Slovenské letiská

sekcia venovaná iným infraštrukturálnym stavbám ako diaľnice a železnice, t.j. napríklad letiská, nosný dopravný systém, pozemným stavbám a developerským projektom

Moderátor: Moderátori

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod pohodak » 21. Júl 2010 09:53

magnus napísal:Až tak by som to nevidel. Môj názor je, že potenciál žilinského letiska je podstatne vyšší ako potenciál Poradu, Sliača alebo Piešťan. Brzdia ho len technické limity, preto sa aj plánuje predĺženie dráhy o 1300 m. Ale je to zatiaľ samozrejme len planovanie. K tomu mezmyslu: To by sme mohli povedať, že ani BTS, TAT, SLC, KSC a PZY nemajú zmysel, pretože ich ponuka destinácií je mizerná a v podstate väčšina ľudí aj tak leitaz VIE alebo PRG. Bohužiaľ, jeden je fakt, že pre zlepšenie leteckej infraštruktúry sa na Slovensku robí žalostne málo. Ja by som napríklad ako nezmysel videl nalievanie peňazí do BTS, ktoré už dávno mohlo byť predané za pekné peniaze. Je to vec pohľadu.


tak tu by som si dovolil "mierne" nesuhlasit...mesto je male, spadova oblast takisto, krakow nedaleko, navyse na BTS to mas po dialnici hodinu a pol...do PN a PP maju potencial lietat aspon turisti, v okoli ZA mas tiez cestovny ruch (hole, vratna) ale to snad nejdeme porovnavat s potencialom jasnej a vysokych tatier/kupelneho mesta PN kde si niekedy pripadas ako v abu dhabi...naozaj si neviem predstavit aka skupina ludi by mohla vyuzit zilinske letisko (mimo slotovej stihacky)...

to ze sa malo BTS predat a nechat investorovi je kazdemu rozumne uvazujucemu cloveku jasne, ale to, ze sa spravila jedna somarina, znamena ze musime nalievat peniaze do letiska z ktoreho nebude ziadny realny uzitok? predlzenie drahy o 1300m?? naco?
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod magnus » 22. Júl 2010 06:18

ja si tiež dovolim mierne nesuhlasit. Aky je potencial Tatier? Mierne povedane hodne precenovany. Do Piestan nelieta uz skoro nikto, hoci tam to technicky je mozne, ale zjavne ten "potencial" tam asi nie je. Krakow je nedaleko len 5 hodin vlakom. Co ponuka Bratislava okrem ryanairu? Moc toho nie je. Ak mozem hovorit za seba, lietam len cez Prahu alebo Vieden.
Ja som tu uz minule prezentoval nazor, s ktorym sa sice nemusia ludia stotoznit, ale myslim si, ze Bratislava nikdy nebude silnym letisko s ponukou klasickych dopravcov. Pre vascinu Slovenska je uplne mimo a to napriek dialnici, alebo mozno prave kvoli nej. Ked uz sa mám trepat autom na nejake letisko, tak to potiahnem radsej do Viedne, odkial su lety podstatne lacnejsie a hlavne sa dostanem do celeho sveta.
Jedinu sancu ja osobne vidim v napojeni regionalnych letisk na vacsie prestupove letiska, teda nie na Bratislavu. Ma to samozrejme svoje problemy. Viem si predstavit aj vnutrostatnu dopravu na medzi malymi letiskami (funguje to vo svete v krajinach porovnatelnych so Slovenskom), ale to urcite nemozno snivat o Boeingoch ani ATR, ale je potrebne nieco male. Take, co sa moze naplnit a co moze plnit sietovu funkciu a lietat pravidelne. Lebo ked je letovy poriadok ako noty na bubon, tak to sa na to kazdy moze vykaslat a ide radsej nezavisle autom.
Predlzenie v ZA o 1300 umoznuje maximalne vyuzitie priestoru tak, aby bolo umoznene pristatie klasicky "dovolenkovych" alebo "lowcostovych" lietadiel, o ktore tuna je stale zaujem, bohuzial, technicky sa to teraz neda zabezpecit. Hlavne je to o standardoch bezpecnosti a sluzieb, ktore ktorekolvek regionalne letisko v dnesnej dobe musi ponukat. Ale ako vravim, momentalne je to nepriechodne, su ine priority, to samozrejme chapem. Ale zasa by som to uplne nevydaval za nezmysel. Cize je to vecou pohladu, ci to ma uzitok alebo nie. Porovnajme napriklad Pardubice, Ceske Budejovice, ktore sa tiez vzmahaju - klasicke regionalne letiska.
Trosku ma mrzi, ze v diskusiach si stale vsetci beru do huby Slotu s jeho vystrelkami, akoby v Ziline nezil nikto iny len on a jeho obdivovatelia a kamrati. Je to trosku od veci a zavana to takou "ucelovostou". Myslim, ze co sa cestujucej klientely tyka, treba najprv nieco ponuknúť a az potom sa bavit o tom, ci je alebo nie je potencial, lebo takto je to akosi na vode.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod devil » 22. Júl 2010 07:52

