Nová trať zmení tvár mesta TN

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Nová trať zmení tvár mesta TN

Odoslaťod Lionheart » 27. Nov 2009 13:11

Mestské zastupiteľstvo v Trenčíne schválilo predaj pozemkov pre Železnice Slovenskej republiky, ktoré budú potrebovať pri prekládke trate. Mesto železniciam vypomáha na základe päť rokov starej zmluvy o spolupráci, tá je však už štyri roky neplatná.

Nová trať zmení tvár mesta

V rámci modernizácie železnice ustúpi prekládke trate, aby sa vyrovnal prílišný oblúk železnice. Novú plaváreň za 5,1 milióna eur mesto vybuduje neďaleko rekreačnej časti

Viacero pozemkov v celkovej hodnote 1,61 milióna eur odkúpia od mesta Trenčín Železnice Slovenskej republiky. Na nich vyrastie nová modernizovaná trať, po ktorej dokážu vlaky prejsť rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu. V Trenčíne si to vyžiada prekládku trate, zbúranie letnej plavárne či vyše dvoch desiatok domov.

Aby železnice stihli pripraviť načas územie pre stavbu, uzavreli s mestom ešte v roku 2004 zmluvu o spolupráci. Ukázalo sa však, že zmluva je už štyri roky neplatná. Jana Marková z kancelárie trenčianskeho primátora hovorí, že zmluva mala hlavne pomôcť prepracovať sa zložitým prípravným procesom cez územné rozhodnutie až k stavebným povoleniam, čo sa už z väčšej miery podarilo. Obe strany ju podľa jej slov napriek neplatnosti totiž plnia.

O prevode pozemkov za cenu podľa znaleckého posudku rozhodli začiatkom tohto mesiaca mestskí poslanci. Železnice v minulosti kúpili aj letnú plaváreň za 4,38 milióna eur. Mesto tiež na základe dohody vykúpilo a následne železniciam predalo domy, ktoré musia trati ustúpiť.

"Ak je to pravda, všetky majetkové prevody v tejto súvislosti môžu byť spochybniteľné,“ povedal navrhovateľ prevodu, predseda finančnej a majetkovej komisie Ľubomír Sámel. Jeho slová zazneli na pôde zastupiteľstva po tom, ako sa opoziční poslanci ohradili voči tomu, že zmluva je neplatná. Obsahuje totiž bod, podľa ktorého stráca platnosť, ak ŽSR v roku 2005 nedostanú dotáciu na trenčiansky úsek. To sa nestalo. Podľa nezávislého poslanca Roberta Lifku tak celý proces modernizácie trate stojí na vode.

Základné údaje

Trenčiansky kraj je výrazne členitou, prevažne hornatou severozápadnou časťou Slovenska. Rozprestiera sa v údolí dvoch riek – stredného toku Váhu a horného toku Nitry. Je dôležitou priemyselnou oblasťou krajiny.
Susedí na západe so Zlínskym krajom (Česká republika), na severovýchode so Žilinským, na východe s Banskobystrickým samosprávnym krajom a na juhu s Trnavským a Nitrianskym samosprávnym krajom

Rozloha: 4 502 km2
Počet obyvateľov: 599 847, z toho 306 670 žien
Hustota obyvateľstva: 133,2 obyvateľa na km2
Počet miest: 18
Počet obcí: 276
Sídlo kraja: Trenčín
Počet okresov a ich sídla: 9 (Bánovce nad Bebravou, Ilava, Myjava, Nové Mesto nad Váhom, Partizánske, Považská Bystrica, Prievidza, Púchov, Trenčín)

Najdôležitejšie dopravné trasy
Cestné: frekventovaná autostráda z juhu na sever a tranzitné cesty do Českej republiky a na stredné Slovensko, kvalitné regionálne i miestne úseky
Železničné: najfrekventovanejšia trať z juhu na sever s pokračovaním (mimo teritória kraja) na východné Slovensko, do Poľskej a Českej republiky, niekoľko ďalších regionálnych a lokálnych tratí
Letiská: Prievidza (medzinárodné pre nepravidelné lety aerotaxíkov, športových a malých dopravných lietadiel, záchranná služba), Trenčín, Dubnica nad Váhom – Slávnica a Partizánske – Malé Bielice (aeroklub a záchranná služba, výcvik športového lietania, parašutizmus, lety balónom)

Hraničné priechody
Cestné: Vrbovce – Velká nad Veličkou, Myjava – Velká nad Veličkou, Moravské Lieskové – Strání, Drietoma – Starý Hrozenkov, Horné Srnie – Bylnice, Lysá pod Makytou – Strelná, Nová Bošáca – Brezová, Červený Kameň – Nedašova Lhota
Železničné: Lúky – Horní Lideč, Nemšová – Vlársky průsmyk, Myjava – Velká nad Veličkou

Železnice ani mesto v tom problém nevidia. "To, že peniaze neboli pridelené do konca roku 2005 a že zmluva stratila platnosť ešte neznamená, že stavať sa nebude, alebo že záväzky, ktoré z nej pôvodne vyplývali, sa neuskutočnia. Zmluva o spolupráci v pôvodnej podobe deklarovala vzájomnú ochotu a pomoc obidvoch zmluvných strán, naštartovala celý proces v dostatočnom časovom predstihu tak, aby príprava územia pre stavbu bola ukončená pred začatím stavby,“ uviedla Zuzana Chalupová z odboru komunikácie ŽSR. Zmluva okrem ochoty rieši aj majetkové vyrovnanie či stavbu podjazdov. "Všetky vzájomné dohody medzi ŽSR a mestom sú dnes pripravené v podobe zmlúv o budúcich zmluvách alebo kúpnych zmlúv, projektových dokumentácií a príslušných povolení,“ doplnila Marková.

Napriek ochote oboch strán sa však železnica v Trenčíne nemodernizuje, aj keď s modernizáciou sa malo začať už pred troma rokmi. V súčasnosti sa začal robiť úsek medzi Novým Mestom nad Váhom až po Trenčín. Pre trenčiansky úsek ešte železnice nemajú schválené dotácie z eurofondov, bez ktorých stavať nebudú. V ideálnom prípade, ak peniaze získajú, sa začne stavať na jar, výstavba má trvať 33 mesiacov. V Trenčíne si modernizácia vyžiada vybudovanie nového železničného mosta a viacerých mimoúrovňových križovaní.

http://hnonline.sk/slovensko/c1-3921642 ... tvar-mesta
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.