Stránka 13 z 15

OdoslaťOdoslané: 13. Jan 2009 14:09
od Dialniciar
Aha, fakt :-) ty si myslel údržbu. Tak to je ťažko predpovedať ... dá sa to samozrejme matematicky vyrátať na počet km, ale skôr sa to ráta na plochu povrchov, počet objektov, typ objektov atď. ... stroj netreba meniť po 8 rokoch, ale je to vhodné lebo si uvedomte, že nákladné auto najazdí za rok aj 150.000 km (v zime to tvorí 2/3). Takže po tých 8 rokoch je často nevyhnutné vymeniť za nové - nižšie náklady na servis, pohonné látky atď.

Slovensko: údržba a najnutnejšie opravy: 1,5-2 mld. SKK na 500 km D/R. Na 2000 km plných profilov by to bolo cez 10 mld. SKK. V ČR to o moc viac nebude.

Hlavne, keby aj ČR musela dať v r. 2020 na údržbu a základné opravy hoci 10-14 mld. Kč ročne, tak mýto na to zarobí buď na 100% alebo na 70-80%. :-) A postupom času to bude len a len lepšie a v prospech ziskovosti.

Záver: joe, ty nemôžeš posudozvať ani taký stav, že diaľnice si na seba zarobia, aj keby sa nič nestavalo a je to obrovská sieť riešená mýtom - problémy USA a Nemecka sú dnes také, že sa nestavia moc nových úsekov, ale sa musia rozširovať pôvodné alebo dávať do zeme alebo meniť 50 ročné betónky či 20 ročné asfaltky. Diaľnice tu nie sú priamo na tvorbu zisku: je to stavba a tá si stále žiada svoje náklady na prevádzku a údržbu a menšie a väčšie opravy. A podľa toho, ako ju chceš mať tak aj na prípadné informačné systémy a technologické prvky riadenia, ovládania a sledovania. Diaľnice však priamo aj nepriamo podporujú a vplývajú na hospodárstvo a na bezpečnosť cestnej premávky.

Aj tak ale musíš najprv poznať podmienky a prostredie ... ČR je so SR neporovnateľná.

Chorváti majú nejakých 1200-1300 km diaľnice (z toho asi 150 km na 1/2 profil), ktoré spravuje jedna štátna organizácia (HAC) a 3 súkromné organizácie, z toho 1 na 40% vlastnená HAC-om. Ich náklady na údržbu sú ročne asi 1,2 mld. HRK (cca. 5 mld. SKK). Chorváti majú viac tunelov ako my, viac estakád ako my. Viac zárezov. Menej odpočívadiel, menej prístupových komunikácií, menej stredísk údržby, viac informačných a technologických prvkov, stovky ľudí vyberajúcich mýto, aj elektronický systém výberu (ENC). Od Karlovacu nadole majú lepšie počasie ale zas náročnejšie na údržbu estakád (námraza pre silný chladný vietor). Majú nižšie ceny pohonných látok. Preferujú AB kryt pred CB krytom. Stará (belehradská) diaľnica je na 25% so zlým povrchom (niečo ako naša D2 okolo Malaciek alebo stará D1 pri LM). Tie 3 súkromné si na údržbu zarobia. Tá štátna si zarobí iba na A1, všetky ostatné úseky musí dotovať štátnym rozpočtom.

OdoslaťOdoslané: 08. Mar 2009 14:10
od Dialniciar
Investície do diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy v r. 2007 :arrow:

39,1 mld. Kč :arrow: http://www.sydos.cz/cs/rocenka-2007/roc ... 25000.html

Investície do opráv a údržby D/R/I.-III. tr. v r. 2007 :arrow:

16,4 mld. Kč :arrow: http://www.sydos.cz/cs/rocenka-2007/roc ... 24000.html

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2009 20:42
od Dialniciar
ŘSD: Tenhle rok přibudne 55 km dálnic :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11824

OdoslaťOdoslané: 08. Júl 2009 12:20
od racto
Boli sme na 3-dnovej exkurzii po českých stavbách. Hlavne na pražskom okruhu.