Pre vascinu Slovenska je uplne mimo a to napriek dialnici, alebo mozno prave kvoli nej. Ked uz sa mám trepat autom na nejake letisko, tak to potiahnem radsej do Viedne, odkial su lety podstatne lacnejsie a hlavne sa dostanem do celeho sveta.
Jedinu sancu ja osobne vidim v napojeni regionalnych letisk na vacsie prestupove letiska, teda nie na Bratislavu. Ma to samozrejme svoje problemy.


pokial vacsie prestupove letiska su na dosah co az na severovychod Sk plati tak investicie do reg. letisk. su naco ? prestupovanie nie je prave najprijemnejsie travenie casu...
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod pohodak » 22. Júl 2010 08:29

magnus ked je potencial tatier hodne precenovany aky je potom potencial okolia ziliny? limitne sa bliziaci k nule? samozrejme ze BA nikdy nebude realnou konkurenciou viedne, ja osobne som z BA letel v zivote raz, do kosic :D sam hovoris ze ani BA pre teba nie je zaujimava kvoli slabej ponuke letov...to si fakt myslis ze zrovna zilinske letisko by zacalo byt zaujimave a ludia by uz necestovali do schwechatu? :)

co sa tyka krakowa islo o spadovu oblast, poliaci asi tazko vyuziju zilinske letisko a tym padom je jeho potencial este nizsi
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Dialniciar » 24. Júl 2010 17:32

magnus napísal:Do Piestan nelieta uz skoro nikto, hoci tam to technicky je mozne, ale zjavne ten "potencial" tam asi nie je.
Ak by si poznal pomery na PN letisku, tak toto by si nikdy nenapísal. :lol: Ak by to bola pravda, čo ty tvrdíš, tak by samospráva mesta PN a TT VÚC neinvestovali do rozvoja letiska v posl. rokoch a zrejme by o letisko nemali záujem (toto letisko ovláda už len samospráva, nie štát). :idea:

Nepreceňoval by som letisko v ZA, ... to akože budovanie "svetielok" :D je výhra ? ZA je dostupná k BA do 2h :idea:

Osobne vidím, že letiská v ZA, PN a PP sú na tom čo sa týka "záujmu" úplne rovnako.

Sliač ťaží z toho, že do neho vrážajú MO SR a NATO 66 mil. €.

Slovensko nemá potenciál na nejaký rozvoj letísk a fakt je zbytočné snívať o nejakej konkurencii Bratislavy oproti Viedni, Prahe či Budapešti.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod perets » 25. Júl 2010 20:43

Tak tieto "miestne" letiská majú šancu len tak že budú poskytovať lety najmä na bližšie väčšie letiská ako sú Praha a Viedeň malými lietadlami(kedže na velké nemajú priestory ani klientelu). Lebo pre mňa ak som z okolia Popradu je výhodné letieť rovno do Prahy a tam presadnúť niekam dalej ako ísť do Prahy vlakom, alebo vlakom do BA a odtial letieť do Prahy.
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Tomas PO » 26. Júl 2010 18:56

A este malo aj vyznam spojenie BA-KE. Neviem ako pre ostatne mesta a obce na vychode, ale pre KE a aj PO urcite.
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Ondra O.K. » 26. Júl 2010 19:57

Problem by byl jak by se na takove trati spolecnost uzivila... zrejme by musela vyuzivat male turbopropy nebo very light jets tak 10-19 mist...nemyslim ze by se vetsi dvakrat denne tam a zpet uzivily napr. z Popradu..a taky by byla volba jestli Praha, nebo rovnou Frankfurt/Mnichov nebo Viden. Z Prahy se da do Evropy nebo na vychod, na zapad uz to moc nejde..
Navic by to museli delat zrejme v kooperaci s nejakou aerolinkou, aby meli navazne lety podle poptavky...

