Vodiči pôjdu po D3 cez horné Kysuce do Poľska už v júni

Moderátor: Moderátori

Vodiči pôjdu po D3 cez horné Kysuce do Poľska už v júni

Odoslaťod rybana1 » 11. Máj 2017 13:48

Vodiči pôjdu po D3 cez horné Kysuce do Poľska už v júni
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/429120-vodici-pojdu-po-d3-cez-horne-kysuce-do-polska-uz-v-juni/

Obrázok
Pred otvorením diaľničných tunelov na Kysuciach záchranári preverili svoje možnosti a spoluprácu v prípade nehôd. Na snímke kratší z tunelov - Svrčinovec. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Ešte približne mesiac a takmer 13-kilometrový úsek diaľnice zo Svrčinovca do Poľska budú môcť využívať motoristi. Stavba má vyše polročný sklz, sprístupnená má byť začiatkom júna.

Aktuálne sa pracuje na značení, ale testuje sa aj spolupráca záchranných zložiek pre prípady, že sa vo dvoch tuneloch, ktoré sú súčasťou novej diaľnice, stane havária. Tunel Svrčinovec meria 409 a Poľana 893 metrov. Z novobudovaných diaľničných tunelov v okolí Žiliny sú prvými, ktorými budú môcť jazdiť vodiči. Okrem nich sú vo výstavbe ešte tunely Považský Chlmec, Ovčiarsko, Žilina, Višňové, Čebrať na úsekoch D1 a Považský Chlmec na D3.

Pri Žiline tak vzniká stredisko, odkiaľ by časom mali byť centrálne riadené všetky tunely v Žilinskom kraji. Tých tu bude najviac v rámci Slovenska. „Výhodou integrovaného strediska bude, že operátori budú mať komplexný prehľad a budú vedieť reagovať, pretože ak sa v niektorom tuneli niečo stane, má to zvyčajne vplyv aj na ďalšie tunely a vieme tú dopravu dynamicky riadiť a, samozrejme, upovedomiť záchranné zložky,“ hovorí bezpečnostný technik pre tunely Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Schmidt. Takéto centrálne stredisko má byť hotové spolu s dokončením tunela Višňové. Do jeho vybudovania budú tunely v bezprostrednej blízkosti Žiliny riadené z Považskej Bystrice a kysucké tunely z čadčianskej Horelice.

Predtým, ako kysucký úsek D3 zo Svrčinovca k poľskej hranici pôjde do ostrej prevádzky, preverovali svoje možnosti, prostriedky a spoluprácu záchranári. V stredu nacvičovali zásah pri simulovaných nehodách v oboch tuneloch, v jednom prípade s únikom nebezpečnej látky, v druhom s vypuknutím požiaru. „Zásah v tuneli je iný v tom, že je to uzavretý priestor. Sú tam rôzne technológie a evakuácia je sťažená. Jednak zvýšeným počtom ľudí, sťažením podmienok rôznymi prekážkami a, samozrejme, pri požiari je vysoká teplota a problém so zadymením. Nastáva zmätok, ľudia sú dezorientovaní,“ povedal vedúci operatívno-technického oddelenia Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Žiline Karol Kántor.

Diaľničný úsek je vo výstavbe od roku 2013 a buduje sa v polovičnom profile, teda aj obidva tunely sú jednorúrové a doprava v nich bude obojsmerná. Majú niekoľko bezpečnostných noviniek, napríklad transportné vozíky v núdzových východoch na prepravu zranených či dymové hlásiče špeciálne vyvinuté pre tunely.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.