Stránka 4 z 12

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 10:22
od B;
Pozicka NDS:
NDS si planuje pozicat 10(+5) mld.
Ja si uz nepamatam, ci je to planovany uver, alebo nieco nove.
Kto vie, odpovie?
dik

Peniaze na výstavbu diaľnic

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 10:26
od rbarat
Peniaze na dostavbu rozostavaných úsekov by mali byť:


Banky súťažia o úver pre diaľničnú spoločnosť http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=52709

Úver

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 10:56
od rbarat
Podľa mňa je to nové, viď článok

Banky súťažia o úver pre diaľničnú spoločnosť
http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=52709

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 11:42
od aquila
mno hura, ak by to vyslo, tak snad sa dostava co treba a pocitaju sa medzi rozostavane useky aj useky na D3 ? :lol:

Planovany uver?

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 11:50
od B;
Dostavba rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest by sa mala urýchliť. Národná diaľničná spoločnosť totiž minulý týždeň vo Vestníku verejného obstarávania vyhlásila tender na poskytnutie syndikátneho úveru.


Clanok som samozrejme cital, ale nepisu v nom ci je to uver planovany pre NDS v roku 2005 alebo nie :idea:

V horeuvedenom citate sa pise Urychlit.

Pre mna to znie ako navyse oproti planu, ale nie som si isty.
Vie to niekto na 100%.

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 12:22
od devil
Ak zo 17 mld. na 2005 tvoria viac ako 11 mld. statne a EU fondy, dalej 1,5 mld. zo znamok tak zvysok su tie uvery co si teraz vezmu.

v sprave Mdpt z 13.6.2005 sa pise

Plánované výdavky v roku 2005 predstavujú oproti predchádzajúcim rokom výrazne zvýšené objemy. Zdrojmi tohto navýšenia majú byť úvery pre Národnú diaľničnú spoločnosť a.s. (ďalej len „NDS“) v objeme 4 800,0 mil. Sk a výnosy z predaja diaľničných nálepiek v objeme 960 mil. Sk, ako aj predpokladané vyššie čerpanie prostriedkov z fondov EÚ.

Naplnenie zdrojov z úverov pre NDS možno považovať za určité riziko, keďže tieto procesné činnosti NDS doteraz nezabezpečovala. Ide najmä o požiadavku na získanie úverov bez štátnych záruk. Proces obstarania týchto úverov je len v štádiu predbežného oznámenia.


To ze si pozicia 10+5 mld. neznamena ze ich aj tento rok prestavia, kedze:

Časový harmonogram čerpania úveru nechcel M. Jánošík v súčasnosti bližšie špecifikovať. „Bude však totožný s naším harmonogramom dostavby rozostavaných úsekov,“ dodáva.

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 13:38
od wazari
No, kedze tie peniaze dostane NDS az niekedy na jesen, tohto roku az tak prudko do dialnicneho programu nezasiahnu :cry:

Tymto riesia uz asi aj buduci rok.

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 21:29
od Hefaistion
devil napísal:Ak zo 17 mld. na 2005 tvoria viac ako 11 mld. statne a EU fondy, dalej 1,5 mld. zo znamok tak zvysok su tie uvery co si teraz vezmu.


devil,

nechcem byť nejako neinformovaný, ale podľa mojich informácií je celková suma vyčlenená na tento rok (2005) na výstavbu diaľničnej siete na Slovensku vo výške takmer 15 mld. SKK, nie 17 mld. SKK.

A úvery majú byť vo výške do 5 mld. SKK.

Je to samozrejme plán, takže je možné, že sa zmení, ale ak aj bude rozpočet na výstavbu vo výške 20 mld. SKK, bude to len reálna situácia z r. 1998, pretože inflácia, zmena DPH, ... svetový rast cien ocele, ... to všetko spôsobuje zdražovanie a o miliardách na vyvolané investície ani radšej nepíšem, pretože dať 0,5 mld. SKK na nové, plastové okná v BA-Petržalke obyvateľom, lebo budú trpieť kvôli novej diaľnici, ... to nie je kapitalizmus, to je ešte stále tvrdý socializmus v myslení tohto štátu.

