Náhrada za drahé diaľnice: Sieť ciest s MPR 110km/h

Moderátor: Moderátori

Náhrada za drahé diaľnice: Sieť ciest s MPR 110km/h

Odoslaťod Laco » 10. Máj 2017 06:03

zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/485037/ ... -110-km-h/
datum: 10.05.2017

Náhrada za drahé diaľnice: Sieť ciest s maximálnou rýchlosťou 110 km/h



Vláda má síce smelé plány, no chýbajú peniaze.

Vyššia maximálna rýchlosť na cestách 1. triedy a menej kilometrov diaľnic či rýchlostných komunikácií oproti vládnym plánom.
To sú hlavné návrhy odborníkov z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDAH), aby slovenskí motoristi jazdili na podobnej úrovni ako vo vyspelej Európe.

Veľké ambície bez peňazí
Podľa riaditeľa IDAH Rastislava Cenkého má štát v súčasnosti pri budovaní diaľnic a rýchlostných ciest veľmi veľké ambície, na ktoré nemá peniaze.
„Keby vláda prehodnotila svoje prehnané zámery, mohli by sme stavať cestnú sieť lacnejšie a rýchlejšie, čím by sa zvýšil komfort pre motoristov,“ uviedol.
Inštitút navrhuje, aby ministerstvo stoplo viacero plánov a sústredilo sa len na prioritné projekty. Ide o diaľničné úseky, ktoré by mali byť súčasťou medzinárodných koridorov. Ostatné by sa mali zrušiť, podobne ako viacero chystaných úsekov rýchlostných ciest.
„Napríklad plánovaná cesta R1 medzi Bratislavou a Sereďou vedľa D1 z tohto pohľadu potom nedáva zmysel,“ priblížil Cenký.

Súčasný stav a plány na výstavbu diaľnic a ciest
Obrázok

Lacnejšia náhrada
Náhradou by mali byť cesty 1. triedy, z ktorých tretina (cca 1100 km) by sa prebudovala na maximálnu rýchlosť 110 km/h.
Ako povedal Ján Bujňák zo Žilinskej univerzity, takto by sme dokázali pospájať všetky okresné mestá a oveľa lacnejšie než rýchlostnými cestami.
„Využili by sme už existujúce komunikácie. Na niektorých úsekoch by stačilo dať nový povrch, inde zväčšiť polomery zákrut, prípadne rozšíriť vozovku,“ vysvetlil.
Tak by sa ušetril čas, lebo štát by nepotreboval vykupovať nové pozemky, prípadne zadávať nákladné projektové dokumentácie.
Na porovnanie kilometer rýchlostnej cesty v jednom profile stojí zhruba 8 až 10 miliónov eur. Rovnaký úsek cesty prvej triedy by stál 3 až 3,5 milióna eur.

Návrh IDAH na výstavbu diaľnic a ciest
Obrázok

Úspora peňazí
Pokiaľ by si vláda osvojila návrh IDAH, podľa prepočtov inštitútu by ušetrila približne 5 miliárd eur. Preto by nemusela otvárať zákon o dlhovej brzde a mala by vraj dosť peňazí v rozpočte na dobudovanie potrebnej infraštruktúry v nasledujúcich rokoch.
S návrhmi IDAH súhlasí aj analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík (bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy za čias Jána Figeľa).
„Cesty prvej triedy zabezpečujú najväčšiu časť výkonov celej cestnej siete. Ich kapacita vo väčšine regiónov postačuje. Problémom je nekvalita,“ uviedol Kovalčík.


Zanedbávaná údržba
Na opravy a údržbu týchto komunikácií dáva Slovensko 1,1 mil. €/km2, čo je iba 41 % oproti Česku.
Dlhodobé podfinancovanie vedie podľa Kovalčíka k deštrukcii ciest prvej triedy, z ktorých je takmer 40 % v nevyhovujúcom až havarijnom stave.
„To vedie k uprednostňovaniu výrazne drahších diaľnic a rýchlostných ciest aj tam, kde by postačovali kvalitné cesty prvej triedy,“ dodal.
Ministerstvo dopravy odkázalo, že je pripravené zaoberať sa každým rozumným návrhom.
Laco
diskutujúci
 
Príspevky: 203
Obrázky: 9
Založený: 10. Feb 2016 07:06
Bydlisko: NZ

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.