Diaľničné mosty na českej D1 klesli, musí sa tam ísť 60-kou

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Diaľničné mosty na českej D1 klesli, musí sa tam ísť 60-kou

Odoslaťod duro_z_dediny » 19. Dec 2011 00:06

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Mesiac po tom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic v Českej republike (RSD) prvýkrát upozornilo na stavebný odpad a suť v podloží zvlnenej diaľnice, vychádzajú najavo ďalšie problémy, napísal portál idnes.cz.

Štyri roky staré mosty sú v zlom stave. Poklesli o viac ako tri centimetre, čo presahuje trojnásobok predpísanej normy. Od spoločnosti Eurovia, ktorá diaľnicu postavila, chce preto štát teraz opravu. "Myslíme to vážne, tento problém musíme vyriešiť," hovorí český minister dopravy Pavel Dobeš.

Mimoriadnu kontrolu pre správcu diaľnice robila spoločnosť Mott MacDonald, ktorá v minulosti kritizovala vysoké ceny diaľnic. Podľa šéfa RSD, Reného Poruby, sú závady tak vážne, že nie je vylúčené ani zbúranie mostov a ich postavenie nanovo. Stavebná firma však pochybenie odmieta. Diaľnice za viac ako štyri miliardy českých korún sú stále v záruke a spor bude práve o obrie náklady na rekonštrukciu.


Po diaľnici sa jazdí 60-kou


Od piatku musia pre závady jazdiť vodiči cez tri mosty v Ostrave len šesťdesiatkou, aj keď ide o diaľnicu. Vyššia rýchlosť by totiž podľa odborníkov viedla k zhoršeniu problémov mosta a ohrozila by bezpečnosť. Obmedzenie platí do polovice budúceho roka.

"Bude záležať na tempe opravy mostov. Ak nás Riaditeľstvo ciest a diaľnic požiada o predĺženie termínu, vyhovieme. Primárne nám ide o bezpečnosť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Novák.

Stavebníci chyby odmietajú

Diaľnicu D1 (vtedy označovanú D47) stavalo združenie firiem, ktoré viedli Ostravské dopravné stavby (ODS) a Eurovia, ktorá však ODS v tej dobe z polovice vlastnila. Niekdajší šéf ODS Pavel Vítek akúkoľvek vinu odmieta. "Robí sa z toho aféra, tá diaľnica je v poriadku. Ak tam sú nejaké vady, je to skôr na odbornú diskusiu, ale som presvedčený, že tam je všetko v poriadku," tvrdí Vítek.

Akékoľvek chyby odmieta aj Eurovia, podľa ktorej sa cesty stavali tak, ako štát požadoval. "Väčšina údajných vád vznikla práve kvôli rozhodnutiu RSD, nie vinou zlého postupu stavebnej spoločnosti," uviedla hovorkyňa Eurovie Petra Kučerová. Podľa nej spôsobilo veľkú časť porúch RSD nedostatočnou údržbou.

Riaditeľstvo podľa nej napríklad dostatočne nečistilo dilatačné závery a kvôli tomu do konštrukcií tiekla voda a mosty sa poškodili.

Eurovia nevidí problém ani v "sadnutí" mosta o niekoľko centimetrov. "Mosty sú projektované tak, aby mohlo k takýmto pohybom dochádzať. Doterajší pohyb konštrukcie je navyše úplne v súlade s pôvodným očakávaniam," dodala Kučerová.

nedeľa 18. 12. 2011 9:10 | idnes.cz
© 2011 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená

Zdroj: idnes.cz, portál http://www.sme.sk
http://natankuj.sme.sk/c/6186284/dialni ... 0-kou.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.