Pri Bratislave začína veľká obnova diaľnic. Do 10 rokov prer

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pri Bratislave začína veľká obnova diaľnic. Do 10 rokov prer

Odoslaťod mireceq » 07. Dec 2017 20:49

Pri Bratislave začína veľká obnova diaľnic. Do 10 rokov prerobia aj D1 až po Trnavu
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, ŠTVRTOK 7. DECEMBRA 2017 16:05

Keby platil plán z druhej vlády Roberta Fica, stavbári by už pracovali na rozšírení D1 od Bratislavy až po Trnavu a nové križovatky na nej by boli hotové.

Na ceste medzi Bratislavou a Trnavou je rýchlosť obmedzená na 110 kilometrov za hodinu. Tri pruhy v oboch smeroch sú provizórne, a čím bližšie k Bratislave, tým viac sa v nich schádza doprava z rôznych kútov. Je to také vážne, že sa kompetentní rozhodli diaľnicu rozšíriť a prerobiť ju na odolnejšiu betónovú verziu.

Obrázok

Vo veľkom projekte musia diaľničiari dávať pozor aj na to, aby sa pred Bratislavou nestavalo priveľa a naraz. Dopravné obmedzenia a zúžené diaľničné pruhy dostávajú šoférov do stresu a zvyšujú riziko nehôd. Navyše, pred Bratislavou sa bude D1 križovať s obchvatom Bratislavy.

Druhá vláda Roberat Fica plánovala, že komplikovaná prerábka na D1 bude hotová už v roku 2019, realita bude výrazne iná. Takto to s jednotlivými úsekmi D1 a ďalšími diaľnicami pri hlavnom meste vyzerá dnes:

1. Bratislava – Triblavina (3,5 km, rozšírenie na 8 pruhov)

Na vstupe do Bratislavy sa doprava hromadí najviac.

„Začiatok prác na výstavbe rekonštrukcie D1 (BA – Triblavina) [...] sa predpokladá začiatkom roka 2019,“ odhaduje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová. Hotovo má byť vo februári 2021.

Termín je reálny, ale tesný. Inak povedané, platí, len ak sa už nič nepokazí.

Obrázok

Pred Bratislavou sa ráta s mimoriadne komplikovanou stavbou. Širšia D1 sa tu bude križovať s budúcim obchvatom Bratislavy (D4). D1 sa bude dvíhať, obchvat pôjde pod ňou.

O problém navyše je to, že zatiaľ čo stavbu D4 zadal štát koncesionárovi bratislavského obchvatu, na D1 sa v zmluve nemyslelo.

Na ministerstve dopravy vyše roka uvažujú, že by španielskemu koncesionárovi pribalili do zmluvy na obchvat aj rozšírenie D1. Nevedia sa s ním dohodnúť na cene. Španieli sú v dobrej vyjednávacej pozícii, vedia, že štát ich potrebuje.

A štát čaká na rozhodnutie a projekty, aby vedel, či má do tendra na širšiu D1 po Triblavinu zabaliť aj križovatku.

2. Križovatka Triblavina (1,63 km)

Triblavinská križovatka sa stavia už od apríla 2015. Zákazku dostala na starosti firma Porr, podľa zmluvy bude stáť 19,75 milióna eur bez DPH.

V zmluve majú stavbári 2-ročnú lehotu výstavby. Stavba však stojí. „Prebieha konanie o zmene stavby pred dokončením,“ informovala Michalová z NDS.

Dokončujú sa posledné doklady o tom, že diaľnica bude mať 8 pruhov, teda 4 v oboch smeroch.

Pôvodne mala mať diaľnica do Bratislavy po tri plnohodnotné pruhy pre oba smery, a pri nich súvislé kolektory na pripájanie dopravy z regiónu.

Rozhodnutie stavať diaľnicu až po Senec vo formáte 4 + 4, bez kolektorov, prišlo pred niekoľkými mesiacmi. Zmena ovplyvnila oddialenie termínov aj na ostatných častiach D1.

Predpokladaný termín ukončenia výstavby križovatky Triblavina je preto december 2019.

3. Triblavina – Senec (10,6 km)

Úsek má byť rozšírený v júli 2023. „Termín sa javí ako reálny,“ komentuje INEKO na interaktívnej mape.

