Stránka 1 z 1

Skôr než v roku 2020 viac ako 10 kilometrov diaľnice medzi B

OdoslaťOdoslané: 09. Jan 2017 21:24
od bzzi
Skôr než v roku 2020 viac ako 10 kilometrov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami nečakajte

https://dennikn.sk/647919/skor-nez-v-roku-2020-viac-ako-10-kilometrov-dialnice-medzi-bratislavou-a-kosicami-necakajte/

Diaľničný obchvat pri Ružomberku rozkopali už pred tromi rokmi. Teraz preveruje Národná diaľničná spoločnosť náhradnú trasu.

Keď koncom roka 2013 vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer) podpisoval s firmami Váhostav a OHL zmluvu na stavbu diaľničného obchvatu pre Ružomberok, očakávalo sa, že šoférom bude k dispozícii v júni 2017.

O pol roka však určite hotový nebude. To je jasné od momentu, keď sa pod veľkou časťou cesty, ktorá bude súčasťou diaľničného spojenia Bratislavy a Košíc, zosypala pôda.

Ako to s diaľnicou vyzerá dnes? „Predpokladáme, že úsek Hubová – Ivachnová do užívania odovzdáme do konca roka 2019,“ reagovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Keby aj najnovší plán NDS vyšiel, bolo by to zrejme len tesne. O probléme s geológiou sa vie takmer rok, teraz sa skúma náhradná trasa pre problematický tunel Čebrať. Pôvodne ho začali raziť v septembri 2014 a jeho nová podoba má byť o približne dva kilometre dlhšia.

„V súčasnosti sa realizuje podrobný inžiniersko-geologický prieskum novej trasy. Ukončenie prvej časti prieskumných prác sa očakáva v marci tohto roka. Začiatok realizácie druhej časti prieskumných prác je plánovaný na január 2017. Z výsledkov očakávame definitívne posúdenie realizácie tunela Čebrať v novej trase,“ píšu diaľničiari.

No treba čakať ešte na to, ako dopadnú posudky novej trasy na životné prostredie. NDS si ich pýta cez ministerstvo životného prostredia už na druhý pokus, raz návrh na zmenu trasy sama stiahla.

Bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák odhadol reálny termín dokončenia ružomberského obchvatu skôr na rok 2020. Plán vlády dokončiť ho v roku 2019 prichádza podľa neho do úvahy jedine vtedy, ak všetko pôjde mimoriadne dobre a rýchlo, čomu Čermák neverí.

Prečo? Diaľnice, ich stratégiu výstavby aj termíny pravidelne ovplyvňujú voľby. Napríklad NDS mala vo vlaňajšom volebnom roku postupne až štyroch šéfov. „NDS je mimoriadne neefektívna, keď sa každý štvrťrok mení riaditeľ,“ uzavrel Čermák.
dialnicca

Diaľničiari vysvetľujú, že majú dôvod ponáhľať sa s naštartovaním stavby. V Ružomberku totiž rozbiehajú papierne z portfólia podnikateľa Milana Fiľa spájaného s vládnym Smerom 300-miliónovú investíciu do rozšírenia závodu.

„Vzhľadom na to, že dopravná situácia na území Ružomberka je kritická, a tiež vzhľadom na rozvojové zámery mesta a ohlásenie strategickej investície spoločnosti Mondi, NDS venuje prioritnú pozornosť urýchlenému dokončeniu a odovzdaniu do užívania úseku Hubová – Ivachnová v termíne dokončenia investície Mondi,“ píše NDS.

O tom, že si papierne získali štát pre svoj zámer, svedčí aj investičný stimul takmer 50 miliónov eur. Ten im schválili tesne po voľbách. Mondi plánuje podľa denníka Pravda rozbehnúť novú výrobu na prelome rokov 2019 a 2020.

Najbližšie k dokončeniu súvislej tepny D1 má neďaleký žilinský 11-kilometrový úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou. Nedávno k nemu bez súťaže objednali aj privádzač, ktorý má byť hotový v roku 2018.

Najkritickejšie úseky D1 (ako je žilinská diaľnica s najdlhším tunelom na Slovensku – Višňové) skôr než v roku 2020 hotové nebudú. Posledná časť D1 bude aj vtedy stále chýbať pri Ružomberku, na úseku Turany – Hubová.

Je na rovnako chránenej a citlivej pôde ako stavba nadväzujúcej diaľnice od Hubovej po Ivachnovú. Na jej výstavbu sa ešte nezačala súťaž, najnovšie dokumenty odhadujú dokončenie stavby na rok 2026.

V diaľničnej sieti tiež chýba druhá rúra tunela Branisko.