Železnice chcú zrýchliť hlavnú trať na severe, únia prispeje desiatkami miliónov
Stanica Žilina je druhým najdôležitejším uzlom. Spája Slovensko so susedným Poľskom a Českom, upozorňuje bývalý riaditeľ národného dopravcu.
Železnice chystajú ďalšiu súťaž na zrýchlenie hlavnej trate. Na nové koľaje na 8,5-kilometrovom úseku od Žiliny po Strečno prispeje Európska únia 50 miliónmi eur. Koľko bude stáť celá stavba spolu, nie je jasné, rovnako ako termín súťaže. Železnice tvrdia, že to budú vedieť až po uzavretí grantovej dohody.
Vyžadujú 160-kilometrovú rýchlosť
Len pred niekoľkými dňami pritom Železnice spustili súťaž na zlepšenie úseku medzi Popradom a Štrbou. Aj pri Strečne Brusel očakáva, že vlaky pôjdu až 160-kilometrovou rýchlosťou. Ani v tomto prípade to nebude možné hneď. Na vysokú rýchlosť totiž treba inštalovať európsky zabezpečovací systém ETCS. Ten sa zatiaľ neobjednal ani pre úsek Poprad – Štrba. Na taký krátky úsek sa neoplatí.
Podobne to bolo najprv aj medzi Bratislavou a Žilinou, kde je teraz zmodernizovaných asi 150 kilometrov trate. „ETCS medzi Bratislavou a Žilinou sa prvýkrát spúšťal až v decembri 2010, keď bol zmodernizovaný súvislý 92 kilometrov dlhý úsek medzi bratislavskou Račou a Novým Mestom nad Váhom,“ dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
Bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec si myslí, že pri zlepšovaní by sa nemalo zabudnúť na žilinskú železničnú stanicu. „Po Bratislave je to druhá najväčšia slovenská železničná hanba,“ tvrdí. Podľa neho má stanica nedostatočný počet nástupíšť, nevyhovujúci podchod, k....
http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/993 ... na-strecno