Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Moderátor: Moderátori

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Odoslaťod juancarlos » 29. Máj 2017 14:50

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.
BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.

Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktorú vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Záverečné stanovisko bude záväzné pre ministerstvo dopravy.

„Ministerstvo súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.

Najmenšie riziko

Riešenie predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode.

„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Rozhodnutie ministerstva už privítali environmentalisti. „Konečne sa tak odchádza od údolného variantu, ktorý sa v roku 2005 začal presadzovať bez odbornej diskusie, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky, a na dlho zablokoval výstavbu chýbajúceho úseku diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Toto stanovisko tak značne urýchli prípravu diaľnice,“ uviedla na facebookovej stránke organizácia SOS/BirdLife Slovensko.

Posudzovali štyri varianty

Povrchový variant údolím Váhu by podľa ochranárov ohrozil vzácne rašeliniská, jaskyne, chránené územia aj obyvateľov.


Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy a Váhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier.

Hodnotenie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany - Hubová.

Išlo o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka.

Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran.

https://ekonomika.sme.sk/c/20545338/dia ... z4iSUIYqjn
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.