Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte ...

Moderátor: Moderátori

Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 28. Feb 2017 22:21

Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery


Tranzit či osobné autá? Zachránia dopravnú situáciu vlaky?


24. feb 2017 o 0:00 Mária Pihuličová

Obrázok

Počas diskusie. Vľavo viceprimátor Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík.(Zdroj: Mária Pihuličová)


PREŠOV. Posledné dni čoraz intenzívnejšie prebieha diskusia ohľadom potreby obchvatov pre mesto Prešov.

Mimoriadna dopravná situácia tu pritom trvá už mesiace.

V rámci diskusie Café Európa sa v prešovskom Wave klube konala diskusia práve na túto tému – Aký obchvat potrebuje Prešov?

Z troch pozvaných diskutovali dvaja. Viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš sa diskusie nezúčastnil.

Pokračovanie diaľnice či obchvat mesta?

Viceprimátor Kužma v úvode objasnil genézu dopravného vývoja diaľnic na Slovensku. Stavať sa začalo od Bratislavy.

„Má to byť chrbtová kosť, ktorá spojí dve najväčšie mestá, základná stavba na Slovensku,“ povedal Kužma.

Na margo toho poznamenal, že keď sa stavala diaľnica v blízkosti väčších miest, „nikdy nenapadlo nikoho, že je to obchvat Trnavy, Hlohovca, Prievidze. Keď sa má plynule pokračovať v diaľnici pri Prešove, hovorí sa zrazu o obchvate Prešova.“

Pri metropole Šariša sa na túto tému polemizuje. Pritom ide o tretie najväčšie mesto Slovenska a strategický dopravný uzol, ktorý spája Škandináviu s Balkánom.

„Ide aj o vyriešenie tranzitu, nestavia sa to kvôli Prešovčanom,“ zdôraznil Kužma.

Kovalčík: Odstránenie tranzitu nie je úplné riešenie

Analytik INEKO Ján Kovalčík to však vidí inak: „Každé mesto ukazuje na tranzit, to je problém, dajte ho preč.“

Podľa neho je podstatný prieskum, koľko z dopravy tvorí tranzit, koľko medzimestská a koľko vnútromestská doprava.

Avšak zdôraznil: „Problém je, že na Slovensku sa robia prieskumy až na konci procesu, vtedy zistíme, že problém je niekde inde. Riešenie dať preč tranzit problém zmenší, ale nie vyrieši.“

Nie najvhodnejší čas prieskumu


Ako odznelo počas diskusie, takéto prieskumy sa robia v každom roku deliteľnom 5. Naposledy teda v roku 2015.

Otázna je však jeho výpovedná hodnota.
„Je tu problém. Na jeseň 2015, keď bol prieskum robený, cesta cez Šarišský Štiavnik bola uzavretá. Od 29. 4. do 31. 10. 2015, v čase prieskumu, bola celá medzinárodná doprava z Poľska cez nás na Balkán presmerovaná na Stropkov, Vranov a dole. Prieskum je výpovedný čo sa týka dopravy do Prešova prichádzajúcej, ale nie tranzitu, vtedy bol mimo Prešova,“ povedal Kužma.

Ako opakoval, Prešov je špecifický tým, že veľké množstvo tranzitu prechádza práve zastavanými časťami mesta a mieša sa s vnútromestskou dopravou i mestskou hromadnou dopravou.

„Ak je 30-tisíc áut z tohto smeru, aj keď len 10 % z toho, tak stále je to rádovo 3-tisíc nákladných áut, kamiónov, ktoré sa miešajú s autami a ľuďmi,“ povedal Kužma.

Záchranou železnice?

Analytik Kovalčík priznal, že nie je ani vyštudovaný dopravný inžinier, ani stavbár a ako analytik konzultuje s expertmi.

„Súhlasím, že Prešov potrebuje obchvat, problém je, že obchvat sa pripravoval bez toho, aby sa seriózne posúdilo, aké sú možnosti a čo má riešiť,“ povedal.

Okrem iného povedal tiež to, že akýkoľvek obchvat, aj ten diskutovaný severný, by sa pripravoval ešte minimálne 7 rokov. Preto stále obracal pozornosť na riešenie vo verejnej doprave.

„Na Sabinovskej je veľa dopravy a len malý podiel tranzitu. A je tam železničná trať, na ktorej vyše 2 hodiny nejde vlak. To je nie že nevyužívanie dopravy, ale sabotáž dopravy,“ skonštatoval analytik.

Tiež spomenul 4 minúty trvajúcu červenú na železničnom priecestí na Levočskej ulici či ďalšie dopravné uzly v meste.

„Máte fragmenty, ktoré môžete mať do roka, za malé peniaze a o niečo zmenšia problém. Nebavme sa, že Prešov potrebuje obchvat, keď ten môže byť najskôr o 8 rokov,“ mienil Kovalčík.

Kužma: Nepoznáte pomery


Tieto jeho slová už vyvolali vášne i v tak napätej atmosfére v publiku. I priamu odpoveď viceprimátora.

„Milujem, že príde niekto a povie nám, čo máme robiť,“ povedal Kužma a vymenoval dopravné plány, na ktorých intenzívne pracujú.

„Najpodstatnejšia vec, kde celý váš plán zlyháva, je, že nepoznáte pomery,“ odpovedal svojmu kolegovi v diskusii.

Zdôraznil fakt, že množstvo obcí nemá železničné spojenie a aj v prípade prestupov by neraz išlo aj o neprimerané predĺženie času na ceste do práce.

„Je pekné, keď človek nad mapou teoretizuje, ale to je absolútna neznalosť pomerov“ bránil sa viceprimátor. Podľa jeho slov sa dopravnými vecami zaoberajú projektanti, ktorí aj 20 rokov projektujú.

„Nie sú hlúpi, na to nepotrebujeme, ani niekto z Bratislavy prišiel a povedal – urobte a tlačte na to, to my vieme.“

Kovalčík: Vy len za obchvat sa bijete


Analytik však opakovane zdôrazňoval nutnosť riešenia verejnej dopravy.

„Nechcem tvrdiť, že riešenia neevidujete, problém je v tom, že jediné, za čo sa bijete nahlas, je obchvat,“ zhodnotil Ján Kovalčík.

„Ako vy viete, koľkokrát som bol na generálnom riaditeľstve na ministerstve?“ pýtal sa viceprimátor.

Vymenoval viacero križovatiek, ktoré súčasne koordinujú s kompetentnými.

„Myslíte si, že my tu stojíme? My sa máme biť? Aby z Bratislavy do Košíc bola diaľnica?“ pýtal sa Kužma.

Kovalčík však opakovane apeloval na posilnenie verenej dopravy, na čo ho Kužma pozval, aby prišiel a sám zistil, ako to tu vlastne reálne vyzerá.

Tento článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny č. 7/2017, v predaji od stredy 22. februára do utorka 28. februára.
Samotná diskusia sa konala 14.2.2017 v Prešove


Zdroj: Prešovské noviny, Korzár portál http://www.sme.sk
https://presov.korzar.sme.sk/c/20467620 ... z4a15j2TDJ
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.