Pamätáme na to, že cesta musí mať pokračovanie na obidve strany, hovorí minister Érsek.
16. máj 2017 o 15:10 Ľubica Mojžišová
V južnej časti stredného Slovenska je oddnes v prevádzke nový osemkilometrový úsek rýchlostnej cesty R2. Štvorpruhová R2 Zvolen východ – Pstruša nadväzuje na rýchlostný obchvat Detvy, ktorý je v prevádzke od roku 2015. „Spolu to predstavuje takmer 20 kilometrov rýchlej a bezpečnej cesty,“ povedal pri dnešnom otvorení úseku minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. „Kvalitné cestné spojenie medzi Zvolenom a Košicami patrí medzi naše priority. V závislosti od finančných možností chceme začať stavať úseky pri Mýtnej a pri Košiciach. Dôležité bude tiež rozhodnutie o trasovaní obchvatu Zvolena,“ dodal. Cesta prinesie časovú úsporu troch minút oproti starej ceste, zároveň sa uľaví obyvateľom obcí Zvolenská Slatina, Vígľaš a Pstruša, cez ktoré prechádza cesta I. triedy. „Určite si vydýchneme, pretože dopravná situácia v obci už bola neúnosná. Prejsť cez cestu je náročné, ľudia musia čakať aj niekoľko minút, kým sa dostanú na druhú stranu,“ okomentovala starostka Zvolenskej Slatiny Mária Klimentová. „Nebude tu už ani taká prašnosť z cesty a hluk,“ dodala.
Pokračovanie jasné nie je
Intenzita dopravy na tomto úseku v roku 2010 dosahovala 15-tisíc vozidiel za 24 hodín. Podľa odhadov by v roku 2030 malo po rýchlostnej ceste prechádzať 16,5-tisíca áut denne. Érsek je presvedčený, že rýchlostná cesta pomôže prilákať do regiónu potenciálnych investorov, bez obchvatu Zvolena, ktorý má spájať R2 s R1 zo západu Slovenska, však novootvorený úsek veľký zmysel nemá. „Na stole máme štyri varianty obchvatu; severnú trasu a tri južné. Ďalší postup budeme koordinovať s rezortom dopravy,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin. Predpokladá, že do roku 2020 vyberú v súťaži dodávateľa. „V prípade, že padne rozhodnutie o trase a budú peniaze na jej výstavbu," pripomenul šéf diaľničiarov. „Pamätáme na to, že cesta musí mať pokračovanie na obidve strany,“ povedal Érsek v súvislosti s rozpornými postojmi Zvolena a Sliača. Zvolen bojuje za severnú trasu, kým Sliač ju odmieta. „Nezhody nemôžu brzdiť ďalšiu výstavbu. Ak to bude nutné, budeme musieť rozhodnúť. Vláda alebo ministerstvo,“ pripomenul Érsek.
Tretí termín
Výstavba 7,8 kilometrového úseku za 82,3 milióna eur sa začala v septembri 2014, hotový mal byť podľa pôvodných plánov vlani; najskôr v júni, potom v novembri. Nakoniec sa termín posunul na tento rok. „Pri prácach sa tu objavilo väčšie množstvo nevybuchnutej munície a ďalších kovových predmetov. V máji 2015 sa preto začal geologický prieskum zameraný na presnú lokalizáciu potenciálne nebezpečných predmetov,“ zdôvodnil časový posun Ďurišin.
Časť financovali z eurofondov
Viac ako 44 miliónov eur zafinancovala diaľničná spoločnosť z eurofondov. „Vďaka možnosti čerpať peniaze z európskych fondov sa nám darí výrazne skvalitňovať dopravu,“ konštatoval vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek. V období 2014 - 2020 z nich Slovensko 3 miliardami eur zafinancuje rozšírenie dopravných sietí na Slovensku. „Zahŕňa to viac ako 100 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest a 126 kilometrov zrekonštruovaných železničných tratí,“ pripomenul Chrenek. V minulom období (2007 – 2013“ sa peniaze z fondov EÚ využili v oblasti dopravy na vybudovanie 155 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest aj ciest I. triedy, tiež na modernizáciu ostatných ciest a 80 kilometrov železníc.
Čítajte viac: https://naszvolen.sme.sk/c/20534264/za- ... z4hFQkhAZi