Minister v Prešove: Začíname s diaľnicou, hotová bude v roku

Moderátor: Moderátori

Minister v Prešove: Začíname s diaľnicou, hotová bude v roku

Odoslaťod mbrasko » 06. Apr 2017 14:41

Minister v Prešove: Začíname s diaľnicou, hotová bude v roku 2021
Správy, na ktoré Prešovčania i vodiči už roky čakali, sa dočkali vo štvrtok.

6. apr 2017 o 15:08 MÁRIA PIHULIČOVÁ


(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)
Písmo:A-|A+10
PREŠOV. K významnému posunu v rámci nielen prešovskej, ale aj nadregionálnej dopravy došlo vo štvrtok pri návšteve ministra dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd).

Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu o vybudovaní úseku D1 Prešov západ – Prešov juh.

Diaľnica bude v tomto úseku dlhá 8 kilometrov.

Stavať by sa malo začať 1. júna tohto roku.

Víťazom tendra sa stalo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.


PREČÍTAJTE SI TIEŽ:
Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur
Minister s dobrými správami

Minister Érsek.
Minister Érsek. (zdroj: Mária Pihuličová)
Pri podpise zmluvy vo štvrtok panovala dobrá nálada.

„Som opäť v Prešove. Aby ma tu nezabetónovali, prišiel som povedať nejaké lepšie správy,“ povedal s úsmevom minister.

Zmluva je podpísaná, s prácami sa teda môže začať.

Prečo sa to tak naťahovalo a prečo hlavne posledné obdobie nastalo ohľadom cesty toľko otáznikov, minister zdôvodnil jednoducho. Chcel nájsť dohodu, ktorá by bola prijateľná pre obe strany.

To sa nakoniec podarilo.

„Ide jar, dá sa začať stavať. Fandím tomu, aby cesta bola postavená včas, v dobrej kvalite, aby sa Prešovčanom a okoloidúcim smerom na tranzit Poľsko či Maďarsko uľavilo. To je naším cieľom,“ povedal minister, ktorý má záujem o zlepšenie dopravnej situácie i spojenie Košíc s Bratislavou.

„Ja som nikdy nepovedal, že nechcem stavať diaľnicu. Chcem stavať diaľnice, ale chcem ich stavať tak, aby to bolo pre obidve strany prijateľné,“ zdôraznil Érsek.


V týchto miestach sa má budovať obchvat Prešova (6 fotografií)
Dohoda aj na základe úspory

Hoci stavbári diaľnicu postavia za 340 miliónov eur, štát s konzorciom podpísal zmluvu za pôvodne vysúťaženú sumu, teda 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer 45 miliónov eur.

Je to tak jedna z najdrahších diaľnic na Slovensku v prepočte na jeden kilometer. Napríklad cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov bola približne 30 miliónov eur.

Zlacnieť diaľnicu umožnia až dodatky, ktoré štát podpíše v najbližších hodinách.

Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.

„Vyjednali sme cenu, ktorá je aj pre mňa prijateľná, konzorcium našlo možnosti znížiť ju. Konečná cena diaľnice je o 15,2 milióna nižšia ako bola plánovaná,“ povedal Érsek.

Aktuálne sa bude pracovať na prvých prípravných prácach ako sú zriadenie staveniska, prístupových ciest a preložiek inžinierskych sietí.

Oficiálne sa potom začne stavať začiatkom júna.

Diskutovanou bola v otázke úseku diaľnice pri Prešove najmä cena.

Kde sa teda našiel kompromis a bude sa sporiť?

„Úspory, ktoré sme dosiahli, vznikli tak, že po jednaní v štatutárnych orgánoch jednotlivých členov nášho združenia sme si znížili vlastný zisk z tejto stavby. Ďalšia zložka sa dosiahla zmenou technických riešení,“ uviedol Róbert Šinály, generálny riaditeľ Eurovia SK.

Cenová ponuka bola podľa neho postavená reálne.

Natíska sa však otázka, či sa ušetrené peniaze neodrazia na kvalite projektu.

„To určite nie, to vám môžem zagarantovať,“ povedal Šilány.

Samotný úsek by mal byť hotový 30. 6. 2021.