Re: Peniaze na výstavu diaľnic

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 11:47
od Hefaistion
rbarat napísal:Peniaze na dostavbu rozostavaných úsekov by mali byť:


Banky súťažia o úver pre diaľničnú spoločnosťhttp://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=52709


Ja by som len doplnil, že peniaze na dostavbu diaľnic, ktoré sú tu rozostavané, nebudú tak skoro vôbec, pretože rozostavaných je viac ako 80 km diaľnic a rýchlostných komunikácií, takže 10-20 mld. SKK na to stačiť nebude.

Bude sa dostavávať len to najpotrebnejšie na D1, D3, R1 a R5.

R2, R4 KE-Milhosť ako aj R4 obchvat Svidníka či R7 alebo R3 1-2 obchvaty, to bude všetko z "nových peňazí".

peniaz

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 13:24
od rbarat
Nikto si tu nerobíme ilúzie o peniazoch. Osobne si myslím, že na dostavanie prioritných úsekov okolo žilony a pod Tatrami peniaze sú.
Preože tento rok šlo z rozpočtu 15 miliárd + 15 získa NDS z tých úverov. S tými ale rátajme až pre budúci rok. Za 30 mld by to mali dostavať, nie?

Re: peniaz

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 13:36
od Hefaistion
rbarat napísal:Nikto si tu nerobíme ilúzie o peniazoch. Osobne si myslím, že na dostavanie prioritných úsekov okolo žilony a pod Tatrami peniaze sú.
Preože tento rok šlo z rozpočtu 15 miliárd + 15 získa NDS z tých úverov. S tými ale rátajme až pre budúci rok. Za 30 mld by to mali dostavať, nie?


rbarat,

ty to miešaš všetko spolu. Aj sumy, aj roky a naviac úplne nepresne.

Tu chýba téma, ktorá by nejako komplexne zhrnula výdavky na diaľnice a kde by sa to všetko dalo aj rozpísať.

Nie je to 15+15 na 2 roky. A naviac, ďalší rok začne aj PPP.

Na tento rok, na rok 2005 sa rátalo so sumou do 15 mld. SKK a vyzerá to tak, že to bude suma do 20 mld. SKK.

Na ďalší rok sa ráta s väčšou sumou, ale nie je vyčíslená, pretože PPP sa nedá rozrátať na viac rokov dopredu. A PPP, to sú 10-tky mld SKK na obdobie cca. 5-10 rokov, záleží od rozsahu.

Na tomto fóre je príliš veľa tém a nikde to nie je zhrnuté spolu. Je tu aj PPP, aj metódy financovania, aj stavebné firmy, aj mýto, ... viac sekcií, viac tém a v konečnom dôsledku chaos. A do toho celého ešte aj Monitoring tlače, v ktorom sú mnohé články napísané nepresne a aj tzv. "protipólové", ktoré sa vzájomne vyvracajú, aj keď sú z toho istého média.

rbarat, 30 mld. SKK nestačí na D1 po ZA a na D1 Mengusovce-Jánovce. Len Mengusovce-Jánovce budú stáť 10 mld. SKK. A za 20 mld. SKK by si 40 km po ZA na D1 nepostavil.

A naviac, ďalšia nepresnosť, diaľnica sa nestavia 1-2 roky. Tých 30 mld. SKK, o ktorých píšeš (suma nie je vôbec presná) nejde len na D1.

OdoslaťOdoslané: 02. Aug 2005 08:09
od wazari
No, neviem, ci som to tu dobre pochopil :wink:

Chcel by som vsak dodat, ze PB-ZA sa bude stavat zo 3 roky a tak isto aj Mengusovce - Janovce, kde cca tri stvrtiny zaplati EU. A za PPP sa asi bude platit az po zacati vyuzivania. Cize ten predmetny "balik" bude stacit aj na cosi ine, ako D1.

