Kažimír s Érsekom sa dohodli na úprave projektu

Moderátor: Moderátori

Kažimír s Érsekom sa dohodli na úprave projektu

Odoslaťod juancarlos » 15. Feb 2017 14:43

Kažimír s Érsekom sa dohodli na úprave projektu prešovského obchvatu

Minister financií podľa vlastných slov nemá s Érsekom žiadny osobný spor.

BRATISLAVA. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa dohodol s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) na úprave projektu severného obchvatu Prešova. Avizoval to Kažimír po rokovaní vlády. "Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami," uviedol.

Tím rezortu financií Hodnota za peniaze pred časom vyčíslil, že pri inom riešení by sa na dopravných projektoch v Prešove dalo ušetriť aj 400 miliónov eur. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že takúto analýzu treba robiť na začiatku prípravy projektu, nie v jeho finálnej fáze. Úplná zmena by teraz výrazne posunula riešenie dopravnej situácie v tomto meste.

Žiadny osobný spor

Za realistické kompromisné riešenie označili ešte v utorok (14.2.) analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.


To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur. Kým južný obchvat je už vytendrovaný a tesne pred podpisom zmluvy, pri severnom obchvate ešte nebola vyhlásená súťaž.

Kažimír podľa vlastných slov nemá s Érsekom žiadny osobný spor. "Vec je v rovine hľadania správneho riešenia. Projekt Hodnota za peniaze nerieši problém najnižšej ceny. Hľadá odpoveď optimálneho riešenia za optimálnu cenu. Ak hľadáme odpoveď na to, čo je optimálne riešenie, v danom prípade ide o riešenie dopravnej situácie v Prešove, aby Prešovčania nestáli v zápchach a aby sme to vedeli vyriešiť za čo najlepších cenových podmienok," zhodnotil aktuálnu diskusiu o obchvate Prešova minister financií.

Plač nad rozliatym mliekom

Projektanti tejto stavby podľa Kažimíra v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

"Celé to nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 % prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí o tom, že len 25 % je založených na tranzite. Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetlil Kažimír.

Pripustil však, že v súčasnosti je to už do určitej miery "plač nad rozliatym mliekom".

Riešenie doteraz preferované ministerstvom dopravy by predstavovalo náklady na úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vo výške 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť ďalších necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Cenu za úsek Prešov, západ - Prešov, juh však chce ministerstvo ešte znížiť približne o 6 %.

https://ekonomika.sme.sk/c/20460220/kaz ... ml?ref=trz
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 735
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.