Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšef

Moderátor: Moderátori

Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšef

Odoslaťod jozin z bazin » 14. Jan 2017 10:17

Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšeftu

Zdrojové kódy aplikácie ukázali na človeka s rovnakým menom, aké sa objavilo pri mýtnom kšefte.

13. jan 2017 o 19:28 Martina Raábová


BRATISLAVA. Internetová mapa o dopravnej situácii a mobilná aplikácia O doprave, za ktoré ministerstvo dopravy zaplatilo približne 14 miliónov eur, programovali aj vo firme Kedros, ktorá je spojená s pochybnou zákazkou v mýtnom systéme.

Oficiálnym dodávateľom systému je telekomunikačný operátor Slovak Telekom, firma priznáva, že s časťou zákazky jej pomohli subdodávatelia, no odmieta prezradiť ich mená.
To, že Kedros je jedným zo subdodávateľov, naznačujú verejne dostupné údaje.
Napríklad programátor Juraj Grečnár v debate na platforma.slovensko.digital upozornil na vlastnosti PDF súboru, ktorý visí na webe odoprave.info. Ako autor dokumentu je tam uvedená Ivana S. Osoba s rovnakým menom a priezviskom podľa profilu na linkedIne pracuje vo firme Kedros.
Programátor Juraj Ďurech zas na facebooku upozornil na podrobnosti zo zdrojového kódu mobilnej aplikácie O doprave pre systém android. Z podrobností vyplýva, že časť súborov bola pri vývoji uložená v zložke používateľa s menom „vlasko“.
Istý Karol Vlasko je členom dozornej rady spoločnosti Kedros. Vlasko bol od roku 2009 aj v dozornej rade firmy Fleetpay, ktorá niekoľko rokov pochybne profitovala na platbách mýta palivovými kartami. Európska komisia za to Slovensko dokonca chcela žalovať na Súdnom dvore EÚ.

Odlievali peniaze z mýta
Palivová karta vyzerá a správa sa rovnako ako akákoľvek iná platobná karta, dopravcovia ju dávajú svojim vodičom namiesto hotovosti, aby tak mohli kontrolovať ich útraty za palivo, mýto či jedlo.
Pochybenia súvisia s veľkým mýtnym tendrom. V roku 2008 zákazku na prevádzku mýtneho systému získala firma SkyToll s najdrahšou ponukou, pretože ministerstvo dopravy lacnejšie ponuky vyškrtlo. Vládu začala preto vyšetrovať Európska komisia, ktorá skúmala fungovanie systému.
Brusel vďaka tomu v marci 2010 vôbec prvýkrát odhalil, že na mýte potajme zarába dovtedy neznáma firma Fleetpay – spracúvala platbu mýta palivovými kartami a podľa prepočtov Komisie si za to mala z mýta do roku 2022 odkrojiť 143 miliónov eur.
Už v tom čase sedel v dozornej rade firmy Fleetpay Vlasko, vlastníci neboli známi. Špekuluje sa, že v pozadí Fleetpayu bol podnikateľ Milan Fiľo. V roku 2009 totiž právnik z jeho skupiny Eco-Invest zastupoval jedného z akcionárov Fleetpayu na valnom zhromaždení a neskôr samotný Fiľo chodil rokovať o mýte na ministerstvo dopravy.
Európska komisia žiadala, aby Fleetpay z mýta odišiel, pretože sa do systému dostal pokútne. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka v októbri 2013 požiadavke vyhovelo a Národná diaľničná spoločnosť spustila súťaž na zúčtovanie platieb mýta palivovými kartami.
Zákazku získala neznáma firma Paywell, ktorá vznikla ani nie dva dni pred termínom podania prihlášok do súťaže. Paywell súťaž vyhral aj vďaka tomu, že predložil referenciu od firmy Fleetpay, ktorá platby palivovými kartami riešila dovtedy. „Nedá sa preto vylúčiť, že platby mýta palivovými kartami bude aj naďalej riešiť Fleetpay a sľubovaná zmena dodávateľa prebehne len papierovo,“ napísal v decembri 2014 týždenník Trend.
Ponuku do súťaže poslala aj spomínaná firma Kedros, ktorá bola vtedy s Fleetpayom personálne prepojená. Vlasko sedel v dozorných radách oboch firiem a jeho kolega z dozornej rady Juraj Džubas zas zastupoval jedného z akcionárov Fleetpayu na valnom zhromaždení.
Víťazná ponuka Paywellu znie na 6,15 percenta, čo znamená, že toľko si firma zoberie za spracovanie každej platby mýta palivovou kartou. Z každých sto eur to teda bude mať 6,15 eura. Je to šesťkrát viac, než si banky bežne účtujú za spracovanie platieb bežnou platobnou kartou Visa či Mastercard.