Obrázok



Obrázok

Obrázok

Osttatné su v mojom fotoalbume :)

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2012 08:46
od Kanky
topka v CR pre tieto dni su nebezpecne billboardy...poslanci schvalili, ze musia zmiznut do 5 rokov...hned sa ale objavili spekulacie, ze poslanci zabudli na reklamy na budovach pri cestach a ze tadial sa to bude obchadzat....nasi zapadni susedia maju reklamy aj na mostoch nad cestami..kto vie, ci mysleli aj na to...
http://zpravy.idnes.cz/billboardy-musi- ... domaci_abr

vcera vecer som bol BA - Praha a s5 a mozno to je len moj subjektivny postreh, ale pri -17 medzi Brnom a Prahou sa mi pravy jazdny pruh na D1 nezdal az tak "drkotajuci", ako je to pri plusovych teplotach :)

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Mar 2014 15:07
od 1mmortal2

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 30. Nov 2014 17:35
od Majkl
RSD chce monitorovat stavbu dialnic pomocou lietajucich dronov
viewtopic.php?f=31&t=19885

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 06. Apr 2015 12:48
od okorec
nejako chudobne to vyzerá tento rok v ČR
D: 0 km
R: 4 km
I: 10 km

http://www.silnice.info/DATA2/cz-stavba-2015.png

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 07. Apr 2015 12:19
od eric987
Nie len u nas, ale aj v CR su snahy o zjednotenie siete D a R, aj ked nie az v takom rozsahu ako u nas. Totiz u nich niektore R-ky zostanu cestami 1. tr., ale budu oznacene znackou cesta pre motorove vozidla. Vlastne to uz nie su len snahy, to je uz oficialny navrh, ktory je zapracovany do novely ceskeho cestneho zakona a by dnes mal absolvovat 2. citanie v parlamente.

Ceska nadradena cesta infrastruktura po novom:

-Dialnice:
D0 Obchvat Prahy (dnesna R1)
D1 MO Praha - Jihlava - Brno - Prerov - Ostrava - PR (A1)
D2 D1, Brno - SR (D2)
D3 D0, Praha - Tabor - CB - AT (S10)
D4 D0, Praha - R20, Strakonice (dnesna R4)
D5 D0, Praha - Plzen - NSR (A6)
D6 D0, Praha - KV - NSR (dnesna R6)
D7 D0, Praha - Slaný - Louny - Chomutov (dnesna R7)
D8 D0, Praha - Usti n. L. - NSR (A17)
D10 D0, Praha - Mlada Boleslav - Turnov (dnesna R10)
D11 D0, Praha - HK - PR (S3)
D35 D11, HK - Vysoke Myto - Svitavy - Olomouc - Lipnik n. B., D1 (cast dnesnej R35)
D46 D1, Vyskov - Prostejov - Olomouc, D35
D48 D1, Belotin - Novy Jicin - Frydek-Mistek - Cesky Tesin (dnesna R48)
D49 D1, Hulin - Frystak - Lipa - Pozdechov - SR /R6)
D52 D1, Brno - Mikulov - AT (A5)
D55 D35, Olomouc - Prerov, D1; D1, Hulin - Otrokovice - UH - Hodonin, Breclav, D2
D56 D1, Ostrava - Frydek-Mistek, D48

-Cesty 1. triedy pre motorove vozidla:
MOP Prazsky okruh
MOB Brnensky okruh
7 obchvat Chomutova, vyhladove pokracovanie po nranicu s NSR
11 Opava - Ostrava - Havirov - Tranovice - Trinec - SR (R5)
12 Vypadovka z Prahy
13 KV, prietah; Chomutov - Usti n. L.
20 vypadovka z Plzne; D4 - Pisek
27 vypadovka z Plzne
35 Liberec - Turnov - HK, D11
37 Pardubice - HK
38 Jihlava - D1
43 Brno - D35
44 D35, Mohelnice - Zabreh - Sumperk
48 Cesky Tesin - PR (S1)

Mapa:
gallery/image_page.php?album_id=61&image_id=26236

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 26. Sep 2015 20:10
od eric987
Vcera bol prezidentom podpisany zakon, na zaklade ktoreho by od 1. 1. malo dojst k preradeniu vacsiny "eRok" medzi D, vlastne neprevedie sa iba terajsia R63 ci R35 Liberec - Turnov. Znackou "cesta pre motorove vozidla", ktora sa tym uvolni, maju byt oznacene jednak nepreznacene R-ky, ale aj dalsie 1-tky vystavane ako smerovo delene 4-pruhy s MUK, teda parametrovo blizke D. Na nich ma byt po novom MPR 110 s moznostou zvysenia na 130. Moznost zvysenia MPR na dialniciach lokalne na 150 (vacsinou malo ist o useky na byv. D47) ale z navrhu bohuzial vypadla.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 28. Okt 2015 08:02
od bodrik
Absolútne nechápem zmysel toho, načo má byť kratučký úsek od Č.Těšína po hranicu PR, v podstate obchvat Č.Těšína s priamym pokračovaním v trase poľskej S1, ako cesta 1.triedy. Vie mi niekto vysvetliť opodstatnenosť tohto nelogického kroku?

