Ládví - Letňany

sekcia venovaná iným infraštrukturálnym stavbám ako diaľnice a železnice, t.j. napríklad letiská, nosný dopravný systém, pozemným stavbám a developerským projektom

Moderátor: Moderátori

Ládví - Letňany

Odoslaťod headshottt » 21. Mar 2007 19:36

Metrem do Letňan snad už příští rok

datum: 20. 3. 2007
médium: Projekt, Radek Šedivý

Budování trasy metra z Ládví do Letňan nakročilo do své druhé poloviny. První cestující se pravděpodobně svezou novým úsekem v polovině roku 2008.

Prodloužení červené trasy metra označované jako IV. C2 navazuje na poslední dokončený úsek, který se zastavil ve stanici Ládví. Budovaný úsek povede přes dvě stanice až k výstavišti Letňany, kde bude v pořadí třetí nová stanice. Dosavadní úsek se tak prodlouží přibližně o 4,6 km. Výběrové řízení na realizaci stavby vyhlášené Dopravním podnikem hlavního města Prahy vyhrálo sdružení firem Metrostav a. s., Subterra a. s. a Skanska CZ a. s. Projekt, který přijde na bezmála 13,5 miliardy korun, je čerpán z úvěru od Evropské investiční banky. Desetinou z celkové částky přispívá stát, zbytek je hrazen z městského rozpočtu hlavního města.

Úseky ražené i hloubené

S výstavbou další části trasy C bylo započato v polovině roku 2004. Velmi dobře si to pamatují obyvatelé osmé a deváté městské části, neboť pro ně začalo několik dlouhých měsíců dopravních omezení a zhoršené kvality života. Lépe na tom byli obyvatelé z oblasti stanice Ládví. Trasa metra odsud postupovala 970 metrů dlouhým tunelem až na prosecké sídliště.
Kromě hloubené stavební jámy, která vnikla na části vozovky Střelničné ulice, a omezila tím provoz tramvají, Pražané nepozorovali výraznější stavební aktivitu.
Tunel byl ražen Novou rakouskou tunelovací metodou, kdy se k rozpojování horniny zprvu užívalo skalního bagru, později byly v soudržnějším masivu použity trhací práce. Ty však byly povoleny pouze v omezené míře, respektive přes den. Stavba se nejvíce dotkla životního prostředí v oblasti proseckého sídliště. Trasa zde vede těsně pod povrchem, a z tohoto důvodu navrhl projektant úspornější hloubenou metodu.
V rozpočtu se to odrazilo úsporou jedné miliardy korun.
Hloubený úsek dále pokračuje až do budoucí stanice metra Prosek. Odsud se trasa opět ztrácí ve zhruba 1390 metrů dlouhém raženém tunelu, který byl specifický pro velmi nepříznivé geologické podmínky.
Tunel opět vyúsťuje v hloubené části konečné stanice Letňany.

Nadčasové stanice

Při současném pohledu na budoucí stanici Střížkov, jež se nachází uprostřed sídliště, je zřejmé, že jde o velkorysý projekt. Unikátní architektonická a technická dominanta se stala jednou z nejnáročnějších fází výstavby celého nově budovaného úseku.
Na povrch otevřenou stanici uzavírá samonosná ocelová konstrukce. Jejím základem jsou dva šikmo stojící a široce rozkročené ocelové oblouky, které se v koncích - ve výšce asi osmi metrů nad terénem - vzájemně protínají. Na nosné konstrukci je zčásti zavěšena a zčásti sloupy podepřena konstrukce stropu tvořená průvlakem, vazníky a vodorovnými oblouky. Plášť konstrukce bude tvořit skleněný skelet, který stanici vynese doslova na povrch.
Nejméně nápadnou se stává stanice Prosek poblíž supermarketu Billa, která už se v hrubých obrysech rýsuje. Poslední zastávka na trase, tedy stanice Letňany, zapůsobí svou záměrně velkou kapacitou ostrovního nástupiště. Pražské stanice metra mají obvykle nástupiště široké deset metrů, v Letňanech to bude dvojnásobek.
Důvodů je hned několik. Jednak bude v těsné blízkosti vystavěn autobusový terminál příměstské hromadné dopravy a dále záchytné parkoviště pro sedm set automobilů. Předpokládá se tedy, že stanici bude využívat nárazově velký počet lidí.
Dalším důvodem, který hledí spíš do budoucna, je výstavba kamenného výstaviště a možnost pořádání olympijských her právě v Letňanech.

