Diaľnice bez dlhu nebudú? A na čo je mýtny systém okrem ...

Moderátor: Moderátori

Diaľnice bez dlhu nebudú? A na čo je mýtny systém okrem ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 03. Júl 2017 08:14

Diaľnice bez dlhu nebudú? A na čo je mýtny systém okrem hanby

03.07.2017, 05:04 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

Človek si musí najskôr pretrieť oči, či dobre vidí. Je prekvapujúce, koľko peňazí štát stále platí za prevádzku mýtneho systému namiesto investícií do nových diaľnic. Aj minulý rok zhltli náklady na systém cez 50 percent výnosov. Už dávno to malo byť inak. Platby mýtnej firme sa mali v tomto čase zmestiť do 12 percent výnosov.

Ešte v rokoch 2008 - 2010 toho boli plné noviny. Tender vyhrala najdrahšia firma v súťaži, ostatné vylúčili, finančná skupina so svojimi schránkovými firmami robila dymovú clonu pre oligarchu v pozadí. Ani dnes nevieme, komu tie peniaze idú. Keď sa aj prihlási niekto, kto by mal byť vlastníkom mýtnej firmy Skytoll, nedá sa mu veriť ani nos medzi očami, po toľkej neúprimnosti.

Čo je horšie, štát z mýta nedosahuje ani zďaleka ten úžitok, ktorý na začiatku politici sľubovali. Tí istí politici teraz tvrdia, že tým najlepším riešením je uvoľnenie dlhovej brzdy, aby sa viac dalo stavať na dlh. (Tému rozoberáme v aktuálnom tlačenom vydaní v článku: Diaľnice by už politici mali nechať na pokoji.) Ale na financovanie výstavby malo pôvodne slúžiť mýto. Naozaj sa z neho nedá vytĺcť viac?

Najskôr si porovnajme, koľko systém zarábať mal a koľko naozaj zarába:
  • Plán: Ročné výnosy z elektronického mýta mali dosiahnuť 200 miliónov eur už v roku 2012 – v treťom roku fungovania. Prognózovala to vláda vo svojom nariadení v roku 2009, krátko pred spustením elektronického mýta.
  • Realita: V roku 2012 boli výnosy na úrovni 155 miliónov eur. Sľubovanú 200-miliónovú hranicu neprekonali ani v roku 2016.
  • Plán: Počas 13-ročnej zmluvnej doby mali hrubé výnosy z mýta dosiahnuť 4 miliardy eur. Prognózoval to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, dvorného think-tanku ministerstva dopravy, Ľubomír Palčák.
  • Realita: Hrubé výnosy za prvých sedem rokov dosiahli 1,2 miliardy eur. Ak by medziročne narástli rovnakým tempom, ako v úspešnom roku 2016, na konci zmluvy by kumulatívne dosiahli nie 4 ale 2,4 miliardy eur. Palčákov odhad je z roku 2010, keď už systém fungoval, boli známe jeho parametre, dopravné intenzity, prognózy a podobne. Nikto sa nemôže vyhovárať na zmenu okolností, lebo tie sa zlepšili. Ekonomike sa darí viac, ako sme mohli v krízovom roku 2010 snívať.
  • Plán: Odmena prevádzkovateľovi mala byť najskôr 40 percent, neskôr, po splatení investície 12 percent. Aj to odhadol Ľ. Palčák v roku 2010. Podľa zmluvy sa odmena mala po štyroch rokoch ustáliť zhruba na 40 miliónoch eur ročne. Ak by to tak bolo a zároveň by sa naplnil aj Palčákov odhad výnosov, NDS by "v čistom" mohla zarábať okolo 250 miliónov ročne.
  • Realita: V roku 2016 dosiahli náklady systému nie 40, ale zhruba 100 miliónov eur. NDS tak po odrátaní nákladov „v čistom“ systém zarobil zhruba 90 miliónov eur, výrazne menej oproti pôvodným predpokladom.


Čo teda NDS s mýtnym systémom získala? Zatiaľ okrem hanby vôbec nič.

Čisté príjmy NDS od kamionistov sa oproti roku 2009, keď ešte nebolo mýto, zdvojnásobili. Ale približne rovnako vzrástli príjmy od majiteľov osobných áut, kde sa starý systém postavený na ročných a mesačných známkach nezmenil. Takže je pravdepodobné, že čisté príjmy od kamionistov by jej vzrástli na súčasnú úroveň aj bez zavádzania mýtneho systému.

Znamená to, že mýto nesplnilo svoj základný cieľ: generovať dodatočné príjmy na výstavbu infraštruktúry.

TREND o tom písal už pred troma rokmi v článku Hladný štát, sýti žraloci. Napríklad o tom, že v Rakúsku odkrajujú náklady na mýto len 10 percent výnosov, v Nemecku o niečo viac. Článok obsahuje aj vtedajšie argumenty a vysvetlenia mýtnej firmy Skytoll aj NDS. Napríklad ten, že v Rakúsku môžu mať mýtne sadzby vyššie, keďže je to bohatšia krajina. Alebo že výsledky mýta pokazili legislatívne zmeny, ktoré si vynútili vtedajšie protesty dopravcov.

Lenže mýtny systém pri takýchto výsledkoch nemá zmysel prevádzkovať. S každou ďalšou zverejnenou výročnou správou NDS sa z neho stáva čoraz väčší ekonomický nezmysel.

Preto by táto téma nemala chýbať v ďalšej debate o ďalšom financovaní diaľnic a o uvoľňovaní dlhovej brzdy.



Hovorkyňa NDS Michaela Michalová TRENDU napísala, že v roku 2009 sa nedalo presne odhadnúť, aké budú výnosy - ako ich ovplyvní nová legislatíva.

Nastavenie systému po ukončení zmluvy má pre NDS podľa nej strategický charakter. „Sú rôzne návrhy na úpravu mýta. Táto otázka je ale veľmi citlivá a aj s ohľadom na balíček pripravovaných zmien v európskej legislatíve je predčasné o tom hovoriť,“ uviedla hovorkyňa.




Zdroj:eTrend, portál http://www.etrend.sk
https://www.etrend.sk/ekonomika/dialnic ... ystem.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.