Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela ...

Moderátor: Moderátori

Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 24. Feb 2017 17:42

Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela Hodnota za peniaze

Analýza, ktorá hovorí, že za prešovský obchvat je možné ušetriť až 400 miliónov eur bez toho, aby sa zásadne znížili jeho dosahy, bola podľa župana Pavla Chudíka len „čarbaním prstov po mape“. Silná rétorika mu – rovnako ako ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi – vydržala jeden deň.



23.02.2017 | Filip Obradovič | © 2017 News and Media Holding

Po diskusii s ministrom financií Petrom Kažimírom padla dohoda, ktorá z takmer miliardovej stavby ušetrí bezmála štvrtinu nákladov. Bez negatívnych vplyvov na dopravu v Prešove.

Výnimkou k víťazstvu


Pôvodne sa analytici z tímu Hodnota za peniaze nemali vôbec zaoberať stavbou už dohodnutých diaľničných úsekov, teda vôbec najdrahších investičných projektov na Slovensku. Á. Érsek si vybavil výnimku. Tú prelomil dopytom na ministerstvo financií až Andrej Kiska, rodák z neďalekého Popradu.

A minister financií Peter Kažimír túto šancu využil naplno. Prihlásil sa o slovo, keďže doteraz ministerstvo dopravy na dotazy jeho ľudí nereflektovalo.

P. Kažimír chápe, že ak prenechá ihrisko stavbárskym lobistom v straníckych tričkách, nechá si tým škaredo skákať po svojej starostlivo budovanej povesti. A Á. Érsek musel ustúpiť, aj keď úspora plných 400 mil. eur nenastala.

Nič, čo by érsekovci nevedeli

Samotná stavba obchvatu je rozdelená do dvoch častí. V prvej, už vysúťaženej, no ešte nepodpísanej ide o diaľničný juhozápadný obchvat D1 za 356 miliónov eur. V druhej o severný obchvat R4 za 535 miliónov eur. Kažimírov list prezidentovi, o ktorom informoval Denník N ako prvý, oficiálne ukazuje, že projekt nie je len predražený, ale dokonca pre samotný Prešov nie až taký prínosný. Intenzitu dopravy priamo v meste totiž znižuje len o 17 percent.

Dôvodom je, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. Efekt obchvatu je tak slabší a pýtajú sa okrem neho aj iné riešenia. Alternatívy pritom v niektorých prípadoch mesto odľahčujú od dopravy dvojnásobne oproti plánu. A sú lacnejšie o stovky miliónov eur.

Analytici z tímu Hodnota za peniaze, ktorí podklady P. Kažimírovi pripravili, nenapísali nič, čo by na samotnom rezorte dopravy už dlhší čas nevedeli. Alebo by aspoň mali vedieť. TREND ešte v decembri písal o variante, keď by sa k juhozápadnému obchvatu D1 vybudoval nie severný, ale východný obchvat R4 spolu so štvorprúdovou cestou I/68. Tá by sa tiahla od severu na juh popri rieke. Celkové náklady by boli o sto miliónov eur nižšie (teda celkovo 800 miliónov eur) a intenzita dopravy v meste by sa skresala o tridsať percent.

Ak by sa na ministerstve dopravy popritom ešte odhodlali zrušiť už ukončenú súťaž na D1 a vypísať novú na polovičný profil D1, náklady by mohli klesnúť o ďalšiu stovku miliónov pri rovnakom tridsaťpercentnom odľahčení mesta. Išlo by o najlepšie možné riešenie z pohľadu ceny aj pomoci pre Prešov. V praxi by to znamenalo kompletné prekopanie plánov, ktoré vznikli za exministra dopravy Jána Počiatka a štátneho tajomníka Viktora Stromčeka (obaja Smer), a na ktoré tak ochotne nadviazali jeho nástupcovia Roman Brecely (Sieť) a Á. Érsek (Most-Híd) s V. Stromčekom v pozadí. Až takúto revolúciu však čakať nemožno.

