Kažimír nezohnal opozičné hlasy pre investičnú výnimku na di

Moderátor: Moderátori

Kažimír nezohnal opozičné hlasy pre investičnú výnimku na di

Odoslaťod bzzi » 23. Mar 2017 15:57

Kažimír nezohnal opozičné hlasy pre investičnú výnimku na diaľnice

https://dennikn.sk/711113/kazimir-nezohnal-opozicne-hlasy-pre-investicnu-vynimku-na-dialnice/

Minister financií teraz môže siahnuť po ďalšom pláne, ktorý hovorí o miernejšej zmene dlhovej brzdy.

Minister financií Peter Kažimír (Smer) nepochodil v prvom kole s presviedčaním opozície, aby podporila zmiernenie dlhovej brzdy, vďaka čomu by vláda mohla bez hrozby trestu míňať na diaľnice, koľko by chcela.

Kažimírovi povedal nie najprv Richard Sulík (SaS), s ktorým sa minister kvôli dlhovej brzde aj osobne stretol. "Dobrý, konštruktívny rozhovor, ale zároveň moje jasné odmietnutie investičnej výnimky," odkázal Sulík. A potom aj Igor Matovič (OĽaNO), ktorý rovno ministrovi odkázal, že sa mu nemusí ani ozývať.

Miroslav Beblavý vysvetľuje dôvod, prečo nepodporí ďalšie zvyšovanie dlhu, takto: "Hlavným dôvodom nedostatku v slovenských verejných financiách je neschopnosť vyberať dane a neefektívnosť a korupcia pri verejných výdavkoch." Podobný názor sa dá predpokladať aj u ďalších šiestich poslancov, ktorí s Beblavým spolupracujú.

No Kažimír s investičnou výnimkou nepochodil ani u poslancov zo Sme rodina. "Mňa nekontaktoval, ale pozval si môjho podpredsedu Krajniaka. Ja som bol v tom čase v zahraničí. Nepodporíme to. Je to postoj strany," povedal Boris Kollár.

Zvyšovanie dlhu nepodporia ani kotlebovci, ich zástupcu Kažimír o stretnutie ani nežiadal.

Málo hlasov

Koalícia potrebuje 90 hlasov, aby mohla minúť 7 až 9 miliárd nad limit, ktorý povoľuje dlhová brzda. Také investície, nie naraz ale postupne, odhadol ešte začiatkom roka premiér Robert Fico (Smer). Šlo by o investície do diaľníc a železníc a nie napríklad do vzdelania. Eurofondy na to nestačia, navheje dosť možné, že ďalšie eurofondové obdobie ani nebude.

Keď to zrátame, koalícia môže v parlamente rátať s 80 hlasmi, pravdepodobne aj s troma hlasmi Marčekovej skupiny, ktorá zvykne hlasovať s koalíciou. Treba ale povedať, že dnes ešte nie je na stole detailný návrh, ako by investičná výnimka mala vôbec vyzerať.

„Ja nebudem kupčiť s opozíciou,“ povedal Fico, ešte keď s Andrejom Dankom (SNS) a Bélom Bugárom hovorili o cieľoch koalície na rok 2017.

No zmena dlhovej brzdy nie je len agendou Smeru. „Je veľmi správne hovoriť o otvorení ústavného zákona,“ povedal predseda Mosta-Híd Béla Bugár. Jeho stranícky kolega Árpád Érsek je ministrom dopravy.

Bugárov poradca Tomáš Meravý si však myslí, že zavedenie investičnej výnimky nie je potrebné a na investície by sa mali hľadať iné zdroje.

Druhé kolo

Na podobe dlhovej brzdy sa v roku 2011 dohodla Radičovej vláda so Smerom. „Som jeho spoluautor a hrdo sa hlásim k tomu, že moje meno je napísané spolu s Vladom Tvaroškom. Bez Smeru by jednoducho ten zákon nikdy nebol prijatý,“ povedal Kažimír vlani pre Trend.

Keďže Kažimírovi nevyšiel prvý plán, môže začať druhé kolo rokovaní a vytiahnuť plán "B". Šéfka IFP Lucia Šrámková a ďalší ekonómovia inštitútu, teda Kažimírovi podriadení navrhujú, aby sa ústavným zákonom spomalilo sprísňovanie dlhovej brzdy, ktoré sa má na budúci rok automaticky spustiť.

Slovensko má dlh niečo nad 53 % HDP a podľa dlhovej brzdy sa nachádza v druhom sankčnom pásme. Vláda teda bude znova vysvetľovať, prečo ho neznížila.

S investičnou výnimkou nesúhlasí ani Rada pre rozpočtovú zodpovednosť: "Rada nepovažuje zavedenie investičnej výnimky za potrebné a vhodné."

Rozpočtová rada vláde pripomína, že ak by dodržala svoje plány, bez nutnosti uplatniť prísnejšie sankcie zákona, ktoré začínajú od tretej hranice limitu dlhu (55 %), by bolo možné do roku 2019 použiť dodatočné zdroje vo výške 4,1 miliardy eur (4,3 % HDP).
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.