Diaľničné úvery

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Diaľničné úvery

Odoslaťod Dialniciar » 19. Dec 2006 13:13

Výška diaľničných úverov pridelená na rok 2007 bude v celkovej výške 11,25 mld. USD, čo je rast oproti r. 2006 o 1,2%. Čerpanie za rok 2006 bolo na úrovni 98,76%. Splácanie za rok 2005 bolo splnené na 87,71%, pričom rok 2006 ako posun a odklad splátok to vyrovnal na rovných 96%. Rok 2006 je zatiaľ na úrovni 97,1%.

Diaľničné úvery v r. 2005 čerpalo 18 štátov, v r. 2006 už len 16 štátov. Kým v r. 2005 bol limit na spolufinancovanie stanovený na rovných 55%, v r. 2006 sa zvýšil na 76%, pričom sa ale znížila max. suma na 0,9 mld. USD v r. 2006 zo sumu 1,5 mld. USD z r. 2005 tak, aby sa rozrástol počet možných projektov.

Najväčší počet štátov, ktoré čerpajú diaľničné úvery sú v Európe, nasleduje Ázia a Latinská Amerika a až na konci je Afrika.

Úvery nesmú čerpať:

USA, Kanada, štáty EÚ, ktoré majú nad 90% priemeru životnej úrovne podľa merania starých štátov EÚ, Japonsko, Austrália, Nový Zéland a Spojené Arabské Emiráty ako aj žiadny štát, kde nie je ešte ani 1 km diaľnice.

Diaľničný úver v r. 2007 nesmie čerpať žiadny štát, ktorý má finančné problémy alebo štát, ktorý nedodržiava dohodnuté zmluvné podmienky v diaľničnej výstavbe za sledované predchádzajúce 6 ročné obdobie, pričom sa posudzujú len vážne jednostranné porušenia.

Diaľničné úvery už stabilne viac ako 4 roky po sebe čerpajú tieto štáty:

Argentína, Chile, Juhoafrická republika, Chorvátsko a Pakistan.

Diaľničný úver je:

- financovaný cez vybranú sieť bánk a finančných skupín
- s tzv. 0% úrokom, úver sa navyšuje len o infláciu
- doba splatnosti je 10-14 rokov
- pokiaľ prichádza k jeho nesplácaniu, krajina je označená stupňom E v stavebnom sektore, čo znamená, že sa do krajiny nedostane väčšina zahraničných stavebných aj finančných investorov pôsobiacich v stavebníctve, čo má mimoriadne negatívne následky a okrem toho je tu okamžitý ročný úrok 10% + inflácia, úver je však možné čerpať naďalej, ... toto sa celkovo ako problematické stalo len 6x v histórii poskytovania diaľničných úverov
- garancia stabilného financovania akéhokoľvek diaľničného projektu schváleného radou, ktorá rozhoduje o pridelení diaľničného úveru.

Diaľničný úver nie je:

- presmerovateľný, t.j. nedá sa presmerovať na akýkoľvek iný diaľničný projekt, než na aký bol schválený a už vôbec sa nesmie presmerovať do inej oblasti hospodárstva krajiny
- neobmedzený, max. možné aktuálne úverové zaťaženie je stanovené vo výške 2,5% HDP
- vypovedateľný, t.j. nedá sa skrátiť doba jeho splácania, ... toto opatrenie má za následok, aby sa krajina snažila vytvárať stabilné ekonomické prostredie tak, aby bola udržiavaná "na uzde" inflácia

Vo výnimočných prípadoch sa dá diaľničný úver zvýšiť, napríklad ak je v krajine extrémna inflácia, dá sa úver aj pozastaviť, resp. krajina ho radšej vráti alebo vráti jeho časť a ďalšia sa "zmrazí".

Úver sa poskytuje len v USD a je nutné ho len v USD splácať.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Dec 2006 13:15

SR čerpala diaľničné úvery do r. 1998, presne 2 diaľničné úvery a obidva na výstavbu na diaľnici D1.

Splatenie diaľničných úverov bolo uskutočnené do r. 2000, nakoľko krajina sa dostala na stupeň E a nesplnila viaceré vstupné podmienky.

Krajina bola vypustená zo vstupnej pomoci a do r. 2005 bol stanovený zákaz čerpania diaľničných úverov.