Severný obchvat je otvorený

Stavať sa teda začne pri juhozápadnom obchvate, čo je vlastne súčasť diaľnice D1.

Pri otázke severného obchvatu, teda rýchlostnej cesty R4, je to zatiaľ naďalej otvorené.

Diskutuje sa napríklad aj o tom, či stavať v plnom alebo polovičnom profile.

„V krátkej budúcnosti dostaneme čísla o hustote dopravy, aká tam je, a potom budeme rozhodovať o tom, v akom profile. Prvá časť severného obchvatu by mala byť v plnom profile, ale hustota dopravy ukáže,“ povedal minister dopravy.

Financovanie tejto cesty však nie je zabezpečené.

„Hovoríme o uvoľnení dlhovej brzdy, kde by mohli vzniknúť finančné prostriedky, rokuje sa, výsledok neviem. Ja zatiaľ nemôžem vydať povolenie na stavbu, kým nemám finančné krytie,“ dôvodil minister.


PREČÍTAJTE SI TIEŽ:
Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov
Historický moment

Župan Chudík.
Župan Chudík. (zdroj: Mária Pihuličová)
Podpis zmluvy potešil aj kompetentných.

Som rád, že sa plní, čo bolo povedané pred rokom, že približne na jar sa môže začať s výstavbou pokračovania D1. Zbytočne došlo k politizovaniu a nervozite, všetko ide, ako bolo dohodnuté. Som rád, že ministerstvo dopravy si plní svoje slovo a že s tou výstavbou sa začne,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Peter Chudík (Smer-SD).

Prinátorka Turčanová.
Prinátorka Turčanová. (zdroj: Mária Pihuličová)
Podľa primátorky Prešova Andrey Turčanovej (KDH) ide o skutočne významný míľnik pre mesto.

„Je to historická chvíľa, lebo konečne sa začína riešiť reálna situácia v Prešove, ktorá bola zanedbaná možno 40 rokov,“ povedala po podpise.

Poďakovala všetkým, ktorí pomohli, i ministrovi, že „napriek tlakom sa rozhodol tento úkon podpisu urobiť a nebráni výstavbe“.

Boj za dopravu sa nekončí

Boj sa však podľa nej nekončí.

„Máme za sebou prvý malý krôčik, začíname druhý boj za obchvat," povedala primátorka na margo severného obchvatu

Prítomní boli s transparentom i členovia združenia OZ Lepší Prešov, ktorí iniciovali za posledné mesiace tri protesty.

Podľa ministra dopravy však neboli smerodajné k tomu, aby sa veci pohli.

„Ľudia majú právo vyjadriť sa aj týmto spôsobom, ale ja si myslím, že na mňa tento nátlak nie je až taký silný, aby som sa rozhodoval na základe týchto občianskych vymožeností. Viem, že je tu situácia zlá a chcem ju riešiť.“

Aktivisti sa z podpisu tešia.

„Hodnotíme pozitívne fakt, že sa podpísala zmluva na výstavbu juhozápadného obchvatu, ale všetci vieme, že k úplnej spokojnosti k tomu, aby nákladný tranzit bol vylúčený z centra Prešova, je potrebné dobudovať aj severný obchvat,“ povedal Jozef Baran, predseda OZ Lepší Prešov.

Podľa neho je rovnako ako diaľnica D1 potrebná aj rýchlostná cesta. Ide o spojenie Bratislavy a Košíc a významnú medzinárodnú cestu.

Aktuálne teda čakajú na vyjadrenie predsedu vlády a prezidenta k listu, ktorý mu pred pár dňami zaslali.

article_photo
(zdroj: Mária Pihuličová)
Dobré správy pre vodičov

Na úseku, ktorý sa bude budovať 4 roky, je plánovaný aj vyše 2 kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov.

Tento prešovský obchvat bude obsahovať aj 18 mostov a 6 km protihlukových stien.

Nový vybudovaný úsek by mal vodičom ušetriť cestu o takmer 19 minút.

Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti „osobné autá po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent“.



Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20502576 ... z4dTbiequR
mbrasko
návštevník
 
Príspevky: 15
Založený: 23. Feb 2017 12:36
Bydlisko: Piešťany

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.