Dokončené části D1 u Bohumína hrozí rozkradení, Polsko ...

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dokončené části D1 u Bohumína hrozí rozkradení, Polsko ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 31. Aug 2012 14:02

30. srpna 2012 7:30

V Česku se na otevírání nových úseků dálnic čeká skoro jako na zázrak. O to víc překvapí, když se miliardové stavby dokončí, ale pak leží dlouhé měsíce bez užitku. Právě to se přihodilo nejnovějšímu úseku D1, který vede z Bohumína na hranici a propojuje Česko s polskou dálniční sítí.


"Úsek na české straně je hotový, ale bohužel jej nemůžeme zprovoznit, protože nemá v Polsku kam pokračovat," uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Úřad podle něj bude muset stavbu zabezpečit tak, aby ji někdo ještě před zahájením provozu nerozkradl.

Šestikilometrový úsek dálnice D1 (dříve nazývané D47) byl dokončen už letos v červnu a podle plánů měl začít okamžitě sloužit fotbalovým fanouškům mířícím na šampionát do Polska. Jenže právě na polské straně hranice se objevil problém



"Na stavbě na polské straně jsou přetrvávající spory mezi investorem a zhotovitelem, které se týkají projektu velkého mostního objektu v křižovatce u obce Mszana," řekla iDNES.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Budovatelská snaha sousedů dohnat bleskovou rychlostí zpoždění ve zprovozňování nových silnic se podepsala na stavebním chaosu, kvůli kterému byl most postaven nekvalitně, a firma ho musí předělat.

Už během výstavby totiž došlo k několika haváriím, které vyústily v právní bitvu mezi oběma stranami sporu. Letos na jaře vojvodský stavební inspektor stavbu zastavil do doby dopracování dokumentace a provedení nápravných prací.

Poláky stanovený termín zprovoznění aktuálně odkazuje do druhého čtvrtletí 2013. Česká dálnice tak končí zátarasem a na místě neexistuje ani možnost vybudovat provizorní sjezd. Silnici podle ŘSD není třeba konzervovat, ale je nutná zvýšená ostraha. Kolik bude stát, se zatím úředníkům vyčíslit nepodařilo.


Mizí vše, co se dá zpeněžit

ŘSD se na dokončeném úseku, který stál 2,6 miliardy Kč bez DPH, obává hlavně krádeží. "Obvykle mizí vše, co se dá zpeněžit. Například dopravní značení, svodidla, kanalizační víka, odvodňovací potrubí či kabeláže," vypočítává mluvčí Vápeníková


Na navazujícím úseku dálnice kolem Ostravy vede ŘSD velký spor s firmou Eurovia ohledně zvlnění silnice a rezivění mostů. U Bohumína teď hrozí, že klíčová část záruční doby uplyne a na uzavřenou dálnici se auta ani nedostanou. "O prodloužení záruční doby na tuto stavbu se zhotovitelem v těchto dnech jednáme," vysvětluje mluvčí.

Nejjižnější část polské dálnice A1 v úseku Świerklany – Gorzycki staví rakouská společnost Alpine Bau. Na 18kilometrové části páteřní polské dálnice je podle firmy 32 mostních objektů včetně 380metrového zavěšeného mostu přes údolí potoka Kolejówka.

Stejný problém nastal koncem minulého roku i na dálnici D8. V prosinci měl být otevřen krátký úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou, avšak těsně předtím se zjistilo, že protihlukový tubus není postaven podle stavebního povolení. ŘSD nechtělo riskovat další žaloby ze strany ekologických aktivistů, kteří dostavbu D8 léta úspěšně blokují, a raději stavbu zakonzervovalo do doby, než se dokumenty přepracují. To se nakonec podařilo letos v květnu a dálnice už řidičům slouží.

Autor: Jan Nevyhoštěný

Zdroj:idnes.cz, portál http://www.idnes.cz
http://ekonomika.idnes.cz/dokoncene-cas ... oprava_neh
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.