České dálnice mohly být až o pětinu levnější, zjistilo NKÚ

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

České dálnice mohly být až o pětinu levnější, zjistilo NKÚ

Odoslaťod aquila » 05. Aug 2013 10:16

5. srpna 2013 8:09, aktualizováno 8:35
Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to bylo 378 milionů korun za kilometr. Podle nejnovějšího zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu by se přitom náklady při výstavbě českých dálnic daly snížit minimálně o 12 až 20 procent.
Nehoda kamionu na dálnici D5 u Šlovic.

České dálnice mohly být podle nejnovějšího zjištění NKÚ až o pětinu levnější (ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na problémy ovlivňující náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací v období od roku 2008 do září 2012. Analyzoval 74 staveb za 215 miliard korun a podrobně zkontroloval 29 akcí za 83 miliard korun. Kontroloři prověřili práci jak Ministerstva dopravy, tak Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic.

Ve svém odhadu vychází NKÚ mimo jiné ze srovnání stavebních nákladů v České republice a v Německu. Zatímco v tuzemsku jsou stavební náklady na jeden kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu činí 260 milionů korun, a jsou tedy nižší o 27 procent.

Předpokládané náklady nejvíce rostly v průběhu územních řízení - o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent - a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent. "Růst nákladů ovlivňuje několik faktorů, například prodlužování územních a stavebních řízení nebo požadavky jejich účastníků buď na dodatečné zařazení stavebních objektů, jako jsou třeba přípojky či křížení, nebo na úpravu už naplánovaných stavebních objektů," uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková.
Výstavba dálnic a rychlostních silnic se prodlužuje až o 12 let

Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepce ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude ale dokončena až za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti ministerstva dopravy, uvedli kontroloři.

Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se přitom neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními. Přetrvávaly problémy s vymezením tras, důležitou roli hrají i majetkoprávní vypořádání pozemků a nemovitostí potřebných k výstavbě.

Náklady rostou i v době samotné výstavby komunikací. Kontroloři zjistili, že u 13 staveb došlo k 920 změnám, kvůli nimž stavební náklady stouply o téměř dvě miliardy korun.

Pochybilo i Ředitelství silnic a dálnic. Dvakrát například porušilo zákon o veřejných zakázkách v případě smlouvy na poradenské služby za sto milionů korun a zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/kontrola-nku- ... oprava_maq
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.