Diaľničné priority

Moderátor: Moderátori

Diaľničné priority

Odoslaťod juancarlos » 23. Jún 2017 08:42

Slovensko potrebuje oveľa viac diaľnic. Je preto dobré, že sa hovorí o zmene dlhovej brzdy, aby sa stavali diaľnice. Aj keď v skutočnosti dlhová brzda výstavbe diaľnic príliš nebráni.
Deficit verejných financií a dlh vzrastú pri rozsiahlejšej výstavbe diaľnic tak či tak. Ide o to, či minister financií bude musieť nárast dlhu zdôvodňovať v parlamente, alebo nie. Ak sa dlhová brzda zmení, vysvetľovať bude, ak nie, nebude. Ide skôr o politiku.
Ak sa na diaľnice pozrieme len a len ekonomicky a pragmaticky, tak naozaj nám chýba aktuálne okolo 6 miliárd eur na prioritné úseky. Ide o miesta, kde sa diaľnica vôbec nestavia a čakať na eurofondy môže byť zbožné želanie.

Máme síce našliapnuté do jadra EÚ, ale nikde nie je napísané, či a koľko eurofondov po roku 2020 dostaneme. A navyše viaceré potrebné úseky nemusí EÚ vnímať ako nevyhnutné, aj keď zo slovenského pohľadu sú. Takže nemáme na rozšírenie D1 z Trnavy do Bratislavy ani na úsek D1 Turany – Hubová.

Nie je za čo dokončiť ani kysuckú diaľnicu D3, ani rýchlostné cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka a R2 na juhu a ani začať R3 na Orave, R4 v Šariši. Obchvat Tvrdošína, časť severného obchvatu Prešova a úsek medzi Detvou a Lučencom sú pripravené na tender a musia sa začať stavať zo štátneho rozpočtu na rok 2018.

A to nezávisle od dlhovej brzdy. Ak by vláda zvolila iné rozpočtové priority, spraví chybu. Intenzita dopravy najmä v Prešove je neúnosná, kamióny idú cez sídlisko a doprava v meste kolabuje každý deň.

Zrýchliť treba prípravu úsekov na výstavbu. Prioritu musia mať regióny, kde je intenzita dopravy vysoká. V tom má pravdu aj Útvar hodnoty za peniaze na rezorte financií. Rezervy sú však pri cene. Analytici musia pred tendrom porovnaním podobných stavieb povedať, koľko by to malo stáť.

Štátne expertízy sú často mimo. Napríklad na východe nedávno očakávali, že za obnovu mosta cez Ružín zaplatia 7 miliónov eur a v tendri bola najnižšia cena 1,65 milióna… Cenu treba pri diaľničných tendroch stanoviť vopred presnejšie a následne ju aj dodatočne vyhodnotiť.

Namiesto toho analytici na rezorte financií tesne pred podpisom zmluvy na južný obchvat Prešova začali hovoriť o polprofile. Mýlili sa, keďže mali neaktuálne podklady o intenzite dopravy a navyše meniť trasu či profil na poslednú chvíľu sa nedá. Každý vie, že plánovanie trvá roky, nehovoriac o financiách. Diaľnica nie je skladačka z lega.

Poslanci pri návrhu na zmenu dlhovej brzdy spísali zoznam úsekov, na ktoré nie sú peniaze. Ide o zoznam všetkých naplánovaných diaľnic. Ak ide o rámcový dokument tak o.k., ale v skutočnosti nie všetky diaľnice treba. Niekde budú stačiť aj lepšie cesty prvej triedy a niekde rýchlostné cesty v polovičnom profile.

Zmeniť dlhovú brzdu je však aj tak dobrý nápad, a to vo vzťahu k štátnemu dlhu. Šéf agentúry pre riadenie štátneho dlhu roky upozorňuje, že dlhová brzda neumožňuje prefinancovať v plnej miere drahšie staré úvery lacnejšími. Teda zbytočne sami seba oberáme o peniaze. Zmeňme to.

https://nazory.pravda.sk/komentare-a-gl ... -priority/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.