Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Akými spôsobmi by sa mala výstavba na Slovensku financovať alebo stavať?

Výstavba diaľničnej siete by mala byť financovaná len zo štátneho rozpočtu.
4
6%
Výstavba diaľničnej siete by mala byť financovaná len z úverových programov.
2
3%
Výstavba diaľničnej siete by mala byť stavaná len súkromnými investormi a len minimálne aj s prispením štátneho rozpočtu.
2
3%
Výstavba diaľničnej siete by mala byť stavaná súkromnými investormi, aj s prispením štátneho rozpočtu a z úverových programov.
34
47%
Výstavba diaľničnej siete by mala byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z úverových programov.
30
42%
 
Celkový počet hlasov : 72

Odoslaťod i15 » 11. Nov 2009 19:13

inak sorry, ale planovat vydavky na roky 2011 a 2012 v korunach.... :) podla okruhlej sumy vidno, ze na eura to len prepocitali
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 826
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Odoslaťod LubosG » 11. Nov 2009 19:25

aquila napísal:http://www.rokovania.sk/appl/material.nsf/0/4A5AAA5B39DE9F67C1257663003E969D/$FILE/Zdroj.html

ked sa priznam, tento material mi vyrazil dych.. je tu uz zrejme vidno vplyv ako dopadne dalsia vystavba po zacati splacania PPP splatok ..

na rok 2012 je naplanovane cca 9,5 miliardy korun vratane eurofondov.. vsak to je vysmech ..

a na kazdy rok t.j. 2010, 2011 aj 2012 je naplanovane zo statneho rozpoctu smiesnych 126 mio euro resp 3,8 miliardy korun ...

vsak to je cista katasttrofa ..


No to som teda skutočne zvedavý, kde sa bude v tých rokoch 2010, 2011, 2012 stavať, ešte okrem D1, R1. Či sa začne nejaký úsek na R2, D3 a keď áno, asi veľmi poskromne.
D1 NM
Obrázok používateľa
LubosG
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 87
Založený: 13. Jan 2007 19:16
Bydlisko: BpJ/NM

Odoslaťod Dialniciar » 12. Nov 2009 13:59

Na D3 sa budú čerpať eurofondy.
D4 sa rozbehne cez ďalšie PPP, rovnako tak TN-PD.

Ostatné je sa pripravuje, ale nebudú na to stačiť len eurofondy, takže niečo sa vypustí (hovorím o R2, R3, R4 a R7).
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Minister dopravy SR Ján Figeľ a jeho práca

Odoslaťod aquila » 14. Sep 2010 09:17

o moznosti financovanie cez dlhopisi voci PPP .. na PPP sme mali efektivny urok asi 9,91% ked som to dobre vtedy pocital (7,5% plus prislusentvo). na porovnanie tender na statne dlhopisy aj ked s mensim obdobim na splacanie ..

priemerna urokova sadzba 1,6325% ... aj ked aby to nevyzeralo zavadzajuce, bude zaujimave sledovat za kolko si stat pozicia 1 mld euro na 15 rokov .. to uz bude o nieco viac reprezentativnejsie ..

http://www.ardal.sk/_img/Documents/%C5% ... 12%20D.pdf
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 462
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: Minister dopravy SR Ján Figeľ a jeho práca

Odoslaťod mel » 14. Sep 2010 10:02

to je nebe a dudy
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 13:41

Re: Minister dopravy SR Ján Figeľ a jeho práca

Odoslaťod Čumil » 14. Sep 2010 14:55

OT: - Ked tu uz jasame nad urokovou sadzbou statnych dlhopisov, mam otazku - nebude ten urok 1.63% tak trochu opticky klam? Pozeral som aj predchadzajucu aukciu, tam je urok blizky 3.6%. Rozdiel je ale v polozke limitna cena - v pripade poslednej aukcie s urokom 1.63% je limitna cena 97.79%, kdezto pri predchadzajucej je 101.9%. Prve, co mi napada, je ze v prvom pripade investor za dlhopis 1 mil eur zaplatil 977900eur, kdezto v druhom pripade az 1019000. Vie mi to niekto potvrdit alebo vyvratit (a vysvetlit, co to znamena) ?
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 737
Založený: 01. Okt 2005 16:41