Rekl bych ze business case pro takovou linku by byla hezka diplomka pro dopravni fakultu v Ziline ;)
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod magnus » 27. Júl 2010 12:49

No, na tých Tatrách sa nedohodneme, ani na Piešťanoch. Koniec koncom, mne je to vcelku jedno, už som napísal, že lietam z VIE, len som chcel upozorniť na to, že sa v prípade žiliny meria dvojakým metrom.
Dialniciar, prepáč, ale Tvoj príspevok je dosť odveci. Ja žilinské letisko nepreceňujem, ako sa tu podsúva, ale ani nepodceňujem. Nedehonestoval by som ani "budovanie svetielok", to je presne to, na čo som narážal. Keď má mať rekonštrukcia zmysel, tak len s predĺžením dráhy. Nuž ale nechajme to už tak.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Dialniciar » 27. Júl 2010 12:51

Ja len že letisko, kde sa už tento rok konali 4. národné letecké dni by som teda ani náhodou nezahadzoval.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Ondra O.K. » 27. Júl 2010 13:03

Off topic - jestli se tam nahodou ty letecke dny neporadaji prave proto ze tam neni zadny provoz ;) Ale neznam mistni situaci.
Podobne to bylo v Brne, kde behem CIAFu probihalo nekolikrat denne preruseni programu kvuli pristani linek nebo chartrovek. Taky je to jeden z duvodu proc se vraci do Hradce Kralove, kde v podstate zadny civilni provoz neni.
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod pohodak » 11. Okt 2010 12:26

Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Tomas PO » 19. Feb 2011 22:43

Figel navstivil Poprad a jeho letisko, ale nepovedal nic konkretne.
http://korzar.sme.sk/c/5772571/popradsk ... rahou.html
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod magnus » 21. Feb 2011 08:25

Ako vzdy - vsade naslubuje a zmizne ako gafor :-)))
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod LubosG » 25. Mar 2011 15:45

http://spravy.pravda.sk/druha-cast-term ... nomika_p01

Dostavba druhej časti (starý terminál) nového terminálu bratislavského letiska M.R.Š. by mala byť hotová do konca júna. Nikde som sa tam síce nedočítal kedy začnú stavebné práce, ale je jasné, že by to malo byť logicky teraz, v jarných mesiacoch.
D1 NM
Obrázok používateľa
LubosG
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 87
Založený: 13. Jan 2007 18:16
Bydlisko: BpJ/NM

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod fred » 12. Apr 2011 09:31

Obrázok používateľa
fred
diskutujúci
 
Príspevky: 58
Obrázky: 16
Založený: 19. Jún 2005 14:00

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod aquila » 21. Aug 2012 13:29

viewtopic.php?f=35&t=17312

tak namiesto 400 milionov euro v kase mame milionove straty ... tak si predstavuje fico strategicky podnik .. nehovoriac o 150 mio euro za terminal .. cize minus vyse pol miliardy euro .. a vsetky aktivity okolo letiska ma poor ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod DrX » 24. Apr 2014 11:52

Letisko Kosice hlasi za prvy stvrtrok narast pasazierov o 48% a v lete sa bude do Londyna lietat az 10x tyzdenne http://www.airportkosice.sk/aktuality/487 . A to napriek totalnej ignorancii blavackej vlady, ktora neustale dotuje a kvoli tunelovaniu protezuje len *** "letiska" Bratislava, Zilina, a Poprad (a cez min.obrany aj Sliac), z ktorych bud vobec nikto nelieta (Zilina, Poprad, sliac) alebo ktore sa neustale uz 5 rokov prepadaju (Bratislava). Takto to vyzera, ked je realny dopyt a spravny manazment (Flughhafen Wien). A podobny rozvoj by bol na vychode aj v inych segmentoch, ak by sa poriadne urobila najrozumnejsia a najkratsia dialnica a zeleznica juznym Slovensko.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod johhan » 24. Apr 2014 15:44

Doktor X, jasné, košické letisko je utláčané a ostatné preferované takže citácia SITA 25.8.2013:
.
Regionálne letiská sú horúca téma

Ministerstvo dopravy v tomto roku zatiaľ poskytlo letiskám dotácie v objeme 5,9 mil. eur, čiže zhruba 84 % z plánovanej sumy 7,1 mil. eur.

"O rozdelení zostatku ešte nebolo rozhodnuté," uviedol Kóňa.

Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. z toho dostalo 2 169 658 eur, Letisko Poprad - Tatry, a.s. 1 539 345 eur, Letisko Košice - Airport Košice, a.s. 1 003 800 eur, Letisko Sliač, a.s. 609 128 eur, Letisko Piešťany, a.s. 402 490 eur a Letisková spoločnosť Žilina, a.s. 212 100 eur.

