Diaľnica Bratislava - Košice bude hotová do roku 2019.

Moderátor: Moderátori

Diaľnica Bratislava - Košice bude hotová do roku 2019.

Odoslaťod duro_z_dediny » 06. Mar 2017 23:49

Diaľnica Bratislava - Košice bude hotová do roku 2019. Tentokrát naozaj.

BLOG 06.03.2017 | Roman Kanala

Úsek na hranici pri Tornyosnémeti v dĺžke 1.7 km bude dokončený v lete 2017. Zvyšných 56 km z Miškovca k hranici sa začne stavať a dokončí do dvoch rokov.

Žilina to prepískla, môže si ísť pískať. Diaľnica Bratislava - Košice bude hotová do dva a pol roka. Povedie cez Budapešť. Takto to dopadne, keď sa stavia nie preto, aby stavba bola raz postavená a dokončená, ale aby sa stavala a stavala po desaťročia. Aby bola užitočná len vyvoleným a nikomu inému. Aby bola tak drahá, že už na nič iné v krajine neostane. Potom diaľnicu nemá nikto a ani nebude mať, lebo ju nebude za čo dokončiť.

Maďari začali s výstavbou diaľnic v roku 1964, keď odovzdali do prevádzky prvých 7 km diaľnice Budapest-Budaörs. Po 1989, no hlavne po vstupe do EÚ v 2004 sa s cestami roztrhlo vrece. Mnoho nových úsekov, polprofily rozšírené na plný profil. Na konci roku 2016 majú Maďari v prevádzke 1481 km diaľnic. Pre porovnanie, podľa http://www.ndsas.sk je k dnešnému dňu na Slovensku v prevádzke (vrátane polprofilov) 464 km diaľnic a 243 km rýchlostných ciest. Ako v Maďarsku pred 15 rokmi. Nasledovná tabuľka je z en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Hungary.

Rok 1964 1970 1975 1980 1985 1990 1996 2002 2006 2010 2014 2016
Postavených km 7 85 136 213 302 361 440 638 967 1290 1382 1481

Prvá maďarská diaľnica M1 bola v roku 1990 z Budapešti už v Győri. V roku 1996 je celá hotová, meria 171 km a končí na rakúskej hranici.

Prehľadná mapka s maďarskými diaľnicami bez ich číslovania je na wikipédii. Na serveri Národnej spoločnosti pre výber mýtneho je mapka so stavom z 1.1.2017 so spoplatnenými (červenými) a nespoplatnenými úsekmi (zelenými), ako aj s číslami ciest.

Prvý úsek na diaľnici M3 otvorili v roku 1978: Budapest - Gödöllő. V 1983 končila v meste Gyöngyös, a práce na nej sa znovu rozbehli po páde komunizmu. V roku 2004 bola otvorená po Polgár vrátane odbočky na M30 do Miškolca a Košíc pri mestečku Emőd. Dnes diaľnica M3 končí asi 25 km od ukrajinských hraníc v meste Vásárosnamény. Z celkovej plánovanej dĺžky 307 km je v prevádzke 281 km. Posledný úsek bude obtiažny, lebo bude treba na estakáde prekonať rieku Tisu, všetky jej mŕtve ramená a podmočený terén.

Diaľničný obchvat Budapešti sa plánoval ešte počas vojnových rokov, keď na projekte pracoval profesor budapeštianskej techniky menom Vásárhelyi Boldizsár, ktorý dozoroval stavbu cesty číslo 8 v roku 1936, vytvoril prvú koncepciu maďarskej diaľničnej siete v 1941 a podieľal sa i na výstavbe rýchlej radiály z centra na letisko Ferihegy v rokoch 1940-43. V 60-tych rokoch chceli diaľnice priviesť do mesta na okružnú triedu Hungária körút, čo je široká ulica na spôsob viedenského Gürtel alebo parížskeho Boulevard Périphérique. Ale počnúc štúdiou z roku 1974 sa v úradných plánoch už spomína vedenie diaľnice mimo mesta alebo na hranici mesta.