Severný obchvat R4 so zmenami

Projekt je príliš ďaleko. Na úsek D1 prebehla už súťaž. Vieme o víťaznom konzorciu, ktoré tvoria firmy Eurovia SK, Doprastav a Metrostav. Výstavba sa mala spečatiť podpisom ministra už v marci tohto roka, lenže amatérstvo zo strany rezortu a Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobilo, že analýza vplyvov na životné prostredie (EIA) sa musí prerábať. Čaká sa na jej odklepnutie Európskou komisiou.


Á. Érsek na verejnosti hovorí, že v lete by mohlo dôjsť k podpisu, skôr ako v septembri to však podľa informácií TRENDU zrejme nebude. Ak zohľadníme situáciu v Prešove a s tým spojenú náladu miestnych politikov a Prešovčanov, netreba pochybovať o tom, že osemkilometrový juhozápadný obchvat D1 sa začne stavať bez veľkých zmien hneď, ako to bude možné. Ohlásená úspora šiestich percent, teda 21 miliónov eur, o ktorej hovoril minister dopravy, je len kozmetika.

Priestor meniť veci zostáva v rámci druhej časti obchvatu, teda pri severnom úseku R4. O túto trasu sa síce ešte nesúťažilo, ale už sa začalo s výkupom pozemkov, počíta s tým aj územný plán mesta. Bez ohľadu na to, že najlepšie možné riešenie by bolo do severnej R4 vôbec nejsť a namiesto toho začať prípravu na výstavbu východnej R4 spolu s mestskou komunikáciou I/68, ani toto nie je reálne. Chcelo by to odvahu a hlavne záujem najvyšších predstaviteľov na rezorte dopravy. Oboje chýbajú.

Šéf tímu Hodnota za peniaze na ministerstve financií Štefan Kišš pre TREND napísal, že reálne je v hre osekať severný obchvat R4 tak, že sa postaví v polovičnom profile s jedným tunelom namiesto dvoch. Išlo by o úsporu približne 220 miliónov eur. „Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu I/68 a ďalšie riešenia vnútri mesta,“ konštatoval. Š. Kišš to napísal deň po tom, čo sa na ministerstve financií stretli Á. Érsek a P. Kažimír.

Úspech Hodnoty za peniaze


Čo z toho všetkého vyplýva? Napriek tomu, že sa tu straší nepostavením prešovského obchvatu zo strany viacerých aktérov, toto nie je vôbec téma dňa. Prešov svoj obchvat dostane. S najväčšou pravdepodobnosťou sa postaví úsek D1 bezo zmien, R4 sever v oklieštenej verzii. Nebude to stáť celé 900 miliónov eur. Prešov si od dopravy vydýchne o už avizovaných (slabých) 17 percent. Ušetrené peniaze však poskytnú priestor na výstavbu miestnej komunikácie v budúcnosti, ktorá by mesto odľahčila významnejšie. Rokovania sú na začiatku, bude dôležité, aby P. Kažimír nepoľavil. Nakoniec, hrá s lepšími kartami, keďže sedí na kase štátu.

Prešov je len začiatok


Ak sa nič nepokazí, tím Hodnota za peniaze vedený Š. Kiššom si pripíše prvý veľký úspech v doprave. Prešov je z pohľadu analytikov kľúčový, pretože to, aké miesto v ňom zohrajú, predurčí ich budúce pôsobenie. Pripomeňme si, že ministerstvo dopravy plánuje v najbližších rokoch stavať cesty za osem miliárd eur. Miliardové investície si vypýtajú aj železnice. Nehovoriac o ďalších rezortoch ako vnútro či obrana, kde sa hospodári s mohutnými balíkmi peňazí bez analytickej kontroly.

Naťahovačky o prešovský obchvat sú dôležité pre P. Kažimíra, ktorý začína viesť diskusie o investičnej výnimke v rámci dlhovej brzdy. Apetít stavať cesty je zo strany vlády obrovský, peniaze chcú získať zvyšovaním dlhu. Bitka o podobu obchvatu Prešova je prípravou na najvyššiu hru, v ktorej sa točia veľké peniaze, ale tiež sa hrá o podobu spravovania verejných financií. Držme v tomto P. Kažimírovi a tímu okolo Š. Kišša palce. 

Zdroj:eTrend, portál http://www.etrend.sk
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... niaze.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.