NKÚ opäť skontroluje výstavbu diaľnic

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

NKÚ opäť skontroluje výstavbu diaľnic

Odoslaťod majo-majo » 07. Jún 2013 06:40

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) pripravuje kontrolu vynakladania verejných prostriedkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2011 a 2012, vrátane súvisiacej infraštruktúry.

Uskutoční ju na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. „Kontrolná akcia na ministerstve bude zameraná na stanovenie priorít prípravy investičných akcií a v NDS na výkonnostnú kontrolu hospodárnosti, efektívnosti a účelovosti použitia finančných prostriedkov. Plánovaná je na september až november a jej výsledky možno očakávať v decembri tohto roka,“ informovala vo štvrtok zastupujúca riaditeľka odboru komunikácie a styku s verejnosťou na NKÚ Iveta Bieliková.

Podobnú kontrolu vykonal NKÚ v roku 2009 pri výstavbe diaľnice D1 Vrtižer – Hričovské Podhradie v dĺžke 12,9 kilometra. Kontrolóri vtedy zistili vážne nedostatky, najmä v oblasti verejného obstarávania a zvyšovania nákladov stavby. Víťaz súťaže, s ktorým v roku 1998 Slovenská správa ciest (NDS vznikla v roku 2005) podpísala zmluvu o dielo v sume takmer 88 mil. eur, v dôsledku prerušenia stavby odstúpil. Nový dodávateľ prevzal stavbu v roku 2004 tak, že prevzal pôvodnú zmluvu o dielo.

Podľa kontroly nebola uskutočnená verejná súťaž s konečným dodávateľom, a tým neboli vytvorené predpoklady pre stanovenie objektívnej ceny. Vzhľadom na predĺženie, resp. prerušenie výstavby bolo potrebné zohľadniť nové technické normy a ďalšie vplyvy, ktoré sa premietli do podpísania 60 dodatkov so zvýšením nákladov o takmer 79 mil. eur. Na tejto sume sa podieľali aj tzv. vyvolané investície v sume takmer 24 mil. eur, čo tvorilo takmer 12 % celkovej ceny stavby. Nedostatky boli aj v dodržiavaní zmluvných vzťahov, vo fakturácii a v účtovníctve.

NKÚ vlani skontroloval aj rekonštrukcie, opravy a údržbu diaľnic, rýchlostných ciest a súvisiacej infraštruktúry v rokoch 2010 a 2011. Výberovo preveril čerpanie bežných výdavkov ministerstva dopravy a NDS v roku 2010 v sume 42 mil. eur a v roku 2011 za takmer 29 mil. eur. Nedostatky boli podľa úradu najmä v dodržiavaní zmluvných podmienok, absencie stratégie opráv a údržby, nepreukázateľné účtovníctvo za realizované služby, neskoré vyhodnocovanie zimnej služby, ako aj vo verejnom obstarávaní.

NDS vykonávala opravy diaľnic, ktoré neboli dohodnuté vopred s ministerstvom, ale až po realizácií vykonaných prác. „Tieto práce boli formálne odsúhlasené formou dodatku až po ukončení kalendárneho obdobia do požadovanej výšky finančných prostriedkov. Zo žiadostí o dotáciu zo štátneho rozpočtu nebolo možné posúdiť reálny stav účelovosti vynaložených finančných prostriedkov,“ uviedla Bieliková. Vytvárali sa tak podľa úradu podmienky k neopodstatnenému zvyšovaniu čerpania prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy preplatilo finančné prostriedky na práce, ktoré nesúviseli s opravami a údržbou diaľnic a rýchlostných ciest.

NKÚ už skôr skontroloval na ministerstve dopravy a v Slovenskej správe ciest (SSC) aj vynakladanie verejných prostriedkov na výstavbu ciest I. a II. triedy v rokoch 2010 a 2011. Kontrola zistila, že ministerstvo určovalo pre SSC záväzné ukazovatele, pričom kontrakty a dodatky k nim neboli zverejnené v súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám a s Občianskym zákonníkom. Nesprávne boli čerpané kapitálové výdavky nesúvisiace s výstavbou ciest. „Týmto spôsobom sa skryto zvýšili prevádzkové výdavky Slovenskej správy ciest a skreslili výdavky na výstavbu ciest, z toho v roku 2010 v sume 54, 5 tis. eur a v roku 2011 v sume 319,4 tis. eur,“ informovala Bieliková. Ministerstvo a cestári tak podľa úradu porušili finančnú disciplínu podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

Kontrolóri si posvietili aj na dodržiavanie hospodárnosti pri financovaní nákladov výstavby cesty II. triedy Nová Bystrica – Oravská Lesná. S výstavbou cesty súvisel aj súdny spor medzi SSC a skupinou troch zhotoviteľov a ich následná mimosúdna dohoda o vyrovnaní v sume 15,853 mil. eur, z toho v roku 2011 cestári uhradili 9,1 mil. eur. Ku kontrole neboli predložené žiadne relevantné písomné dokumenty z rokovaní o mimosúdnom urovnaní.

„V roku 2014 plánujeme kontrolu vynakladania verejných prostriedkov určených na rekonštrukcie, opravy a údržbu diaľnic, rýchlostných ciest, ktoré sa realizovali v rokoch 2012 – 2013. Predmetom kontroly bude výkonnostná kontrola vybraných úsekov – hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť vynakladania verejných prostriedkov,“ dodala Bieliková.

SITA | 06.06.2013 16:01
Obrázok používateľa
majo-majo
diskutujúci
 
Príspevky: 135
Obrázky: 25
Založený: 14. Dec 2010 12:39

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 16 hostí.