Čekané i nečekané komplikace

První komplikace nastaly při hloubení stanice Letňany, kde se zhruba po pěti vyhloubených metrech potvrdily předpoklady výskytu spodní vody. Celkový nadbytek spodních vod se řešil v průběhu celé stavby neustálým odčerpáváním z připravených vrtů. Jelikož tyto vody byly odváděny veřejnou kanalizací do vodoteče, bylo nutné rovněž vytvořit systém přečerpávání přes retenční nádrže, aby nedocházelo ke znečišťování vody v Rokytce.
Dalším oříškem, který museli stavbaři rozlousknout, bylo přemostění teplické výpadovky. Po 185 metrech vyražených z proseckého portálu směrem na Ládví nastal problém s ukotvením mostu.
K eliminaci možného posuvu půdy bylo nezbytně nutné provést rektifikaci mostu. Za pomoci hydraulické panenky došlo k zajištění přemostění v místě, kde tunel podcházel pod základem mostního objektu. K nečekanému dodatečnému opatření došlo v blízkosti dívčího domova u stanice Střížkov. Z rozhodnutí investora bylo přistoupeno ke zhotovení speciální antivibrační a protihlukové izolace dosahující zhruba 200 metrů před stanici.
Stalo se tak z důvodu nevyhovujících protihlukových a protivibračních norem v blízkosti internátu.
„Příprava projektu nebyla vůbec jednoduchá. Nejdříve jsme museli přizpůsobit stávající pojízdné bednění na rozměry upraveného profilu tunelu, a to podle návrhu rakouského výrobce.
Po dobetonování dna byla nutná příprava dalších speciálních forem (antivibračních rohoží) pro dosažení optimálního řešení.
Samotná realizace vyžadovala přesnost armování a následné betonáže, počítaje v milimetrech,“ vysvětluje složitost dodatečné úpravy manažer projektu Vladimír Šimon ze společnosti Subterra a. s. Další významné komplikace mohou nastat díky nejasnostem v dofinancování projektu.

Současný stav

Mnohým by se mohlo při mizejících staveništích a záborech zdát, že je stavba u konce. Na řadě míst došlo k obnovení veřejné hromadné dopravy a ubylo i dopravních omezení. Hloubené úseky již zmizely pod záklopy zeminy a ve stanicích se práce soustřeďují do budování vestibulů. Pro stavbaře však nastává náročná práce s vystrojováním tubusů. V příštích měsících bude docházet k pokládání kolejových svršků a k montážím technologií. Provoz metra vyžaduje celou řadu bezpečnostních opatření, která budou odborníky zaměstnávat rovněž řadu měsíců. Jedná se především o tlakové uzávěry a požárně-bezpečnostní systém.
Časový harmonogram určuje dokončení projektu v prvním čtvrtletí roku 2008.
Často diskutovanou otázkou je financování projektu. Ten je z velké části placen z rozpočtu města. Výroky ministerstva financí o neposkytnutí příspěvku ze strany státu dostavbu ohrožují. Ve světě je přitom běžné, že se stát na výstavbě celostátně významných projektů podílí padesáti i více procenty. *

***

Prodloužení trasy metra - IV. C2

Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Projektant: Metroprojekt Praha a. s.
Dodavatel: Sdružení metro IV. C2 (Metrostav a. s., Subterra a. s. a Skanska CZ a. s.)
Doba realizace: 1. 6. 2004-1. 12. 2007
Náklady na realizaci: 13,5 mld. korun
Délka úseku: 4602 metrů
Délka ražených tunelů: 2360 metrů
Maximální spád: 39,5 0/00
Počet nových stanic: 3
Vzdálenost stanic: Ládví - Střížkov 1580 metrů, Střížkov - Prosek 1005 metrů,
Prosek - Letňany 1839 metrů
Hloubka stanic: Střížkov 6,3 metru,
Prosek 10,6 metru, Letňany 10,3 metru (k upravenému terénu)
Celkem bylo odvezeno z výkopů a výrubu 1 138 000 m3. Z toho výrub z ražených částí stavby činí 190 000 m3. Na zásypy bude zpětně použito 306 000 m3 materiálu.

Výhody prodloužení trasy

* Pražský magistrát si od zprovoznění podzemní dráhy v této lokalitě slibuje mimo jiné ulehčení povrchové dopravy. Zejména výrazné oslabení autobusové dopravy, která nyní zajišťuje dopravu obyvatel na sídliště Prosek, ulehčí ovzduší a také v současné době přetíženým komunikacím v této oblasti Prahy.

* U stanic Střížkov a Letňany vzniknou nová velkokapacitní parkoviště, jež umožní zanechat vozy na okraji města a dále pokračovat do centra metrem.

* Velký význam pro město bude mít i vzhled nových stanic. Zajímavými architektonickými prvky, které budou stanicím dominovat, dojde k narušení monotónnosti panelového sídliště. Spolu se stanicemi budou vybudovány rovněž podchody pod ulicemi Prosecká a Vysočanská. Sídliště tak bude bezpečně propojeno v jeden funkční celek.
headshottt
návštevník
 
Príspevky: 11
Založený: 12. Sep 2006 11:16
Bydlisko: Krnov, Czech republic

Odoslaťod Jarda » 11. Mar 2008 17:32

Metro C Ládví-Letňany má být uvedeno do provozu 9. května 2008.
Viz: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=66658#66658
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Thomas » 11. Mar 2008 18:33

Na stránkách www.metroweb.cz jsou poslední fota z výstavby z února - je znich poměrně dobře patrno, že dílo už je skoro hotovo.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 20:42
Bydlisko: Brno


Naspäť na Ostatná infraštruktúra, pozemné stavby a developerská činnosť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.