Náhoda?
Samotná firma Kedros bola donedávna rovnako netransparentná ako Fleetpay alebo Paywell, jej skutoční akcionári sa totiž schovávali za schránkovými firmami z USA či Malty.
V apríli 2016 sa stal jediným akcionárom Jaromír Živna, dlhoročný predseda predstavenstva firmy. Dozorná rada ani predstavenstvo sa nezmenilo, hoci po zmene akcionára sa tak spravidla deje.
O mesiac neskôr sa firma nechala zapísať do registra konečných užívateľov výhod a ako skutočného majiteľa nahlásila Živnu. Či zmena akcionára prebehal práve preto, aby sa firma nechala bez problémov zapísať do registra, Kedros neodpovedal. Spoločnosť neodpovedala ani na ďalšie otázky denníka SME, napríklad čo všetko na aplikácii O doprave robila a koľko za projekt zinkasovala.
To, že Slovak Telekom si za svojho subdodávateľa vybral práve firmu Kedros, ktorá ma blízko k mýtu, nemusí byť náhoda. Oficiálnou súčasťou elektronického systému výberu mýta je totiž aj samotný Telekom, pretože mýtna firma SkyToll používa 257-tisíc jeho SIM kariet v mýtnych jednotkách. Cez dátovú sieť Telekomu sa teda prenášajú údaje o pohybe nákladiakov po spoplatnených úsekoch diaľnic a ciest.

Malo to byť drahšie
Web odoprave.info a mobilná aplikácia sú súčasťou Národného systému dopravných informácií, ktorého projekt schválila vláda Roberta Fica zo Smeru ešte v roku 2009. V tom čase bol ministrom dopravy Ľubomír Vážny, terajší riaditeľ Sociálnej poisťovne. Za Vážneho sa udial aj škandalózny mýtny tender.
Vtedy vláda počítala, že na projekt minie až 120 miliónov eur.
Systém sa nakoniec začal realizovať pred dvoma rokmi. V januári 2015 ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka zo Smeru podpísalo zmluvu s Telekomom na 22 miliónov eur, na vývoj systému išlo 14,2 milióna eur bez DPH a zvyšok zaplatí ministerstvo za prevádzku.
Podľa zmluvy si mohol Slovak Telekom na niektoré práce objednať subdodávateľov, ale keďže podľa vyhlásenia firmy jej dodajú najviac tridsať percent zákazky, nemusí ich podľa zákona zverejniť. Telekom zoznam dobrovoľne zverejniť odmieta.
„Do vývoja aplikácie vstupovalo viacero subjektov. Zmluvné vzťahy nám neumožňujú zverejňovať tento typ informácie,“ odkázal SME hovorca spoločnosti Peter Kimijan.
Telekom na otázku, či bola jedným z jeho subdodávateľom aj firma Kedros, neodpovedal. Ministerstvo dopravy zasa tvrdí, že sa treba pýtať Telekomu.

http://ekonomika.sme.sk/c/20432872/kritizovany-system-dodavala-aj-firma-z-mytneho-kseftu.html
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 470
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.