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 28. Okt 2015 10:30
od eric987
[quote="bodrik"]Absolútne nechápem zmysel toho, načo má byť kratučký úsek od Č.Těšína po hranicu PR, v podstate obchvat Č.Těšína s priamym pokračovaním v trase poľskej S1, ako cesta 1.triedy. Vie mi niekto vysvetliť opodstatnenosť tohto nelogického kroku?[/quote

ad1: MUK su tam priliz husto
ad2: je tam KO
ad3: hranicny most je len v 1/2 profile
ad4: je stavana "len" v cestnej kategorii

Cele je to s D/R48 podla mna tiez blbost, zvlast ak D ma byt aj R46 co od Olomouca isto nie je ani R22,5 a ktovie aka je tam navrhova rychlost. Zrejme ak sa niekedy odstrani ten KO pred hranicou sa to preznaci rovnako na D.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2015 08:54
od Majkl
Ako uz bolo spominane v CR sa od 1.1.2016 zmeni oznacovanie na dialniciach a rychlostnych cestach
viewtopic.php?f=31&t=20963

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2015 08:57
od okorec
Prečo to nejdú meniť za Tern ako my? Alebo inak. Prečo my sme museli meniť tabule za ternové a češi nemusia?

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2015 10:57
od slafko1
Tak ani my me nemuseli. Chceli sme to. Bolo to potrebné. Dôvody sme tu preberali X krát.
Češi majú DIN. Menili komplet všetky tabule a neni tomu tak dávno pred 10 rokmi?
Grotesk sme vymeniť potrebovali a alternatíva bola zrejme DIN alebo Tern. Vybral sa Tern a dobre sme urobili.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2015 10:59
od slafko1
Ale k tvojej otázke. Neviem či sa Tern má postupne zaviesť vo všetkých krajinách EU. To by aj mňa zaujímalo...

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2015 20:06
od mapman
Písmo podľa nemeckej normy DIN 1451 sa v ČR zaviedlo už prvej polovici 90. rokov, okolo roku 2000 sa zaviedlo aj červené číslovanie diaľníc. Tern je nová záležitosť, ktorá je dielom inžinierov z Rakúska a toto písmo je autormi presadzované ako najlepšie čitateľné písmo pre dopravné značky a snažia sa z neho urobiť paneurópske písmo, čo sa zatiaľ nedarí. Prechod na Tern neprichádza v tuto chvíľu v ČR do úvahy, súčasná zmena je naplánovaná tak, aby drvivá väčšina značiek zostala tak ako je, napríklad na eRkách sa len prelepia modré čísla za červené a vymenia sa značky "cesta pre motorové vozidlá" za značky "diaľnica".

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2016 14:35
od eric987
Plan investicnych akcii RSD na rok 2016 : https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/7508 ... OD=AJPERES

Co sa tyka otvorenia, uvadza sa jediny usek D a to 16,4 km Lovosivice - Rehlovice, realne to ale bude menej pretoze medzi Lovosovicami a Bilinkou sa jazdi uz dnes. Okrem toho sa dokonci modernizacia 2 usekov D1 a to:
03 Hvězdonice - Ostredek
25 Ostračovice - Kývalka

Potom uz len obchvaty - 2x I/9 Duba, Mielnik (I. et.), I/26 Stankov, I/27 Velemysleves a I/49 Lhotsko.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 27. Mar 2016 11:47
od bodrik