Rozhodnutie stavať prvú časť budúceho obchvatu M0 medzi diaľnicami M1 (diaľnica k rakúskej hranici) a M5 (smer juh na Srbsko) padlo až v roku 1984. Práce na tomto úseku dlhom 29 km začali v 1987 a prvé autá tam prešli v 1990. Ďalšie úseky sa odovzdávali do prevádzky do roku 2008, keď sa na severe preklenul Dunaj novým mostom zvaným Megyeri híd. V roku 2013 bolo ukončené rozšírenie južnej časti na 3+3 pruhy. Z plánovaných 108 km je v prevádzke 79 km a plánovaných ďalších 17.4 km na severe medzi cestami 11 a 10, ale dátum začiatku výstavby nie je stanovený.

Zaujímavosťou okruhu M0 je, že sa nestaval najprv v horách na budínskej strane, aby to bolo čo najdrahšie a nedalo sa dokončiť, ale na rovine na juhu mesta. Poviete si, aká banalita, veď to dá zdravý rozum. Pozrite na žilinskú diaľnicu...

Popod budínske kopce bude treba preraziť tunely, ktoré boli ponechané celkom na koniec. Aj neúplný obchvat je užitočný - a princíp Hodnota za peniaze ani nemusel byť formálne vytvorený na vysokej vládnej úrovni. Stačí zdravý rozum, ktorý v niektorých krajinách chýba.

Pre rýchlejší tranzit zo západnej diaľnice M1 na východnú M3 bola postavená skratka M31 medzi obcami Nagytarcsa a Gödöllő. Niečo ako Senec - Sereď medzi D1 a R1, ktorá nebola postavená. Prepona dlhá 12 km bola s dvojročným meškaním odovzdaná do prevádzky v lete 2010.

Diaľnica M5 k srbskej hranici v dĺžke 173 km je tiež už celá hotová. Prvý 30 km úsek pri Budapešti bol postavený v roku 1985, celá trasa až po hranicu bola dokončená v 2006. Je to tiež najlepšia trasa do Bukurešti po rumunskej diaľnici A1. Odbočka M43 k hraničnému prechodu s Rumunskom bola otvorená v 2015.

Diaľnica M6 k chorvátskej hranici z Budapešti cez Dunaújváros, Paks, Szekszárd, Mohács je už takmer celá hotová. Z 212 km je dokončených 193 km. Prípojka M60 povedie paralelne s hranicou k chorvátskej diaľnici A13 na Zagreb. Z plánovaných 56 km je už 30 km hotových.

Diaľnica M7 bola z Budapešti privedená k Balatonu už roku 1970 v polprofile. V roku 1973 bola rozšírená na plný profil. Práce na trase sa obnovili po roku 2005 a v roku 2008 je už diaľnica na chorvátskej hranici. Meria 233 km a pripája sa k chorvátskej diaľnici A4 do Záhrebu. V tejto chvíli je to jediný diaľničný hraničný prechod medzi Maďarskom a Chorvátskom, ale ďalší, ktorý sa pripojí k diaľnici M6, bude hotový čoskoro. Z chorvátskej strany chýba na diaľnici A5 od výjazdu Osijek k hranici asi 20 km, z maďarskej strany chýba k hranici asi 19 km. Okrem toho medzi týmito bodmi Chorváti plánujú dva ďalšie diaľničné ťahy k maďarskej hranici, ale stále s prírodnou prekážkou Drava.

Paralelne s hranicou na maďarskom území vedie krátka 21 km odbočka M70, ktorá vedie do Slovinska.

A napokon diaľnica M30, ktorá nás zaujíma najviac. Začína na križovatke s diaľnicou M3 pri meste Emőd. Na kilometer 29 do Miškolca prišla v roku 2004 a tam sa výstavba na dlhšiu dobu zastavila. Maďari rozšírili na 2+2 pruhy cestu k priemyselnému mestu Kazincbarcika. To uvíta každý, kto na maďarskú diaľnicu mieri od Plešivca a Rožňavy. Postavil sa tiež obchvat mesta Miškolc od diaľnice k štvorpruhovej ceste na sever.

Smerom do Košíc zrekonštruovali cestu číslo 3, na jednom úseku na 2+1, 1+2 pruhy, inde len so spomaľovacími šikanami pri vstupe do obcí. Tam netreba radar. Kto nedodrží predpísanú sedemdesiatku, upraví si karosériu na zvodidle a potrestá sa sám. V lete 2016 sa objavili správy o začatí prác na 1.7 kilometrovom úseku na hranici pri obci Tornyosnémeti. Správa o tom bola aj v denníkoch Nový čas a Košice dnes ešte v júli 2016.