Ďalšie peniaze na diaľnice?

OdoslaťOdoslané: 02. Aug 2005 13:21
od rbarat
Teraz vyšlo v HN:

Štát vyberie o 15 miliárd viac ako plánoval

Štát tento rok vyberie na daniach až o 15 miliárd korún viac ako plánoval. Ďalšie miliardy navyše prídu do rozpočtu z dividend od podnikov s majetkovou účasťou štátu. Okrem toho ministerstvo financií ušetrí miliardy na klesajúcich úrokoch zo štátneho dlhu a dávkach v hmotnej núdzi. Vyplýva to z polročnej správy ministerstva financií o verejných rozpočtoch.
Lepší vývoj štátneho rozpočtu umožní bez problémov zaplatiť investičné stimuly automobilke Ford za pol druha miliardy korún. Ďalšie takmer štyri miliardy pôjdu na diaľnice, Cyklotrónové centrum, podporu rozvoja východného Slovenska a odpustenie dlhov rozvojovým štátom. Pozitívny vývoj takisto umožňuje uhradiť zostávajúcich deväť miliárd dlhu voči ČSOB priamo zo štátneho rozpočtu. "Sú to naše návrhy, uvidíme, ako zareaguje vláda, ktorá bude mať rozhodujúce slovo," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Časť peňazí chce ministerstvo financií použiť na zníženie deficitu verejných financií. "Z hľadiska zdravého vývoja ekonomiky je dobré naďalej znižovať fiškálny deficit a využiť každú príležitosť na rýchlejšiu konsolidáciu," hovorí hlavný ekonóm ministerstva financií Ľudovít Ódor.

atď.

To by mali byť nové peniaze nie?

OdoslaťOdoslané: 02. Aug 2005 19:57
od Krateros
rbarat,

podľa mňa toto je zavádzanie, pretože tie 4 mld. SKK sa delia ďalej medzi Cyklotrónové centrum, ...

Je to len návrh, nie je to ešte definitívne, ja by som bol rád, keby to navýšenie bolo aj o 10 mld. SKK.

Hmm

OdoslaťOdoslané: 02. Aug 2005 20:00
od rbarat
Môže bheje to zavádzanie,ale z textu článku to vyznieva tak, že plánujú 4 mld na diaľnicu. o cyklotrónovom centre tam nie je nič.
Tak buď zavádza redaktor alebo zdroj informácie.

Re: Hmm

OdoslaťOdoslané: 03. Aug 2005 18:56
od Antimander
rbarat napísal:Môže bheje to zavádzanie,ale z textu článku to vyznieva tak, že plánujú 4 mld na diaľnicu. o cyklotrónovom centre tam nie je nič.
Tak buď zavádza redaktor alebo zdroj informácie.


rbarat,

mýliš sa tentokrát, pretože veta znie:

"Ďalšie takmer štyri miliardy pôjdu na diaľnice, Cyklotrónové centrum, podporu rozvoja východného Slovenska a odpustenie dlhov rozvojovým štátom."

A vo vete treba zobrať do úvahy čiarky. Tá suma 4 mld. SKK platí pre celú vetu.

Ja by som bol samozrejme veľmi rád, keby to bolo aj 10 mld. SKK naviac.

OdoslaťOdoslané: 03. Aug 2005 19:02
od aquila
2 rbarat: Antimander ma pravdu, treba si fakt pozriet ten clanok dobre ;)

sice trosku OT, ale cyklotronove centrum je jeden z tych lepsich napadov (znacna cast ide dokonca z deblokacii dlhov z ruska )

OK

OdoslaťOdoslané: 03. Aug 2005 19:22
od rbarat
Aquila a ostatní,

máte pravdu, v tej rýchlosti som si to zle prečítal. Škoda.

