Dle dohody zasílám cenu. Obří pokuty kvůli kartelu...

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dle dohody zasílám cenu. Obří pokuty kvůli kartelu...

Odoslaťod Majkl » 18. Nov 2015 16:09

Dle dohody zasílám cenu. Obří pokuty kvůli kartelu se týkají stavby R4

Největší české stavební firmy si rozdělily trh. Společně se domlouvaly, které zakázky kdo vyhraje. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obvinil sedm firem. Jako největší podvod zmiňuje zakázku na stavbu necelých šesti kilometrů rychlostní silnice R4 Mirotice –Třebkov. Antimonopolní úřad udělil rekordní pokutu přesahující dvě miliardy korun.

Léta se mluvilo o tom, že ceny velkých veřejných staveb neurčují zadavatelé, ale kooperující stavební firmy. Antimonopolní úřad nyní tyto praktiky popsal na čtyřech případech z let 2006 až 2008.

Výsledné rozhodnutí, které úřad v pátek rozeslal advokátům dotčených firem a jež má MF DNES k dispozici, navrhuje dvoumiliardovou pokutu, o kterou se má podělit sedm stavebních firem. Největší z nich – Strabag, Skanska a Eurovia – mají zaplatit po šesti stech milionech korun.

Úřad v rozhodnutí podrobně zmapoval, jak manažeři koordinovali postup při přípravě zakázek, vzájemně se informovali o nabízených cenách a předem rozhodovali, kdo ve které soutěži vyhraje. Vychází hlavně z dokumentace zabavené v kancelářích manažerů. Firmy zakázané dohody popírají, šéfové tvrdí, že zabavené dokumenty jsou běžné záznamy. Antimonopolní úřad je přesvědčen o opaku.

Dopoledne 12. března 2008 odešel z počítače jednoho z manažerů stavební firmy Strabag e-mail adresovaný kolegovi v konkurenční firmě Lesostavby Třeboň. „Dobrý den, dle dohody zasílám cenu na akci Bakaláře v Písku,“ stálo v něm. Následovalo podrobné ocenění jednotlivých položek rekonstrukce okolí kostela Narození Panny Marie v Písku. Zakázky, do níž se obě firmy hodlaly přihlásit.

Vítěz byl známý. Nabídky ostatních firem měly krycí funkci

Z korespondence, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) používá jako jeden z důkazů zakázaného kartelu, vyplývá, že se konkurenti předem domluvili na scénáři: kontrakt získá Strabag, Lesostavby prohrají, ale ke zvěrohodnění soutěže přispějí „krycí nabídkou“. Proto Lesostavby potřebovaly vědět, jakou cenu Strabag nabídne. Do soutěže pak schválně poslaly nabídku o 0,9 procenta vyšší.

„Účastníci řízení si museli být vědomi nezákonného charakteru svého jednání a rovněž toho, že jejich jednání může mít za následek ovlivnění výsledku veřejné zakázky, tedy narušení hospodářské soutěže,“ píše se v dokumentu o 126 stránkách shrnujícím více než tříleté vyšetřování. Základní pokuty odvozuje úřad od největšího případu – stavby šestikilometrového úseku rychlostní silnice R4

Reálné vítězství podle zabavených náčrtů


Nejdůležitější a největší ze čtyř potrestaných manipulací je zakázka na stavbu necelých šesti kilometrů rychlostní silnice R4 Mirotice –Třebkov. Úřad v tomto případě udělil stamilionové pokuty na základě papíru se třemi tabulkami, který předloni v únoru zabavil v kanceláři manažera firmy Swietelsky.

V dokumentu, který vznikl před odevzdáním nabídek na rekonstrukci mirotické silnice, je seznam firem, které si vyzvedly dokumentaci k zakázce. Ručně dopsaná čísla a poznámky vypočítávají, které firmy podají nabídku do soutěže. Seznam doplňují rukopisné poznámky, jež některé nabídky označují rovnou jako „krycí“ a zdůrazňují „budem potřebovat vyhrát“. Na seznamu je i poznámka „máme počet“. Zjevně konstatování, že se povedlo dohodnout potřebných šest hráčů zakázané kartelové dohody.

