Zo sľúbenej diaľnice na Žilinu bude zatiaľ iba kus lepšej ce

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Zo sľúbenej diaľnice na Žilinu bude zatiaľ iba kus lepšej ce

Odoslaťod Andrej » 20. Dec 2006 00:09

Zo sľúbenej diaľnice na Žilinu bude zatiaľ iba kus lepšej cesty

20. 12. 2006

http://www.sme.sk/c/3060642/Zo-slubenej ... cesty.html

BRATISLAVA - Takmer sedemnásť kilometrov nedostavanej diaľnice do Žiliny otvoria 12. januára. Jazdiť sa bude po takzvanom polprofile - jednej obojsmernej ceste. Druhý profil odovzdajú najneskôr do leta. "Úsek odovzdávame predčasne, zatiaľ len jeden profil," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že polprofil diaľnice má lepšie bezpečnostné parametre ako cesta prvej triedy. Má miernejšie zákruty, stúpania, neprechádza obcami. Problém s priepustnosťou však vyrieši len mierne.

Úsek sa skladá z dvoch častí - od Vrtižera po Hričovské Podhradie, ktorý má 12,9 kilometra, a od Hričovského Podhradia po Žilinu-Strážov. Druhý úsek, ktorý už smeruje priamo k mestu Žilina, má 6,8 kilometra, ale odovzdajú len prvé štyri. Podľa denníka Pravda je na privádzači pred Žilinou ešte veľa nedoriešených miest, kde treba vykupovať pozemky a búrať domy.

Urýchlené odovzdávanie diaľničných úsekov na Žilinu si vyžiadal záväzok predchádzajúcej vlády, ktorá najskôr sľúbila automobilke Kia postaviť diaľnicu do Žiliny do polovice roka 2006, neskôr do novembra 2006. Kompletná diaľnica sľúbená automobilke však bude až po roku 2010, keď dokončia úsek cez Považskú Bystricu.

Považská Bystrica patrí medzi administratívne najkomplikovanejšie úseky diaľnic u nás. Časť diaľnice povedie viaduktom ponad mestom, čo vyvolalo nespokojnosť obyvateľov, ktorí navrhujú tunel poza mesto. Dodnes má investor stavebné povolenie len na polovicu úseku, na Najvyššom súde rok leží odvolanie proti jednému z rozhodnutí krajského stavebného úradu, listy išli aj do Bruselu.

Hovorca automobilky Kia na Slovensku Dušan Dvořák hovorí, že aj keď vláda nesplnila sľub, Kia zatiaľ nebude žiadať sankcie. "V komplikovanom úseku na starej ceste cez Považskú Bystricu majú navrhnúť inteligentný systém riešenia prepravy, tak uvidíme," hovorí. Dnes Kia prepravuje autá kamiónmi, onedlho začne využívať železnicu. K továrni jej postavili železničnú trať, ale zatiaľ nie je sprevádzkovaná.

"Počítame s tým, že automobily z fabriky budú jazdiť najmä železnicou, bude to asi 70 percent, zvyšok kamiónmi po diaľnici. Väčšinu áut budeme voziť vlakmi aj po úplnom dokončení diaľnice," hovorí Dvořák. Diaľnicu potrebujú skôr pre dodávateľov, ktorí vyrábajú pre automobilku súčiastky. Automobilky nemajú veľké sklady a súčiastky vozia priebežne počas výroby priamo do továrne. Niektoré dielce podľa Dvořáka potrebujú dostať s presnosťou na dvadsať minút.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.