Na príprave diaľnice zostalo ešte veľa práce, napríklad treba vykúpiť pozemky.

„Podklady pre majetkovoprávne vyrovnanie po Senec by mali byť hotové do konca roka. Potom treba dokončiť proces vykupovania,“ povedal Martin Bakoš, riaditeľ projekčnej firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá projektuje rozšírenie D1 do Senca.

Na ilustráciu, pred Triblavinou už výkupy dobiehajú.

Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a exporadca premiérky Ivety Radičovej vysvetľuje, že aj keby sa diaľničiari s prípravou ponáhľali viac, šoféri by veľa nezískali. V hustej premávke pred Bratislavou by dlhé a súvislé dopravné obmedzenia znamenali riziko. Šoférov zúžené pruhy stresujú a dostávajú pod tlak.

„Môžete robiť maximálne 7,5 kilometra v jednom smere, jeden smer zavriete a presmerujete dopravu do druhého smeru,“ vysvetľuje Matej. Spomínaných 7,5 kilometra je podľa Mateja vzdialenosť, pri ktorej šoféri prerábky zvládajú bez významných rizík.

4. Križovatka Blatné (1,42 km)

Je od konca novembra k dispozícii šoférom ako prvá hotová súčasť projektu rozšírenia D1. Od tohto bodu až po Trnavu bude mať D1 šesť plnohodnotných pruhov, 3 pre každý smer.

Skúsenosti zo stavby svedčia o tom, že šoféri nie sú zvyknutí jazdiť v zúžených jazdných pruhoch. Podľa Mateja preto vznikali často drobné nehody a z nich zasa kolóny.

Blatné je zároveň prvá hotová križovatka v projekte, zmluvu na jej stavbu podpisovali v roku 2016. Platí, že križovatky vedú na diaľnicu novú dopravu, a tak sa budú dopravné prúdy na vstupe do Bratislavy stupňovať.

NDS píše, že má pripravené primerané riešenia počas celej prerábky D1.

5. Senec – Trnava (19,9 km)

D1 po Trnavu má byť hotová vo februári 2027.

„Termíny sú reálne. Mohli byť podstatne skoršie, keby NDS nepremárnila 8 rokov projektovaním prehnane veľkorysého riešenia s 10 pruhmi (vrátane kolektorov, pozn. red.) až po Trnavu, ktoré teraz (konečne) opúšťa,“ komentuje INEKO vo svojej mape.

Dnes po D1 za Sencom jazdí viac než 48-tisíc áut denne. Tesne pred Bratislavou je to viac než 62-tisíc vozidiel, vyplýva z mapy.

6. Obchvat Bratislavy D4 a R7

Dokopy 59 kilometrov diaľnice pri Bratislave aj s jej rýchlostným napojením na Dunajskú Stredu zazmluvňoval štát v máji 2016. Stále sa naplno nestavia. Najprv sa špekulovalo s pozemkami, potom chýbali kapacity na stavbe. Koncesionár zrejme stále nemá toľko subdodávateľov, koľko potrebuje.

Zmluvný termín pre dostavbu D4 a R7 je rok 2020, ten je podľa INEKO reálny ešte pre koniec rýchlostnej cesty do Holíc. Kritické časti projektu od Dunajskej Lužnej smerom k Bratislave by mohli byť hotové v roku 2021. Doprave v Bratislave to nemusí zásadne pomôcť, dokonca ju aj skomplikovať, ak štát nepripraví riešenia, aby sa doprava namiesto pred Bratislavou nekumulovala ešte viac uprostred hlavného mesta.

Medzitým sa debatuje aj o rozšírení starej seneckej cesty.

"V súčasnosti sú pripravené súťažné podklady pre výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Predpoklad začiatku stavebných prác na rozšírení starej Seneckej cesty závisí od ukončenia prípravy a neskôr súťaže na zhotoviteľa stavby," cituje agentúra TASR vyjadruje Národnej diaľničnej.

Zdroj: https://dennikn.sk/952132/pri-bratislav ... u/?ref=mpm
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 90
Obrázky: 4
Založený: 30. Okt 2012 17:49

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Bing [Bot] a 3 hostí.