OdoslaťOdoslané: 05. Aug 2005 19:58
od Caesar
Na diaľničnú výstavbu by sa malo dávať aspoň 20 mld. SKK ročne, pretože táto suma by zohľadňovala stav z r. 1997/98, reálny stav s miernym nárastom.

Dôvody: inflácia, zmena DPH, dlhšie riešenia s pozemkami, ... neovplyvniteľné záležitosti zo strany SR ako napr. svetový rast ocele a iných stavebných materiálov.

Rada moderátora: V rámci 4 mld. SKK a daného článku by som povedal, že je dobre, že na fóre sú ľudia z okolia AV a skutočne treba byť viacej pozorný a menej osobný. 8)

OdoslaťOdoslané: 05. Aug 2005 20:06
od devil
to nie je vsetko, malo by sa inac pristupovat k pozemkom, t.j. vzdy pocitat s tym, ze nejaky ten vlastnik sa vzoprie a nechat si casovu rezervu, tým padom zacat skor aj s EIA a pod...toto v podstate nie je otazka penazi.

OdoslaťOdoslané: 05. Aug 2005 20:12
od Caesar
devil napísal:to nie je vsetko, malo by sa inac pristupovat k pozemkom, t.j. vzdy pocitat s tym, ze nejaky ten vlastnik sa vzoprie a nechat si casovu rezervu, tým padom zacat skor aj s EIA a pod...toto v podstate nie je otazka penazi.


Máš pravdu, v podstate nie je. Ale čím dlhší, nečakaný proces, tým viac sa celá výstavba predražuje. 8)

Spomienky od Diaľničiara

OdoslaťOdoslané: 07. Aug 2005 14:14
od Antimander
Financovanie diaľnic, priorita štátu za rozumnú cenu

Dovolím si sem napísať ešte pár mojich názorov, faktov a argumentov k téme výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií.

SR má za cieľ investovať do výstavby D a R, ciest I.tr., železníc, letísk, čiže obnovovať a budovať infraštruktúru.

Druhým cieľom je školstvo, potom dlhová služba. Toto sú priority od r. 1998, samozrejme, bez ďalšieho výrazného zadlžovania štátu. Pred r. 1998 totiž bolo prioritou všetko, najmä stavba D avšak za neprimerane vysokú cenu. Ja teraz nemám na mysli privatizáciu jednotlivých vlád ale zadlžovanie z hľadiska úrokov.

Z hľadiska historického sa mali na Slovensku stavať D tak aby spojili isté regióny a 1. plán hovoril dokonca o tom, že D by neišla ani cez BA. Ani po severnej trase. Ale odvtedy sa veľa zmenilo. Najmä význam D pre tieto regióny. Dnes je jasné, že kde je D alebo R súvisle napojená, tak tam to "žije". My sme neni v Írsku, nie sme na ostrove, aby sme si mohli dovoliť neinvestovať do diaľnic. Investujú okolité štáty, a tak nám už nestačí len vzdelané obyvateľstvo ale aj infraštruktúra.

Snahou vlád je spojiť BA s KE, západ s východom a najlepšie naraz spolu s juhom a severom. Preto severná trasa D1. Ja nespochybňujem trasu BA-BB-KE, ani BA-DS-NZ-LV-..., ale na to si treba stanoviť priority a jasné možnosti financovania.

Na Slovensku dlhodobo funguje veľmi nestabilné prostredie pre plnenie finančných záväzkov na výstavbu D a R. Kým pred r. 1998 sa malo investovať do D 18 mld.sk, dávalo sa aj 22-28 mld.sk. Pre nás, stavbárov, super, pre ekonomiku katastrofa a plánovanú výstavbu druhá katastrofa. Muselo sa viac úsekov rozostavať bez potrebného finančného zabezpečenia na 5 rokov dopredu. Teraz po r. 1998 sa financovanie sprehľadnilo, má sa dávať 8 mld.sk, ale dáva sa reálne 7 mld.sk. A to už ohrozuje plynulú (pomalú) výstavbu D a R. Rok 2004 nebude výnimkou, pretože suma 0,75 mld.sk sa nám presúva na ďalší rok, t.j. reálne sa menej prestavalo. A niežeby štát nedlhoval stavebným spoločnostiam alebo nespomaľoval platby.

