Dálnice D8 je po sesuvu poškozená víc, než se čekalo. Ujela

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dálnice D8 je po sesuvu poškozená víc, než se čekalo. Ujela

Odoslaťod aquila » 05. Aug 2016 11:45

Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace...Další 4 fotografie v galerii
Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace sesuvu, který zavalil těleso dálnice v červnu 2013. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES
Nákladní auta v těchto dnech odvážejí poslední zbytky z více než půl milionu tun zeminy. Dokud bylo těleso dálnice pod touto „přikrývkou“, mohli stavbaři míru jeho poškození jen odhadovat. Teď už mají jasno.

Fotogalerie
Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8.Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013.
Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace sesuvu, který zavalil těleso dálnice v červnu 2013.Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace sesuvu, který zavalil těleso dálnice v červnu 2013.
Zobrazit fotogalerii

„Těleso dálnice je poškozeno více, než jsme předpokládali. Sesuv utrhl středovou kanalizaci a veškeré konstrukční prvky byly kvůli tlaku horniny odsunuté,“ přibližuje následky vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro dálnici D8 František Zukerstein.

Kromě dokončovacích prací na odtěžení sesuvu tak musí ŘSD řešit i kompletní obnovu utržené autostrády. Sesuv je už prakticky odtěžený, zbývá několik posledních kubíků mimo hlavní trasu ve směru do Litochovic. Na místě dálnice je teď ale hluboká díra.

Odvodnění části svahu
„Z ní odstraňujeme nestabilní horniny, které vykazují neshodu s materiály použitelnými pro standardní stavbu dálnice,“ upřesnil Zukerstein s tím, že nestabilní podloží nahradí vhodnější materiály.

Archivní video ze sesuvu v roce 2013:

Obří sesuv půdy na D8. Nebezpečí zatím nehrozí | (0:41) | video: iDNES.cz
Do týdne by také mělo být hotové odvodnění této části svahu. „Dokončujeme propojení odvodnění záporové stěny. Jde o 25 metrů hlubokou šachtu, kterou napojujeme na kanalizační řad. Ten odvádí vodu, která by se na místě mohla objevit z vrchních partií sesuvu,“ vysvětlil vedoucí stavby.

Přítomnost většího množství spodní vody podle něj projektanty nepřekvapila. Mocnost vodního přítoku podle Zukersteina odpovídá tomu, co ukázaly drenáže vybudované v minulosti.

„Otázka vody je pod kontrolou a nic mimořádného se tam v tomto ohledu po odkrytí sesuvu nestalo,“ uvedl. Potvrdil také, že odstraňování sesuvu a navazující práce i nadále pokračují podle harmonogramu.

Sesuv na dálnici
Stovky tisíc tun hlíny se po dlouhých deštích navalily na rozestavěnou trasu dálnice v blízkosti obce Litochovice a kamenolomu Dobkovičky 7. června 2013 (psali jsme o tom zde) . Sesuv o velikosti 500x200 metrů s sebou vzal vzrostlé stromy a poškodil i železniční trať spojující Teplice s Lovosicemi, po níž se dosud nejezdí a její obnova je nejistá. Sanace horní části závalu začala na podzim 2014, dolní část se pak sanovala od letošního jara.

Ukázal to i poslední z pravidelných kontrolních dnů, které se na místě sesuvu konají každý týden. Situace na stavbě se totiž neustále vyvíjí. „Nejde o nějakou u dopředu naprogramovanou věc, kterou bychom dokázali do detailu předpovědět.

Další sesuvy nezle zcela vyloučit
Termín otevření dálnice, které je naplánované na 16. prosince letošního roku, však podle něj ohrožený není. „To mohu potvrdit,“ poznamenal.

Celý projekt sanace tak upravujeme podle toho, co se na místě sesuvu najde a v jakých hloubkách,“ podotkl Zukerstein.

Příčinou sesuvu byly podle ministerstva dopravy nadměrné srážky a činnost kamenolomu Dobkovičky s nedostatečným odvodněním srážek. Proto také podalo na provozovatele lomu, jímž je společnost Kámen Zbraslav, žalobu.

Ministerstvo dopravy však zároveň připustilo, že úsek mezi Bílinkou a Řehlovicemi je rizikový a další sesuvy zde není možné stoprocentně vyloučit.

„Stát ale udělá vše, aby k tomu nedošlo. Jsme schopní dálnici zabezpečit tak, aby se sesuvy daly eliminovat. Chceme, aby desítky miliard korun nepřišly vniveč,“ ujistil ministr dopravy Dan Ťok.

Odstraňování sesuvu na D8:

Odstraňování sesuvu na D8 | (0:25) | video: iDNES.cz


Autor: Michal Dvořá
Zdroj: http://usti.idnes.cz/odstranovani-sesuv ... pravy_vac2
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.