Miniobchvat otvorili, aj neotvorili. Robia si z Prešova sran

Moderátor: Moderátori

Miniobchvat otvorili, aj neotvorili. Robia si z Prešova sran

Odoslaťod bystrik » 13. Júl 2017 16:01

Miniobchvat otvorili, aj neotvorili. Robia si z Prešova srandu?

Pásku strihali skôr, než avizovali.

13. júl 2017 o 14:31 (aktualizované 13. júl 2017 o 16:50) Jaroslav Vrábeľ, Lenka Haniková

PREŠOV. Prešovčania aj médiá čakali, že miniobchvat otvoria v sobotu 15. júla. To bol opakovane verejne deklarovaný termín.

Ceremoniál sa napokon konal vo štvrtok.

V tlačovej správe rezort dopravy uviedol, že prieťah mestom „je otvorený“ a pásku prestrihol štátny tajomník ministra dopravy a výstavby SR Viktor Stromček.

„Do užívania širokej motoristickej verejnosti bola dnes odovzdaná stavba preložky cesty I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL,“ informovala tlačová správa ministerstva.

Ani na facebookovom dopravnom servise sa motoristi nevedeli zhodnúť, kedy to vlastne nakoniec otvoria, lebo termíny a informácie sa šírili rôzne.

Niektorí si vo štvrtok všimli, že sa už chystá pódium, vlajky, ale ešte nevedeli prečo.

Najprv nemohol minister, potom tajomník

„Keďže pán minister mal na piatok i sobotu iný program, namiesto soboty sa otvorenie malo konať v piatok za účasti štátneho tajomníka. Ten napokon v piatok tiež nemohol prísť, lebo bude v zahraničí, tak sa to nakoniec presunulo na štvrtok. Nič iné za tým nehľadajte,“ vysvetlila Korzáru Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Ako sme však zistili na mieste v čase, keď už pracovníci rozmontovávali pódium po slávnostnom strihaní pásky, miniobchvat bude fyzicky prejazdný až v sobotu od 7. hod.

Ešte stále sú tam totiž umiestnené zákazové značky, ktoré majú odstrániť až v sobotu ráno.

Skôr, už v piatok ráno, by mali sprejazdniť nový nadjazd od železničnej stanice smer Košice.

„Keby bude obchvat sprejazdnený, je v kompetencii Slovenskej správy ciest. Tá organizovala aj slávnostné otvorenie, my sme naň boli len pozvaní,“ reagovala hovorkyňa ministerstva.

Doprava v meste sa odľahčí

Predmetom projektu bola preložka štátnej cesty I/68 do novonavrhovanej trasy, mimo zastavanú centrálnu časť mesta Prešov.

Jeho podstatnou súčasťou sú aj všetky nevyhnutné stavebno-technické úpravy na dotknutých komunikáciách nižšej triedy, tiež realizácia preložiek všetkých dotknutých podzemných a nadzemných inžinierskych sietí.

Celkovo stavba pozostáva z 92 stavebných objektov.

Predpokladaná intenzita dopravy na tomto cestnom úseku je približne 13-tisíc až 15-tisíc vozidiel denne.

Výrazne by sa mala zlepšiť doprava na Duklianskej či Rusínskej ulici, tiež na Ulici armádneho generála L. Svobodu, a tým aj v rámci celého Prešova.

Komunikácia povedie tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu až do uvedenia diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh do prevádzky. Stať by sa tak malo v roku 2021.

(sita)
Komplikácie pri výstavbe

Výstavba preložky cesty sa začala už v roku 2012. Skomplikovala ju vynútená výmena zhotoviteľa.

Stavbu pôvodne realizovalo združenie firiem Hant BA DS, a. s. (Hant) a Anik. Cestu malo postaviť pôvodne do júna a po predĺžení lehoty do októbra 2015, stavbu však nedokončili.

Zo zmluvnej ceny 32 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli vtedy za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 mil. eur, čo predstavovalo 38 percent.

„Zákon o verejnom obstarávaní sa ukázal v niektorých momentoch ako nedostatočný. Bola vysúťažená firma, ktorá síce ponúkla najlepšiu cenu, ale stavbu nerealizovala a my sme museli počkať do ukončenia termínu, aby sme mohli od zmluvy odstúpiť. Táto stavba teda netrvala tak dlho výstavbou, ale obštrukciami zo strany prvého dodávateľa. Postavená bola naopak v rekordne krátkom čase,“ pripomenul štátny tajomník ministra dopravy Viktor Stromček.

Spoločnosť Hant, ktorá následne zmenila meno na Dopravné stavby, a. s., označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či na to mali právo.

„Stále sa súdime. Myslíme si, že niekto nedodržal podľa zmluvy to, čo mal. Niekto iný si myslí, že dodržal všetko a naopak zo strany Slovenskej správy ciest nebolo urobené všetko, čo malo byť. Za nás ale hovorí výsledok. Okamžite po zmene dodávateľa súčasný dodávateľ zrealizoval tú stavbu presne ako bolo potrebné, pričom prvý dodávateľ rozprával, že to nie je možné a hľadal iba obštrukcie,“ dodal Stromček.

Práce na stavbe sa opäť rozbehli v júni 2016, keď sa spomedzi troch uchádzačov stala novým zhotoviteľom spoločnosť Doprastav, a. s.

Celková suma za stavbu sa napokon vyšplhala na 43,2 milióna eur. Financovaná bola z Operačného programu (OP) Doprava a dofinancovaná z OP Integrovaná infraštruktúra.

„Stavba je drahšia, ako sme ju ponúkali v prvom kole. Došlo k projekčným zmenám na základe hydrologických situácií. Povodie malo požiadavku na navýšenie hrádzí pre storočnú vodu, preto sa čakalo na preprojektovanie,“ uviedol riaditeľ Doprastavu Dušan Mráz.

Ako dodal, v čase špičky na stavbe pracovalo 200 ľudí.

„Reálne dodávateľ termín splnil a myslím si, že aj vo veľmi dobrej kvalite,“ dodal generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera.

(sita)
Mimoriadna situácia v meste

V meste už viac ako rok platí pre zlú dopravnú situáciu mimoriadny stav.

Ako uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH), mesto po získaní relevantných údajov odvolanie tohto stavu prehodnotí.

Pozitívny dopad očakáva najmä na verejnú dopravu.

„Očakávam, že stavba odľahčí mestské komunikácie a verím, že budú priechodné pre autobusy a verejnú dopravu, pretože aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme v meste mimoriadnu situáciu vyhlásili. Niektoré linky meškali aj viac ako 100 minút,“ pripomenula Turčanová, podľa ktorej môže celkovo dopravnú situáciu v meste vyriešiť iba dokončenie rýchlostnej cesty R4.

(sita)

https://presov.korzar.sme.sk/c/20603053 ... z4mixc4tMG
Obrázok používateľa
bystrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 582
Obrázky: 38
Založený: 03. Feb 2005 21:40

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.