Vláda schválila Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku

Moderátor: Moderátori

Vláda schválila Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku

Odoslaťod peterle » 21. Jan 2017 20:04

Vláda schválila Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030

Počíta sa aj s podporou verejnej osobnej dopravy.


11. januára 2017 vláda Slovenskej republiky schválila Strategický plán rozvoja dopravy Slovenskej republiky do roku 2030, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky a ktorý bol financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Ide o najdôležitejší národný dopravný dokument, ktorý určuje smerovanie rozvoja nielen národných dopravných systémov, ale aj regionálnych a mestských systémov. Predmetom strategického plánu je cestná doprava, železničná doprava, verejná osobná doprava, vodná doprava a civilné letectvo. Hoci to nie je priemo uvedené, verejná osobná doprava obsahuje aj časti týkajúce sa nemotorovej dopravy. Cyklistická doprava, ako podstatná súčasť nemotorovej dopravy, však zostáva naďalej predmetom samostatnej Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, ktorá by mala byť tento rok aktualizovaná.

V dokumente sa uvádza, že "Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030 je strategickým dokumentom dlhodobého charakteru, ktorý si kladie za cieľ nastaviť efektívny smer rozvoja dopravného sektora". Kľúčovou súčasťou dokumentu je vízia rozvoja dopravného sektora do roku 2030:

"Udržateľný integrovaný multimodálny dopravný systém, ktorý plní hospodárske, sociálne a environmentálne potreby spoločnosti a prispieva k hlbšiemu začleneniu a plnej integrácii Slovenskej republiky v rámci európskeho hospodárskeho priestoru."

Víziu bližšie rozpracovávajú tzv. ciele, ktoré sa členia na strategické a špecifické. V súlade s cielmi budú následne definované jednotlivé opatrenia, aktivity, kompetencie a termíny, ktoré by mali prispieť k naplneniu uvedenej vízie.

Súčasťou strategického plánu je analytická časť, ktorá porovnáva víziu so súčasným stavom a identifikuje infraštruktúrne, prevádzkové, organizačné a ostatné problémy v jednotlivých sektoroch. Medzi kľúčové problémy železničnej a verejnej osobnej dopravy patrí napríklad podcenená frekvencia obsluhy, nedostatočná koordinácia, zlý obraz verejnej dopravy v očiach verejnosti, nedostatočná centralizácia, nedostatočná obnova vozidlového parku, nevybudovaná infraštruktúra, zanedbaná údržba vozidiel, rozstrieštenie kompetencií, nízka miera preferencie alebo neprehľadnosť systému regionálnej dopravy.

Na základe uvedených problémov definuje strategický plán ciele, z ktorých uvádzame tie, ktoré sa týkajú železničnej dopravy a verejnej osobnej dopravy:
horizontálne ciele (pre všetky sektory dopravy) zabezpečiť prípravu a podmienky pre systematický a koncepčný rozvoj dopravy v SR,
zlepšiť bezpečnosť, efektívnosť a udržateľnosť dopravných operácií prostredníctvom posilnenia nových technológií,
systematicky znižovať negatívne socioekonomické a environmentálne vplyvy dopravy,
systematicky zvyšovať parametre bezpečnosti a bezpečnostnej ochrany bodových i líniových prvkov dopravného systému,

železničná doprava, posilniť úlohu železnice ako nosného dopravného módu v systéme verejnej hromadnej dopravy tam kde je to opodstatnené,
zlepšenie kvality a environmentálnych dopadov železničnej prevádzky,

verejná osobná doprava, urobiť atraktívnu verejnú a nemotorovú dopravu sociálnou istotou všade a prirodzenou voľbou pre cesty v mestských aglomeráciách,
reorganizovať inštitucionálne usporiadanie verejnej dopravy,
územne a technicky integrovať verejnú dopravu v mestských aglomeráciách a ich okolí a na národnej úrovni a
zabezpečiť lepšie podmienky pre cyklistickú a pešiu dopravu na miestnej a regionálnej úrovni.


Pozitívom schváleného strategického plánu je skutočnosť, že nadväzuje na Stratégiu rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy Slovenskej repubiky do roku 2020 a uvažuje environmentálne a udržateľné hľadisko. Relatívne výstižne sú identifikované jednotlivé problémy v železničnej doprave a verejnej osobnej doprave a vhodne sú definované aj ciele a opatrenia, ako tieto nedostatky eliminovať. Negatívom je, že sa stále kladie enormný dôraz na rozvoj cestnej infraštruktúry (predovšetkým diaľnic a rýchlostných cieset) a hoci je jedným z cieľov zvýšiť konkurencieschopnosť udržateľnej mobility (verejnej osobnej a nemotorovej dopravy), realizácia všetkých opatrení v strategickom pláne iba konzervuje súčasný stav a namiesto dopravnej redukcie ponúka dopravnú indukciu.

Na úspešnú realizáciu cieľov strategického plánu je nevyhnutné, aby ju dodržiavali nielen vybrané ústredné orgány štátnej správy, ale aj ostatné orgány verejnej správy, projektanti, policajný zbor a dopravní inžinieri.


https://imhd.sk/ba/doc/sk/16174/Vlada-s ... -roku-2030
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.