Miliardová soutěž na silnici R4 dopadla přesně podle zabavených náčrtů ze šanonů firmy Swietelsky: vyhrál ten, kdo to „potřeboval“, tedy sdružení Strabag–Swietelsky. Neuspěly M-Silnice, Eurovia, Skanska a F. Kirchhoff. Podaly nižší nabídky, nebo se – jako německý F. Kirchhoff – nechaly vyřadit poté, co nedodaly bankovní garance. U zkušeného matadora nepochopitelné opomenutí. I tentokrát se „poražený“ hráč – v tomto případě Eurovia – stal subdodavatelem vítězů. Dostal kontrakt na 256 milionů korun, což je víc, než kolik získal člen vítězného dua Swietelsky.

Ředitelství silnic a dálnic potom skutečně vítězem vyhlásilo tandem Swietelsky - Strabag s nabídnutou cenou 944 milionů korun. To bylo sice stále o 64 milionů pod původním odhadem investora, ale úředníci mají za to, že férová soutěž by ušetřila daňovým poplatníkům další desítky milionů. Že není problém nabídnout cenu o desítky procent pod investorským odhadem, ukázali stavbaři o pár let později, když vyhladovělí krizí začali o zakázky skutečně soutěžit.

Antimonopolní úředníci si v dokumentaci týkající se R4 všimli i poznámek s koeficienty zvedajícími nabídkovou cenu. „Je důvodné se domnívat, že koordinace uchazečů před lhůtou pro podání nabídek umožnila navýšení nabídkové ceny vítězného sdružení,“ píše v rozhodnutí ÚOHS. Díky tajné dohodě stavební firmy vytáhly navíc z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic téměř dvě stovky milionů.

Lesostavby jsou jediná firma, jež se neúčastnila soutěže na rekonstrukci silnice R4. ÚOHS je potrestal za zmíněné zakázky v Písku a Třeboni. Strabag je namočený do všech tří zakázek, což se mu nevyplatilo. Původní trest ve výši tří procent obratu roku 2007 za nedovolené dohody ohledně silnice R4 – tedy 409 milionů korun, mu úřad dvakrát navýšil o 20 procent. Za subdodávky pro Lesostavby v hodnotě 415 tisíc korun dostal zvýšení pokuty o 81 milionů.

Třeboňský případ je jedním ze čtyř, za které v dosud nepravomocném rozhodnutí požaduje po sedmi stavebních firmách ÚOHS rekordní pokutu přesahující dvě miliardy korun.Neúspěch v tendru si Lesostavby kompenzovaly u dřívější zakázky na rekonstrukci Jeronýmovy ulice v Třeboni. Tam pro změnu hrál „křoví“ Strabag. A vítězné Lesostavby jej nechaly vydělat na subdodávce třeboňské stavby. Typický příklad, jak rozdělit trh, opanovat soutěže a diktovat ceny. Přesně tyto praktiky zdražují české veřejné stavby.

Skanska dosadila do čela ministra dopravy

Podle antimonopolního úřadu firmy v letech 2006 až 2008 zakázanými dohodami porušily zákon o ochraně hospodářské soutěže. Vůbec nejvyšší sankci za to vyměřil ÚOHS firmě Skanska – přestože se účastnila jen jediné zpochybňované soutěže, a tu ani nevyhrála. Pokuty se však udělují na základě obratů trestaných společností. Skanska je největší, dostala i nejvyšší trest. Čtvrt roku poté, co se prohřešek odehrál, Skanska vyměnila český management (do čela firmy posadila dnešního ministra dopravy Dana Ťoka).

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda ani předseda Petr Rafaj se nechtějí k případu vyjadřovat do vydání pravomocného rozhodnutí. Aktuální verdikt je prvoinstanční, firmy proti němu mohou podat rozklad. To se téměř určitě stane.

Jak v námitkách zaslaných ÚOHS, tak v komentářích pro MF DNES stavební giganti vinu odmítají. „Se stanoviskem ÚOHS nesouhlasíme. Jsme přesvědčeni, že jsme se žádného protiprávního jednání nedopustili,“ řekla mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková. S trestem nesouhlasí ani Skanska.

„Obvinění vznesená v souvislosti s projektem R4 jednoznačně odmítáme,“ říká mluvčí Lucie Laňková. Rozklad plánuje i jednatel firmy Swietelsky Petr Čížek.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/jak-si-stavba ... omika_zuk1
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.