavne o podmienky, t.j., čo všetko si chce dať štát spraviť a následne podľa toho treba stanoviť aj dĺžku garantovaných opráv či záruku.

Samozrejme rozhodujúcim faktorom je aj cena, aby nebola "premrštená" príliš výrazne a treba, aby mal štát aj nejakú poistku, ak by v danom roku mal menej peňazí na splácanie, atď.

Štát by mal tiež dokázať dať aj nejaké sankcie a pokuty či penále pre PPP do zmúv, keby firmy meškali so stavebnými prácami zo svojej viny, jednoducho, aby sa aspoň čiastočne vyrovnali možnosti oboch strán. :lol:

OdoslaťOdoslané: 29. Sep 2005 19:29
od Caesar
Odporúčam tento článok, dá sa tu veľmi veľa dozvedieť o PPP, aj keď je to po česky:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1565

OdoslaťOdoslané: 06. Okt 2005 15:51
od Adaios
Vasa vlada nema takmer ziadnu predstavu o tom, ako ma vyzerat kvalitna zmluva pre PPP a sama na to aj doplati.

PPP je velmi dobra vec pre vsetkych, ... ale ak niekto nevie, ako ma PPP vyzerat, tak na to doplati. Madarsko, Cesko uz doplatili. HR zatial nie, tam vedia obratit kazdu kunu trikrat.

PPP je vyhodna zalezitost. Spravi poriadok vo vsetkom pri vystavbe, da garanciu na opravy, mozno aj na udrzbu. A za to dostane zaplatene. Ale ak si stat neda jasne podmienky a pravidla, tak preplati o 200% viac. :lol:

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2005 08:46
od Adaios
PPP bude len skusobne na jednom useku a ked sa osvedci, tak sa bude pokracovat aj na viacerych usekoch.

Viac info: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1661

Su len 2 moznosti, ako sa bude postupovat:

1. Stavebne konzorcium bude stavbu predrazovat ako sa len bude dat.

2. Stavebne konzorcium stabu postavi podla moznosti tak, aby bol stat spokojny.

Uvidime, na ktoru stranu to bude nakoniec lepsie, pretoze vase MDPT je v poslednej dobe trosku divne.

Okrem toho: Minister povedal, ze naklady budu priblizne 20 mld. SKK na I. usek, ... je to uz dost zavadzajuce, pretoze 1. planovany odhad zapracovany do materialov hovoril o sume pribliznej na urovni: 22 mld. SKK a to je dost velky rozdiel pri naraste o 150-250%. :wink:

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 01:15
od Dialniciar
PPP môže existovať na (štandardne):

15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50 rokov
99 rokov
120 rokov - napríklad Millau