V špičke doprava v Prešove nefunguje, rýchlejšie je to pešo
Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20483239 ... z4bZUV45rm
Na hlavných ťahoch je v čase špičky verejná doprava úplne ochromená.
PREŠOV. Prejsť pár desiatok metrov trvá niekedy i s pomocou dopravy v Prešove toľko, koľko by človek bez problémov zašiel aj pešo. Na hlavných ťahoch je v čase špičky verejná doprava úplne ochromená.
Dopravná situácia v Prešove stále priťahuje pozornosť domácich i cezpoľných.
Problémom je tranzit prechádzajúci mestom, ale i samotná vnútromestská doprava. Tá je v kritických časových úsekoch v takom bode, že prestáva byť funkčná.
Podporiť verejnú dopravu
Vyriešenie dopravného problému v Prešove je cieľom pri príprave stratégie dopravnej Masterplan.
Ide o základný kľúčový strategický akýkoľvek dokument, ktorý má mesto na to, aby rozriešilo aktuálny dopravný problém v meste.
Pri prípravách pomáha Jaspers, čo je poradný orgán Európskej komisie, ktorý poskytuje nezávislé poradenstvo.
V regionálnom centre vo Viedni je postavená poradná skupina pre Prešov, ktorá bude supervízorom v rámci prípravy masterplanu pre prešovskú dopravu.
Zástupcovia Jaspers v rámci toho vyžadovali relevantné dáta o doprave v treťom krajskom meste.
Z tohto dôvodu pre nich vypracovalo mesto Prešov spolu s Dopravným podnikom mesta Prešov (DPmP) dátovú analýzu.
Tú tvoria základné dáta zanalyzované o verejnej doprave v meste.
Zameriava sa konkrétne na jeden segment dopravy, a to verejnú dopravu.
Aj na jej základe sa po odsúhlasení Jaspersom podarilo zakúpiť 15 trolejbusov. Cieľom je podpora verejnej dopravy na úkor tej osobnej.
Faktom je napríklad skutočnosť, že kým v roku 1992 sa vo verejnej prešovskej doprave vozilo 60 miliónov ľudí, dnes je to len 31 miliónov.
Masterplan má byť stratégiou rozvoja dopravy, vďaka ktorej by sa vytvoril dopravný model o tom, ako sa bude doprava po 5 rokoch vyvíjať.
Podpriemerné rýchlosti
Ako v automobile, tak aj v trolejbuse nie je cesta cez Prešov jednoduchá.
Upchaté hlavné ťahy a kolóny neprimerane predlžujú dobu prejazdu.
Potvrdiť to môžu dáta z prešovského dopravného podniku.
„Dopravný podnik má v trolejbusoch svoje GPS, preto vieme každý deň určiť, aká bola priemerná rýchlosť na tej-ktorej ulici, kde chodí MHD,“ povedal Rastislav Mochnacký (SDKÚ-DS), predseda komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie.
Podľa dát je v čase vrcholovej rannej špičky v pracovný deň školského vyučovania prepravná rýchlosť na viacerých miestach nižšia ako 10 kilometrov za hodinu.
Najproblematickejší je tzv. kongenčný kríž, čo je Sabinovská, Duklianska a Levočská ulica.
Napríklad na Levočskej ulici v smere do centra mesta. Od Polikliniky k Trojici sa trolejbus pohybuje v tomto čase rýchlosťou 9,6 km za hodinu. Ide pritom o dĺžku pol kilometra.
Ešte horšie je to na Sabinovskej. Tam je reálna rýchlosť z Rázcestia Šidlovec k zastávke Sabinovská (1,7 kilometra) 8,1 km/h. Z Mičurinovej ulice na Sabinovskú (0,6 km) prejde trolejbus reálnou rýchlosťou 6,9 km/h.
Rýchlosťou pešieho chodca sa trolejbusy pohybujú po Duklianskej. Počas dní školského vyučovania je tu v čase rannej špičky reálna rýchlosť trolejbusu 5,2 km/h (od zastávky Rázcestie Kúty po zastávku Duklianska).
Človek pritom priemerne prejde za hodinu 5 kilometrov. Pešo by teda trasu prešiel za približne rovnaký čas. V tomto prípade teda už dochádza k tomu, že je doprava nefunkčná.
Situácia sa zhoršuje
Znižovanie počtu cestujúcich vo verejnej mestskej doprave môže mať za následok i spomínané časté meškanie spojov.
Tie zapríčiňujú preplnené cesty. Ide teda o vzájomne prepojené nádoby a obrazne povedané začarovaný kruh.
Podľa Mochnackého rastie počet áut ročne asi o 2-tisíc. Na Sabinovskej je to aktuálne približne za deň 31-tisíc áut, na Levočskej a Duklianskej 38-tisíc.
„Myslím si, že za takých 5 rokov Levočská a Duklianska skolabuje, pokiaľ sa niečo neurobí,“ povedal Mochnacký.
Z dátovej analýzy DPmP (2015)
Prepravná rýchlosť trolejbusovej dopravy v čase vrcholovej rannej špičky v pracovný deň školského vyučovania
(zastávka 1 – zastávka 2, vzdialenosť, reálna rýchlosť)
Rázcestie Kúty – Duklianska (904 metrov) – 5,2 km/h
Škára – Železničná stanica (830 m) – 11,8 km/h
Clementisova – Poliklinika (1005 m) – 10,4 km/h
Mičurinova – Sabinovská (626 m) - 6,9 km/h
Rázcestie Šidlovec – Sabinovská (1743 m) – 8,1 km/h
Sibírska – Karpatská (716 m) – 10,1 km/h
Poliklinika – Trojica (500 m) – 9,6 km/h
Duklianska – Trojica (537 m) – 10,4 km/h
Clementisova – Obrancov mieru (645 m) – 11,3 km/h
Trojica – Čierny most (1226 m) – 11,5 km/h
Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20483239 ... z4bZUerX9b