Vlakom do Košíc 160-kou? Vzdialená vízia štátu sa zdá Brusel

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Vlakom do Košíc 160-kou? Vzdialená vízia štátu sa zdá Brusel

Odoslaťod bzzi » 21. Apr 2017 13:18

Vlakom do Košíc 160-kou? Vzdialená vízia štátu sa zdá Bruselu niekde neefektívna

https://dennikn.sk/740380/vlakom-do-kosic-160-kou-vzdialena-vizia-statu-sa-zda-bruselu-niekde-neefektivna/

Súvislá rýchlejšia železničná trať u nás končí pri Trenčíne, jazdia po nej rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu iba IC vlaky, onedlho vraj budú aj rýchliky.

Dlhodobá predstava štátu je, že si v Bratislave sadnete do vlaku a rýchlejšie než autom sa doveziete do Košíc. No projekt modernizácie koľajníc na vyššiu rýchlosť zatiaľ nie je dokončený ani po Žilinu a už teraz je jasné, že Bruselu sa nie celkom pozdáva predstava o jazde rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu až po Košice.

Podľa doterajších projektov a štúdie realizovateľnosti, ktorú spravidla pýta Brusel, to vraj ekonomicky nevychádza na úseku medzi Spišskou Novou Vsou a Košicami. Ťažký terén by si vyžiadal drahšiu stavbu.

„Bolo by treba prekladať trať, robiť tunely, takže skôr uvažujeme o tom, že sa tam zníži rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu,“ povedal Martin Erdössy, šéf Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľajnice.

Predstava 160 kilometrovej rýchlosti však nie je stratená. Projekty sa môžu zlepšiť, zmeniť a prispôsobiť predstave Bruselu aj inak, než znížením rýchlosti.

Šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Ján Farkaš pripomína, že zadanie je stále to isté: 160 kilometrov za hodinu namiesto maximálnej 120-ky až do Košíc. „To je nosná myšlienka. Hľadajú sa riešenia. Predpokladám, že ich ŽSR nájdu,“ povedal Farkaš.
Kúsok po kúsku

Pre ilustráciu, 16 kilometrov trate medzi Púchovom a Považskou Teplou má stáť 365 miliónov eur. Súvislú rýchlejšiu trať do Žiliny chcú mať železničiari hotovú najneskôr v roku 2020.

Cesta vlakom by mala byť odvtedy rýchlejšia než autom.

Farkaš naznačil, že tempo, akým Slovensko zrýchľuje trate, je v zásade v poriadku, pretože trať sa dá z princípu renovovať iba kúsok po kúsku. „Viete si predstaviť, že rozkopete 100 kilometrov trate a nemôžete tadiaľ jazdiť?“ pýta sa.

Renovácia železničnej trate znamená aj výluky a tie zasa prinesú menej pohodlia pre cestujúcich.
Prečo chcú 160?

Českí susedia už istú dobu debatujú o ešte rýchlejšej železnici – napríklad takej, ktorá by umožnila 200-kilometrovú rýchlosť. Vyššia rýchlosť znamená väčší a teda aj drahší zásah do terénu napríklad preto, že rýchle vlaky potrebujú rovnú trať, dlhé a tiahle oblúky, aby nemuseli hneď spomaľovať, keď už raz zrýchlia.

Aj preto sa úvahy o vyšších rýchlostiach u nás zatiaľ berú skôr s rezervou. Slovensko je malá krajina a vysokorýchlostná trať tak preň nemusí byť najrozumnejšou investíciou.

Inak povedané, aby sa vyššia rýchlosť oplatila, mala by byť využiteľná. No a je taká len vtedy, keď vlaky nebudú často zastavovať a napriek tomu budú plné.

„Medzi Košicami a Žilinou nie je taký silný prúd cestujúcich, ani medzi Žilinou a Bratislavou, aby ste mali 500 ľudí vo vlaku,“ vysvetľuje Farkaš.

Predvíkendové špičky tiež nie sú dostatočným dôvodom na masívnu investíciu. Dvestokilometrovú rýchlosť preto plánuje štát skôr na ťahu na juhu Slovenska smerom na Štúrovo.

Údaje osobného dopravcu železničnej spoločnosti Slovensko potvrdzujú, že vyše polovica cestujúcich po Slovensku sa prepravuje vlakom za prácou či do školy, a teda necestujú ďalej ako 100 kilometrov. Železničiari preto nachystali odvážny plán – chcú investovať 700 miliónov eur najmä do regionálnych spojov.

Oznámili, že idú kupovať nové vlakové súpravy či modernizovať tie, ktoré už majú. Veľké očakávania majú aj od správcu koľajníc, ktorý investuje do tratí. „V roku 2030 by mali vlaky jazdiť z Bratislavy do Košíc za menej ako tri hodiny,“ píšu železničiari v tlačovej správe.

Zjavne sa o tejto vízii príliš neradili so spomínaným správcom koľajníc – ŽSR. Podľa Erdössyho plány na veľmi rýchle spojenie do Košíc zrejme vychádzajú z predstavy, že na 160-kilometrová rýchlosť bude trať do roku 2030 vybudovaná na juhu republiky.

Dnes sa ráta s projektom na severe Slovenska. Ten zvýrazňuje Železničná spoločnosť Slovensko aj v propagačnom videu o jej strategických plánoch.

"Do roku 2023 máme možnosť využiť 1,4 miliardy z európskych financií, ktoré môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc. Už dnes môžem povedať, že výsledkom bude ďalších 100 kilometrov zmodernizovaných železničných tratí, po ktorých bude jazdiť ďalších 46 nových vlakových súprav,“ skonštatoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Rýchliky na Žilinu majú zrýchliť

Osobný dopravca zasa sľubuje, že čoskoro nakúpi nové rušne, aby mohol viac využiť aspoň tie trate, ktoré už sú prispôsobené na 160-kilometrovú rýchlosť.

Karol Martinček zo Železničnej spoločnosti Slovensko avizuje, že vyššiu rýchlosť, ktorú máme na trase od Bratislavy po Zlatovce, bude cítiť už aj v rýchlikoch, nielen v IC vlakoch.

Nestačí totiž mať zrenovovanú trať a jej zabezpečovacie systémy, ale aj vlakové súpravy musia byť prispôsobené na 160-ku. A tých je málo, pretože chýbajú modernejšie rušne.

Vraj o chvíľu budú. „Nechajte sa prekvapiť. Nebojte sa, nebude to v rokoch,“ hovorí Martinček o rýchlejších vlakoch.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 375
Obrázky: 22
Založený: 13. Máj 2010 17:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.