V lete 2016 bolo ukončené posudzovanie vplyvu na životné prostredie pre zbytok trasy asi 56 km. V novembri 2016 sa uskutočnilo mimoriadne zasadnutie mestského zastupiteľstva v Miškolci, na ktorom bola prednesená informácia o podpise zmluvy medzi predsedom vlády Viktorom Orbánom a starostom Miškolca menom Kriza Ákos, na základe ktorej sa má podporovať rozvoj druhého najväčšieho maďarského mesta. V rámci toho sa urýchli výstavba diaľnice M30. Zasadnutie schválilo zmenu stavebného povolenia, lebo sa zmenila šírka diaľnice.

Konečná trasa úseku bola zverejnená 29.12.2016 v článku Borsod Online. Všetky dotknuté obce už trasu schválili a zapracovali do svojich územných plánov. Úsek sa má začať stavať v lete 2017 a výstavba má trvať dva roky.

Ale to nie je všetko. Péter Tóth, vedúci oddelenia dopravnej infraštruktúry na ministerstve Národného rozvoja predniesol 19. októbra 2016 prednášku na konferencii TEN-T vo Varšave, v ktorej hovoril o maďarských skúsenostiach pri implementácii cezhraničných projektov.

Kohézne fondy EÚ budú použité na elimináciu prekážok na polprofile na M15 pri dedine Hegyeshalom po slovensko-maďarskú hranicu (str. 8 a 12). Tiež sa spomína rozšírenie cesty M2 Budapest - Vác na 2+2 pruhy. Severná časť obchvatu Budapešti M0, úsek M2 Vác - Šahy a posledný úsek M3 medzi Vásárosnamény a ukrajinskou hranicou sú posledné najdôležitejšie úseky základnej siete (TEN-T core road network), ktoré ešte chýbajú (str. 8). Trasa diaľnice M2 na svahu smerom na Rétság a Ipolyság (Šahy) je tam i s mapkou (str. 17). Takisto plány pre hraničné prechody pre malý pohraničný styk (str. 24).

Tým Maďarom možno závidieť. Aj tam sa robia ľavoty, hromadia sa meškania, predražené zakázky sa prihrávajú kamarátom, eurofondy sa prehajdákajú na tunely na rovine bez kopcov a dolín, ale keď sa veľmi chce, dajú sa nájsť aj tam. Dokonca sa stane nevídaná vec, vysoký ministerský úradník odstúpi, lebo sa na tú spúšť vraj už nedokáže pozerať. V porovnaní so Žilinou sú to všetko len drobnosti, lebo najdôležitejšia vec, trasovanie diaľničnej siete, bola urobená ako doktorská dizertácia jedného naslovovzatého odborníka, profesora Vásárhelyiho ešte pred 70 rokmi, pripomienkovaná, všeobecne prijatá odbornou verejnosťou a nemení sa každé jedno volebné obdobie podľa toho, ktoré dediny pri ceste chcú "obslúžiť územie" a ktorý ďalší premiér chce po diaľnici domov k mame. Základná a doplnková sieť je jasne rozlíšená a tá základná je už takmer hotová.

Všetci, čo sú už unavení kŕčmi na žilinskej diaľnici, budú môcť od roku 2019 jazdiť neprerušene po diaľnici z Košíc do Bratislavy cez Maďarsko. Dvanásť mesiacov do roka bez snehových búrok a závejov. Bez stúpania do nadmorskej výšky 767 metrov pri Lučivnej. Bez semaforov, bez prejazdu obcami. Bez čakania v Prešove, pri Ružomberku a pod Strečnom.

Zlá správa pre Prešov. Po dokončení maďarskej diaľnice M30 bude pre kamióny ešte výhodnejšie jazdiť do Poľska cez Miškolc na Košice, Prešov a Svidník. Cez prešovské sídlisko, lebo východný obchvat Prešova dovtedy hotový nebude. Ak vôbec niekedy bude.

Zdroj:eTrend, portál http://www.etrend.sk
https://blog.etrend.sk/listy-z-zenevy/d ... 2019-.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.