Ak v okolí Bratislavy pribudne 100 000 ľudí, nepomôže osempr

Moderátor: Moderátori

Ak v okolí Bratislavy pribudne 100 000 ľudí, nepomôže osempr

Odoslaťod peterle » 05. Mar 2017 23:27

Ak v okolí Bratislavy pribudne 100 000 ľudí, nepomôže osempruh ani kolektory

Vzhľadom na novú dopravnú záťaž smerujúcu do Bratislavy by bolo nevyhnutné prehodnotiť všetky existujúce, ako aj plánované dopravné opatrenia.

Ak by sa naplnili tvrdenia aktivistov, že na vstupe do Bratislavy v okolí plánovanej diaľničnej križovatky Triblavina pribudne podľa schválených územných plánov obcí v nasledujúcich rokoch až 100 000 nových obyvateľov, regiónu nepomôže rozšírenie diaľnice D1 na osempruh od Bratislavy až po Blatné ani s následne dobudovanými kolektormi. Upozorňujú na to odborníci z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline.

Osempruh nebude stačiť

Podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka by sa v takom prípade museli realizovať rozsiahlejšie systémové a infraštruktúrne opatrenia zamerané prevažne na verejné módy osobnej dopravy. „Vzhľadom na novú dopravnú záťaž smerujúcu z tohto územia do Bratislavy by bolo nevyhnutné prehodnotiť všetky existujúce, ako aj plánované dopravné opatrenia na úrovni mesta a Bratislavského samosprávneho kraja,“ zdôraznil Palčák.

O scenári s prírastkom 100 000 nových obyvateľov v okolí Bernolákova, Čiernej Vody a Slovenského a Chorvátskeho Grobu hovoria aktivisti z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina. Argumentujú tým, že práve preto je potrebné rozšíriť diaľnicu D1 podľa pôvodného zámeru na plnohodnotných šesť pruhov aj s kolektormi, čiže zbernými cestami vedúcimi pozdĺž diaľnice. Cez ne by sa na diaľnicu mali častejšie napájať obyvatelia týchto obcí.

Dopravná dostupnosť

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však rozhodla o rozšírení diaľnice D1 na plnohodnotných osem pruhov bez pozdĺžnych kolektorov. Diaľničiari to odôvodňujú tým, že šesťpruhová diaľnica by už výhľadovo nestačila náporu áut, a preto sú potrebné štyri pruhy v jednom smere priamo v telese diaľnice.

Podľa Palčáka by pôvodná koncepcia diaľnice s kolektormi nezlepšila dopravnú situáciu obyvateľov tohto regiónu, ale len rezidencií v bezprostrednej blízkosti diaľnice. „Ako kolektory je treba využiť existujúce cesty, ktoré po skapacitnení zlepšia celkovú dopravnú dostupnosť pre všetkých žijúcich v tomto území,“ potvrdil Palčák.

VÚD sa podľa neho zapojil do tohto projektu až pri záverečnom dopravnom posudzovaní novonavrhovaného technického riešenia. Pri výpočtoch budúceho dopravného zaťaženia pritom vychádzali z Územného generelu dopravy hlavného mesta Bratislavy, ktorý bol schválený v roku 2015. Prijatý generel pritom zohľadňuje územnú a demografickú prognózu až do roku 2040 a podľa Palčáka počíta s výrazne nižším nárastom nových obyvateľov, než o akom hovoria aktivisti.

V prípade, že sa však preukáže, že generel neobsahuje všetky informácie, VÚD nemá problém svoje posudzovanie prepočítať. „VÚD je pripravený na odbornú, nie politickú diskusiu so všetkými zainteresovanými, vrátane OZ Triblavina, so snahou o hľadanie najlepšieho riešenia dopravnej situácie ľudí v tomto regióne,“ doplnil Palčák.

http://bratislava.dnes24.sk/ak-v-okoli- ... ory-264366
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.