V špičke doprava v Prešove nefunguje, rýchlejšie je to pešo

Moderátor: Moderátori

V špičke doprava v Prešove nefunguje, rýchlejšie je to pešo

Odoslaťod svaco » 17. Mar 2017 09:52

V špičke doprava v Prešove nefunguje, rýchlejšie je to pešo

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20483239 ... z4bZUV45rm

Na hlavných ťahoch je v čase špičky verejná doprava úplne ochromená.

PREŠOV. Prejsť pár desiatok metrov trvá niekedy i s pomocou dopravy v Prešove toľko, koľko by človek bez problémov zašiel aj pešo. Na hlavných ťahoch je v čase špičky verejná doprava úplne ochromená.

Dopravná situácia v Prešove stále priťahuje pozornosť domácich i cezpoľných.

Problémom je tranzit prechádzajúci mestom, ale i samotná vnútromestská doprava. Tá je v kritických časových úsekoch v takom bode, že prestáva byť funkčná.
Podporiť verejnú dopravu

Vyriešenie dopravného problému v Prešove je cieľom pri príprave stratégie dopravnej Masterplan.

Ide o základný kľúčový strategický akýkoľvek dokument, ktorý má mesto na to, aby rozriešilo aktuálny dopravný problém v meste.

Pri prípravách pomáha Jaspers, čo je poradný orgán Európskej komisie, ktorý poskytuje nezávislé poradenstvo.

V regionálnom centre vo Viedni je postavená poradná skupina pre Prešov, ktorá bude supervízorom v rámci prípravy masterplanu pre prešovskú dopravu.

Zástupcovia Jaspers v rámci toho vyžadovali relevantné dáta o doprave v treťom krajskom meste.

Z tohto dôvodu pre nich vypracovalo mesto Prešov spolu s Dopravným podnikom mesta Prešov (DPmP) dátovú analýzu.

Tú tvoria základné dáta zanalyzované o verejnej doprave v meste.

Zameriava sa konkrétne na jeden segment dopravy, a to verejnú dopravu.

Aj na jej základe sa po odsúhlasení Jaspersom podarilo zakúpiť 15 trolejbusov. Cieľom je podpora verejnej dopravy na úkor tej osobnej.

Faktom je napríklad skutočnosť, že kým v roku 1992 sa vo verejnej prešovskej doprave vozilo 60 miliónov ľudí, dnes je to len 31 miliónov.

Masterplan má byť stratégiou rozvoja dopravy, vďaka ktorej by sa vytvoril dopravný model o tom, ako sa bude doprava po 5 rokoch vyvíjať.
Podpriemerné rýchlosti

Ako v automobile, tak aj v trolejbuse nie je cesta cez Prešov jednoduchá.

Upchaté hlavné ťahy a kolóny neprimerane predlžujú dobu prejazdu.

Potvrdiť to môžu dáta z prešovského dopravného podniku.

„Dopravný podnik má v trolejbusoch svoje GPS, preto vieme každý deň určiť, aká bola priemerná rýchlosť na tej-ktorej ulici, kde chodí MHD,“ povedal Rastislav Mochnacký (SDKÚ-DS), predseda komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie.

Podľa dát je v čase vrcholovej rannej špičky v pracovný deň školského vyučovania prepravná rýchlosť na viacerých miestach nižšia ako 10 kilometrov za hodinu.

Najproblematickejší je tzv. kongenčný kríž, čo je Sabinovská, Duklianska a Levočská ulica.

Napríklad na Levočskej ulici v smere do centra mesta. Od Polikliniky k Trojici sa trolejbus pohybuje v tomto čase rýchlosťou 9,6 km za hodinu. Ide pritom o dĺžku pol kilometra.

Ešte horšie je to na Sabinovskej. Tam je reálna rýchlosť z Rázcestia Šidlovec k zastávke Sabinovská (1,7 kilometra) 8,1 km/h. Z Mičurinovej ulice na Sabinovskú (0,6 km) prejde trolejbus reálnou rýchlosťou 6,9 km/h.

Rýchlosťou pešieho chodca sa trolejbusy pohybujú po Duklianskej. Počas dní školského vyučovania je tu v čase rannej špičky reálna rýchlosť trolejbusu 5,2 km/h (od zastávky Rázcestie Kúty po zastávku Duklianska).

Človek pritom priemerne prejde za hodinu 5 kilometrov. Pešo by teda trasu prešiel za približne rovnaký čas. V tomto prípade teda už dochádza k tomu, že je doprava nefunkčná.
Situácia sa zhoršuje

Znižovanie počtu cestujúcich vo verejnej mestskej doprave môže mať za následok i spomínané časté meškanie spojov.

Tie zapríčiňujú preplnené cesty. Ide teda o vzájomne prepojené nádoby a obrazne povedané začarovaný kruh.

Podľa Mochnackého rastie počet áut ročne asi o 2-tisíc. Na Sabinovskej je to aktuálne približne za deň 31-tisíc áut, na Levočskej a Duklianskej 38-tisíc.

„Myslím si, že za takých 5 rokov Levočská a Duklianska skolabuje, pokiaľ sa niečo neurobí,“ povedal Mochnacký.
Z dátovej analýzy DPmP (2015)

Prepravná rýchlosť trolejbusovej dopravy v čase vrcholovej rannej špičky v pracovný deň školského vyučovania

(zastávka 1 – zastávka 2, vzdialenosť, reálna rýchlosť)

Rázcestie Kúty – Duklianska (904 metrov) – 5,2 km/h

Škára – Železničná stanica (830 m) – 11,8 km/h

Clementisova – Poliklinika (1005 m) – 10,4 km/h

Mičurinova – Sabinovská (626 m) - 6,9 km/h

Rázcestie Šidlovec – Sabinovská (1743 m) – 8,1 km/h

Sibírska – Karpatská (716 m) – 10,1 km/h

Poliklinika – Trojica (500 m) – 9,6 km/h

Duklianska – Trojica (537 m) – 10,4 km/h

Clementisova – Obrancov mieru (645 m) – 11,3 km/h

Trojica – Čierny most (1226 m) – 11,5 km/h

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20483239 ... z4bZUerX9b
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.