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2016 19:56
od ANDi

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 11. Aug 2016 09:19
od eric987
Pre tych, ktori placu ako malo sa stavia u nas : viewtopic.php?f=31&t=21702 . Toto je inak dalsi diel tragikomedie s nazvom vystavba dialnic v CR. Po tom co sa rok-dva do zadu cosi konecne rozbehlo, prisla prva rana so starymi EIA podla zakona 1992, teraz uz akoze maju opakovat aj tie podla zakona z roku 2001. Fakt je taky, ze uz doteraz nebolo v CR co stavat (hoci peniaze boli) a teraz uz bude toho este menej. D35, ktora ma skratit cestu zo severnej Moravy (a aj V a S SK) na Prahu, odlahcit pretazenu D1 a ktora bola stanovena za vladnu prioritu, ma z velkej casti ZS len z roku 2014, avsak podla stareho zakona. Takze rok po tom co sa jej priprava zacala, sa aj konci. Najpripravenejsia cast (Opatovice-Ostrov) musi ziskat novu EIA (hoci uz je spracovana DSP) a jej vystavba sa odsuva. Novy evergreen ala D3 v stredoceskom kraji rovnako nedavno konecne ziskala ZS EIA, trz zacali pripravovat DUR a mozu zacat hned odznova. Pre nas moze byt pozitivum aspon to, ze ako najpripravenejsie sa javia stavby na D48; Rybi-Ryhlatice sa tendruje a nedavno bol vypisany aj tender na obchvat FM (ten sa zmestil medzi tych 10% prioritnych stavieb a nemusi sa posudzovat nanovo). Vyrazny problem by nemal byt ani s D48 Belotin - Rybi, kde ide viac-menej o prestavbu sucasnej smerovo nedelenej 4-prudovky na R25,5/120. Prelozka I/68 Tranovice - Nebory overovacim stanoviskom MZP nepresla, ale zapracuva sa dovod - CB povrch, takze coskoro by to malo byt odstranene a na dalsi rok sa moze tiez stavat.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 11. Sep 2016 19:51
od eric987
Ako vidim, v MT sa objavil predbezny zoznam usekov, ktore RSD planuje na dalsi rok zahajit : http://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=31&t=21784 . Zda sa, ze ceski dialniciari sa zacinaju insirovat tymi slovenskymi a slubuju mozne aj nemozne. Takze si to pekne rozdelme:

A) mozne:
D11 Smirice - Jaromer
D48 Rybi - Rychaltice (SP vydane, tendruje sa)
D48 obchvat FM (SP scasti vydane, tendruje sa)
D49 Hulin - Frystak (zrejme iba prelozky ciest nizsich kategorii a inych IS)

B) otazne:
D11 Hradec Kralove - Smirice
D35 Opatovice - Casy
D35 Casy - Ostrov
D48 Belotin - Rybi (s vynimkou useku Dub - Palacov, ktora bude sucastou prelozky I/35 - tzv. Palacovska spojka)
D49 Hulin - Frystak (hlavna trasa)

C) prakticky nemozne
D1 Rikovice - Prerov
D3 Usilne - Hodejovice
D3 Hodejovice - Trebonin
D3 Kaplice - Nazidla

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2016 21:51
od Stefi
Ako tak citam a chodim casto po Cesku za posledne roky sa na vystavbu ciest zabudlo. D1 je v katastrofalnom stave, nechapem preco ju opravuju takymto sposobom. Medzi obmedzeniami niekedy byvaju len 2 km useky na ktorych sa nepracuje, akurat ked sa riadne auto rozbehne uz to treba znovu pribrzdit. Pri tychto obmedzeniach mohli dat D1 ako dočasne neplateny usek, lebo tam fakt nie je za co zaplatit. Niekto tu spominal ze ako dobre maju poriesene a opravene cesty prvej triedy. Podla mňa je im to nanič, ak sa zaradim za kamion casto je ho problem obehnut, nikdy to nenahradi RC alebo D. Doprava vo vacsine ich miest je kolabujuca. Mozno vela ludi nebude so mnou suhlasit ale zacinaju za nami v cestnej doprave zaostavat.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 19. Okt 2016 09:41
od eric987
Tak v CR su hlavne obrovske problemy s pripravou, vid napr. stredoceska cast D3, D49, D52, ci I/11 pri Ostrave, kde kvoli par dementom nemozno dobudovat par desiatok m usek. V CR totiz to umoznili kazdemu blbcovi nielen ze sa vyjadrovat ku vsetkemu, ale rovno aj podavat odvolania ci ine procesne relevnatne ukony a vysledkom je, ze horko tazko sa dokaze pripravit par obchvatov na I-tkach ci reko D1. Pri hocicom inom trva najprv 10 rokov zisk EIA a dasie 2-3 roky zisk 1 povolenia.

Re: Diaľnice v ČR - všeobecne

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2017 09:27
od 1mmortal2
Tak snad sa v CR zasa rozbehnu s vystavbou: https://www.rsd.cz/wps/portal/web/rsd/a ... 7148fdf37e