Štát chce zaradiť prekládku trate pri Liptovskom Mikuláši me

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Štát chce zaradiť prekládku trate pri Liptovskom Mikuláši me

Odoslaťod RudoLM » 30. Apr 2024 18:08

Štát chce zaradiť prekládku trate pri Liptovskom Mikuláši medzi strategické investície
Odhadované náklady sú 600 miliónov eur.
30. apr 2024 o 14:30

Ľubica Stančíková
Šéfredaktorka - MY Liptov
ODOBERAŤ AUTORA

Obrázok
Súčasťou veľkého projektu prekládky trate v Liptovskom Mikuláši je aj nová železničná stanica. Má byť v južnej časti mesta. (Zdroj: Romana Vicianová)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon o strategických investíciách. Ten by mal, okrem iného, znamenať zrýchlenie času prípravy veľkých projektov, ku ktorým sa radia aj diaľnice a železnice.

Strategickou investíciou pre štát by sa mal stať aj projekt prekládky železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši. Odhadované náklady na jej výstavbu sú momentálne 600 miliónov eur. Povedala to Denisa Žiláková, štátna tajomníčka ministerstva dopravy.

Pred dvoma rokmi odhadovali náklady na 400 miliónov eur, za nárastom sú najmä zvýšené ceny stavebných materiálov.

SÚVISIACI ČLÁNOK
Železničná trať okolo Liptovskej Mary je príliš kľukatá, štát sa vracia k pôvodnému plánu prekládky
Čítajte 
„Dlho plánovaná, no doteraz nerealizovaná prekládka železničnej trate Paludza – Liptovský Hrádok bude medzi prvými projektami, ktoré získajú osvedčenie o strategickej investícii podľa nedávno schváleného zákona. Takýto prísľub som dala primátorovi mesta Liptovský Mikuláš na spoločnom rokovaní,“ reagovala Žiláková.

Štátna tajomníčka doplnila, že po dokončení prinesie zrýchlenie jazdy vlakov popod Tatry na hlavnom železničnom koridore medzi západom a východom krajiny. „Práve preto je ideálnym kandidátom na zaradenie medzi strategické investície.“

Nemôžu jazdiť rýchlo
Úsek novej železničnej trate je v štádiu prípravy už takmer 25 rokov, no pre vysoké náklady zatiaľ nedošlo k realizácii. V minulom období ho kritizovali pre výšku odhadovaných financií, projekt označili za pridrahý vzhľadom k tomu, akú mal priniesť časovú úsporu.

Prekládka trate pri Liptovskom Mikuláši znamená jej vyrovnanie. Súčasná trať prechádza oblúkmi pri Liptovskej Mare, problémom je aj zosuv Hája Nicovô. Vlaky musia tadiaľ preto jazdiť výrazne pomalšie. S prekládkou trate na juh od Liptovského Mikuláša k diaľnici počíta územný plán mesta.


S prekládkou sa malo začať už v roku 2017, no projekt sa pre petičné akcie časti obyvateľov mesta zastavil. Železnice projekt prepracovali, zásadná zmena sa týkala najmä prístupových ciest k novej budove stanice pre automobilovú dopravu.

Mesto získa chýbajúcu cestu
Na nevyhnutnosť prekládky trate dlhodobo poukazuje liptovskomikulášsky primátor Ján Blcháč. Súčasné teleso železničnej trate by malo prejsť pod mesto , ktoré v jeho koridore chce stavať cestu. Tá by mala odľahčiť dopravu po hlavnom ťahu mestom, ktorý patrí k mimoriadne vyťaženým úsekom.

„Táto nesmierne dôležitá investícia prinesie nášmu mestu a okoliu významný rozvoj. Železničná doprava sa stane rýchlejšou, bezpečnejšou a pohodlnejšou. Tento fakt navyše umožní zlepšiť dopravnú situáciu, umožní vybudovať nový ťah cez mesto aj bezpečné cyklochodníky a dá priestor mestu Liptovský Mikuláš rásť,“ reagoval Ján Blcháč, liptovskomikulášsky primátor.

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/23323909/stat ... ticie.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 221
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.