Trať na 200-kilometrovú rýchlosť na Záhorí už mala byť hotov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Trať na 200-kilometrovú rýchlosť na Záhorí už mala byť hotov

Odoslaťod aquila » 06. Máj 2024 19:50

Trať na 200-kilometrovú rýchlosť na Záhorí už mala byť hotová, stále nemá všetky stavebné povolenia

Železnice vypísali tender na modernizáciu 70 kilometrov trate smerom k českej hranici ešte v roku 2017.
O tri roky neskôr získalo zákazku združenie talianskeho ICM a Váhostavu.
Po dokončení všetkých prác by cestujúci v medzinárodnom koridore mali ušetriť zhruba 9 minút.
Keby na Slovensku platili zmluvy so štátom, koncom minulého roka by bola železničná trať na Záhorí zmodernizovaná na 200-kilometrovú rýchlosť.

Tak to sľuboval kontrakt, ktorým Železnice SR pred tri a pol rokom objednali rozsiahlu prestavbu viac než 70-kilometrovejtrate od Devínskej Novej Vsi do Malaciek a ďalej z Kútov do Česka.

[ Odoberajte e-mailové upozornenia na nové články o téme Doprava e-mailom. Aktivujte jedným kliknutím sem. ]
Ak by sa železničiarom podarilo kontrakt naplniť, bola by to na slovenské pomery mimoriadna udalosť. Dnes sa totiž na slovenských koľajniciach jazdí najviac 160 km/h, a to medzi Bratislavou a Žilinou.


Realita je taká, že veľká časť prác na Záhorí ešte nie je hotová. Stavbári totiž narazili na sériu problémov. Najprv ich spomalil nedostatok stavebných materiálov spôsobený infláciou, ale aj covid a s ním spojené opatrenia.


Ako sa to skomplikovalo

Ako ešte väčší problém sa však ukázali chýbajúce povolenia. Tie sú zatiaľ vydané najmä na práce v prihraničnom úseku. Aj preto je hotová napríklad prvá polovica veľkého mosta cez rieku Moravu. V oblasti obce Brodské sa zasa pracuje na novej železničnej zastávke – buduje sa podchod k nástupištiam pre cestujúcich.

Najnovšie pribudlo územné rozhodnutie pre úsek v Malackách a začalo sa posledné stavebné konanie pre práce v katastri Kútov.


Ads by FatChilli
Chýbajúce povolenia sú o to väčšou komplikáciou, že práce na častiach trate na seba nadväzujú. „Vytvárajú určitý logický celok, takže ak chýbajú stavebné povolenia pre jednu časť, spôsobuje to omeškanie ďalších,“ vysvetľoval v minulosti Jiří Skuhra, šéf Váhostavu, teda jednej z firiem konzorcia, ktoré trať modernizuje.

Prečítajte si
Vo výhľade je jediná väčšia diaľničná zákazka, niektorí to nemusia prežiť, hovorí nový šéf Váhostavu
Povolenia sa postupne vybavujú, no trvá to dlho. Napríklad pred pol rokom železničiari plánovali, že v marci 2024 rozbehnú stavebné práce na úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom, a v skutočnosti stále vybavujú stavebné povolenie.

Železničiari momentálne nehovoria, kedy by mohla byť trať vynovená, o predĺžení lehoty rokujú so zhotoviteľom. Dá sa predpokladať, že tak skoro to nebude. Napríklad ukončenie prác na druhom veľkom moste cez rieku Moravu plánujú do konca tohto roka.

Posledný dodatok k zmluve je spred roka a pol a píše sa v ňom, že nový termín na dokončenie prác je 13. máj 2024. Ďalšie dodatky zrejme určia nielen nové platné termíny, ale aj novú cenu prác.

Zákazku získalo združenie talianskeho ICM a Váhostavu v septembri 2020 za 275 miliónov eur bez DPH. Odvtedy sa ceny stavebných prác a materiálov viackrát menili. Navyše ICM s Váhostavom ponuku rátali ešte v roku 2017, keď ŽSR vypísali tender. Súťaž sa následne tri roky komplikovala cez námietky a odvolania.

Ako to vyzerá s povoleniami

Najväčším problémom je pokračujúci spor o podobu križovania trate s cestou v Plaveckom Štvrtku. Pripomeňme, že jedným z najväčších prínosov modernizácií tratí je odstránenie križovatiek železničných tratí s cestami. Tie sa nahrádzajú napríklad podjazdmi či nadjazdmi. V Plaveckom Štvrtku majú podľa Hospodárskych novín odlišnú predstavu než železničiari o tom, kadiaľ má mimoúrovňové križovanie viesť. Stále tak chýba územné rozhodnutie pre úsek Zohor – Malacky.

Na úseku od Devínskej Novej Vsi po Zohor chýbajú stavebné povolenia. Železničiari vysvetľujú, že záber pozemkov, ktoré potrebujú na práce, je tu veľký a v stavebnom konaní k nim musia dokladovať vlastnícky vzťah. „Hovoríme o rozsiahlom počte vlastníkov pozemkov a tento proces si vyžaduje čas,“ vysvetľujú ŽSR.

Kto meškanie zaplatí

Ďalší spor bude zrejme o to, kto je za meškanie zodpovedný a akú pokutu má zaplatiť. Stavbári môžu tvrdiť, že nemôžu naplno pracovať pre chýbajúce povolenia. Železnice sa zasa môžu oprieť o to, že si v zmluve objednali aj prípravu stavby. Cestujúcich to, samozrejme, nemusí zaujímať. Pre nich je dôležité, že úsek je súčasťou medzištátnej trate, a ak by bol kompletne zmodernizovaný, ušetrili by na ňom zhruba 5 minút.

Lenže k tomu je stále ďaleko. Dovtedy ich čakajú obmedzenia v doprave, ktoré zle zvládnutá modernizácia ešte predlžuje.

Obmedzenia totiž budú pokračovať, aj keď sa rozbehnú práce na zatiaľ ani len nezazmluvnenom úseku Kúty – Malacky.

Tento tender plánujú železničiari vypísať na budúci rok s termínom ukončenia v roku 2029. Znamenalo by to, že cestujúci by vo vlaku po úplnom dokončení celého úseku od Bratislavy až po hranicu s Českom ušetrili takmer 9 minút.

To všetko však bude platiť len vtedy, ak sa na pokračovanie prác nájdu peniaze. ŽSR majú aktuálne problém s takmer miliardovým investičným dlhom na opravy a údržby koľajníc. To znamená, že potrebujú peniaze na to, aby sa stav železníc ešte viac nezhoršoval a namiesto vysokých rýchlostí sa na niektorých tratiach vlaky neposúvali rýchlosťou 10 kilometrov za hodinu.

https://e.dennikn.sk/3976316/trat-na-20 ... povolenia/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Azir78 a 4 hostí.