Diaľničiari avizujú začiatok výstavby prvej etapy úseku R1 B

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľničiari avizujú začiatok výstavby prvej etapy úseku R1 B

Odoslaťod RudoLM » 27. Mar 2024 14:21

Diaľničiari avizujú začiatok výstavby prvej etapy úseku R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča

Projekt počíta aj s mimoúrovňovou križovatkou.

Marcela Ballová
Šéfredaktorka - MY Novohrad, MY Banská Bystrica

Obrázok
Plánovaný úsek R1 Banská bystrica - Slovenská Ľupča je dlhý približne 3 kilometre. (Zdroj: Ministerstvo dopravy SR/opii.gov.sk)

BANSKÁ BYSTRICA. V najbližších dňoch by sa mala začať výstavba prvej etapy dlhoočakávaného úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. Celkové náklady na tri kilometre diaľnice predstavujú 87 miliónov eur a budú financované zo štátneho rozpočtu.

Päť mostov aj mimoúrovňová križovatka
V projekte sa však nepočíta len s budovaním samotnej diaľnice. V pláne sú aj ďalšie stavby, ktoré pre región prinesú viacero benefitov.

„Národná diaľničná spoločnosť ukončila všetky potrebné prípravy, potrebné na spustenie výstavby. Jej vedenie podpísalo zmluvu s víťazom verejného obstarávania,“ informovali v stredu 27. marca z odboru marketingu a komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Pripomenuli, že víťazom verejného obstarávania je Združenie Doprastav – Metrostav a. s.

„Týmto úsekom sa splatí veľký dlh obyvateľom Banskej Bystrice a širokého okolia, ktorí na výstavbu čakajú už veľmi dlho,“ vyjadril sa Július Mihálik, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Dodal, že výstavba trojkilometrového úseku zahŕňa päť mostov a tiež mimoúrovňovú križovatku Šalková.

„Nová trasa sa zo západnej strany prepojí s predchádzajúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Pribina Banská Bystrica – severný obchvat. Vo všeobecnosti sa tak zvýši ako komfort, tak bezpečnosť osobnej aj tranzitnej dopravy,“ pokračoval Mihálik.

Zavretie mosta by v regióne skomplikovalo dopravu
Nový úsek po sprevádzkovaní odbremení vodičov pri ranných a popoludňajších dopravných špičkách. Najmä vtedy sa pri vstupe do stredoslovenskej metropoly tvoria smerom od Brezna kolóny.

Mihálik tiež zdôraznil, že v najvyšší čas sa rieši aj nový most ponad Hron, ktorý je v zlom stavebno-technickom stave.

„V prípade jeho odstavenia by sa dopravná situácia výrazne zhoršila pre celý širší región,“ uviedol.

Ján Nosko, primátor Banskej Bystrice sa ešte vlani na jeseň vyjadril, že vybudovanie tejto diaľnice je nielen základným predpokladom pre realizáciu severojužného prepojenia cez Hiadeľské sedlo, ale prinesie aj ďalšie benefity.

Rovnako sa vďaka rýchlostnej ceste ako vyvolaná investícia vybuduje nový cestný most pred Biotikou, ktorý je v súčasnosti v havarijnom stave a hrozí jeho uzavretie, čo by malo obrovský dosah na celé Horehronie.

„Rýchlostná cesta sa v súčasnosti končí na severnom obchvate mesta pri areáli bývalej cementárne. To spôsobuje dopravné problémy najmä obyvateľom mestskej časti Šalková, ale aj ľuďom z okolitých dedín,“ ozrejmil primátor.

„Aj keď sme sa snažili motoristom dočasne pomôcť osadením svetelnej signalizácie, plnohodnotné trvalé riešenie stále chýbalo,“ zakončil Nosko.

Podľa dokumentov, zverejnených vo verejnom obstarávaní, by mal byť úsek R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča hotový v priebehu 32 mesiacov.

Čítajte viac: https://mybystrica.sme.sk/c/23305340/di ... lupca.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 50 hostí.