Vláda v r. 2006 požiadala o nové čerpanie, zatiaľ bola žiadosť odmietnutá.

Diaľničné úvery čerpajú (najbližšie od SR) napríklad Maďarsko (odkúpenie diaľnice M5 a obchvat Budapešti) alebo aj Rumunsko (záchrana v poslednej chvíli pri neplatení načas firme Bechtel). O diaľničný úver požiadala aj ČR a to opakovanie, všetky žiadosti boli odmietnuté.

Naopak, Chorávtsko dostalo zatiaľ diaľničné úvery vo výške 2 mld. USD, prvý už v r. 2000 pri výstavbe A1 a postupne ďalších 6, posledný aj v r. 2006 a na r. 2007 je naplánovaný ďalší. Treba však tiež povedať, že Chorvátsko v súčasnosti dlhuje 0,4 mld. USD a stále sa z úverov financuje len A1.

Stanovili sa na rok 2007 výnimky pri diaľničných úveroch:

Krajiny, ktoré môžu diaľničný úver dostať bez ohľadu na zadané podmienky:

Nemecko (dlhodobo o úvery žiada) a Taliansko (dlhodobo o úvery žiada).

Krajiny, ktorým sa stanovila max. hranica výšky zadĺženia bez ohľadu na výkon v HDP:

Pakistan, Chorvátsko a Juhoafrická republika.

Pre Chorvátsko je to suma 2,7 mld. USD s výhľadom do r. 2010.
Pre Pakistan je to suma 2,4 mld. USD s výhľadom do r. 2008 a pre JAR je to 1,9 mld. USD s výhľadom do r. 2009.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

diaľničné úvery, "naj"

Odoslaťod Dialniciar » 19. Dec 2006 13:15

Najmenší úver bol v r. 2006 poskytnutý štátu Argentína a to na opravu vozovky, nesúvisle na 150 km diaľnic v okolí hlavného mesta Buenos Aires a to vo výške 0,15 mld. USD.

Naopak najväčší diaľničný úver bol poskytnutý Rusku a to vo výške 1,184 mld. USD a to na 6 diaľničných projektov naraz.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Dec 2006 13:16

Výška poskytovaných diaľničných úverov od r. 1990 s plánom do r. 2010, najbližšie predĺženie do r. 2015 sa odhlasuje v r. 2008. :arrow:

1990 - 2,4 mld. USD
1991 - 2,4 mld. USD
1992 - 4,6 mld. USD
1993 - 4,8 mld. USD
1994 - 5,1 mld. USD
1995 - 6,8 mld. USD
1996 - 2,8 mld. USD (krach 4 vybraných bánk, projekt vážne ohrozený)
1997 - 2,4 mld. USD (zmena výberu partnerov)
1998 - 7,6 mld. USD
1999 - 8,1 mld. USD
2000 - 9,2 mld. USD
2001 - 8,1 mld. USD (málo predložených kvalitných projektov a najvyššia sankcionovanosť v histórii)
2002 - 7,4 mld. USD (neprečerpalo sa 16%)
2003 - 9,6 mld. USD
2004 - 10,2 mld. USD
2005 - 11,1 mld. USD
2006 - 11,1 - 11,3 mld. USD (úprava v roku)
2007 - 11,25 mld. USD
2008 - 12,8 mld. USD
2009 - 12,9 mld. USD
2010 - 13,7 mld. USD

Pripravený plán v r. 2005 (ak bude splnený plán do r. 2010, tak sa automaticky schvaľuje tento do r. 2015):

2011 - 13,75 mld. USD
2012 - 15,1 mld. USD
2013 - 15,8 mld. USD
2014 - 16,9 mld. USD
2015 - 17,4 mld. USD

Po dočerpaní úveru na max. hranicu 14 rokov je krajina povinná splatiť ešte 2% ročný úrok z celej sumy. Príklad: Krajina si vzala úver vo výške 100 mil. USD. Po 14 rokoch splatila 100 mil. USD + každoročnú infláciu naviac, v USD a po 14 rokoch doplatí konečnú platbu, úrok 2 mil. USD. Pri dobe 10 rokov je 1%.

Preto je to tzv. 0% úrok, je to originál 0,...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16


Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.