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod aquila » 14. Sep 2010 17:11

ono je to trosku komplikovanejsie, ale mas pravdu, neni to len take jednoduche porovnanie .. a ten urok moze trosku zmiast, preto som aj pridal presne link na dokuemnt, kde sa da vycitat realna cena .. ale k celej logike napriklad mrkni tu

http://www.ardal.sk/_img/Documents/%C5% ... 5%A0CP.pdf

resp tu

http://www.derivat.sk/files/casopis%202 ... opisy1.doc
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 462
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod stanog » 12. Okt 2010 15:27

Keď už hovoríme o financovaní diaľnic, treba si uvedomiť že v roku 2009 bola vybratá viac ako 1 mld EUR len na dani z minerálnych olejov (vrátane benzínu a nafty) http://www.drsr.sk/drsr/slovak/statisti ... 122009.pdf + 30 mil. EUR diaľničné známky + 100 mil EUR daň z motorových vozidiel. To všetko bez DPH k tomu prislúchajúcej, takže nech ni nehovorí že budovaním diaľnic a ciest zadlžujeme tento štát. tento štát má z motoristov vyššie príjmy než koľko na dopravu zo svojho rozpočtu ročne (samozrejme bez eurofondov) dáva.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Andrej » 12. Okt 2010 16:07

Preto si myslim, ze by mohol opätovne vzniknut cestny fond, ako to bolo v 30/40-tych ci 90-tych rokoch 20. storocia, kedy bola najmasivnejsia vystavba ciest a dialnic.
Cestny fond by bol financovany prave z tejto dane z min.olejov (samozrejme len z cestnej dopravy, nie zeleznicnej ci leteckej) + dane z motorovych vozidiel. Dialnicne znamky nech nadalej ostanu prijmom NDS. A nejaka ciastka, napr. 10% z dane z min. olejov nech je prijom napr. pre Min. ZP.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod stanog » 12. Okt 2010 18:12

Už som to tu písal dávno, keď kedysi zavádzali spotrebné dane na palivá, vláda tvrdila že ich výnos bude smerovať do dopravnej infraštruktúry, žiaľ nikdy sa tak nestalo priamo. Vždy boli dane príjmom rozpočtu. A väčšina sa "prejedla" alebo stratila v systéme.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod devil » 15. Okt 2010 18:22

kolko PHM bolo spalenych na dialniciach cca 500 km vs. cestach I., II., III triedy a mestskych komunikaciach cca 20.000 km ? 10 ku 90, prip. 20 ku 80 (%). samozrejme v tomto pomere by sa potom delili prijmy medzi VUC, samospravami, ssc a nds.

cestny fond je zbytocny medziclanok, uz mame ministerstvo, zvlast organizaciu pre D/RC, zvlast pre I. tr., zvlast pre II. III. tr. a este mesta si spravuju svoje cesty. fondy su ako stvorene pre klientelizmus a korupciu.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod stanog » 15. Okt 2010 18:40

Súhlasím s devilom, netreba nové úrady, stačí zadať daňovému či colnému úradu presné pravidlá na ktorý účet poslať koľko % výnosu a s ostatným si poradí bežné PC čko a jednoduchý softvérik.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod aquila » 12. Nov 2010 11:05

cesi to chcu skusit tiez s cinanmi ...

viewtopic.php?f=35&t=14503&start=0

mohli by to aj u nas ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 462
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Andrej » 12. Nov 2010 11:16

V najblizsich 3-4 rokoch sa ma aj tak rozbehnut take mnozstvo stavieb, ze to tunajsim stavebnym firmam nemoze vadit. Prakticky cela D1 ZA-PO s takmer 20 km plnoprofilovych tunelov, reko zel. koridoru v TN, BA-Filialka (ak sa dohodnu s Pentou), Mochovce, casti R2, D3...
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Financovanie z DSS

Odoslaťod wizard112 » 19. Dec 2010 22:46

http://dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=14741

Prečo sa tomuto financovaniu DSS bránia? Pokiaľ viem, výnosnosť druhého piliera nie je závratná a štátne dlhopisy, ktoré by DSS nakúpili, by boli pomerne bezpečná investícia a získal by aj štát (neplatil by toľko, koľko bankám) a aj sporitelia (aspoň tak to bolo niekde prezentované). Nakoniec, sporiteľom môže byť jedno, či im na dôchodky bude prispievať Slovensko alebo Nemecko, resp. prečo by "naše" DSS nemohli kupovať dlhopisy SR, ak by boli výhodné? DSS bežne nakupujú štátne dlhopisy iných krajín, tak kde je problém?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 21:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod duro_z_dediny » 19. Dec 2010 23:44

wizard112 napísal:http://dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=14741