Prišla katastrofa, v Tatrách. Boli tu aj iné, povodne, neúroda atď. Nemôžeme ale presúvať na tieto nešťastia peniaze z iných projektov, napr. menšie zadlžovanie či diaľnice.

Keď chceme mať schodok verejných financií pod 3% HDP, tak nemáme 20 mld.sk, ani 15 mld.sk na stavbu D a R. Preto treba buď iné zdroje financií (súkromný kapitál, EÚ) alebo sa treba zadlžiť tak, aby sa to oficiálne nezarátalo do štátneho dlhu. A ideálne je spojiť oba varianty.

Práve preto vzniká Diaľničná spoločnosť, a.s., v 100% vlastníctve štátu. Vstup súkromného kapitálu bude mať istý vplyv na predraženie diaľnic. Fondy EÚ, na ne treba min. 15-25% spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu. Preto vzniká táto spoločnosť, aby nebol priamo zaťažený št. rozpočet, aj keď nepriamo bude, lebo príjmy D spoločnosti budú dane (št. rozpočet a mýtne).

Obhajovať alebo kritizovať jednotlivé varianty nie je múdre, pokiaľ ešte nefungujú. Avšak, ten kto chce dávať na výstavbu diaľnic aspoň 15 alebo aj 22 mld.sk, musí niečo robiť.

A, nám, * "stavebným firmám" * neostáva nič iné (resp. môžme sa prispôsobiť a využiť zadávané podmienky) len sa pripraviť na nové možnosti.

* text bol pozmenený, pretože obsahoval názov konkrétnej stavebnej spoločnosti

Tento text pochádza zo starého fóra, je ešte od Diaľničiara, Nedeľa 21. 11. 2004

OdoslaťOdoslané: 07. Aug 2005 16:26
od Caesar
Hold, Diaľničiar vedel, o čom píše, takže aj keď je to starý článok, tak je takmer aktuálny a dosť toho vysvetľuje.

Antim, to bol dobrý nápad sem tie texty postupne preniesť. Aspoň budú spolu tie najdôležitejšie informácie. 8)

OdoslaťOdoslané: 07. Aug 2005 20:01
od devil
Takze tento rok sa na D1 odovzda okolo 10 km, a tomu my hovorime "priorita". tento rok vacsinu penazi zhltnu 4-5 stavieb (podotykam ze proti nim absolutne nic nemam)

Teraz pisem kvoli vcerajsim spravam v TV, kde sa ma podla nds vystavba zrychlit s tym ze sa odovzda rocne 26 km. lenze aj D/RC v plnom p. aj obchvaty. nech sa nikto nehneva ale to je velmi slabe, ak by to malo byt 26 km + obchvaty tak to uz je slusnejsie. navyse nds tiez ma svoje limity v brani si uverov. ak ma byt D3 vacsia priorita ako RC tak nie je sanca zvysit pocet odovzdanych km/rok. trosku mi je komicke ked sa zide kopa funkcionarov a pompezne otvaraju 3 km-ve useky.

OdoslaťOdoslané: 07. Aug 2005 20:06
od Antimander
Presne tak ako devil píše.

Ak sa má spojiť západ s východom SR pomocou D1 do r. 2015, tak sa musí zmeniť prístup všetkých, aj stavbárskych firiem aj NDS. Tu treba začať, nie vo vláde. Tá len rozhodne o peniazoch a už je ochota zvýšiť financovanie. Tým sa politika končí a malo by sa to prejaviť aj inde.

Nikto nečaká zázrak 1. rok od vzniku NDS, ale treba zvýšiť podiel rozostavanosti a prístupu úradníkov pri legislatívnom procese.

A ešte je otázny aj projekt PPP.