Peniaze išli najmä na investície, prevádzku, správu a údržbu letiskovej infraštruktúry, ako aj na bezpečnostnú ochranu letísk.
.
Takže ono slávne letisko Košice ktoré prevádzkuje súkromník dostalo v roku 2013 minimálne jeden milión eur - tak to je teda riadna ignorácia
.
Mimo toto ja som veľmi rád že sa viedeňákom darí po 8 rokoch darí rozbiehať a hádam sa im podarí letisko udržať aj keď v kuloároch sa hovorí o odchode pretože kumulovaná strata dosahuje 40-50 mil eur.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod DrX » 24. Apr 2014 15:58

H..s......y standardny prekrucac johhan. Realita je taka, ze vsetky tieto "dodacie" su pre Kosice len odplaty za lety vo verejnom zaujme a platba za ochranu letisk, ktoru musi stat vykonavat zo zakona. Cize tu nic "nedava" letisku. Prave naopak, Slovensky stat si ako 34% vlastnik z KSC kazdorocne vybera dividendu radovo 500tis az 1mil eur, ktoru splachne dole gagorom tunelarskych pravovernych letisk. Pozri si hlbsiu analyzu napr tu: http://hn.hnonline.sk/tema-hn-161/letis ... ada-562999 . Aj ti ocitujem to najzaujimavejsie:
"Štedré dotácie
Prepad v počte cestujúcich a s tým spojené ekonomické problémy sa letiskám darí prekonávať aj vďaka štedrým dotáciám od štátu. Od roku 2007 dostali letiská z pokladnice takmer 50 miliónov eur. Najviac dostala Bratislava, a to takmer 14 miliónov eur. V tesnom závese za ňou skončila Žilina a na tretej priečke je Poprad. Najväčšiu injekciu pritom letiská dostali v roku 2012, keď im štát odklepol viac ako desať miliónov eur."
a potom prestan pisat svoje trapnosti. Lebo samozrjeme, este aj v tej analyze HN je vynechanych 90mil EUR, ktore dostala Blava na terminal z dani nas vsetkych. Takze dotuje sa podla standardneho h...........o kluca: 1. BA, potom ZA, potom PP a potom uz len omrvinky. Tu z kontextu vytrhnutu spravu SITA uviedla akurat pre takych manipulatorov ako ty.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod magnus » 21. Jan 2016 09:26

Rozvojové plány letiska Bratislava ako ich vidia na portáli SlovakAviation.sk:
http://www.slovakaviation.sk/17-article ... bratislava

Ja som pridal do galérie jednu schému, kde je vidieť nesúlad zámerov projektu diaľnice D4 a výhľadovej novej VPD:
gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=32400
V článku sa spomína aj offset prahov paralelných VPD o cca 600 m, ktoré by na novej VPD umožnilo ILS pristávanie aj zo smeru 13. Tak toto už projekt D4 nerešpektuje vôbec, pretože diaľnica by mala byť tým pádom pod úrovňou terénu v dĺžke minimálne 150 m (čo je minimum pre pás pristávacej dráhy tuším). Podľa mňa je to ukážka ako sa ministerstvo stavia k iným módom dopravy a pretláča prioritne len projekty cestnej infraštruktúry bez toho, aby koordinovalo rozvojové dlhodobé zámery ostatných infraštruktúrnych zámerov. Pritom myslím že ministerstvo by malo byť práve tým koordinačným orgánom, ktorý zosúladí zámery v oblasti dopravy.

A prihrievam si polievočku ako Žlinčan, pridal som aj schému dostavby letiska v Žiline, tj. návrh predĺženia VPD, ktorého sa asi ani nedožijeme:
gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=32401
Tu je inak tiež ukážka nezosúladenia diaľnice, železnice a letiska - diaľnica pôvodne mala ísť po opačnej strane železnice alebo aspoň mala mať iné polomery, aby sa dala na paralelnej železnici dosiahnuť traťová rýchlosť aspoň tých 160 km/h. Takisto sa pomerne nezmyselným nadjazdom nad železnicou ukrojilo zo vzácneho priestoru, kde mohli byť rozširované pohybové plochy letiska.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Slovenské letiská

Odoslaťod Yoggy52 » 28. Feb 2017 07:27

Neviete ako to vyzera s nardonym dopravcom? :)
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Predchádzajúca

Naspäť na Ostatná infraštruktúra, pozemné stavby a developerská činnosť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.