Prečo sa tomuto financovaniu DSS bránia? Pokiaľ viem, výnosnosť druhého piliera nie je závratná a štátne dlhopisy, ktoré by DSS nakúpili, by boli pomerne bezpečná investícia a získal by aj štát (neplatil by toľko, koľko bankám) a aj sporitelia (aspoň tak to bolo niekde prezentované). ...


Pán Nalevanko zrejme myslí, že výnos http://financie.etrend.sk/investicie/do ... -2010.html je príliš vysoký a mohol by sa investovaním do diaľnic znížiť... :roll:
Niekedy mám pocit.... nie takíto odborníci hodnotili pozitívne americké investičné spoločnosti Funny Mae, Froggy Mac ?
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 196
Založený: 18. Jún 2009 11:46

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Andrej » 20. Dec 2010 10:11

Tiez by som rad vedel, kde je pravda. Ak ma niektory dialnicny usek IRR 12-15% (takych mame na Slovensku velke mnozstvo), tak nechapem, preco by vynosnost pre druhy pilier nemohla byt vyssia ako je dnes? Rad by som pocul nazor nezavisleho odbornika.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod devil » 20. Dec 2010 11:08

to nema s IRR nic. stat splati pozicku s urokmi a zrejme tie uroky by neboli vysoke....ale ani tak nemaju DSS pravdu....ako mozu vediet ze akciove trhy budu rast tak ako pred krizou ked staty sa brutalne zadlzovali, mnoho bank padlo a mozno este nie je koniec. radsej mat istotu nizkeho vynosu ako zazit velky prepad.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Andrej » 20. Dec 2010 12:03

Inac som to myslel - ak maju niektore useky vysoke IRR, nie je vyhodne pre stat platit aj o nieco vyssie uroky? (Samozrejme nie 9% ako pri PPP). Dalsou vyhodou pre DSS je statna zaruka.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod devil » 20. Dec 2010 13:39

pokial nesie riziko dostupnosti stat tak asi tazko.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re:

Odoslaťod Zulo » 20. Dec 2010 19:32

Dialniciar napísal:Na D3 sa budú čerpať eurofondy.
D4 sa rozbehne cez ďalšie PPP, rovnako tak TN-PD.

Ostatné je sa pripravuje, ale nebudú na to stačiť len eurofondy, takže niečo sa vypustí (hovorím o R2, R3, R4 a R7).


Už pred 4 rokmi sa hovorilo že, úseky R2 TN-PD , len cez PPP pretože iné zdroje nebudú....je to už nejak bližšie zadefinované alebo naplánované /rozpočtované/ a v akom materiáli........alebo zatiaľ len interné úvahy z MD? :wink:
Zulo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Obrázky: 4
Založený: 30. Dec 2009 18:07

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod devil » 21. Dec 2010 12:59

takze Dialniciar opat raz netrafil....teda pokial myslel toto volebne a planovacie obdobie...
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Andrej » 21. Dec 2010 13:05

Mno ak by naozaj preslo PPP1 a PPP3, tak D3 sa skutocne mohla z väcsej casti postavit este toto planovacie obdobie. A D4 cez PPP je cim dalej tym realnejsie.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod i15 » 21. Dec 2010 19:35

no chvalabohu ze to PPP nepreslo... zataz splatkami za vsetky 3 baliky a vyplytvane eurofondy na jednu "dialnicu" bol najhorsi mozny scenar
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 826
Založený: 21. Jan 2007 21:49
Bydlisko: Košice

Re: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic

Odoslaťod Dialniciar » 09. Mar 2012 09:14

viewtopic.php?f=35&t=16841

vždy sa to vynorí pred voľbami, jedno pred akými, doteraz ani cent neišiel ... tak Smer ako aj SDKÚ sa tomu bránia (logicky), keďže by bol vyšší úrok za aký si štát aj tak požičiava a ešte by to aj tak išlo do deficitu, ... ale je fajn, že "môže ísť tá 1 miliarda eur" :P
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.